پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۲۴ مرداد ۱۴۰۳) | هفته آینده، مشهد کمی خنک می‌شود میزان نرخ باروری در کشور اعلام شد مدیر‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی: اجرای مدل مدیریت مورد، ۶۰۰ معتاد را در مسیر درمان موفق قرار داد جوان مرگ مغزی در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی: مؤسسه شهرآرا توان اثرگذاری ملی را دارد + فیلم حدود ۶ هزار معتاد در خراسان‌رضوی نیازمند درمان هستند | معتادان و خانواده‌هایشان باید حمایت شوند آیا اجبار معلمان به ادامه خدمت قانونی است؟ تغذیه با شیر مادر یکی از ارکان حیاتی برای رشد و سلامت کامل نوزادان است سوءمدیریت بیمه‌ها و سازمان هدفمندی یارانه‌ها علت کمبود دارو تاکنون ۹۰۰ هزار زائر از مرز‌های زمینی خارج شده‌اند و تردد ۲۶۰ هزار خودرو به ثبت رسیده است دستگیری یک متکدی با ۱۵۹ میلیون ریال پول نقد در مشهد تصحیح برگه‌های امتحانی توسط غیرمعلمان تکذیب شد پزشکیان چه کسی را برای دبیرکلی ستاد مبارزه با موادمخدر منصوب خواهد کرد؟ خدمت‌رسانی ۱۶۱ موکب درمانی به زائران اربعین حسینی زائران اربعین براساس مزاج و وضعیت گوارشی خود از غذا‌های نذری استفاده کنند افزایش تجهیزات مورد نیاز برای تشخیص بیماری تب دنگی  جریمه حمل مواد مخدر به عراق چقدر است؟ قیمت بلیت اتوبوس‌های مستقیم تهران - نجف مشخص شد (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) تراز همسان‌سازی همچنان ناهمسان | سرنوشت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی کی مشخص می‌شود؟
سرخط خبرها

زائران اربعین براساس مزاج و وضعیت گوارشی خود از غذا‌های نذری استفاده کنند

  • کد خبر: ۲۴۵۰۹۳
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
زائران اربعین براساس مزاج و وضعیت گوارشی خود از غذا‌های نذری استفاده کنند
دانش‌آموخته طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در هر شـرایطی، تا حد امکان مطابق نیاز‌های مزاجی خود عمل کنیـد و با این توجیـه که خوردن غذای نذری مشـــکلی ایجـاد نمی‌کنـد، نباید خود را در معرض غذا‌های مختلف با مزاج‌های متفاوت قرار دهید.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمدرضا مهری با اشاره به اینکه زائران اربعین باید آگاه باشند که در انتخاب غذا، توجّه به فصـل و آب و هوا از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطر نشان کرد: در فصـل سـرد می‌توان از غذا‌های با مزاج گرمتر و نیز غذا‌های سنگین‌تر استفاده کرد، اما در فصل گرم بیشتر باید از غذا‌هایی استفاده کرد که هم طبع خنکی داشته باشند و هم هضمشان آسان‌تر باشد. 

وی با اشاره به اینکه از پرخوری، درهم خوری (خوردن غذا‌های مختلف در یک وعده غذایی)، برهم خوری (خوردن غذا قبـل از هضـــم غـذای قبلی) و ریزه خواری پرهیز کنیـد، بیان کرد: این رفتـارهـا منجر بـه پری بـدن از اخلاط غلیظ و سنگینی و کرختی بدن می‌شود. علاوه براین مصـرف غذا‌های مانده یا غذا‌های سـنگین و دیرهضـم، گرفتگی عضـلات و بیخوابی را به دنبال دارند. 

دانش آموخته طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه به منظور جلوگیری از اختلال هضم و ناراحتی گوارشی از خوردن آب، دوغ، نوشـابه، ماسـت، ترشـی، سـالاد و سـایر مخلفات به همراه غذا خودداری کنید، اما مصرف سبزیجات و زیتون با غذا بلامانع است، اظهار کرد: بعد از غذا و تا سبک شدن معده، از خوردن چیز‌هایی مانند چای و میوه بپرهیزید، افراد چاق مزاجِ تری دارند و باید به ویژه از مصرف حجم بالای غذا‌های سنگین، بیشتر پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه افراد لاغراندام باید در تعداد وعده‌های بیشـــتر، حجم‌های کم و قابل هضـــم غذا بخورند تا کم نیاورند، بیان کرد: بهتر اســـت افراد بیشـــتر از غذا‌هایی اســـتفـاده کنـد که به آنها عادت دارند یا به غذا‌های معمولشان شـبیه ترند. غذا‌های ایرانی به ذائقه ما ایرانی‌ها سـازگارترند. 

دکتر مهری با اشاره به اینکه در صـورت امکان در موکب‌های ایرانی، غذا میل کنید، گفت: میزان نیـاز بـه غـذا در چنین ســـفری کمی بیش از حـالـت عـادّی اســـت امّـا این نبـایـد جوازی برای پرخوری باشـد. نیاز اضـافه به غذا را در میان وعده‌ها یعنی وقتی که غذای وعده قبل از معده خارج شـده و اصطلاحًا سرِدل سبک شده است جبران کنید. 

وی با اشاره به اینکه در این گونه سـفرها، گرسـنه ماندن میتواند به اندازه پرخوری مُضـرّ باشـد، لذا به موقع و به اندازه نیاز غذا مصرف کنید، ابراز کرد: داشـتن سـکون و آرامش و خودداری از فعالیت زیاد و هیجان بعد از غذا ضـروری اسـت. بعد از غذا چند قدم راه بروید و سپس استراحت کنید، امّا تا سه ساعت نخوابید، علاوه براین سـعی کنید بعد از صـرف غذا تا سـبک شـدن معده از پیاده روی خودداری کنید و در صـورتی که این کار مقدور نیست، غذا را سبک‌تر میل کنید و یک ساعت نخست بعد از غذا را آهسته‌تر گام بردارید.

دانش آموخته طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در زمان مصـرف میان وعده‌ها که باید به حرکت خود ادامه دهید از خوراکی‌های سبک و زودهضم استفاده کنید و با دیدن غذا‌های خوشمزه در هر موکبی به سراغ آنها نروید، سعی کنید تا میشود همان عادت سه وعده غذا را رعایت کنید و در صــورت گرســنگی و ضــعف در فواصــل وعده ها، چنان که اشــاره شــد ازخوراکی‌های مقوّی، امّا سـبک و زودهضـم مانند خشـکبار خام (و به ویژه بادام درختی خام، مویز و انجیر خشک)، عسل، خرما، مخلوط سویق گندم و جو و ... استفاده کنید.

دکتر مهری اظهار کرد: خرما و به ویژه انواع خشــک آن، یک خوراکی مناســب برای تجدید انرژی اســت، امّا خوردن زیاد خرما برای مردم ایران و مخصـوصـًا اهالی مناطقی که خرماخیز نیسـت توصـیه نمیشـود. مصـرف زیاد خرما به ویژه مخلوط با ارده، هر قدر برای افراد سـردمزاج یک خوراکی مقوّی و مناسـب اسـت؛ افراد مسـتعد و به ویژه افراد گرم مزاج را درمعرض آلرژی، کهیر، خشکی پوست، جوش‌های پوستی و ... قرار میدهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->