بر باد رفتن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سود شرکت‌های بورسی طی ۲ سال گذشته ثابت ماندن نرخ دلار در مرکز مبادله طلا و ارز ایران (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) رئیس خانه معدن خراسان‌رضوی: بالغ بر ۹۰ میلیون تن ذخیره متنوع در حوزه سنگ ساختمانی و تزئینی در خراسان‌رضوی وجود دارد سهم ایران از بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری سنگ: فقط ۲۰۰ میلیون دلار آیا تعطیلی چهارساعته واحد‌های صنفی در مشهد تمدید می‌شود؟ پلمب کافه‌قلیان زیرزمینی در بولوار کوثر مشهد ۷۰ معدن سنگ ساختمانی در خراسان‌رضوی غیرفعال است | ۵۰ درصد معادن استان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد کاهش ۷۰۰ هزار تومانی قیمت سکه تمام در مشهد (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) حمایت ۲ میلیونی شاخص کل از دست رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) صادرات ۱۷۵ هزار دلار انواع محصولات کشاورزی از خراسان رضوی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) | کاهش ۹۰ میلیونی هیوندای النترا قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) | کاهش ۱ تا ۱۰ میلیونی قیمت‌ها ماجرای هک تلفن همراه با ادعای کمک ۳ میلیون تومانی دولت پزشکیان چه بود؟ طلا و سکه کاهشی شد | قیمت امروز ارز، طلا، سکه، بیت کوین (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) مُسَکِن‌های مقطعی بر سر راه مسکن | قیمت نه‌چندان متفاوت اجاره‌بهای بالای شهر و پایین شهر مشهد موجودی شکر در بازار مشهد به میزان مطلوبی است (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) مالیاتی که می‌دهیم کجا هزینه می‌شود؟ | گزارش آخرین وضعیت طرح «نشان‌دار کردن مالیات‌ها» در خراسان رضوی اعلام شد آغاز نخستین برنامه فروش «ری‌را» خارج از سامانه یکپارچه عرضه خودرو + فیلم قیمت ارز اربعین امروز چقدر است؟ (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) | دلار مبادله‌ای ثابت ماند شرایط فروش فوق العاده خودرو ساینا S سایپا (مرداد ۱۴۰۳) اعلام شد + بخشنامه محصول جدید سهند سایپا تحویل مشتریان شد | تا پایان سال، بیش از ۳۰ هزار خودروی سهند روانه بازار می‌شود معاون وزیر صمت: صادرات لوازم خانگی در ۴ ماهه امسال رشد ۱۱ درصدی پیدا کرد جزئیاتِ معافیت‌های مالیاتی حقوق کارگران اعلام شد | کدام مزایای مزدی مشمول مالیات نیستند؟ قیمت امروز میوه و صیفی جات اعلام شد (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) ایجاد ۷ هزار شغل با احیای ۱۱۰۰ واحد نیمه‌فعال
سرخط خبرها

مالیاتی که می‌دهیم کجا هزینه می‌شود؟ | گزارش آخرین وضعیت طرح «نشان‌دار کردن مالیات‌ها» در خراسان رضوی اعلام شد

  • کد خبر: ۲۴۴۶۳۳
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
مالیاتی که می‌دهیم کجا هزینه می‌شود؟ | گزارش آخرین وضعیت طرح «نشان‌دار کردن مالیات‌ها» در خراسان رضوی اعلام شد
با اجرایی شدن طرح «نشان‌دار کردن مالیات‌ها» ۱۳۹ طرح و پروژه در خراسان رضوی تأمین اعتبار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مالیاتی که می‌دهیم کجا هزینه می‌شود؟ این یکی از پرتکرارترین پرسش‌های مؤدیان مالیاتی است. زمانی که شفافیت وجود نداشته باشد و نتوان پاسخ مشخصی به این نوع سؤال‌ها داد، زمینه برای نقد و بی‌اعتمادی بیشتر می‌شود. شاهد این ادعا نتایج یک بررسی توسط مرکز رصد فرهنگی کشور درباره نگرش جامعه درباره تأثیرگذاری مالیات است. بر اساس این گزارش نظر جامع هدف برحسب تحصیلات درباره کارآمدبودن مالیات ارزیابی شده است. ۷۷ درصد دانشگاهی‌ها با این جمله که «در وضعیت فعلی پرداخت مالیات منجر به بهبود خدمات دولتی نشده است.» موافق بودند.

اما خبر خوب اینکه آیین‌نامه اجرایی «نشان‌دارکردن مالیات‌ها» که در دهم تیر امسال در هیئت وزیران دولت سیزدهم تصویب و از ۴ مرداد به‌طور رسمی رونمایی شد با استقبال خوبی همراه بوده است. از طریق این طرح مؤدیان (فرم تبصره ۱۰۰) می‌توانند محل هزینه‌کرد مالیات خود را انتخاب کنند. این طرح در ۱۲ روز توانست بودجه مورد نیاز ۱۳۹ طرح و پروژه در خراسان رضوی را تأمین کند. 

داستان نشان‌دارکردن مالیات‌ها 

سرپرست ریاست جمهوری دولت پیشین در زمان رونمایی این طرح گفته بود که «نرم‌افزاری کردن خدمات دولت» از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه رئیس‌جمهور شهید و جزو راهبرد‌ها و تدابیر جدی ایشان بود. به گفته محمد مخبر دلیل این پیگیری هم آن بود که با شعار عدالت و مبارزه با فساد و ایجاد رضایتمندی برای مردم مطابقت داشت. 

حالا اگر بپرسید این طرح چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد، باید بگوییم بر اساس این طرح مؤدیان مالیاتی که از فرم تبصره ۱۰۰ استفاده می‌کنند، (یعنی کسانی که بدون ارائه اظهارنامه تعیین مالیات خود را به بررسی‌های سامانه‌ای و داده‌محور سازمان امور مالیاتی سپردند.) می‌توانند از بین پروژه‌های اعلام شده در سامانه انتخاب کنند که مالیات پرداختی آنها برای کدام پروژه هزینه شود. انتخاب پروژه‌ها نیز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور انجام و به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شود.

 در انتخاب این پروژه‌ها حداکثر منافع عمومی در نظر گرفته شده است و از بهداشت و درمان بگیرید تا آموزش، پروژه‌های راه، انتقال انرژی و... را شامل می‌شود. این طرح با هدف بهبود نگرش مؤدیان به مصارف مالیاتی و مالیات‌ستانی عادلانه است.

تکمیل ۱۳۹ پروژه 

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی با اعلام این خبر که ۱۳۹ پروژه از محل پرداخت‌های مالیاتی مؤدیان و با انتخاب خود آنها به طور کامل تأمین اعتبار شده است گفت: در راستای نشان‌دارکردن مالیات، ۲۰۲ پروژه نیمه‌تمام در معرض انتخاب مؤدیان قرار گرفته است که از این تعداد، ۱۷۵ پروژه استانی و ۲۷ پروژه ملی بودند. 

شاکررضا مریدی با اشاره به اینکه مجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های ملی و استانی بیش از ۸ هزار و ۲۵۲ میلیارد ریال بود افزود: با وجود اینکه اولین سال اجرای این طرح بود، از زمان رونمایی‌شدن رسمی این طرح در ۴ مرداد تا ۱۵ مرداد بیش از ۳ هزار و ۹۸۶ میلیارد ریال، یعنی بیش از ۴۸ درصد اعتبار مورد نیاز پروژه‌های استان تأمین شد. 

او با اشاره به اینکه طرح «نشان‌دار کردن مالیات‌ها» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های تحول نظام مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۳ به حساب می‌آید تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده با اطلاع‌رسانی گسترده‌تر و انجام آموزش‌های لازم به‌ویژه به کافی‌نت‌ها این میزان، افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. تا پایان روز ۱۵ مردادماه جاری، بیش از ۲۲۱ هزار و ۶۲۷ مؤدی فرم «تبصره ماده ۱۰۰» ارائه داده‌اند. در این میان از ابتدای رونمایی پروژه در ۱۲ روز ۲۱ هزار و ۱۸۷ مؤدی در طرح نشان‌دارکردن شرکت کردند. 

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که آیا این مبالغ به‌طور مستقیم به پروژه‌ها تخصیص خواهد یافت اظهار کرد: به موجب آیین‌نامه اجرایی هیئت وزیران، سازمان امور مالیاتی کشور مبالغ تخصیص‌یافته مؤدیان به پروژه‌ها را به‌طور سیستمی به اطلاع سازمان برنامه‌وبودجه کشور می‌رساند و این سازمان نیز حداکثر یک ماه پس از دریافت اطلاعات اختصاص‌یافته به پروژه‌ها برای تخصیص و اعتبار بودجه به آنها اقدام می‌کند. 

مریدی با تأکید براینکه پروژه‌هایی که اعتبار آنها از محل پرداخت‌های مالیاتی مؤدیان تأمین شده است حداکثر تا پایان سال خاتمه‌یافته و به بهره‌برداری خواهند رسید افزود: سایر پروژه‌ها و طرح‌های باقی‌مانده و تکمیل منابع نشده نیز توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور، از محل درآمد‌های مالیاتی این بخش، تأمین و تکمیل خواهند شد. همچنین به گفته او در صورت رضایت، اسامی مؤدیانی که در انجام و راه‌اندازی پروژه‌های منتخب مشارکت داشته‌اند برای عموم مردم اعلام می‌شود.

خرج مالیات به انتخاب مردم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->