قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت‌ها رو به رشد است + جدول قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت‌ها همچنان می‌تازند برخورد با بخش‌های اداری پرمصرف شدت می‌یابد (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) فرش دست‌باف ایران در کما | به ازای هر تبعه افغان، صدبرابر آن فرش تولید افغانستان وارد بازار ایران می‌شود قیمت امروز دلار، طلا، سکه، ارز دیجیتال (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) | دلار عقب‌نشینی کرد امنیت شغلی دغدغه همیشگی کارگران است قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) | کرفس را کیلویی ۱۰ هزار تومان بخرید ظهر امروز (۱۴ مرداد) چهلمین دوره حراج شمش طلا آغاز می‌شود تولید فقط با ۴۰ درصد توان | خراسان رضوی، قطب صنایع غذایی کشور با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کند شبانه‌روزی شدن مرز سرخس در آستانه تحقق شرایط فروش محصولات کرمان موتور اعلام شد (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) + جزئیات قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) شرایط واردات خودرو‌های کارکرده اعلام شد + جزئیات آزادسازی ۱۱ هکتار از اراضی کشاورزی روستای خیرآباد در مشهد قیمت طلا در بازار امروز مشهد (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید طلا و سکه است؟ (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) ترس بورس از درگیری نظامی شدت یافت | ریزش ۶۱ هزار واحدی شاخص بورس (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی منطقه ثامن مشهد شدت گرفت بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) قیمت روز زعفران در بازار (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) | پیش‌بینی نرخ زعفران در ماه‌های پیش رو پیش‌بینی تولید ۱۲۳ هزار تن سیب‌زمینی در خراسان‌رضوی قیمت امروز انواع خودرو‌های داخلی (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) | ادامه روند افزایش قیمت‌ها آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت | تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی چه شد؟ (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) | سکه امامی یک گام تا ۴۴ میلیونی شدن یک پیش‌بینی مهم از بازار مسکن | رونق در انتظار بازار مسکن است؟ (۱۳ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

امنیت شغلی دغدغه همیشگی کارگران است

  • کد خبر: ۲۴۲۹۵۸
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴
امنیت شغلی دغدغه همیشگی کارگران است
عضو کانون عالی شورا‌های اسلامی کار با اشاره به اینکه امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های جامعه کارگری است گفت: کارگری که دارای قرارداد موقت است نمی‌تواند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کند یا برای اجاره یک خانه قرارداد یکساله ببندد.

به گزارش شهرآرانیوز، نبود امنیت شغلی و قرارداد‌های موقت یکی از مشکلات و دغدغه‌های اصلی جامعه کارگری است. این موضوعی است که رهبر انقلاب نیز در دیدار با کارگران در اردیبهشت ماه سال جاری با اشاره به آن تاکید کردند امنیت شغلی از وظایف مسئولان است. ایشان گفتند اگر حال جامعه کارگری خوب باشد حال جامعه نیز خوب می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ همزمان با روز کارگر با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند و گفتند: حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد.

امنیت شغلی، موضوعی است که جامعه کارگری سال هاست با آن دست به گریبان است. قرارداد‌های کوتاه مدت، و آینده نامعلوم شغلی باعث شده است که برخی از کارگران دلسرد شوند. به روایت آمار در حال حاضر حدود ۹۶ درصد قرارداد‌های کاربه صورت موقت هستند و مشکلاتی مانند عدم بیمه و عدم دریافت دستمزد قانونی دارند. بررسی اعتراض‌های کارگری در سال‌های اخیر نشان می‌دهد بخشی از این اعتراض‌ها به دلیل نبود امنیت شغلی و همچنین پرداخت نشدن حقوق‌ها است. 

قرارداد‌های کوتاه مدت و تهدید به عدم تمدید قرارداد و اخراج، از عوامل مهمی هستند که باعث شده نسل جوان کمتر به کار کردن در مراکز تولیدی و یا کارخانه‌ها تمایلی نشان بدهند. بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها برای اینکه با اداره کار و شرایط سخت بیمه مواجه نشوند همه کار‌های شرکت یا مرکز تولیدی را به شکل پروژه دراختیار پیمانکاران قرار می‌دهند. پیمانکار موظف می‌شود برای انجام پروژه، نیروی کار استخدام و او را بیمه کند. در این میان برخی از پیمانکاران با قرارداد‌های کوتاه مدت آن هم بدون بیمه، کارگران را با کمترین حقوق استخدام می‌کنند. حتی برای اینکه با شکایت کارگران مواجه نشوند بااستخدام کارگران اتباع کار‌ها را به آنها می‌دهند و به این ترتیب همه سود پروژه به جیب خودشان می‌رود. 

آیت اسدی، عضو کانون عالی شورا‌های اسلامی کار با اشاره به اینکه دادنامه ۱۷۹, قرارداد‌های موقت را رواج داد و باعث شد تا کارفرما نتواند کارگر ماهر و کارآزموده را به خدمت بگیرد، گفت: در بیشتر کشور‌ها کارگری که چهار سال تمام در یک مجموعه کار کرد، استخدام می‌شود.

اسدی با بیان اینکه کارگری که دارای قرارداد موقت است نمی‌تواند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کند یا برای اجاره یک خانه قرارداد یکساله ببندد گفت: امنیت شغلی از دغدغه‌های اساسی جامعه کارگری است. وقتی نیروی کار امنیت شغلی ندارد و قرارداد کوتاه مدت و چند ماهه با او بسته می‌شود، طبیعی است که رغبتی به کار در کارخانه و کار تولیدی نداشته باشد. از طرفی بحث دستمزد هم مطرح است و متاسفانه مزد نسبت به هزینه‌ها بسیار پایین مانده است.

عضو کانون عالی شورا‌های اسلامی کار ادامه داد: با عدم عدم کنترل تورم، افزایش دستمزد نمی‌تواند کمکی به معیشت کارگران کند. در حال حاضر با توجه به اینکه هزینه‌ها از دستمزد بالاتر است؛ همچنان شاهد هستیم بیشتر افراد حتی تحصیلکرده حاضر نیستند ۸ ساعت در یک مجموعه یا واحد تولیدی کار کنند و ۱۰ یا ۱۱ میلیون تومان حقوق بگیرند، چون از عهده هزینه‌های زندگی برنمی آیند. کارگری که می‌بیند باید ماهی ۷ تا ۸ میلیون تومان اجاره بدهد، تصمیم می‌گیرد که به مشاغل کاذب و غیرمولد روی بیاورد.

اسدی با بیان اینکه دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری باید لغو شود گفت: این دادنامه معضلات زیادی را برای جامعه کارگری ایجاد کرد و ضمن رواج قرارداد‌های کوتاه مدت کار، باعث شد امروز کارفرما نتواند کارگر خوب و نیروی ماهر و کارآزموده را به خدمت بگیرد.

عضو کانون عالی شورا‌های اسلامی کار اظهار داشت: در بیشتر کشور‌ها کارگری که در محیط کار سه تا چهار سال می‌ماند و مشغول کار می‌شود او را استخدام می‌کنند و هر زمان که بیکار شود، بیمه‌های بیکاری قوی او را حمایت می‌کنند و تا زمانی که سر کار جدید با درآمد مناسب برود، از بیمه استفاده می‌کند حتی اگر دو سال هم طول بکشد ولی اینجا نهایتاً نسبت به سابقه بیمه بیکاری داده شود که این بیکاری نه تنها به ضرر کارگر بلکه به ضرر تولید کشور هم هست.

وی افزود: سازمان بین‌المللی کار در زمینه کشور‌های مختلف نسخه‌های متعددی دارد و ما باید از تجارب کشور‌های دیگر در بحث استخدام نیرو‌های کار استفاده کنیم و ببینیم در این کشور‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است. طبعاً هر کشوری قوانین خاص خودش را دارد ولی عمدتاً کشور‌ها کارگری که چهار سال در یک مجموعه یا واحد تولیدی کار کرده باشد را استخدام می‌کنند.

اسدی تدوین آیین نامه تبصره دو ماده ۷ قانون کار را از وظایف وزارت کار برشمرد و گفت: متأسفانه نتوانسته‌ایم کار‌های مستمر و غیرمستمر را از هم تفکیک کنیم در حالی که عدم تعیین تکلیف و تدوین آیین نامه مذکور به زیان جامعه کار و تولید است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->