افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳

  • کد خبر: ۲۳۷۴۰۲
  • ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در دوماه نخست امسال صادارات از مرز‌های خراسان رضوی به افغانستان با ۴۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به بیش از ۱۴۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تجارت با افغانستان در سال ۱۴۰۲ با عبور از مرز ۶۲۱ میلیون دلار، نسبت به دوسال قبل، ۲۴ درصد به لحاظ ارزشی و ۳۳ درصد به لحاظ وزنی رشد داشته است.

عصر امروز (پنجشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳) در حاشیه نمایشگاه تخصصی صنعت و ماشین‌آلات صنعتی، معدن و متالوروژی، همایش همکاری‌های صنعتی و معدنی ایران و افغانستان با حضور امیررضا رجبی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، مدیران واحد‌های تولیدی، بازرگانان ایرانی، تجار افغانستانی در حوزه‌های تخصصی صنعت و معدن، رایزن تجاری افغانستان در ایران و کارشناسان و مدعوین ویژه برگزار شد.

۶۲۱ میلیون دلار، صادرات استان به افغانستان

امیررضا رجبی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم با اشاره به ارتباط مستقیم ۳۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان با تجار افغانستانی اظهار کرد: تجارت با افغانستان در سال ۱۴۰۲ نسبت به دوسال قبل، ۲۴ درصد به لحاظ ارزشی و ۳۳ درصد به لحاظ وزنی رشد داشته است. در سال گذشته ۶۲۱ میلیون دلار صادرات به افغانستان داشته‌ایم و فقط در دوماه نخست امسال نیز با ۴۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال، سطح صادرات ما بیش از ۱۴۰ میلیون دلار بوده است. سطح صادرات ما به تاجیکستان در سال ۱۴۰۰ حدود سه میلیون دلار بود، اما اکنون به ۱۷۲ میلیون دلار رسیده است. اینها مصادیق پیشرفت است. باید این موارد را در نظر گرفت.

وی افزود: در سه سال گذشته ۱۲ کشور به فهرست مقاصد صادرات استان افزوده شده است. در سال ۱۴۰۱ همه نیاز ارزی کشور از محل صادرات غیرنفتی تأمین شد و بیش از ۵۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در استان خراسان رضوی حاصل شده است. راهبرد ما این است که کاهش ارتباط تجاری با افغانستان، ظلم متقابل به هر دو ملت است، زیرا اشتراکات فرهنگی فراوانی در این روابط وجود دارد و به‌جرئت می‌توان گفت که امکان‌پذیر نیست دو کشور باهم ارتباط و مراوده نداشته باشند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تاکنون چندین جلسه و نشست در کابل برگزار کرده‌ایم و امضای تفاهمنامه مشترک همکاری با ولایت هرات یکی از دستاورد‌های بزرگ آن است. باور ما این است که با پیگیری همین توافقات و استمرار جلسات پرتکرار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بتوان بهتر از گذشته به چالش‌های این حوزه رسیدگی کرد.

هر کیلو صادرات فقط ۲۷ سنت!

حسین محمدیان، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این مراسم اظهار کرد: امروزه صنایع ما گرفتار مشکلاتی همچون انرژی و صادرات هستند. گاهی اوقات در گزارش عملکرد بعضی مسئولان به‌طور اکید به سرمایه گذاری‌های خارجی اشاره می‌شود درحالی که وقتی دقیق می‌شویم، می‌بینیم همه اینها هنوز فقط در حد تفاهمات است. باور ما این است که هم برای صادرات و هم واردات، ارز باید تک‌نرخی شود. ارز دونرخی رانت و فساد ایجاد می‌کند.

وی افزود: گردش مالی بالا در حوزه معدن می‌تواند اشتغال پایدار ایجاد کند. طبق آمار سازمان جهانی، هر فرد در طول عمر یک زندگی استاندارد به هزار و ۴۰۰ تن مواد معدنی نیاز دارد و ایران اسلامی در رده پنجمین کشور غنی دنیا از نظر معادن قرار دارد. اینجا فرصت‌های بزرگی برای توسعه اقتصاد نهفته است. به همین دلیل، امیدوارم از روز شنبه هر دولتی که سکان اقتصاد کشور را برعهده می‌گیرد، در ارائه آمار و هدف گزاری‌های حوزه تولید با مردم و فعالان اقتصادی صادق باشد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بنا بر گزارش‌های رسمی، صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته به حدود ۶۵۰ میلیارد دلار می‌رسد که فقط دو میلیارد دلار آن از محصولات معدنی است. علاوه بر این، هر کیلوگرم صادرات کشور حدود ۲۷ سنت ارزش دارد و نشان می‌دهد عمده بخش صادرات ما مشتمل بر خام‌فروشی است. نتایج مطالعات میدانی هم نشان می‌دهد که ما فقط از یک درصد ذخایر معدنی خود استفاده می‌کنیم که ثابت می‌کند فضای توسعه در این عرصه چشم‌انداز بسیار وسیعی دارد.

افغانستان، بر مدار توسعه

مسعود سیادت رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در ادامه این همایش گفت: امروزه افغانستان در حال پوست‌اندازی است و با برنامه حکومت سرپرست، راهبرد‌های مؤثری در حوزه اقتصاد دنبال کرده که همگی متمرکز بر همان برنامه تولید داخلی است. بسیاری از سرمایه‌گزارانی که تا پیش از این به دنبال راهی برای خروج از افغانستان بودند، امروزه در ردیف بزرگترین توسعه‌دهندگان کسب‌وکار در این کشور هستند.

البته پس از حاکمیت طالبان شاهد سقوط سنگین بازار سهام و شاخص‌های اقتصادی افغانستان بودیم که طبیعی بود، اما تا به امروز همه کارشناسان اذعان می‌کنند که رویه توسعه بسیار درست و سنجیده‌ای در این کشور در دستورکار است.

وی بیان کرد: افغانستان با ۴۰ میلیون جمعیت، نیاز‌های متنوع و البته اراده حاکمیت آن برای توسعه، بهترین فرصت سرمایه‌گذاری و معاملات تجاری برای کشور ماست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->