توصیه قالیباف به پزشکیان | اول از همه صبر و بعد هم تلاش برای حل مشکلات حزب‌الله درخواست‌ها برای عدم پاسخ به حمله اسرائیل را رد کرد معاون نخست وزیر طالبان در تهران: ما خواهان روابط سازنده با همسایگان هستیم پزشکیان: ایران و عربستان باید با هوشیاری توطئه‌ها را خنثی کنند ۲ شهید و چند مجروح در حمله رژیم صهیونیستی به بیروت (۹ مرداد ۱۴۰۳) رئیس‌جمهور: گسترش تعاملات ایران و امارات متحده عربی به نفع امت اسلامی است حمله هوایی اسرائیل به بیروت | تل‌آویو مدعی ترور فرمانده حزب‌الله شد + فیلم (۹ مرداد ۱۴۰۳) رزمایش «جهادگران فاطمی ۴» در مشهد آغاز شد (۹ مرداد ۱۴۰۳) سخنگوی انصارالله یمن با رهبر انقلاب دیدار کرد آیت الله خامنه‌ای: سیاست حزب‌الله در طوفان الاقصی از ابتدا کاملا مدبرانه بوده است عارف: تقویت روابط با جمهوری آذربایجان از راهبردی‌ترین سیاست‌های ایران است پزشکیان: معتقد به توافق در داخل و تعامل با دنیا هستیم فرمانده نیروی دریایی سپاه: ۷۵۰ فروند انواع شناور رزمی به نیروی دریایی سپاه الحاق شد علت انصراف طیب‌نیا از معاون‌اولی رئیس‌جمهور چه بود؟ آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد (۹ مرداد ۱۴۰۳) رهبر انقلاب: مهم‌ترین اولویت، عملیاتی شدن توافقات دو کشور است نماینده ولی‌فقیه در سپاه: یک مسئول در نظام ولایی وظیفه هدایت و راهبری جامعه را دارد وزیر امور خارجه اردن: در کنار لبنان خواهیم ماند مراسم تحلیف مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد جنگنده‌های اف ۱۶ اوکراین به موشک‌های آمریکایی مجهز می‌شوند
سرخط خبرها

پزشکیان: اولویت دولت من ارتباط موثر با همسایگان است + فیلم کامل سخنرانی

  • کد خبر: ۲۴۲۰۷۸
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
پزشکیان: اولویت دولت من ارتباط موثر با همسایگان است + فیلم کامل سخنرانی
مسعود پزشکیان در مراسم تحلیف گفت: دولت چهاردهم دولت وفاق ملی است. اولویت دولت من ارتباط موثر با همسایگان است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور در مراسم تحلیف خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن خوشامد و خیر مقدم گویی به سران و نمایندگان کشور‌های دوست ایران در سراسر جهان و با درود به روان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه شهید سردار سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی، حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران را مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی لحظه‌ای تاریخی دانست و بیان کرد: با لطف خداوند، تدبیر رهبر انقلاب و رای هوشمندانه مردم ایران، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود.

وی در همین راستا ادامه داد: فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیده شدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر. فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگنا‌ها و فرصت اصلاح برخورد‌های ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

پزشکیان دولت خود را دولت وفاق ملی توصیف و تصریح کرد: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و در درون جامعه است. دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود دولت وفاق ملی است و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به ترجیح منافع ملی بر هر امر دیگر است.

قانون اساسی میثاق ملی ماست

رئیس جمهور محور همگرایی را التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: قانون اساسی میثاق ملی ماست، سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم انداز را مشخص می‌نماید.

پزشکیان افزود: آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راه‌کار‌ها بر اساس سیاست‌های کلی برای دست‌یابی به که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است.

پزشکیان در ادامه با قرائت متن سند چشم‌انداز ۲۰ ساله عنوان کرد: انتخابات چهاردهم نشان داد که مردم ما تنها خواستار دستیابی به همین اهداف هستنند، مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تأمین زندگی عادلانه و شرافتمندانه، پیشرفت صلح و آرامش، به دور از نگرانی، تحقیر و مداخله‌های فراقانونی، چیزی جز حق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی و ویژگی‌های مندرج در سند چشم‌انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چیست؟ مگر نشانه ولایتمداری و التزام عملی به قانون اساسی جز کوشش مشترک برای احترام به این خواست ملت است؟

رئیس جمهور تصریح کرد: وفاق ملی یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته، و دست در دست هم نهادن برای دستیابی به این چشم‌انداز، مگر مردم ما در این انتخابات چیزی جز این خواسته اند؟

پزشکیان با بیان اینکه ایران نیازمند غلبه بر شرایط پیچیده کنونی و مخاطرات پیش‌رو و گشایش راه‌های توسعه پایدار است، تأکید کرد: جهان نیز نیازمند بهره‌برداری از این فرصت کم‌نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح‌طلب و عزتمند است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید به مردم ایران به زنان، به جوانان، به قومیت‌ها به عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم و این فرصت‌ها را بالنده کنیم. آنها می‌توانند راه‌هایی نو برای حل مشکلات مزمن کشور ارائه دهند. باید فرصت حضور و مشارکت برای کسانی که تاکنون در حاشیه بوده اند را فراهم کنیم.

من به آینده امیدوارم

وی با تأکید بر اینکه دولت چهاردهم پیشرفت و توسعه عادلانه و همه‌جانبه ایران وا فزایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد نمود، گفت: رفع تبعیض و بسیط عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آموزشی و جنسیتی لازمه تحقق این هدف است.

پزشکیان یادآور شد: مردم صرف نظر از سلیقه، قومیت، مذهب، و جنسیت، محور توسعه کشورند و خردمندی و دوراندیشی در حکمرانی پایه‌های پیشرفت و اعتلای مردم است.

رئیس جمهور گفت: باید به عزت، کرامت و حرمت انسان، به ویژه نسل جوان، زنان و دخترانی که از نادیده گرفته شدن، تحقیر و تحمیل آزرده شده‌اند، بازگردیم. ما در این مسیر، نیازمند پشتیبانی و یاری تمامی ارکان نهاد‌های حاکمیت، به‌ویژه قوای مقننه و قضاییه هستیم.

پزشکیان با بیان اینکه فرصت پیش روی ما، فرصت تغییر، اصلاح و پاسخ به ضرورت‌های تازه است، اضافه کرد: حرکت در مسیر خواست ملت و انجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری، به سود همه است.

وی تأکید کرد: در این مسیر، همه برنده هستند و هیچ بازنده‌ای وجود ندارد.

پزشکیان با بیان اینکه من به آینده امیدوارم، گفت: گرچه گزارش‌های کارشناسی وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می‌دهد و همه ما شاهدیم که زندگی و معیشت مردم با سختی‌های فراوانی مواجه است؛ اما توکل به قدرت الهی و توانمندی‌های ایران و ظرفیتانسانی مردم این مرز و بوم، عبور از هر چالشی را امکان‌پذیر می‌سازد.

رئیس جمهور اظهار داشت: فهم مشترک، عزم ملی و اقدام هماهنگ، راه را برای گشودن افق، هموار می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه ایران کشوری امن، منسجم و باثبات است، بیان داشت: ما در اوج طوفان‌ها و گردباد‌های پرتلاطم منطقه و در پی حادثه هولناکی که منجر به شهادت رئیس جمهور شد، یک انتخابات کاملاً رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار و در کامل آرامش و همدلی، فصل جدیدی از اداره کشور رقم زدیم.

پزشکیان ادامه داد: من به پشتوانه مردم، با حمایت مقام معظم رهبری و با ایجاد اجماع میان همه ارکان و جناح‌های سیاسی کشور، قاطعانه و شرافتمندانه، از عزت و منافع ایران و حقوق ملت در صحنه بین‌المللی پاسداری خواهم کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تأمین منافع ملی، پاسداری از امنیت مردم، توسعه اقتصادی کشورم بهبود کیفیت زندگی مردم در چارچوب ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت، مهمترین اهداف سیاست خارجی دولت من خواهد بود.

اولویت سیاست خارجی دولت من، بهبود و تحکیم روابط با کشور‌های همسایه است

وی اضافه کرد: برای رسیدن به این اهداف، تعامل سازنده و متوازن با جهان و احقاق حقوق مردم سرلوحه کار دولت قرار خواهد گرفت.

پزشکیان تأکید کرد: اولویت سیاست خارجی دولت من، بهبود و تحکیم روابط با کشور‌های همسایه است؛ کشور‌های همسایه نباید منابع ارزمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت من، خواهان یک منطقه قوی خواهد بود. منطقه‌ای که در آن همه کشور‌های همسایه بتوانند با هم‌افزتیی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی آینده، گام مشترک بردارند. منطقه‌ای که امنیت آن به دست کشور‌های من طبقه تأمی نخواهد شد و بهانه حضور قدرت‌های خارجی، از آنها ستانده می‌شود.

وی ادامه داد: منطقه‌ای که اجازه ندهد معدودی افراطی و جزم‌اندیش، قریب ۲ میلیارد مسلمان، صلح‌دوست و آزاداندیش را گرفتار روایت دروغین اسلام‌هراسی کنند. اسلام دین سلام است و برهی مدعیان حقوق بشر که تاریخی مملو از بیگانه‌ستیزی و نقض حقوق مردمان دارند، نمی‌توانند خود را در مسلمانان که نماد مدارا و سردمدار علم بودند، برتر بدانند.

رئیس جمهور ادامه داد: آنان که سلاح کودک‌کشان غزه را تأمین می‌کنند، نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند. هیچ‌کس در دنیا نمی‌پذیرد رئیس رژیمی که با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزند، مورد حمایت و تشویق قرار گیرد. گویا برای برخی از مدعیان تمدن حقوق اساسی انسان‌ها براساس رنگ پوست، زبان و دینشان سنجیده می‌شود.

پزشکیان افزود: ما نوادگان سعدی، آرزوی جهانی را داریم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشند که بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضو‌ها را نماند قرار/ توکز مهم دیگران بی‌غمی/ نیاید که نامت نخند آدمی.

وی در ادامه تأکید کرد: نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت سکوت کرد. ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطینی چنگ اشغال، ظلم و اسارتت و نسل‌کشی رها شده باشند و رویا‌های هیچ کودک فلسطینی زیر آوار‌های خانه پدری مدفون نماند.

دولت من، هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استاندارد‌های دوگانه نخواهد شد

رئیس جمهور با بیان اینکه ما می‌توانیم با هم این آرزو‌ها را که آرزوی همه مردم ازاده منطقه و جهان است، محقق کنیم، گفت: دولت من با ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی، منافع ملی و نیاز‌های صلح و امنیت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد.

پزشکیان ادامه داد: ما قدر دوستان روز‌های ساختمان را خواهیم دانست. با بازیگران نوظهور در جنوب جهان، روابطمان را تحکیم خواهیم کرد. برای دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان تلاش خواهیم کرد. کشور‌های غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم.

وی افزود: آماده‌ایم مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند، گفتگو کنیم. من عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران را با جهان، حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت من، هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استاندارد‌های دوگانه نخواهد شد. تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران، باید دولت‌ها طرف مذاکره را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهداتمان بودیم و خواهیم بود؛ ولی مردم، رهبری و نظام سیاسی ایران، به فشار و زیاده‌خواهی پاسخ نمی‌دهند.

پزشکیان گفت: با مردم ایران باید با زبان احترام و تکریم صحبت کرد. ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده است و به همین راه که مبتنی بر عقاید و باور‌های دینی و فرهنگی و تمدن ایرانی است، خواهیم ایستاد.

ایران، منطقه و جهان، امروز نیازمند همبستگی، تفاهم و مشارکت است

وی اظهارداشت: ایران، منطقه و جهان، امروز نیازمند همبستگی، تفاهم و مشارکت است. شعار مردم ایران همواره این بوده است «آسایش دو گیتی، تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت، با دشمنان مدارا».

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به دنبال آرامشی ثبات در منطقه و جهان و پیشرفت و رفاه برای مردم ایران منطقه هستیم، گفت: بیایید با هم از نگرانی‌ها و نارضایتی‌های مردمان خود کم کنیم و ایران و منطقه را به جایگاه شایسته آن در تاریخ، تمدن و فرهنگ معاصر بازگردانیم.

وی گفت: همه ما در دنیای طوفانی امروز در یک کشتی نشسته‌ایم. بیایید نظام حکمرانی را با قطب‌نمای آرامش و پیشرفت مردمانمان به پیش ببریم.

رئیس جمهور با قدردانی از حاضرین در مراسم، گفت: به ویژه از نمایندگان مردم که افتخار داشتم ۴ دوره در میان آنها باشم سپاسگزاری می‌کنم و انتظار همراهی دارم. از دولت‌های دوست برای حضور در این مراسم قدردانی می‌کنم و امیدوارم روابط میام ما ملت‌ها و دولت‌ها، هر روز گسترش پیدا کند.

پزشکیان در آغاز چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد که به عنوان رییس جمهوری، پاسدار اسلام، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی باشد.

ویدئو | سخنرانی کامل مسعود پزشکیان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی (۹ مرداد ۱۴۰۳)

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->