نکاتی درخصوص مراقبت در منزل برای مبتلایان به تب دنگی آتش سوزی مرگبار در «نیس» فرانسه (۲۸ تیر) گرم‌ترین هفته سال از شنبه (۳۰ تیر ۱۴۰۳) آغاز می‌شود | گنبد حرارتی چیست؟ مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز جمع آوری خواهد شد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی طبق قانون انجام می‌شود | صدور احکام بازنشستگان تا استقرار دولت چهاردهم نگاهی به خواص خیار برای بیماران دیابتی زمان‌بندی واریز حقوق تیرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تغییر کرد تشکیل پرونده قضایی برای حادثه تیراندازی منجر به قتل در سقز (۲۸ تیر) دولت سیزدهم اعتبارات ویژه‌ای برای زنان و خانواده مناطق محروم در نظر گرفت پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳) | احتمال رگبار باران و وقوع رعدوبرق در استان طی ۴۸ ساعت آینده مشاهده ۴ پلنگ ایرانی در اصفهان | پایش مستمر و حفاظت گسترده از این گونه کمیاب جانوری ادامه روند کمبود انسولین‌های قلمی در داروخانه‌های مشهد دستگیری آدم‌ربایان خارجی در مشهد + عکس مدیریت حاشیه شهر مشهد با حمایت از روستا‌ها و چرخه تولید محقق می‌شود آیا قبل از خواب می‌توانیم چای بنوشیم یا نه؟ هشدار پلیس فتا: گول پیامک «بسته معیشتی رئیس جمهور منتخب» را نخورید افزایش هشت‌درصدی تعداد مأموریت‌های اورژانس مشهد در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۰ هزار زوج مشهدی در باشگاه همسران «باهم» فروش خودرو دزدی به پلیس! | مأموران کلانتری معراج مشهد به سارقان رودست زدند
سرخط خبرها

مشاهده ۴ پلنگ ایرانی در اصفهان | پایش مستمر و حفاظت گسترده از این گونه کمیاب جانوری

  • کد خبر: ۲۳۹۶۸۷
  • ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
مشاهده ۴ پلنگ ایرانی در اصفهان | پایش مستمر و حفاظت گسترده از این گونه کمیاب جانوری
اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از ثبت تصویر جدیدی از چهار قلاده پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد نایین خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان روز پنجشنبه (۲۸ تیر ۱۴۰۳) اعلام کرد: اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش استان با همکاری کارکنان و محیط‌بانان پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد و شهرستان نایین، تصویر خانواده‌ای از گونه کمیاب پلنگ ایرانی در این پناهگاه را با به‌کارگیری دوربین‌های تله‌ای برای چندمین‌بار ثبت کردند.

بر اساس این گزارش، محمدرضا حلوانی، رئیس پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد، پس از مشاهده نمایه و نصب دوربین تله‌ای در منطقه مناسب با همکاری اداره حفاظت حیات وحش استان اصفهان موفق به ثبت تصویر خانواده‌ای از گونه کمیاب و ارزشمند پلنگ شد.

این اقدام در ادامه پایش حضور گونه‌های مختلف حیات‌وحش با تأکید بر گوشت‌خواران شاخص در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اصفهان در شهرستان نایین و با نصب دوربین‌های تله‌ای در بخش‌های مختلف زیستگاه‌های این پناهگاه صورت گرفته است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش و موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی استان اصفهان گفت: با توجه به کاهش گونه پلنگ در بسیاری از زیستگاه‌های کشور، پایش جمعیت و راهکارهای حفاظتی این گونه حائز اهمیت است.

مریم امیدی افزود: در استان اصفهان، پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد نایین بیشترین جمعیت و پراکندگی پلنگ را دارد و این موضوع گویای لزوم توجه بیشتر به حفاظت این منطقه است.

رئیس پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد نایین نیز گفت: این پناهگاه به‌دلیل تنوع بالای جانوری و همچنین انواع گربه‌سانان کوچک و بزرگ می تواند به‌عنوان بهشت گربه‌سانان ایران نامیده شود، همانگونه که در این چند سال مستندات متعددی از تنوع جانوری و گوشتخواران بزرگ جثه تهیه شد و ظرفیت بالای منطقه عباس‌آباد را برای ارتقا تا ذخیره‌گاه نشان داد.

محمدرضا حلوانی، افزود: به تازگی و در یک اتفاق کم‌نظیر از چهار پلنگ در این منطقه تصویربرداری شد که نزدیک به یک ساعت در کنار آبشخور به استراحت مشغول بودند و این نشان دهنده امنیت بالای پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد است.

وی ادامه داد: ماه‌ها و سال‌های قبل در همین نقطه از پلنگ‌های متعددی با توله‌های کوچک و بزرگ نیز تصویربرداری شد.

حلوانی تأکید کرد: با ارتقاء منطقه و حفاظت بیشتر احتمال رویت پلنگ در اغلب نقاط استان در آینده وجود دارد و این اتفاق با حفاظت بیشتر محیط‌بانان، نگاه ویژه مسئولان مربوطه به این منطقه و ارتقاء عباس‌آباد به ذخیره‌گاه رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: منطقه عباس‌آباد در زمان حاضر به عنوان پناهگاه خوانده می شود ولی از زمان قدیم تاکنون نقش ذخیره‌گاه را برای مناطق اطراف خود از شهر تا استان‌های مجاور داشته است.

گفتنی است این تصاویر حدود ساعت چهار و نیم صبح ثبت شده است و در سمت چپ عکس ۲ پلنگ در کنار یکدیگر هستند.

پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد با وسعت معادل ۴۰۰ هزار هکتار در شرق استان اصفهان و در شهرستان نایین قرار گرفته‌ است.

این منطقه یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ و از زیستگاه‌های منتخب پروژه «حفاظت از یوزپلنگ آسیایی» به شمار می‌رود.

پلنگ و یوزپلنگ ایرانی از گربه‌سانان در معرض خطر انقراض هستند که حضور هر دو جانور در سال‌های اخیر در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد ثبت شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->