ظریف: وزرای دولت احتمالا تا شنبه، ۲۰ مرداد اعلام خواهند شد صحن علنی مجلس، فردا (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) تشکیل نخواهد شد | خانه ملت در انتظار لیست وزرای پزشکیان اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با پزشکیان دیدار کردند مرجع صدور مجوز مراکز روان‌شناسی و مشاوره خانواده، وزارت ورزش و جوانان شد دبیر شورای امنیت ملی روسیه وارد تهران شد رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه: رئیس‌جمهور بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه تأکید دارند نخست وزیر بنگلادش پس از استعفا به هند گریخت + فیلم یک مقام در نیروهای مسلح عراق: به پایان مأموریت ائتلاف رسیده‌ایم صدور دستورالعمل «سامان‌دهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» از سوی رئیس قوه‌قضائیه دیده‌بان حقوق بشر: اسرائیل مرتکب جنایت جنگی تمام‌عیار شده است شورای نگهبان اساسنامه ۴ نهاد دولتی را تصویب کرد شهباز شریف: کاری که پکن برای ما کرده هرگز آمریکا قادر به انجام آن نیست رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه: جوسازی‌های سیاسی و تخریب‌ها، قضات را مرعوب نمی‌کند کمیسیون فرهنگی مجلس دوازدهم نفرات جدید خود را شناخت پس از سفر وزیر خارجه اردن به ایران، پادشاه این کشور با بایدن گفت‌وگو کرد اتحادیه اروپا نتایج انتخابات ونزوئلا را زیر سؤال برد نگرانی از حمله احتمالی ایران | تیم امنیت ملی آمریکا امروز تشکیل جلسه می‌دهد هریس در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا از ترامپ پیشی گرفت سرپرست وزارت اقتصاد فلسطین به شهادت رسید روز پرواز عقاب از آشیانه | روایتی از دلیرمردی شهید عباس بابایی به مناسبت سالگرد شهادتش + فیلم سخنگوی وزارت خارجه: کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز تردید کند
سرخط خبرها

سخنگوی وزارت خارجه: کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز تردید کند

  • کد خبر: ۲۴۳۲۲۶
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
سخنگوی وزارت خارجه: کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز تردید کند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی علیه رژیمی غاصب، متجاوز و ماجراجو تردید کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ناصر کنعانی امروز (دوشنبه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۳) در نشست هفتگی با خبرنگاران، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت. وی در ابتدا، شهادت هنیه را که طی ترور توسط رژیم غاصب صهیونیستی به شهادت رسید، تبریک و تسلیت گفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این اقدام رذیلانه خللی در عزم و اراده آهنین ملت بزرگ فلسطین در تداوم مبارزه و جهاد برای آزادی فلسطین و قدس شریف ایجاد نخواهد کرد و این رژیم همان‌گونه که از ترور دیگر رهبران و مجاهدان فلسطینی و جریان مقاومت طرفی نبست، از این ترور هم طرفی نخواهد بست و خون پاک این شهید عزم و اراده ملت فلسطین و همه آزادی‌خواهان جهان را در ادامه مبارزه برای آزادی فلسطین عزیز و قدس شریف جزم‌تر خواهد کرد.

کنعانی گفت: ما یک بار دیگر این اقدام جنایت آمیز رژیم غاصب صهیونیستی در ترور این رهبر برجسته فلسطینی را قویاً محکوم می‌کنیم و به ملت مظلوم فلسطین تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم و با خانواده این شهید که ده‌ها شهید را در ۱۰ ماه گذشته در مبارزه با اشغالگری تقدیم آزادی فلسطین کردند، ابراز هم‌دردی می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: اقدام این رژیم در ترور ناجوانمردانه رهبر عالی سیاسی ملت فلسطین اسماعیل هنیه در حالی که مهمان رسمی ایران برای شرکت در مراسم رسمی تحلیف رئیس جمهور منتخب ملت ایران بود، نقض فاحش حقوق بین‌الملل، منشور ملل و قوانین بین‌المللی و عرف سیاسی مورد احترام جامعه بین‌المللی بود.

کنعانی ادامه داد: ترور در ذات و ماهیت رژیم غاصب صهیونیستی است و ماهیت این رژیم از اساس بر ترور و تروریسم بنا نهاد شده و بقای این رژیم هم بر ادامه اقدامات تروریستی و تداوم تروریسم سازمان یافته و دولتی است.

وی گفت: جهان باید این جنایت بی سابقه را محکوم کند و نشان دهد با این جنایت در عمل و نگاه فاصله عمیقی دارد و از تنبیه متجاوز به صورت جدی و قاطع حمایت کند و از هر رویکردی که معنای تشویق متجاوز را می‌دهد به شدت پرهیز کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: حق خود را برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود قاطع و بلامنازع و بلاتشکیک می‌دانیم. کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی علیه رژیمی غاصب، متجاوز و ماجراجو تردید کند. ما به عنوان ایران تا این لحظه اقدامات حقوقی و سیاسی لازم را به عمل آوردیم.

وی ادامه داد: ما درخواست نشست فوری شورای امنیت را مطرح کردیم که برگزار شد و همچنین درخواست نشست فوری سازمان همکاری اسلامی را مطرح کرده و قرار است این نشست در روز چهارشنبه در جده با مشارکت جدی سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه به مکاتبات حقوقی و سیاسی ایران از جمله مکاتبه با رئیس شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد.

وی بیان کرد: ایران مبتنی بر حق ذاتی خود براساس اصول حقوق بین‌الملل در تنبیه متجاوز اقدام جدی و بازدارنده خود را با قدرت، قاطعیت و صلابت انجام خواهد داد. کسی نباید در اراده و عزم جدی ایران برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در مقابل رفتار‌های جنایت آمیز و ماجراجویانه رژیم غاصب صهیونیستی تردیدی به خود راه بدهد. اگر مجامع بین‌المللی قادر نیستند و یا تحت نفوذ برخی طرف‌ها مایل نیستند در مقابل رفتار‌های جنایت آمیز و ناقض رژیم صهیونیستی بایستند ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی و امنیت دوستان و هم پیمانان خود و دفاع از امنیت منطقه بی تفاوت باشد.

کنعانی تصریح کرد: ایران در چارچوب منشور و حقوق بین‌الملل عمل می‌کند و از امنیت ملی خود با هدف تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی به طور قاطع دفاع می‌کند. ایران تا این لحظه اقدامات حقوقی و سیاسی لازم را انجام داده و توقعات و انتظارات خود را از شورای امنیت و مسئولان مجامع بین‌المللی درخواست کرده و در عین حال نسبت به تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی و دفاع از امنیت و حیثیت خود با قاطعیت و صلابت عمل خواهد کرد و در مقابل رفتار‌های ماجراجویانه رژیم صهیونیستی بازدارندگی لازم را ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد که ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: ایران معتقد است که جامعه بین‌المللی باید در مسیر بازگرداندن ثبات به منطقه عمل و از تنبیه متجاوز به دست ایران حمایت کنند. در جهت تقویت ثبات در منطقه تلاش خواهیم کرد.

وی سفر وزیر خارجه اردن به تهران را در استمرار رایزنی‌ها با کشور‌های دوست در منطقه بیان کرد و افزود: در ۱۰ ماه گذشته شاهد دیدار‌های وزیر شهید با همتای اردنی بودیم. قبل از آن هم شاهد دیدار وزیر شهید با پادشاه اردن بودیم و این سفر در تداوم رایزنی‌های دیپلماتیک ایران و گفتگو‌های ایران با کشور‌های دوست و منطقه در راستای آخرین تحولات روابط دوجانبه و مشورت درباره وضعیت پیچیده و بغرنج انسانی در سرزمین‌های فلسطینی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در این دیدار‌ها در سطوح عالی مواضع و دیدگاه‌های طرفین تبادل می‌شود و این مشورت‌ها ادامه خواهد یافت.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->