پیگیری مطالبات پرستاران مشهدی در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی ویدئو | فعال شدن آتش‌فشان بعد از زلزله در روسیه (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) توصیه‌های دارویی به زائران اربعین حسینی جوان مرگ مغزی به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) ستاد اربعین: ۲.۸ میلیون نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند مصدومیت ۱۰ نفر براثر واژگونی مینی‌بوس در جاده گلبهار - مشهد + عکس تصادف مرگبار اتوبوس زائران ایرانی و عراقی در بغداد (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) اسیدپاشی روی همسر سابق در نیشابور برای انتقام قتل دختر ۳ ساله + عکس  وزارت بهداشت: ایران در سطح هشدار «پایین» بیماری آبله میمونی قرار دارد محیط زیست خراسان‌رضوی نسبت‌به پدیده گردوغبار در مشهد هشدار صادر کرد (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) ثبت اعتراض به نتایج آزمون دبیری آغاز شد (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برگزار شد علت صدای انفجار در خیابان صائب اصفهان چه بود؟ چگونه پشه‌ها را از محیط خانه دور کنیم + پیشنهاد‌های کاربردی دیپلماسی فرهنگی با حضور صالحی امیری در وزارت میراث افزایش خواهد یافت ادعای معاون سازمان بهزیستی کشور در خصوص وضعیت مالی خانواده‌های کودکان کار روایتی از گلایه پرستاران بیمارستان‌های امام‌رضا(ع) و قائم(عج) مشهد درباره حقوق و اضافه‌کار | تعرفه‌های خاک‌خورده پزشکی قانونی: در سال گذشته، ۱۴۸ زائر در تصادفات رانندگی اربعین فوت شدند نکات ایمنی در هنگام سوختگی سطحی چشم با مواد شیمیایی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: مهرماه کمبود معلم نداریم آمادگی کامل اورژانس ۱۱۵ مشهد در دهه پایانی ماه صفر
سرخط خبرها

دیپلماسی فرهنگی با حضور صالحی امیری در وزارت میراث افزایش خواهد یافت

  • کد خبر: ۲۴۵۸۶۱
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
دیپلماسی فرهنگی با حضور صالحی امیری در وزارت میراث افزایش خواهد یافت
کارشناس میراث فرهنگی گفت: سیدرضا صالحی امیری می‌تواند از سایر ظرفیت‌های سیاست خارجی و دیپلماسی کشور برای ثبت جهانی میراث فرهنگی کشور کمک بگیرد و دیپلماسی فرهنگی ایران را در جهان و سازمان‌های بین‌المللی فعال‌تر کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پویا طالب نیا درباره برنامه و رویکرد سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: مهم‌ترین چالش پیش‌روی او در این وزارت‌خانه تفکیک عملکرد سه حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، این سه حوزه باید هم‌پوشانی داشته باشند، اگر گردشگری رونق پیدا می‌کند به دلیل وجود آثار تاریخی و باستانی مانند تخت سلیمان، تخت جمشید، بازار تبریز، حافظیه و چغازنبیل و مناظر فرهنگی مانند اورامانات/ هورامان و هگمتانه است.

وی بر اهمیت توازن و تعادل در اولویت‌بندی حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در برنامه‌های وزیر جدید تاکید کرد و افزود: گردشگری اقتصاد پیشران است، و شاخص توسعه فرهنگی در کشور بر مبنای جذب گردشگر باید بر اساس گردشگری فرهنگی و توجه به معرفی و حفاظت آثار تاریخی باشد، زیرا گردشگری که به ایران سفر می‌کند، قطعا به خاطر دیدن آثار تاریخی و فرهنگی به ایران می‌آید، لذا صالحی امیری باید این تعادل و توازن میان میراث فرهنگی و گردشگری کشور را به خوبی تنظیم و عملیاتی کند.

اصلاح روند نامتوازن تعامل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی 

طالب‌نیا ادامه داد: وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی و تاریخی توجه کند، در برنامه‌های توسعه و بودجه سالانه آن‌ها را به نحو شایسته ببینید و برای حفاظت و مرمت هر کدام از این آثار -که در کشور ما هم کم نیستند- نهایت وقت و انرژی را بگذارد. توسعه گردشگری مهم است، اما اگر ۵۰ سال آینده این آثار تاریخی نباشند، سفر به ایران معنا و مفهومی ندارد.

کارشناس میراث فرهنگی تاکید کرد: میراث فرهنگی که از نیاکان ما در طول تاریخ به امانت به ما رسیده است، بر همین مبنا توسعه گردشگری شکل گرفته است؛ اما صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هم به عنوان ضلع سوم این مجموعه نباید مغفول واقع شود، متاسفانه سال‌هاست گردشگری که سال‌های در اولویت اول قرار گرفته و حوزه‌های میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در برنامه‌های وزارت‌خانه کمرنگ‌تر هستند، هیچ توازنی در کار نیست، این روند و چرخه باید اصلاح شود.

صالحی امیری می‌تواند دیپلماسی فرهنگی را فعال‌تر کند

طالب‌نیا درباره ثبت جهانی آثار تاریخی ملموس و ناملموس گفت: تاکنون ۲۸ اثر تاریخی ملموس کشور در فهرست جهانی یونسکو ثبت جهانی شده است؛ اکنون حساسیت و سختگیری‌های بیشتری برای ثبت آثار تاریخی وجود دارد. سیدرضا صالحی امیری باید از سایر ظرفیت‌های سیاست خارجی و دیپلماسی کشور برای ثبت جهانی دیگر آثار ایران کمک بگیرد و دیپلماسی فرهنگی ایران را در جهان و سازمان‌های بین‌المللی فعال‌تر کند.

گفتنی ست؛ سیدرضا صالحی امیری متولد ١٣٤٠ در شهرستان بابل، سیاستمدار و فعال علمی و فرهنگی، دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی است و سابقه مسئولیت در سطح وزارت در دولت یازدهم را در کارنامه خود دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، از مهمترین سوابق اجرایی صالحی امیری است.

صالحی‌امیری همچنین معاونت بررسی‌های راهبردی وزارت اطلاعات، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه اجرایی خود دارد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->