قیمت موبایل‌های آنر امروز چند شد؟ (۷ مرداد ۱۴۰۳) انتصاب مدیرعامل جدید منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزایش ۸ درصدی مصرف برق مشهد نسبت به سال گذشته | شبکه‌های برق تحت فشارند اما قطعی گزارش نشده است ۸۱ درصد حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی خالی از آب است موجودی خزانه دولت در زمان تحویل به دولت چهاردهم چقدر است؟ ورود شورای رقابت به افزایش قیمت جدید خودروسازان داخلی فروش غیرحضوری ارز اربعین از امروز یکشنبه (۷ مرداد ۱۴۰۳) آغاز شد + جزئیات پلمب ۴۱ واحد صنفی به‌دلیل به‌کارگیری اتباع خارجی در مشهد (۷ مرداد ۱۴۰۳) دلار در کانال ۵۸ هزار تومان در روز تنفیذ رئیس جمهور جدید | قیمت طلا، سکه و ارز دیجیتال (۷ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۷ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت لاماری ایما ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۷ مرداد ۱۴۰۳) | استارت قیمت‌ها رو به افزایش زده شد + جدول افزایش ۲۹ درصدی خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی طی ۴ ماه نخست سال جاری آیا آب جیره بندی می‌شود؟ افزایش ده‌درصدی تولید گوشت قرمز توسط عشایر خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ رونق اقتصادی در منطقه با تصویب اساسنامه مناطق آزاد سرخس و دوغارون میوه‌های تابستانی را امروز کیلویی چند بخریم؟ (۷ مرداد ۱۴۰۳) | هندوانه بهترین میوه در گرمای شدید تابستان ساخت ۵۵ سازه آبخیزداری در خراسان رضوی در حال انجام است چرا کارگران در روز‌های گرم تابستان تعطیل نمی‌شوند؟ قطع برق و تلف شدن بیش از ۱۵۰۰ قطعه مرغ در کوهسرخ خراسان رضوی نتایج خودرو‌های وارداتی اعلام شد + لینک مشاهده نتایج (۶ مرداد ۱۴۰۳) بورس فردا (یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳) تعطیل است آخرین وضعیت بازار سرمایه | ریزش ۱۴ هزار واحدی شاخص بورس (۶ مرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو ویژه مرداد ۱۴۰۳ اعلام شد آیا امروز نتایج قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی اعلام می‌شود؟ (۶ مرداد ۱۴۰۳) پرواز‌های ویژه اربعین در روز‌های آینده آغاز می‌شود قیمت طلا، ارز و سکه در بازار امروز شنبه (۶ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت سکه طرح جدید ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد
سرخط خبرها

چرا کارگران در روز‌های گرم تابستان تعطیل نمی‌شوند؟

  • کد خبر: ۲۴۱۵۱۳
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۲
چرا کارگران در روز‌های گرم تابستان تعطیل نمی‌شوند؟
فعال صنفی کارگران ایران پوپلین رشت گفت: مرتب می‌گویند اشعه نور خورشید این روز‌ها برای سلامت انسان مضر است و نباید در معرض آن قرار گرفت؛ مگر این اشعه‌ی خطرناک برای کارگران مضر نیست؟ انتظار ما به عنوان فعالان صنفی این است که عدالت برقرار شود.

به گزارش شهرآرانیوز، کارگران از بخشنامه‌های حمایتی محرومند، هر بار که امکان و امتیازی نصیب کارمندان دولت می‌شود، کارگران بیشتر متوجه می‌شوند که در حاشیه قرار گرفته‌اند و محرومیت‌شان بسیار جدی‌ست.

متاسفانه بخشنامه‌ی تعطیلی‌های روز‌های اخیر و به طور مشخص، تعطیلی سراسر کشور در ۷ مرداد، بازهم مختص نیرو‌های دولت است و کارگران را در برنمی‌گیرد؛ این در حالیست که کارگران بیش از سایر گروه‌ها به دلیل ماهیت سخت کارشان در معرض گرمای هوا و بعضاً اشعه‌ی تند خورشید هستند و بیش از دیگران آسیب می‌بینند. چند هزار کارگر در سراسر کشور در فضای باز کار می‌کنند و با این گرمای سخت، دچار گرمازدگی و بیماری می‌شوند؟ چرا در بخشنامه دولت به مشمولین قانون کار اعتنایی نشده است؟

«پرویز زعیمی» فعال صنفی کارگران ایران پوپلین رشت، در این رابطه می‌گوید: برای من جای سوال است که چرا هیات دولت و مسئولان که به دلیل گرمای هوا و کمبود برق، بخشنامه صادر می‌کنند و ادارات و بانک‌ها را تعطیل می‌کنند، کارگران را نمی‌بینند؟ آیا کارگران تافته جدا بافته‌ی ملت هستند و جزو جمعیت کشور به حساب نمی‌آیند؟

او ادامه می‌دهد: در کشور ما هر اتفاقی که می‌افتد، کارمندان مشمول حمایت می‌شوند و کارگران نادیده انگاشته می‌شوند. در دوران کرونا، کارمندان را دورکار کردند، در ماه مبارک رمضان ساعت کار ادارات را کاهش دادند، در مناسبت‌های مختلف همیشه کارمندان را می‌بینند؛ در حالیکه اکثریت شاغلان کشور مشمول قانون کار و کارگر هستند.

زعیمی با بیان اینکه «اگر هدف کاهش مصرف برق است که بیشترین مصرف برق در صنایع و کارخانجات است، ادارات برق کمتری مصرف می‌کنند» می‌افزاید: چرا برعکس عمل می‌شود و صنایع و کارخانجات تعطیل نمی‌شوند؟

فعال صنفی کارگران ایران پوپلین رشت ادامه می‌دهد: چرا شاغلان را دسته دسته کرده‌اند و گروهی عظیم به اسم کارگر را شهروند درجه دوم می‌دانند و فرمان می‌دهند که کارگر در هر شرایطی باید کار کند و سلامتی‌اش اصلاً مهم نیست!

این فعال صنفی تصریح کرد: مرتب می‌گویند اشعه نور خورشید این روز‌ها برای سلامت انسان مضر است و نباید در معرض آن قرار گرفت؛ مگر این اشعه‌ی خطرناک برای کارگران مضر نیست؟ انتظار ما به عنوان فعالان صنفی این است که عدالت برقرار شود؛ با کمال تاسف باید بگویم، برای هر رخداد و اتفاقی، کشور را تعطیل می‌کنند و کارمندان و بدنه دولت را به خانه می‌فرستند، اما به کارگر می‌گویند شما کار کن و صدایت هم درنیاید!

زعیمی ادامه می‌دهد: گویا منافع و زندگی کارگران برای مسئولان اهمیت ندارد، در حالیکه این کارگران هستند که چرخ‌های صنعت و سازندگی کشور را با هزار زحمت و ناداری می‌گردانند و وجود آنها برای پیشرفت کشور ضروری‌ست.

زعیمی معتقد است؛ فقط یک روز در سال، روز جهانی کارگر، از کارگران تجلیل و ستایش می‌کنند و مثلاً مقام و جایگاه این گروه را گرامی می‌دارند ولی در بقیه ایام سال، یادی از کارگر نمی‌کنند، کارگری که امروز حقوق معوقه دارد، کارگری که امروز معیشت‌اش در خطر است، کارگری که امروز امنیت شغلی ندارد و هر ماه در ترس بیکاری‌ست، به کجا پناه ببرد؟

فعال صنفی کارگران ایران پوپلین رشت، تاکید می‌کند: کارگران با اینهمه مشکلات و مصیبت هنوز کار می‌کنند؛ بار‌های سنگینی که بر دوش دارند را با مشقت بسیار به مقصد می‌رسانند ولی بازهم به کارگر ظلم می‌شود، بازهم تبعیض قائل می‌شوند.

او خطاب به دولت جدید می‌گوید: کارگران را ببینید؛ نگاه کنید به کشور‌های توسعه‌یافته و ببینید کارگران در آن کشور‌ها چه جایگاهی دارند؛ از نمونه‌های موفق جهان الگوبرداری کنید و تامین رفاه و معیشت کارگران را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهید.

زعیمی در پایان می‌افزاید: دولت بایستی ناعدالتی را از میان بردارد؛ دستمزد کارگران ایرانی کمترین میزان در منطقه و جزو پایین‌ترین دستمزد‌های جهان است؛ این چرخه معیوب را بشکنید و مقام و جایگاه کارگر را به او برگردانید؛ قرار نیست کارگران همیشه سنگ زیرین آسیاب باشند و مزایا و امتیازات نصیب دیگران شود.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->