کشف ۱۲ فقره سرقت موتور کولر در شهرک الهیه مشهد مشکل فنی برای قطار قزوین-مشهد| مسافران در سلامت کامل هستند (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) ویدئو | لحظۀ انفجار مهیب یکی از مخازن سوخت در مرز دوغارون (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) مهار آتش‌سوزی در مرز دوغارون خراسان‌رضوی | تردد مردم در مرز جریان دارد (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب در خراسان رضوی طی سال جاری آتش سوزی در دوغارون خراسان رضوی | مرز دوغارون تعطیل شد + فیلم (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) نصیحت حیدر شکایت بازنشستگان صندوق کشوری از عدم واریز یک میلیون تومان مبلغ متناسب‌سازی ساعت کاری ادارات و بانک‌های مشهد و خراسان رضوی روز سه شنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) تغییر کرد + جزئیات ۱۵ هزار دانش‌آموز به پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۳ اعزام می‌شوند آیا مشمولان غایب می‌توانند مجوز شرکت در راهپیمایی اربعین را بگیرند؟ امگا ۳ از محبوب‌ترین مکمل‌های سلامتی | مصرف این مکمل مفید به کاهش وزن کمک می‌کند چه آب‌هایی مناسب شناکردن هستند؟ هشدار وزارت بهداشت به شناگران در آب‌های آلوده جریمه شیشه‌دودی خودرو چقدر است؟ + جزئیات پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۳) | تداوم روند افزایش دما سردرگمی بیماران در بیمارستان قائم مشهد | تابلوهایی که راهنما نیست! دستگيری ۲ مامورقلابی در مشهد که از مردم اخاذی می‌کردند کارمند اخراجی، مدیر موقوفه «عادل شاهی» در مشهد را به قتل رسانده بود + عکس استفاده از موبایل برای آرام‌کردن کودک چه مضراتی دارد؟ مهدکودک در ادارات دولتی راه‌اندازی می‌شود صدور گواهی حصر وراثت به ثبت احوال سپرده شد
سرخط خبرها

فرماندار مشهد: بیش از ۶۰۰‌هزار تبعه خارجی در مشهد اقامت دارند

  • کد خبر: ۲۴۲۹۳۴
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
  • ۲
فرماندار مشهد: بیش از ۶۰۰‌هزار تبعه خارجی در مشهد اقامت دارند
بر اساس آماری که در خردادماه امسال اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اعلام کرد، مشهد بعد از تهران دارای بیشترین شمار مهاجران خارجی است.

به گزارش شهرآرانیوز، نزدیک به ۴۰۰‌هزار تبعه خارجی دارای مدارک شناسایی و اقامت شامل کارت آمایش، گذرنامه، گذرنامه خانواری و برگه سرشماری هستند که مشخصات آنها در سامانه «سیام» وزارت کشور ثبت شده است و به‌عنوان اتباع قانونی در مشهد اقامت دارند.

مطابق همین آمار، حدود ۳۰۰‌هزار تبعه خارجی فاقد مدرک هویتی در مشهد شناسایی شده‌اند که افراد دارای گذرنامه با تاریخ منقضی‌شده نیز در‌این‌میان هستند و به‌عنوان اتباع غیرمجاز تلقی می‌شوند که البته در ماه‌های اخیر حدود ۱۰۰‌هزار نفر از این تعداد به کشورشان بازگردانده شدند.

حضور این جمعیت از آمار اتباع با‌وجود مهمان‌نوازی و میزبانی کشور ایران و شهر مشهد، در برخی موارد دغدغه‌هایی برای شهروندان ایجاد می‌کند. کمبود سرانه آموزشی، بهداشتی، اختصاص‌یافتن بخشی از بازار کار به اتباع افغانستانی، صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع ایرانی و... از‌جمله‌دغدغه‌های مطرح‌شده است که نیازمند مدیریت است. فرماندار مشهد در گفتگو با شهرآرا در تشریح سامان‌دهی‌های انجام‌شده، گفت: از مهم‌ترین اقدامات در حوزه سامان‌دهی اتباع در کسب‌و‌کار‌های اطراف حرم مطهر رضوی بود و در‌حال‌حاضر در شعاع سه‌کیلومتری اطراف حرم مطهر رضوی، حضور اتباع ممنوع است.

لزوم پروانه برای کسب‌و‌کار اتباع

محسن داوری با تأکید بر اینکه در حوزه کسب‌و‌کار نیز باید اتباع پروانه داشته باشند، بیان کرد: به‌همین‌دلیل با کسانی که پروانه ندارند یا پروانه کسب در یک حوزه گرفته‌اند، اما در‌ زمینه دیگری فعالیت داشته باشند، برخورد می‌شود.

وی در‌خصوص کمبود سرانه آموزشی در شهرستان مشهد و حضور اکثریت دانش‌آموزان اتباع در این شهر اظهار کرد: ثبت‌نام از اتباع انجام می‌شود، اما اولویت ثبت‌نام با کسانی است که ایرانی هستند و در مجاورت مدرسه زندگی می‌کنند.

ثبت‌نام در مدارس با ضوابط مشخص

وی افزود: برای دانش‌آموزان اتباع افغانستانی که شرایط ثبت‌نام را دارند، آموزش‌و‌پرورش پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده تا ثبت‌نام از آنها صورت بگیرد، بنابراین نگرانی و مشکلی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی نداریم. اتباع افغانستانی بر اساس ضوابط و شرایط ثبت‌نام می‌شوند و حضور آنها محدودیتی برای دانش‌آموزان ایرانی ایجاد نمی‌کند.

فرماندار مشهد درباره اعتراض برخی کسبه بازار‌رضا (ع) که از حضور اتباع گلایه دارند نیز تصریح کرد: برخی از اتباع به‌صورت قولنامه‌ای، ملکی را به نام فردی ایرانی خریداری کرده‌اند. مالک از اتباع افغانستان است، اما فرد مشغول‌به‌کار ایرانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
0
0
از مسئولان تقاضا داریم اتباع خارجی رو کرامت مندانه به کشورشان برگردانند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
0
0
تا کی قراره شاهد حضور این همه اتباع خارجی و افغان در شهر و کشورمان باشیم تا کی از سهم وحق مردمتون باید هزینه اینها کنیداین همه تبعه بیگانه به جزء آسیب وضرر و ادعا وطلب کاری چه نفعی برای جامعه دارن چرا توی این کشور عده ای از مسئولان و جامعه شناسان و اهل رسانه وقلم چشمشونو روی این آسیب‌ها بسته اند آیا جامعه ومردم نباید بابودن و ماندن اینان در کشور موافق و راضی باشند این درسته که تصمیم گیری در مورد این قضیه مهم ملی که سالهاست بهش اهمیتی داده نشده فقط دست یه عده خاص از مسئولان که ظاهرا با حضور میلیون‌ها تبعه خارجی درکشور هیچ مشکل وضرروخطری رو حس و درک نمی کنند باشه وبه نظر وخواست مردم مبنی بر طرد وردمرز اتباع بیگانه توجهی نشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->