ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش به کجا رسید؟ زائران اربعین بخوانند| تامین شناورهای مسافری برای جابه‌جایی زائران اربعین از خرمشهر حریق یک رستوران در طبرسی شمالی+جزییات (۲۱ مرداد ۱۴۰۳) با هتل کرنر باتومی آشنا شوید هواشناسی هشدار داد| خطر غرق شدن شناگران در دریای خزر همه چیز درباره هتل سی لایف فامیلی آنتالیا آخرین جزئیات فروش بلیت پرواز‌های اربعین در ایرلاین‌های داخلی زائران پیاده اربعین پیگیر پیش‌بینی اوضاع جوی باشند یک مسئول بهداشتی: پایش بیماری‌ها در ایام اربعین اهمیت بسیاری دارد افزایش ۶۰ درصدی جمع‌آوری و درمان معتادان متجاهر اعلام نتایج نهایی شرکت‌کنندگان در آزمون‌های پایه یازدهم خرداد ماه ۱۴۰۳ بذر زمان دار و زمین تازه ثبت نام یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر زائر اربعین جزئیاتی از زمان برگزاری انتشار دفترچه ثبت نام آزمون وکالت کمک‌هزینه شهریه دانشجویی زنان سرپرست‌خانوار افزایش یافت پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۳) | آسمان خراسان‌رضوی غبارآلود می‌شود سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق زورگیری ۲ موتورسوار در پوشش یگان امداد پلیس در مشهد + عکس هشدار سازمان غذا و دارو؛ مراقب تزریق ژل و فیلر‌های تقلبی و قاچاق باشید علائم ابتلا به ویروسی که این روز‌ها خیلی‌ها را گرفتار می‌کند، چیست؟ توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی زائران پیاده اربعین
سرخط خبرها

والدین؛ بر سر دوراهی مدارس دولتی و پولی | شهریه‌‌های زیاد مدارس غیردولتی گرایش به ثبت‌نام در مدارس دولتی‌ را افزایش داده است

  • کد خبر: ۲۴۳۰۰۳
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
والدین؛ بر سر دوراهی مدارس دولتی و پولی | شهریه‌‌های زیاد مدارس غیردولتی گرایش به ثبت‌نام در مدارس دولتی‌ را افزایش داده است
افزایش فراتر از استاندارد تراکم دانش‌آموزی و به‌دنبال آن تنزل کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس دولتی باعث شده بود تا والدین به سمت ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی ترغیب شوند؛ اما اخیراً شهریه‌های نجومی مدارس غیردولتی تمایل والدین به ثبت‌نام در مدارس دولتی را افزایش داده است. 

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها، چشممان که به درودیوار‌های شهر می‌افتد، بنر‌هایی از تبلیغ مدارس غیردولتی و کسب مقام و رتبه‌های دانش‌آموزان در این مدارس را می‌بینیم که والدین را در ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس دولتی یا غیردولتی مردد کرده است.

دوراهی ثبت‌نام در مدارس دولتی یا غیردولتی، چالش این روزهای بسیاری از خانواده‌هاست. کیفیت پایین آموزشی و تراکم بالای دانش‌آموزان در مدارس دولتی، از یک سو والدین را به سمت مدارس غیردولتی سوق می‌دهد، اما شهریه‌های گزاف مدارس غیردولتی، راه چاره‌ای برای آن‌ها باقی نگذاشته که برخلاف میل باطنی، رو به سوی مدارس دولتی بیاورند.

آموزش‌و‌پرورش در عمل به‌جای اجرای اصل۳۰ قانون اساسی، مدارس متنوعی را شکل داده‌ است که در آن‌ها به‌ازای دریافت آموزش باکیفیت، باید پول پرداخت کرد! و البته که ورود به بعضی از این مدارس (شاهد، نمونه‌دولتی و سمپاد) در کنار پرداخت شهریه و آزمون به برخی شرایط خاص نیز نیاز دارد که کمتر سهم دانش‌آموزان خانواده‌های عادی خواهد شد. بقیه افرادی که در این رقابت عقب می‌مانند، یا باید به مدارس دولتی معمولی فاقد کیفیت قناعت کنند یا با پرداخت هزینه‌های بالا، در مدارس غیردولتی به‌دنبال آموزش با‌کیفیت بگردند.

گلایه والدین از بی‌عدالتی آموزشی در مدارس

محمدی یکی از والدینی است که فرزندش را تاکنون در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کرده است؛ اما امسال به‌دلیل شهریه‌های بالا به مدارس دولتی روی آورده است؛ او به شهرآرانیوز، می‌گوید: امسال، شهریه مدارس در هر پایه تحصیلی افزایش یافته و فشار و استرس زیادی را به خانواده‌ها تحمیل کرده است. فرزندم میان‌پایه است؛ نه مدارس دولتی ظرفیتی برای ثبت‌نام فرزندم دارند و نه ما توان پرداخت شهریه مدارس غیردولتی را داریم.

سالاری یکی دیگر از شهروندان است که با گلایه از کیفیت پایین آموزشی در مدارس دولتی، بیان می‌کند: در هر کلاس درس در مدارس دولتی، بیش‌از ۴۰ دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که معلم فقط می‌تواند به نیمی از کلاس رسیدگی کند. دو سال بابت کرونا وضعیت تحصیلی فرزندم به‌شدت افت کرد؛ ولی حضوری‌شدن مدارس هم نتوانست این عقب‌ماندگی درسی را جبران کند.

او ادامه می‌دهد: مدارس دولتی همچنین از نظر پرورشی ضعیف هستند و فرزند ما باید در کنار اتباع بیگانه با فرهنگ‌های متفاوت تحصیل کند. از طرف دیگر، حقوق ما کفاف شهریه مدارس غیرانتفاعی را نمی‌دهد.

توجه ویژه به ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس دولتی

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص علت گرایش خانواده‌ها به مدارس دولتی، اظهار می‌کند: آمار‌ها نشان از آن دارد که گرایش والدین بیشتر به سمت مدارس دولتی است؛ البته مسائل اقتصادی هم بر تصمیم‌گیری اولیا برای انتخاب نوع مدرسه فرزندانشان تأثیرگذار است و انتخاب مدرسه دولتی، تابع مسائل اقتصادی خانواده است.

محمود رضایی با بیان اینکه نتایج امتحانات نهایی و رتبه‌های کنکوری در سنوات گذشته نشان از رشد شاخص‌های کیفی در مدارس دولتی دارد، می‌گوید: هم در مدارس دولتی و هم در مدارس غیردولتی، به تربیت شش‌ساحته دانش‌آموز ذیل سند ملی توجه ویژه می‌شود و این مدارس فقط به‌دنبال رشد تک‌وجهی دانش‌آموزان نظیر رشد تک‌بعدی علمی و فناورانه نیستند؛ بلکه تربیت دانش‌آموز در تراز سند تغییر و تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش ازجمله اهداف وزارت آموزش‌وپرورش است.

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت یادگیری به دانش‌آموزان در تمامی مدارس، هدف آموزش‌وپرورش است، افزود: خراسان‌رضوی به‌تبع از برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش در سنوات گذشته، کیفیت‌بخشی به مسائل آموزشی ازجمله ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان را در اولویت قرار داده است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی با بیان اینکه تمامی برنامه‌های آموزشی مدارس دولتی و مدارس غیردولتی ذیل سند ملی، یکسان است، گفت: لذا تفاوتی در کیفیت آموزش این دو نوع مدارس نیست؛ مدارس غیردولتی در واقع مکمل و بازوی کمکی مدارس دولتی هستند. توجه ویژه به ارتقای مدارس دولتی، یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم بوده است و تجهیز مدارس دولتی به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از دیگر اقدامات خوبی بود که در مدارس دولتی انجام شد.

رضایی ادامه می دهد: همچنین انتخاب مدیران شایسته و انجمن اولیا‌ومربیان گام مهم دیگری بود که در مدارس دولتی برداشته شد؛ زیرا مدیر قوی، راهبری برنامه‌های مدرسه را بر عهده خواهد داشت و در کنار آن، برنامه‌ها و سیاست‌های آموزشی ذیل سند ملی را انجام خواهد داد.

رقابت به‌شرط کیفیت

طبق آخرین آمار و شواهد، افزایش فراتر از استاندارد تراکم دانش‌آموزی و به‌دنبال آن تنزل کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس دولتی، باعث شده بود تا والدین به سمت مدارس غیردولتی ترغیب شوند؛ اما اخیراً شهریه‌های نجومی مدارس غیردولتی تمایل والدین به ثبت‌نام در مدارس دولتی را افزایش داده است.

بنابراین، ایجاد رقابت میان مدارس و رویکرد‌های آموزشی در شرایطی مطلوب خواهد بود که مدارس دولتی نیز کیفیت قابل‌قبولی را ارائه دهند؛ نه در شرایط فعلی که مدارس دولتی عادی اصلاً توان رقابت با مدارس غیردولتی را ندارند.

تضعیف مدارس دولتی، نتیجه تقویت مدارس غیر‌دولتی است که والدین را بر سر یک دو‌راهی قرار داده است. سخن‌گفتن از نبود عدالت آموزشی در مدارس به‌معنای ندیدن پیشرفت‌ها و زحماتی که طی این سال‌ها برای سیستم آموزشی کشور کشیده شده، نیست، اما بررسی موفقیت‌ها و ناکامی‌های دانش‌آموزان کنکوری نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که در مدارس غیردولتی تحصیل کرده‌اند، شانس بیشتری را برای قبولی در کنکور و دانشگاه‌های برتر دارند.

شاید جلوگیری از گسترش مدارس غیردولتی و استفاده از امکانات واگذارشده به این مدارس برای توسعه و تجهیز مدارس دولتی، راهکاری مؤثر برای حل این مسئله باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->