اعلام ممنوعیت ترافیکی مراسم چهلم شهید رئیسی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۳) | جو پایدار در استان حاکم شد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما رقابت میان ایرلاین‌ها را افزایش می‌دهد | قیمت بلیت مشهد-تهران ۲ میلیون و ۵۰۰ خواهد شد بازگشت آخرین کاروان حجاج خراسانی از سرزمین وحی به مشهد در ۱۴ تیر ۱۴۰۳ فوت ۹۴ موتورسوار تهرانی در تابستان ۱۴۰۲ زائران اربعین از کدام مرزها می‌توانند تردد کنند؟ یک کشته و ۶ مصدوم براثر تصادف در جاده فریمان- تربت‌جام (۱۱ تیر) ویدئو | زورگیری در بولوار سجاد مشهد خدمت‌رسانی ثبت‌احوال برای صدور شناسنامه المثنی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آیا روانشناسی مثبت‌اندیشی آینده‌ای در آن دارد؟ به این دلایل مهم شب‌ها از پنکه استفاده نکنید آغاز عملیات ژئوتکنیک در تصفیه‌خانه آزادی مشهد تحول در راهبری افراد کم‌بینا با فناوری واقعیت‌افزوده تماس‌های مزاحمتی به اورژانس مشهد همچنان افزایشی است ۴۰ نکته درباره معایب و مزایای کولر گازی درخواست شهریه ۸۰ تا ۹۵ میلیون تومانی توسط برخی مدارس غیر دولتی ۴۷ زائر ایرانی در بیمارستان‌های مکه و مدینه بستری هستند پیش‌بینی افزایش دما در کشور (۱۱ تیر ۱۴۰۳) خبر جدید درباره زمان پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان (۱۱ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تحول در راهبری افراد کم‌بینا با فناوری واقعیت‌افزوده

  • کد خبر: ۲۳۶۷۳۰
  • ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
تحول در راهبری افراد کم‌بینا با فناوری واقعیت‌افزوده
محققانی از دانشگاه پلی تکنیک هنگ‌کنگ و دانشگاه واترلو کانادا دستگاه جدیدی اختراع کرده‌اند که با استفاده از فناوری واقعیت افزوده می‌تواند راهبری برای افراد دارای نقص بینایی را متحول سازد.

به گزارش شهرآرانیوز، از دست دادن بینایی و نقص بینایی از گذشته‌های دور یکی از نگرانی‌های مهم برای سلامتی انسان در جوامع رو به پیری بوده است. در یک تلاش همکارانه توسط محققانی از دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ کنگ و دانشگاه واترلو، این محققان یک دستگاه جدید اختراع کرده‌اند که با استفاده از فناوری «واقعیت افزوده» (AR)، راهبری برای افراد دچار نقص بینایی را متحول کرده‌اند. این دستگاه یک حس جدید از خودبسندگی و آزادی برای چنین افرادی به ارمغان می‌آورد.

این پروژه پژوهشی با عنوان «ردیابی موانع با واقعیت افزوده» (ObstAR) با هدایت «آلن چیونگ» استاد دانشکده اپتومتری (بینایی‌سنجی) دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ کنگ در همکاری با «بن تامپسون» از دانشکده بینایی‌سنجی و تحقیقات بینایی دانشگاه واترلو انجام شده است.

هدف از این تحقیقات، تولید یک دستگاه راهبری بر پایه واقعیت افزوده است که به افراد دچار نقص بینایی اجازه دهد تا وابستگی خود به ابزار‌های کمکی متداول مانند عصای مخصوص راه رفتن یا کمک از دیگران را به حداقل برسانند.

پروفسور چیونگ گفت: «افراد مبتلا به نقص بینایی ممکن است با اشکال مختلفی از اشکالات روبه‌رو شوند که این مساله می‌تواند به اختلالات عصبی (نورولوژیک) یا چشمی (ocular) یا حتی فرایند طبیعی پیر شدن مرتبط باشد. لازم است که راه‌حل‌های راهبری مسیر طراحی شده (Tailored) در این زمینه بتوانند نیاز‌های افراد را تامین کنند.

تحقیقات بالینی برای کاربرد‌های عملی

این تحقیقات یک مطالعه بالینی بررسی‌کننده رفتار بیماران دچار نقص بینایی و مشارکت‌کنندگان سالم در هنگام راهبری موانع آشنا و ناآشنا با اجرای عملی یک دستیار راهبری ساخته شده با استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده را با یک الگوریتم شناسایی هوش مصنوعی ترکیب می‌کند.

این دستگاه برای ارتقای توانایی شناسایی محیط و دور ماندن از موانع، یک رشته از الگوریتم‌های پیشرفته را وارد کار می‌کند که مواردی از قبیل راهبری دور ماندن از موانع، شناسایی اشیا، شناسایی صحنه، شناسایی متن و شناسایی حرکات را در بر می‌گیرد. هدف از این رویکرد جامع، تامین نیاز‌های متنوع بیماران و تضمین راهبری ایمن و افزایش آگاهی محیطی آنان است.

یکی از زمینه‌های اصلی تمرکز این تحقیقات، شناسایی زمینه‌های خاص مورد علاقه (AOIs) مانند چراغ‌های راهنمایی، خطوط عابر پیاده، پیچ‌های تند و بنر‌های بزرگ است. این راهنمایی شخصی‌سازی شده می‌تواند مزایای زیادی برای کاربرانی داشته باشد که به طور مکرر از مسیر‌های یکسانی عبور می‌کنند چرا که این سامانه می‌تواند حمایت سفارشی شده (customized) بر اساس آشنایی آنها با محیط فراهم سازد.

طراحی متمایز سامانه ObstAR در توسعه یک الگوریتم نوآورانه برای جداسازی تصاویر و تلفیق اطلاعات نهفته است که از دوربین‌های RGB (سرخ، سبز، آبی) و دوربین‌های عمقی برای راهبری دور ماندن از موانع به طور آنی استفاده می‌کند. این محققان همچنین قصد دارند از دستورالعمل‌های تبدیل آنی متن به صدا برای تکمیل نواحی پوشش داده نشده توسط واقعیت افزوده استفاده کنند تا بتوانند حمایت جامعی را برای کاربران تضمین کنند.
فناوری ObstAR در صف اول فناوری‌های کمک‌کننده قرار دارد که راه‌حل متحول کننده‌ای برای افراد دارای نقص بینایی ارائه کرده است و جایزه معتبر «مدال طلا با تبریکات هیات ژوری» در چهل و نهمین نمایشگاه اختراعات ژنو را از آن خود کرده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->