بیش از ۱۰ هزار عدد قرص غیرمجاز در غرب مشهد کشف شد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) کلید اولیه نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد تیم المپیاد زیست شناسی ایران در جهان خوش درخشید + اعضای تیم زمان اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی دبیری آموزش و پرورش اعلام شد اهدای خون بیش از ۲ هزار نفر در روز‌های تاسوعا و عاشورا در خراسان‌رضوی شناسایی و احضار عاملان هتک حرمت روز عاشورا در کرج (۲۷ تیر) نماینده مجلس: ۸۰ درصد سدهای خراسان‌رضوی خشک شده است قرارگرفتن ۵۲۱ فرزند بی‌سرپرست در آغوش خانواده‌های جدید | اجرای کامل طرح «شیرخوارگاه‌های بدون‌ فرزند» در خراسان‌رضوی + فیلم کمبود کدام ویتامین‌ها عوامل سیاهی دور چشم هستند؟ اعلام ۹۶۴ مورد کودک‌آزاری به اورژانس اجتماعی خراسان‌رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۳ + فیلم مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی: سال گذشته، سیر صعودی طلاق در خراسان‌رضوی متوقف شد خدمات فنی خودرویی در صدر تخلفات صنفی مشهد کاهش آلودگی صوتی با کاشت درخت حمله ناگهانی پلنگ، باغدار گلبهاری را مصدوم کرد رابطه دوسویه کالبد و منظر شهری با برگزاری مراسم‌های جمعی کشف یک مزرعه استخراج غیرمجاز رمزارز در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) افزایش هفتاددرصدی شمار اعضای پیوندشده از بیماران مرگ مغزی در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) هشدار سازمان بهداشت جهانی درمورد خطر همه‌گیری جدید ورود ۵۴ هزار و ۲۵۹ زائر در تاسوعا و عاشورای حسینی از طریق پایانه‌های مسافربری به مشهد قیمت بلیت پرواز نجف-تهران به ۱۲ میلیون تومان رسید گذرنامه زیارتی اربعین چندروزه صادر می‌شود؟ + جزئیات پلمب یک واحد صنفی به‌دلیل عرضه مرغ تاریخ‌گذشته در سبزوار (۲۷ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی: سال گذشته، سیر صعودی طلاق در خراسان‌رضوی متوقف شد

  • کد خبر: ۲۳۹۵۱۳
  • ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی: سال گذشته، سیر صعودی طلاق در خراسان‌رضوی متوقف شد
مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: در استان، میزان سازش زوجین متقاضی طلاق ۲۸ درصد بوده که این میزان، ۸ درصد از میانگین سازش کشوری بیشتر است. سال گذشته، سیر صعودی طلاق در خراسان‌رضوی متوقف شد و حتی یک درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، مسعود فیروزی امروز (۲۷ تیر ۱۴۰۳)، در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت هفته بهزیستی که در شیرخوارگاه حضرت‌علی‌اصغر(ع) برگزار شد، اظهار کرد: خدمات بهزیستی از قبل از تولد شروع می‌شود و بعد از فوت فرد نیز برای ارائه خدمات به فرزندان و خانواده این افراد ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه جامعه هدف بهزیستی بسیار گسترده است، عنوان کرد: حدود ۱۵۰ هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی داریم. در تمامی بخش‌ها ۶۰ هزار پرونده در حوزه افراد محروم، نیازمندان، زنان سرپرست‌خانوار، زنان بی‌سرپرست، زنان خودسرپرست، ایتام و افراد معلول وجود دارد که در مجموع، ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار پرونده می‌شود و اگر بُعد خانوار را در نظر بگیریم، مجموع آن‌ها ۷۰۰ هزار پرونده خواهد شد. بیش‌از ۱۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی هستند.

فیروزی بیان کرد: حدود ۳۰۰ مرکز شبانه‌روزی با ۲۵ تا ۳۰ هزار عضو مقیم، ۱۰۰ مرکز توان‌بخشی روزانه و ۱۰۰ خانه فرزندان برای فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست در استان وجود دارد که از فرزندان سه تا ۱۸ سال نگهداری می‌کنند. مراکز حاکمیتی در حوزه آسیب‌ها نیز وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: نوع نگاه شهید رئیسی به طبقه فرودست که غالباً جامعه هدف بهزیستی هستند، نگاهی تأثیرگذار، جدی و دغدغه‌مندانه بود. ایشان بار‌ها در مراکز جامعه هدف بهزیستی، حضور پیدا کردند.

وی افزود: تا پایان سال ۱۳۹۹، تعداد خانوار‌های مددجوی تحت پوشش بهزیستی ۱۸۱ هزار و ۶۴۱ خانواده بود که پایان خرداد ۱۴۰۳ به ۲۰۸ هزار و یک نفر رسید و ۱۴.۵ درصد افزایش داشت. تعداد افراد تحت پوشش از ۴۹۹ هزار و ۳۹۶ نفر در پایان سال ۹۹ با ۱۰ درصد افزایش، به ۵۴۹ هزار و ۸۳۸ نفر در خرداد ۱۴۰۳ رسید. تعداد زنان سرپرست‌خانوار نیز با ۴۸ درصد افزایش از ۱۳ هزار و ۷۸۲ نفر به ۲۰ هزار و ۴۴۶ نفر رسیده است و دیگر زن سرپرست‌خانوار تحت پوشش نداریم.

فیروزی ادامه داد: مستمری افراد دارای معلولیت توان‌بخشی از ۶۰ هزار نفر به ۱۰۰ هزار نفر رسیده و ۶۰ تا ۶۵ درصد افزایش داشته است. هیچ فرد دارای معلولیت پشت نوبت مستمری واجد شرایط نداریم، مگر افرادی که اخیراً تشکیل پرونده داده باشند. از نظر مبلغ نیز افزایش بیش‌از سه‌برابری در کمتر از سه سال اتفاق افتاده که این باعث شده مبلغ پرداختی ماهیانه از ۲۵ میلیارد با ۴۰ درصد افزایش، به ۱۳۳ میلیارد تومان برسد.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: حق پرستاری افراد دارای ضایعه‌نخاعی از ۱۷۳۴ نفر تحت پوشش به ۲۱۴۵ نفر رسیده و ۲۵ درصد افزایش داشته است. همچنین مبلغ آن با ۳۲۶ درصد افزایش، از ماهیانه یک میلیارد تومان به چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. اکنون، حتی یک فرد دارای ضایعه‌نخاعی پشت نوبت مستمری، حق پرستاری و کمک‌هزینه لوازم بهداشتی نداریم.

وی اضافه کرد: کمک‌هزینه اجتماعی و معیشت زنان سرپرست‌خانوار از ۱۱ هزار و ۵۴۵ نفر به ۲۰ هزار و ۱۸۷ نفر رسیده و ۷۵ درصد افزایش داشته است، به‌طوری‌که امروز دیگر هیچ فردی پشت نوبت نداریم. همچنین مبلغ از پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ماهانه به ۳۰ میلیارد تومان رسیده و حدود ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

فیروزی تصریح کرد: کمک‌هزینه معیشت خانواده‌های دارای فرزندان دوقلوی نیازمند از ۲۵۱ خانواده به ۴۲۸۳ نفر رسیده و ۱۶۰۶ درصد افزایش داشته و مبلغ نیز با ۵۲۷۱ درصد افزایش از ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان به ۱۲ میلیارد تومان رسیده است. کمک‌هزینه معیشت خانواده‌های دارای فرزند سه‌قلو و بالاتر نیز از ۲۵۹ خانواده به ۲۶۹ خانواده‌ رسیده و چهار درصد افزایش داشته است. همچنین مبلغ آن با ۲۳۹ درصد افزایش، از ۲۴۶ میلیون تومان ماهانه به ۸۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: در زمینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده، در پایان سال ۱۳۹۹ کل افرادی که کمک‌هزینه پرستاری دریافت می‌کردند، ۷۴۳ نفر بودند، اما الان به حدود ۱۲ هزار نفر افزایش پیدا کرده و ۱۴۴۴ درصد افزایش داشته است. مبلغ آن نیز از ماهانه ۴۵۰ میلیون تومان به ۲۴ میلیارد تومان ماهانه افزایش یافته و ۵۲۱۷ درصد افزایش داشته است. افراد پشت نوبت همین میزان یا شاید بیشتر هستند.

وی بیان کرد: کمک‌هزینه امداد کودکانی که تو‌سط فردی از خانواده نگهداری می‌شود، دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ماهانه است. این امدادبگیران ۲۱۶۸ نفر بودند که با ۱۶ درصد افزایش به ۲۵۲۰ نفر رسیدند و مبلغ نیز با ۳۲۷ درصد افزایش از ماهانه یک میلیارد و‌ ۴۰۰ میلیون تومان به ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

فیروزی عنوان کرد: اندام‌های مصنوعی از ۸۴۵ اندام مصنوعی به ۲۱۱۵ مورد رسیده و ۱۵۰ درصد افزایش داشته، مبلغ نیز از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با ۷۰۰ درصد افزایش به ۱۱میلیارد تومان رسیده است. تهیه لوازم کمک‌توان‌بخشی معلولان ۵۹ هزار قلم بوده که با ۴۶ درصد افزایش به ۸۶ هزار و ۵۶۸ قلم رسیده و مبلغ آن نیز از ۹ میلیارد تومان به ۳۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی در خصوص استخدام سه درصد معلولان در دولت شهید رئیسی خاطرنشان کرد: برای این استخدام سه اتفاق رخ داد. اول اینکه با مکاتبات متعدد قید کردند این استخدام به استناد قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت باید جدی گرفته شود. دوم دستور دیگری بود که توسط دولت صادر شد، مبنی بر اینکه اگر هر دستگاهی در آزمون استخدامی سه درصد را لحاظ نکند، این میزان از بین نمی‌رود، ذخیره شده و در اولین آزمون استخدام بعدی آن کمبود به سه درصد بعدی اضافه می‌شود. کار سوم این بود که در کل ۱۱ آزمون گذشته، تمام سه درصد‌هایی که باید دستگاه‌ها لحاظ می‌کردند و نکردند، محاسبه شد.

وی افزود: پس از این کار در ابتدای اردیبهشت، آزمون ویژه استخدام افراد دارای معلولیت در سرتاسر کشور برگزار شد. تعداد کل سه‌درصد‌ها ۴۳۰۰ نفر بود که به‌تفکیک دستگاه و استان ۱۲ هزار نفر افراد دارای معلولیت شرکت کردند. احتمالاً تا پایان این ماه نتیجه آزمون اعلام خواهد شد و امیدواریم در شش‌ماهه اول امسال، به کار گماشته شوند. این کار برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد. سهمیه استان در این آزمون حدود ۳۲۰ نفر است.

فیروزی ادامه داد: کار دیگری که برای اولین بار در کشور در استان ما اتفاق افتاد، این بود که سرفصل دسترس‌پذیری در سند تحول استان گنجانده شد. در اولین گام، ۳۰۲۲ پروژه در هفت شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر تعریف شد. کار دیگری که با همکاری دستگاه قضایی به خصوص دادستان در استان اتفاق افتاد، شیرخوارگاه بدون‌فرزند بود که در حال تسری به سایر استان‌هاست. شیرخوارگاه حضرت‌علی‌اصغر(ع) در طول ۶ ماه گذشته، بدون فرزند است و فرزندان موجود پذیرش روزانه هستند که حداکثر ظرف یک هفته براساس مقررات تحویل خانواده‌ها داده می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی اضافه کرد: کار بعدی در استان یکی از طرح‌های مشترک دادگستری و بهزیستی به نام طرح «سازش طلاق» بود. این طرح هفت سال است که انجام می‌شود. میزان سازش زوجین متقاضی طلاق ۲۸ درصد بوده که ۸ درصد از میانگین سازش کشوری بیشتر است. سال گذشته، سیر صعودی طلاق در خراسان‌رضوی متوقف شد و حتی یک درصد کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه معتادان متجاهر، بیش از ۲۰ مرکز ماده ۱۶ در استان وجود دارد که بین ۵ تا ۶ هزار نفر و حتی بیشتر مقیم هستند، عنوان کرد: سال گذشته، کاری تحت عنوان «مدیریت مورد» در استان انجام دادیم. در این طرح، هزار نفر از افراد را با تیم‌هایی شامل مددکار و روان‌شناس از خود مرکز تحت کنترل گرفتیم و بعد از ترخیص تا جایی که ممکن بود، مددکار برای پیوند این فرد با خانواده، شغل‌یابی و... تلاش کرد و در مجموع، نتایج فوق‌العاده‌ای حادث شد.

فیروزی خاطرنشان کرد: ۱۲۳۶ پرونده تحت پوشش را تحت عنوان تیم مدیریت مورد قرار دادیم، ۵۰۰۰ بازدید از منازل این افراد انجام شد. ۶۱۳ نفر حدود ۵۰ درصد توسط خانواده پذیرش شدند. ۴۶۴۰ جلسه آموزشی برای این بهبودیافتگان برگزار شد. حدود ۴۵۰ نفر به میزان ۴۰ درصد اشتغال موفق داشتند. ۹۴۰ نفر حدود ۷۰ درصد از این تعداد یک سال پاک هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: سال گذشته، به تمام فرزندان ما که ترخیص شدند، ۲۰۰ میلیون تومان بلاعوض دادیم که مبلغ قابل‌توجهی است. همچنین در سال گذشته، برای کاشت حلزون به ۲۳۰ نفر ارائه خدمت کردیم، حدود ۳۰ هزار غربالگری ژنتیک انجام دادیم که از تولد بیش از ۶۰۰ جنین دارای معلولیت قطعی جلوگیری کرد و ختم بارداری اعلام شد.

وی افزود: بیش‌از ۱۰۰ هزار نوزاد با ضریب نفوذ ۹۹ درصد نیز توسط دستگاه‌های پیشرفته غربالگری شدند و همکاران و کارشناسان باتجربه بهزیستی در زایشگاه برای آن‌ها غربالگری ژنتیکی انجام دادند. ۳۷۰ هزار غربالگری بینایی برای کودکان سه تا پنج سال نیز انجام شد.

فیروزی درخصوص آمار کودک‌آزاری و همسرآزاری تصریح کرد: در زمینه انتشار آمار اورژانس اجتماعی درخصوص کودک‌آزاری و همسرآزاری، معذوریت داریم و این آمار محرمانه است. بیش از ۷۰ درصد از موارد کودک‌آزاری غفلت و مسامحه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->