برای سوراخ کردن گوش کودکان این نکات را بدانید بیش از ۱۸۸ هزار زائر خارجی از مرزهای ایران وارد عراق شدند آبله میمونی در استان خوزستان شناسایی نشده است پدرانی که سلامت کودکان را به خطر می‌اندازند سلامت زائران اربعین تا ۲ هفته پس از بازگشت از سفر پیگیری می‌شود ۱۶۰ مرکز همسرگزینی در ۲۷ استان کشور مجوز فعالیت گرفتند نقش خانواده در پرستاری از بیماران مزمن در خانه خشکیدگی دائمی یا فصلی ۷۰ درصد تالاب‌های کشور تقویت هوش مالی فرزندان با تربیت اقتصادی در خانواده ضرب و شتم کارشناسان اورژانس در خراسان‌شمالی + عکس دلیل تاخیر پرواز مشهد - بغداد هواپیمایی سپهران چه بود؟ (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) هتل های نزدیک میدان امیر چخماق یزد ۴ بیماری در کمین زائران اربعین | آماده‌سازی اتاق‌های سرما برای زوار گرمازده فکر کردن زیاد به جای آن که کمک کننده باشد، ما را سردرگم می‌کند سرقت مرگبار طلا‌های زن مسن در چناران خراسان رضوی + عکس ایران یکی از بزرگترین کشور‌های جهان در میزبانی از پناهندگان علائم بالینی بیماری التهاب یا گاستریت معده چیست؟ بار دیگر کمبود انسولین در داروخانه‌ها سلامتی بیماران دیابتی را نشانه گرفته است ۱۳ پروژه، آماده مولدسازی و تحول در آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی
سرخط خبرها

از توران مادر حیات وحش ایران چه می‌دانیم؟

  • کد خبر: ۲۴۶۲۹۵
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
از توران مادر حیات وحش ایران چه می‌دانیم؟
یوزپلنگ هلیا با امید به آینده و کنار آمدن با از دست دادن یک فرزندش در نخستین بارداری، در زایمان دوم با دو توله مشاهده شد. ثبت تصویر دو قلاده گربه کاراکال نیز به عنوان راس هرم غذایی، نویدبخش طبیعت پویای توران به عنوان «بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران» در شاهرود استان سمنان است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یوزپلنگ هلیا فرزند هَرب همان مادر مهربانی است که به عنوان نسل اول بالغ و صاحب ۲ توله شد. یکی از توله‌ها که نر و کمتر از ۲ سال سن داشت روز ششم تیر ۱۴۰۲ در تصادف با خودرو‌های عبوری تلف شد و هلیا تا چندین روز در محدوه تصادف به همراه فرزند دیگر در پی فرزند تلف‌شده‌اش بود.

اکنون انتشار خبر مشاهده این مادر مهربان با ۲ فرزند در دومین زایمان خود در محدوده حفاظت مشارکتی یوزکنام پل ابریشم در شرق سمنان توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان شادی‌بخش قلب دوست‌داران محیط زیست شد.

طبق بررسی‌ها یوزپلنگ هلیا پس از اینکه تک‌فرزند باقی مانده خود در سال گذشته را با موفقیت رها و مستقل کرد، در بارداری دوم موفق به ۲ قلویی‌زایی شد.

بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان در این خصوص گفت: وجود مادر و توله‌ها و مشاهده دیگر یوزپلنگ‌‎های شناسنامه‌دار نشاندهنده پویایی جمعیت این گونه ارزشمند در منطقه توران شاهرود و بیانگر این است که سازمان حفاظت محیط زیست در تامین طعمه، آب و تامین امنیت این زیستگاه عملکرد مطلوب دارد.

هرب یوزپلنگ زایایی است که ۲ توله اش به عنوان «مهشاد» و «هلیا» نامگذاری شدند و هلیا سال ۱۴۰۱ چهار یوزپلنگ جدید به توران هدیه داد و یوزپلنگ تلف‌شده ششم تیر ۱۴۰۲ یکی از همین توله‌ها بود.

در جدیدترین تصاویر مربوط به تابستان ۱۴۰۳ مهشاد نیز با چهار فرزندش در منطقه توران مشاهده شدند که نویدبخش پویایی جمعیت این گونه ارزشمند است.

دو قلاده کاراکال در ذخیره‌گاه زیست‌کره توران سمنان دیده شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان با اشاره به تنوع اقلیمی، گیاهی و جانوری حیات وحش در این استان می‌گوید: تمام هشت گونه گربه‌سان از جمله یوزپلنگ در اقلیم طبیعی استان سمنان زیست می‌کنند و حین پایش جمعیت گورخر ایرانی در مجموعه مورد حفاظت توران دو قلاده گربه کاراکال مشاهده شد.

کاراکال با نام علمی caracal گربه‌سانی کوچک است که در زمره گونه‌های کمیاب و ارزشمند در هرم غذایی و از گربه سانان کم نظیر و زیبای استان سمنان محسوب می‌شود.

ظاهری افزود: سمنان زیستگاه تمامی هشت گونه از گونه‌های مختلف گربه‌های ایرانی شامل پلنگ، یوزپلنگ آسیایی، کاراکال، سیاه گوش، گربه پالاس، گربه شنی، گربه جنگلی و گربه وحشی است.

وی اضافه کرد: ایجاد و تقویت امنیت زیستگاهی و تامین طعمه، با اهتمام ویژه پیگیری می‌شود تا گسترش محدوده زیستگاه زایا و پویایی گونه یوزپلنگ رقم بخورد و مشاهده تصاویر یوزپلنگ و توله‌هایش نشانه پویایی جمعیت این گونه در محیط زیست سمنان است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سمنان گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گونه انقراضی در محیط زیست استان وجود نداشت و گونه یوزپلنگ در خطر انقراض است، اما با تلاش‌ها این گونه در طبیعت استان جمعیت پویایی دارد.

منبع: ایرنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->