قتل پسر همسایه به خاطر یک دختر ربودن زن جوان از خودروی همسرش +جزییات خودکشی متهم به سرقت از صندوق امانات بانک ملی ۱۲ هزار تماس مزاحمتی با آتش‌نشانی مشهد طی یک ماه! دستگیری پسری که مادرش را به خاطر سرزنش دیگران به قتل رساند + عکس موبایل‌قاپ حرفه‌ای در مشهد به دام افتاد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) دستگیری ۱۱ سرشاخه یک شرکت هرمی در مشهد ۱۰ فایده گریه کردن | تا چه حد مجازیم که گریه کنیم؟ انجام مشاوره‌ ژنتیک در مرحله‌ پیش‌ از ازدواج، به همه‌ زوجین توصیه می‌شود درباره لطفعلی خان زند از تاج گذاری تا مرگ | یک تراژدی خون بار در چهار پرده یکی از راه‌های سوء استفاده از قانون معافیت سربازی سد شد آیا ضعف در برقراری ارتباط با دیگران سبب جذب همزیستی با حیوانات می­ شود؟ آداب سفر در فصل گرما جزئیات شهریه مدارس؛ شروع از ۱۰ میلیون تومان | شهریه ۲۵ درصد مدارس بالای ۳۰ میلیون تومان ابتلا به کیست مویی در بین مردان شیوع بیشتری دارد  روایت سرزده از اورژانس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد | رد خون انتشار نمرات دروس تصحیح شده امتحانات نهایی پایه دوازدهم از امروز (۱۶ تیر ۱۴۰۳) جزئیات پیش‌فروش بلیت‌های بازگشت زائران اربعین از مرزهای باشماق، خسروی و تمرچین با اجرای متناسب‌سازی، حقوق بازنشستگان چقدر افزایش می‌یابد؟ رتبه صعودی خانم‌های ایرانی در استفاده از لوازم آرایشی و چرایی آن | دفتر نقاشی‌هایی که راه می‌روند
سرخط خبرها

نگاهی به حوادث بهار سال ۱۴۰۳ به روایت آمار سازمان آتش نشانی مشهد

  • کد خبر: ۲۳۷۵۷۱
  • ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶
نگاهی به حوادث بهار سال ۱۴۰۳ به روایت آمار سازمان آتش نشانی مشهد
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد: گرفتاری در آسانسور، بیشترین عامل حوادث غیرآتش‌سوزی است.

سعید جلائیان | شهرآرانیوز - از همان ابتدای سال، بروز حوادث متعدد در شهر باعث شد بار‌ها صدای آژیر خودرو‌های آتش‌نشانی و امدادی را در معابر مختلف شهر بشنویم. خودرو‌هایی که در مسیر خاموش‌کردن آتش، کمک به کارگران، مقنی‌های گرفتار در چاه و... بودند. یا مانند روز‌های پایانی اردیبهشت که به یاد داریم آتش‌نشانان چگونه به یاری شهروندان سیل‌زده رفتند و غواصان این سازمان در زیر گل‌ولای به دنبال پیکر شهروندان می‌گشتند. هرچند تمام عملکرد مردان آتش را از ابتدای سال نباید به روز‌های سیل‌زدگی خلاصه کنیم.

از ابتدای سال، ده‌ها هزار بار تلفن آتش‌نشانی مشهد به صدا در آمده است. از تماس برای آتش‌سوزی‌ها تا تماس افرادی که گزارش حوادث مرتبط با خودکشی را می‌دادند که با تلاش آتش‌نشانان، بیشتر این افراد از تصمیم خود صرف‌نظر می‌کردند و به آغوش زندگی بازمی‌گشتند. حالا درست زمانی به‌سراغ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد رفته‌ایم تا آمار حوادث بهار را مرور کنیم که حمیدرضا کافی‌نیا به‌عنوان عضو علی‌البدل هیئت مدیره اتحادیه سازمان‌های آتش‌نشانی کشور نیز انتخاب شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد درباره حوادث فروردین‌ماه می‌گوید: در اولین ماه امسال ۶۱۱ حریق به ما اعلام شد که از این تعداد ۱۶۸ مورد در واحد‌های مسکونی رخ داده بود و آتش در انبار‌های ضایعات، محل انباشت زباله‌های خارج از ساختمان با ۱۶۶ مورد در ردیف دوم قرار داشتند. همچنین آتش‌نشانان ۸۹ عملیات برای خاموش‌کردن آتش پوشش گیاهی داشتند. در ادامه ۴۹ حریق نیز مربوط به وسایل نقلیه، بیست مورد زباله یا ضایعات داخل ساختمان و شانزده بار آتش در آشپزخانه واحد‌های مسکونی افتاد.

کافی‌نیا درباره عملیات‌های غیر از آتش‌سوزی بیان می‌کند: امدادگران سازمان آتش‌نشانی در ماه نخست سال دست‌کم ۷۱۷ عملیات مربوط به امداد و نجات داشتند که ۳۶۶ بار همکاران من به مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری رفتند تا صد‌ها شهروندی را که در آسانسور‌ها گرفتار شده بودند، بیرون بیاورند.

وی می‌افزاید: علاوه بر این آتش‌نشانان ۱۸۳ بار افراد محبوس شده در خودرو، واحد‌های مسکونی و... را خارج کردند و ۱۲۶ بار نیز برای بیرون کشیدن حلقه‌های انگشتر از دست شهروندان راهی نقاط مختلف شهر شدند. در این ماه همکاران ما چهارده بار برای کمک به حادثه‌دیدگان در تصادف‌های رانندگی رفتند و به ۹ کارگر و شهروندی که حین انجام کار‌های مختلف دچار مشکل شده بودند، کمک کردند. همچنین در این ماه ۹ نفر در حوادث مختلف جان باختند و ۶۸ نفر مصدوم شدند، البته با تلاش امدادگران هزار و ۱۸۱ نفر از حوادث نجات یافتند.

اردیبهشت و حوادث تکراری

اردیبهشت‌ماه آتش‌نشانان روز‌های سخت و پرکاری را پشت سر گذاشتند که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد درباره آن می‌گوید: در این ماه ۴۸۱ عملیات مربوط به آتش‌سوزی داشتیم، بیشترین آتش‌سوزی در واحد‌های مسکونی با ۱۶۹ مورد رخ داد و بعد از آن گاری‌های زباله و بازیافت با ۹۱ مورد، خودرو‌ها با ۵۴ مورد، درختان و پوشش گیاهی با ۳۵ و تأسیسات شهری یا خارج از منزل با بیست مورد و آتش‌سوزی زباله و ضایعاتی که در داخل ساختمان‌ها نگهداری می‌شده نوزده مورد بوده است.

وی ادامه می‌دهد: در این ماه همچنین ۷۲۶ عملیات امداد و نجات انجام شده است و ۳۵۷ شهروند را از آسانسور، ۱۷۵ نفر را از واحد‌های مسکونی، خودرو و... بیرون آوردیم، همچنین ۱۱۵ انگشتر و زیورآلات گیرکرده را از انگشت شهروندان خارج کردیم. در این مدت همکاران ما هجده‌شهروند را از خودکشی منصرف کردند و شانزده‌عملیات کمک به وسایل نقلیه‌هایی که شهروندان بعد از تصادف درون آنها گرفتار شده بودند نیز انجام شد. در این ماه آتش‌نشانان ۱۱۰۶ نفر را نجات دادند و به وضعیت ۶۶ مصدوم رسیدگی کردند، البته متأسفانه ۱۰ نفر در این ماه در حوادث جان خود را از دست دادند.

روز‌های سخت سیل

مهم‌ترین حادثه‌ای که آتش‌نشانی مشهد از ابتدای سال در آن نقش ایفا کرده، بی‌شک روز‌های پایانی اردیبهشت امسال است، روزی که برخی شهروندان خسارت مالی فراوانی دیدند. بارش شدید باران در این روز‌ها خیلی‌ها را غافل‌گیر کرد، اما آتش‌نشانان با حضور بموقع بسیاری را در سیلاب شدید منطقه سیدی و معابری که دچار آب‌گرفتگی شده بود نجات دادند که کافی‌نیا در این زمینه می‌گوید: ما در این ماه دویست عملیات مرتبط با بارندگی داشتیم که شامل رفع آب‌گرفتگی معابر و منازل، سقوط درخت و بازدید از ساختمان‌های پرخطر بود. همکاران من درمجموع به ۱۱۰۶ شهروند در حوادث مختلف از جمله حریق، سیلاب، تصادفات و... یاری رساندند. 

همچنین غواصان آتش‌نشانی سیزده نفر را از سیلاب نجات دادند و به ۶۶ شهروندی که در حوادث مختلف این ماه به‌ویژه سیلاب و حریق دچار مصدومیت شده بودند کمک شد. نکته درخور توجه در اردیبهشت، این است که همکاران من صد‌ها شهروند محبوس را از ۳۵۷ آسانسور مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی بیرون آوردند.

۱۲۵ در اشغال مزاحمان تلفنی

نوبت به بیان عملکرد سازمان آتش‌نشانی مشهد در خردادماه که می‌رسد کافی‌نیا ابتدا به تماس‌های مزاحمی اشاره می‌کند و با انتقاد از عملکرد برخی شهروندان که شماره دستگاه‌های خدمت‌رسان را اشغال می‌کنند و گزارش‌های دروغ اعلام می‌کنند، تصریح می‌کند: تنها در خردادماه بیش از ۳۹ هزار بار، برخی شهروندان با شماره تلفن ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی تماس مزاحمی گرفتند. سامانه‌ای که برای این طراحی شده تا شهروندان خبر وقوع حریق یا یک حادثه را اطلاع دهند. اما این افراد متأسفانه وقت اپراتور‌های ۱۲۵ را می‌گیرند که می‌تواند آتش‌نشانی را در خدمت واقعی به شهروندان به مخاطره بیندازد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ادامه می‌دهد: در خرداد ماه ۲ هزار و ۳۱۹ عملیات داشتیم که بیشترین اعزام نیرو‌های ما با ۸۹۹ مورد مربوط به عملیات امداد و نجات است و در ردیف دوم همکاران من ۷۲۰ عملیات برای خاموشی آتش انجام دادند و در آخر هفتصد عملیات اعزامی برای خدمات ایمنی داشتیم.

وی می‌گوید: در بخش امداد و نجات همواره در صدر عملیات‌های اعزامی، بیرون آوردن شهروندان از آسانسور بوده که در این ماه نیز پانصدمحبوسی در آسانسور در مشهد رخ داده است و در گام دوم ۳۱۱ بار انگشتر و سایر زیورآلات گیر کرده از انگشت شهروندان را بیرون آوردیم و ۲۰۴ عملیات دیگر برای نجات افراد محبوس در واحد‌های مسکونی، اتاق، خودرو و... داشتیم.

کافی‌نیا ادامه می‌دهد: در بخش حریق نیز ۴۶۶ عملیات اطفای حریق واحد‌های مسکونی و ۱۹۶ عملیات برای خاموشی حریق انبار‌های ضایعات و زباله در این ماه داشتیم که عامل ۵۳ درصد این آتش‌سوزی‌ها اتصالات برق بوده است که شهروندان باید به این مورد نیز توجه کنند. نکته درخور توجه برای ما و شهروندان این است که در این ماه با توجه به گرمای تدریجی هوا شاهد افزایش حریق خودرو‌ها بودیم، به طوری که در خردادماه همکاران من برای خاموشی آتش ۸۷ خودرو اعزام شدند. به همین دلیل از شهروندان می‌خواهیم از قراردادن بطری آب که می‌تواند شبیه ذره‌بین عمل کند و اسپری در خودرو خودداری کنند.

فوت ۹ شهروند در حوادث خرداد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد اضافه می‌کند: در ماه سوم سال هفتصدعملیات مربوط به مسائل ایمنی را پشت سر گذاشتیم که ۲۶۱ اعزام برای رفع مزاحمت حیواناتی مانند مار و سگ و ۱۷۳ عملیات برای رهایی و نجات حیوانات گیر افتاده در تأسیسات شهری و... داشتیم. همچنین ۹۸ عملیات برای رفع نشت یا جمع‌آوری مایعات قابل اشتعال در سطح معابر انجام شده است. متأسفانه در این ماه ۹ شهروند جان خود را در حوادث مختلف از دست دادند و تعداد مصدومان ما ۱۳۰ نفر بود. باوجوداین همکاران من موفق به نجات جان ۱۳۶۱ نفر شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->