تکلیف میزبانی حریف تیم ملی دو هفته دیگر مشخص می‌شود سومین چهره لیگ برتر انگلیس در راه استقلال یک استقلالی در آستانه خط خوردن از استقلال! دیدار‌های استقلال و پرسپولیس با کمک داور ویدیویی نبرد استقلال و پرسپولیس، احتمالاً نیمه اول مهر لباس‌ ایران در افتتاحیه و سکوی المپیک پاریس مشخص شد + عکس جزئیاتی از حضور ایران در رژه افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس ضرر‌های مالی نکونام به خودش| سرمربی استقلال تغییر سیاست می‌‌دهد؟ توافق سردار آزمون و شباب الاهلی امارات حضور رئیس جمهور منتخب در اردوی تیم ملی کشتی بولی: بازیکن استقلال خوزستان نیستم! سید جلال در پرسپولیس ماندنی شد پایان کار جعفر سلمانی در استقلال فلاح با رنکینگ ۲۸ به سراغ مسابقه اصلی رفت + ویدیو محرومیت شش‌جلسه‌ای مهرداد محمدی تأیید شد رحمتی بیخیال تیم ملی امید شد میزبانی بد پاریسی ها؛ از نبود غذا تا کمبود آب! چپ و راست ویرانگر استقلال| ۱۷ پاس گل رضاییان و جلالی درفصل ۲۳ شروع‌به‌کار رسمی ورزشکاران ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس | استارت کاروان ایران با مبینا فلاح + عکس ستاره‌های استقلال و پرسپولیس در مس + عکس استقبال ویژه فرانسوی‌ها از کاروان المپیکی‌های فلسطین + عکس
سرخط خبرها

جدال خانگی همشهری‌های فوتبال/ نوستالژی سیاه و سفید

  • کد خبر: ۲۴۵۱۰
  • ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
جدال خانگی همشهری‌های فوتبال/ نوستالژی سیاه و سفید
خاطره‌نگاری با آخرین شهرآورد مشهدی‌ها در لیگ برتر، مسابقه‌ای که شاید دیگرتا سال‌ها شاهد برگزاری آن نباشیم.
مرتضی اخوان/شهرآرانیوز - جدال خانگی همشهری‌های فوتبال همیشه از حساسیت بالایی برخوردار است و حسرت بزرگ فوتبال یک شهر آن است که ۲ تیم در بالاترین سطح فوتبالی برای نبرد «دربی‌گونه» نداشته باشد. درست ۲ سال پیش بود که آخرین جدال شهرآورد مشهد در ورزشگاه شیک شهر برگزار شد و پدیده توانست با برتری ۲ بر ۱ برابر سیاه‌جامگان، در لیگ ماندنی شود و مشکی‌ها با این شکست راه جهنم را در پیش گرفتند. البته ماجرای این بازی پُرهیاهو فراتر از یک نبرد سقوط و بقا بود. مشکی‌پوشان پیش‌از‌این لیگ‌یکی شده بودند و برای اعاده‌حیثیت به میدان می‌رفتند و پدیده هم که نیم‌فصل اول رؤیایی بود و کسر ۶ امتیاز از این تیم همه‌چیز را خراب کرده بود، برای بقا می‌جنگید.

شهرآورد مشهد به قدمت ۸ رویارویی
دربی مشهدی‌ها در ۱۹ دوره گذشته لیگ برتر فوتبال، ۸ بار برگزار شده است؛ ۶ نبرد سهم سیاه‌جامگان و پدیده و ۲ بازی هم برای ابومسلم و پیام. نخستین شهرآورد لیگ‌برتری فوتبال مشهد به تاریخ سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۷ برمی‌گردد، جایی که سبزقبایان ارتش پیام در چهارچوب هفته یازدهم لیگ برتر هشتم به‌مصاف مشکی‌وقرمز‌های ابومسلم رفتند؛ دیداری که درنهایت با برتری ۱ بر ۰ پیامی‌ها به نخستین ۳ امتیاز شهرآورد لیگ‌برتری فوتبال مشهد بدل شد، سه‌امتیازی که به حساب شاگردان عباس چمنیان، سرمربی وقت پیام، ریخته شد. از آن بازی تا دیدار برگشت پدیده و سیاه‌جامگان در لیگ برتر هفدهم، ۶ بار دیگر مشهدی‌ها در لیگ برتر مقابل یکدیگر صف‌آرایی کردند. تساوی ۱‌بر‌۱ ابومسلم و پیام در دیدار برگشت لیگ برتر هشتم، برتری ۱ بر ۰ پدیده در بازی رفت و تساوی ۱ بر ۱ در بازی برگشت لیگ برتر ۹۵-۹۴ برابر سیاه‌جامگان، ۲ تساوی مشابه ۱ بر ۱ در بازی‌های رفت‌وبرگشت لیگ برتر ۹۶-۹۵ برای پدیده و سیاه‌جامگان و یک پیروزی ۲ بر ۱ در دیدار رفت لیگ هفدهم برای پدیده. این آمار تمام ۸ جدال مشهدی‌ها در لیگ برتر با یکدیگر است.

ماجرای آن روز
سوت آخرین دربی فوتبال مشهد را رضا کرمانشاهی به صدا درآورد؛ نبردی که برای سیاه‌جامگان سقوط‌کرده چندان مهم نبود، اما برای پدیده‌ای که با بدشانسی کسر ۶ امتیاز و افتادن با خطر سقوط رو‌به‌رو شده، حیاتی بود. دیداری که در ورزشگاه امام‌رضا (ع) برگزار می‌شد و تصاویر به‌جا‌مانده از آن، قاب‌های آخر از جدال همشهری‌ها در لیگ برتر فوتبال بود. در آن بازی شاگردان مهاجری که ابتدای فصل نتایجی رؤیایی می‌گرفتند و باورشان نمی‌شد به‌یک‌باره سر پرونده زوران کنزوویچ، بازیکن صربستانی‌شان، گرفتار کابوس کسر ۶ امتیاز شوند و شیرازه‌شان از هم بپاشد، کار را توفانی آغاز کردند. ازسوی‌دیگر بازیکنان سیاه‌جامگان که صابون سقوط به تنشان مالیده شده بود، می‌خواستند از همین حالا برای فصل آینده‌شان مشتری پیدا کنند و هرآنچه در توان داشتند، برای گرفتن آخرین امتیاز‌ها به نمایش گذاشتند. بااین‌همه پدیده‌ای‌ها در دقیقه ۳۲ توسط بازیکن مشهدی‌شان معین عباسیان به گل رسیدند؛ گلی که البته خیلی زود ۵ دقیقه بعد توسط یونس شاکری که آن‌موقع در اردوگاه مشکی شهر توپ می‌زد، جبران شد. اما این تساوی هم دوامی نداشت و ۳ دقیقه بعد دوباره پدیده با حرکت پا‌به‌توپ میلاد کمندانی، درون محوطه جریمه مشکی‌پوشان صاحب ضربه پنالتی شد و محمد قاضی تیر خلاص را بر پیکره تیم مشکی شهر وارد کرد. پدیده با این برد ماندنش در لیگ برتر را مسجل کرد و مشکی‌ها را به جهنم فرستاد.

روایت کاپیتان‌ها از آخرین دربی
حسین بادامکی و رضا ناصحی، بازیکنان مشهدی و کهنه‌کار سیاه‌جامگان و پدیده، در آخرین شهرآورد فوتبال مشهد بازوبند تیم‌هایشان را به بازو بسته بودند؛ بادامکی درباره خاطره آن بازی می‌گوید: در آن بازی باوجود اینکه سقوطمان مسجل بود، نمایش خوبی داشتیم و اگر کرمانشاهی آن پنالتی را بعد از نتیجه ۱ بر ۱ به ضرر تیممان نمی‌گرفت، شاید نتیجه طور دیگری رقم می‌خورد. وی با اشاره به اینکه شاید دیگر حالاحالا‌ها شهرآورد مشهد در لیگ برتر تکرار نشود، اظهار می‌کند: پیشنهاد می‌کنم فعلا دودستی شهرخودرو را بچسبیم، نمی‌خواهد به فکر تیم دیگری باشیم تا در لیگ برتر دربی ببینیم. وی اضافه می‌کند: نمی‌دانم شاید اتفاق غیرقابل پیش‌بینی بیفتد و دوباره مشهد شاهد حضور ۲ تیم در لیگ برتر باشد. این درحالی است که رضا ناصحی، کاپیتان وقت پدیده، که حالا در لیگ‌یک توپ می‌زند، می‌گوید: آن بازی ما برای دفاع از اعتبارمان به میدان رفتیم. تیم ما شایسته قرارگرفتن در رده‌های بالایی جدول بود، باوجوداین، بدشانسی و اتفاقات غیرفوتبالی سبب شد آن بازی برای بقای ما حساس شود. وی می‌افزاید: فوتبال مشهد شاید به این زودی دیگر ۲ تیم لیگ‌برتری نداشته باشد تا شاهد دربی باشد و این واقعا باعث تأسف است.

دربی دوباره؛ شاید وقتی دیگر
حالا همان پیروزی در آخرین شهرآورد مشهد سکوی پرتابی شد برای پدیده‌ای که بعدتر‌ها نامش به شهرخودرو تغییر کرد. پدیده با این برد در لیگ برتر ماند و فصل بعد هم با تغییر مالکیت از عرش به فرش رسید، اما سیاه‌جامگان به لیگ دسته‌یک سقوط کرد و سال بعد هم آشفته‌تر از قبل به نابودی کامل رسید؛ اتفاقی که پیش‌تر برای ۲ تیم پُرآوازه و محبوب فوتبال مشهد یعنی ابومسلم و پیام هم رقم خورده بود و این ۲ تیم با وجود تمام آنکه هویت فوتبال شهر بودند، به سادگی آب خوردن از صحنه فوتبال کشور محو شدند. شهرخودرو حالا تنهانماینده فوتبال مشهد است و با توجه به نبود هیچ تیمی از مشهد در لیگ دسته‌یک و حتی ۲، به نظر می‌رسد حالاحالا‌ها قرار نیست دوباره شاهد برگزاری دربی شهر در قالب لیگ برتر فوتبال باشیم. شاید باید فعلا به شهرخودرویی دلخوش باشیم که اگر حواسمان نباشد، ممکن است به سرنوشت شوم ۳ تیم همشهری خود در تاریخ لیگ برتر فوتبال گرفتار شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->