سخنان متفاوت آیت‌الله علم‌الهدی درباره مراسم علم‌کشی در ماه محرم + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: خواهران حوزه در جهاد و فعالیت انقلابی پیشتازند | حوزه خواهران نیازمند تحولی جدی است جانشین منطقه پدافند هوایی شمال شرق: عفاف و حجاب، عامل پویایی و بالندگی جامعه اسلامی است قالیباف: باید بسیاری از سازوکار‌های کنونی سازمان‌های بین المللی تغییر پیدا کند پزشکیان: زدوبندی انجام نمی‌دهم و راه انسان‌های آزاده و عدالت‌خواه را ادامه خواهم داد + فیلم ازسرگیری ارسال بمب‌های ۲۳۰کیلوگرمی از سوی آمریکا برای رژیم صهیونیستی استاندار خراسان‌رضوی: مسئولان اراده‌ای قوی برای رفع مشکلات حاشیه شهر مشهد دارند حذف وثیقه خروج از کشور مشمولان غیر غایب در ایام محرم و صفر برای سفر به عراق سی‌ان‌ان: اسرائیل با بمب‌های آمریکایی مدارس خان‌یونس را بمباران می‌کند اردوغان و شولتس در حاشیه اجلاس سران ناتو، بر خاتمه فوری جنگ در غزه تأکید کردند یک روزنامه چینی: دست ناتو به آسیا نخواهد رسید اقرار واشنگتن‌پست به قدرت موشک‌ها و پهپاد‌های حزب‌الله | آن‌ها پدافند اسرائیل را زمین‌گیر می‌کنند وزیر کشور از افزایش سرعت در ارائه خدمات گذرنامه‌ای در مرزهای اربعینی خبر داد دریادار سیاری برای بازدید از پروژه انسداد دیوار مرزی، به مرز‌های مشترک ایران و افغانستان رفت رئیس جمهور منتخب: درمان زخم دیرینه اشغال فلسطین و حل آن مسئله همه ما است پیام تک‌تیرانداز گردان‌های القسام قبل از شکار یک نظامی صهیونیست + فیلم تاکید پزشکیان بر تداوم حمایت همه‌جانبه از ملت مظلوم فلسطین کارگروه مشترک برای دعوت از مهمانان و برگزاری مراسم تحلیف پزشکیان تشکیل شد رئیس و قائم مقام دفتر رهبر انقلاب با پزشکیان دیدار کردند زمان مراسم اعطای حکم رئیس‌جمهور چهاردهم توسط رهبر انقلاب اعلام شد
سرخط خبرها

یک روزنامه چینی: دست ناتو به آسیا نخواهد رسید

  • کد خبر: ۲۳۸۶۰۶
  • ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
یک روزنامه چینی: دست ناتو به آسیا نخواهد رسید
روزنامه چینی نوشته ناتو، اروپا را درگیر بحران‌های عدیده‌ای کرده و حال آمریکا سعی دارد با ایجاد یک ناتوی آسیایی، پای آن را به منطقه آسیا-اقیانوسیه بکشاند، اما این طرح موجب تحریک کشور‌های منطقه خواهد شد و محکوم به شکست است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پایگاه تحلیلی چینی در مقاله‌ای با اشاره به تلاش‌های ناتو برای گسترش نفوذ خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه یعنی منطقه‌ای که اقیانوس هند تا اقیانوس آرام را دربرمی‌گرد، تاکید کرد این ائتلاف نظامی اجازه ندارد بی‌ثباتی‌های اروپا را به این منطقه بکشاند و بی‌شک با واکنش محکم کشور‌ها مواجه خواهد شد.

اجلاس امسال سران ناتو از روز سه‌شنبه در واشنگتن آغاز شده و این رویداد نه‌تن‌ها به محوری برای ترویج نظریه «تهدید چین» تبدیل شده، بلکه نشان می‌دهد ناتو سعی دارد در امور منطقه آسیا-اقیانوسیه مداخله کرده و بر آن مسلط شود.

روزنامه گلوبال تایمز با این مقدمه گزارش داد: «غرب با تکیه بر نظریه تهدید چین سعی دارد توجهات را به ناتو و این اجلاس جلب کند. با تلاش‌های ناتو و آمریکا، به نظر می‌رسد چین به کلید بقای اروپا تبدیل شده و در سرنوشت جنگ روسیه و اوکراین نقش مهمی دارد. در سه سال گذشته ناتو در اجلاس خود از سران ژاپن، کره جنوبی، نیوزیلند و استرالیا نیز دعوت و تلاش کرده تا یک ناتوی آسیا-اقیانوسیه ایجاد کند. این اعضای ناتو در بسیاری از مسائل کلیدی، هم‌نظر نیستند.

رسانه چینی با اشاره به اینکه ناتو هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد، گزارش داد، این ائتلاف اکنون ضعیف شده و با چالش‌های زیادی روبرو است. مسائلی مانند انتخابات پارلمانی فرانسه، انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در آمریکا و افزایش هزینه‌های نظامی در اروپا موجب افزایش نگرانی‌ها شده و این در حالی است که اعضای ناتو دیگر در بسیاری از مسائل کلیدی، هم‌نظر نیستند. ازاین‌رو، آمریکا حالا سعی دارد با دمیدن در شیپور «تهدید چین» اتحاد را به این ائتلاف تضعیف‌شده بازگرداند.

گلوبال تایمز در ادامه نوشت: «حقیقت این است که آمریکا می‌خواهد از طریق ناتو بر تمام منطقه آسیا-اقیانوسیه مسلط شود و در این راه، اقدام به ایجاد و دامن‌زدن به تهدید‌های امنیتی در این منطقه کرده است. برخی از کشور‌های منطقه مانند ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند نیز در این دام افتاده و در زمینه‌هایی مانند امنیت سایبری و اشاعه اطلاعات نادرست با ناتو همکاری می‌کنند».

به گزارش رسانه چینی، این کشور‌ها در نهایت از این سیاست خود آسیب خواهند دید چراکه «ناتو، اروپا را درگیر مشکلات و بحران‌های فراوانی کرده و اکنون آمریکا می‌خواهد با کشاندن پای ناتو به آسیا-اقیانوسیه و ایجاد یک ناتوی آسیایی، به راهبرد ایندوپاسیفیک کمک کند؛ امری که در نهایت موجب تحریک کشور‌های منطقه و افزایش تنش خواهد شد».

طرح ناتو در آسیا محکوم به شکست است

«شیانگ هاویو» پژوهشگر مؤسسه مطالعات بین‌المللی چین به گلوبال تایمز گفت، ناتوی آسیا-اقیانوسیه برای دستیابی به هر نوع پیشرفت ملموس، راه بسیار دشواری را در پیش دارد.

به گفته او، این منطقه از منظر ایدئولوژی، ارزش‌ها و شرایط جغرافیایی تفاوت‌های فاحشی با اروپا دارد و آمریکا و متحدانش هرگز نمی‌توانند ائتلافی شبیه به ناتو را در این منطقه ایجاد کنند. همچنین باید در نظر داشت که بیشتر کشور‌های این منطقه هر یک تا حدی مستعمره استعمارگران غربی بوده‌اند و امروز این استعمارگران گذشته نمی‌توانند با این کشور‌ها حرف مشترکی پیدا کنند.

ازاین‌رو، به گزارش گلوبال‌تایمز، احتمالاً غرب این بار هم سراغ شیوه‌های استعماری خواهد رفت و خواهد کوشید از این شیوه‌های برای پیشبرد اهداف خود در منطقه استفاده کند.

از سوی دیگر، کشور‌های آسیا و اقیانوسیه خواهان صلح و ثبات هستند؛ همین ثبات است که آنها را به موتور محرکه اقتصاد جهانی بدل کرده است. حال اگر ناتو به‌عنوان یک ائتلاف نظامی که مأموریت آن برهم‌زدن ثبات و تشدید تنش‌هاست، به منطقه نفوذ کند، پویایی منطقه تحت‌الشعاع قرار گرفته و تقابل و درگیری ایجاد خواهد شد.

در گزارش این رسانه چینی با اشاره به اینکه این طرح ناتو در آسیا محکوم به شکست است، آمده است: «منطقه آسیا-اقیانوسیه از مداخله ناتو در منطقه استقبال نخواهد کرد. اکثریت قریب‌به‌اتفاق کشور‌های این منطقه خواستار آن هستند که ناتو از ایجاد تنش، اتخاذ ذهنیت جنگ سرد و ایجاد درگیری‌های جناحی تحت رهبری آمریکا دست بردارد. این بلوک اجازه ندارد بی‌ثباتی که در اروپا ایجاد کرده را به این منطقه هم بکشد و مداخله اجباری آن در امور منطقه بی‌شک با واکنش شدیدتری مواجه خواهد شد.»

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->