متهمان به سرقت ۲۰ دستگاه کامپیوتر پژو در غرب مشهد دستگیر شدند (۵ شهریور ۱۴۰۳) تماشای سه نسل از یوزپلنگ‌ها در منطقه حفاظت شده توران ۸۵۰ هزار نفر شب ظرفیت اقامتی در مشهد میزبان زائران دهه پایانی ماه صفر است آمار ثبت‌نام کتاب‌های درسی دانش آموزان کلاس دهم کاهش داشته است استفاده حدود ۶۴ هزار بیمار از خدمات تصویری بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مشکل هرساله زائران دهه پایانی صفر برای سفر به مشهد | نه بلیت قطار هست، نه هواپیما! آیا آبله میمونی، کووید جدید است؟ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: رفع مشکلات زیست محیطی نیازمند اجماع ملی است بدهی هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بیمه‌ای به داروخانه‌های خراسان رضوی + فیلم ۱۱ کاروان زائران پیاده در جاده‌های خراسان رضوی به سمت مشهد مقدس حرکت کردند (۵ شهریور ۱۴۰۳) مبارزه مرگبار دختر و پسر رزمی‌کار در قفس توری در مشهد + عکس حوادث جاده‌ای خراسان‌رضوی در اربعین سال جاری ۲۵ کشته و مصدوم بر جای گذاشت ممنوعیت خدمت اضافه معلمان با رای دیوان عدالت اداری انجام بیش‌از هزار مأموریت اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در روز اربعین ۱۴۰۳ انتقال ۳۴ زائر فوت‌شده اربعین ۱۴۰۳ از عراق به ایران مرزبانی: در ایام اربعین هیچ تهدیدی در مرز‌ها نداشتیم شوق خدمت در هوای ۵۰ درجه عراق | بهره‌مندی ۱۲ هزار زائر اربعین حسینی از خدمات روزانه موکب «شهدای طرقبه» + فیلم و عکس نگاهی به رفتارهای سمی در محیط کار | لطفا آشغال نریزید! درخواست آنلاین یک میلیون و ۲۰۰ هزار گذرنامه زیارتی برای اربعین ۱۴۰۳ مار‌های خوش خط و خال | درباره رفتارهای سمی برخی افراد در محیط کار که سازمان را آلوده می‌کند
سرخط خبرها

شوق خدمت در هوای ۵۰ درجه عراق | بهره‌مندی ۱۲ هزار زائر اربعین حسینی از خدمات روزانه موکب «شهدای طرقبه» + فیلم و عکس

  • کد خبر: ۲۴۷۳۱۶
  • ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
شوق خدمت در هوای ۵۰ درجه عراق | بهره‌مندی ۱۲ هزار زائر اربعین حسینی از خدمات روزانه موکب «شهدای طرقبه» + فیلم و عکس
موکب مردمی «شهدای طرقبه» هفتمین سال است که در کربلای معلی از ۵ صفر تا ۲۲ صفر با ارائه خدمات اسکان، اطعام، پزشکی و سلامت، برپایی غرفه ویژه کودکان و نوجوانان و اجرای برنامه‌های فرهنگی میزبان زائران حسینی از نقاط مختلف جهان است.

به گزارش شهرآرانیوز، موکب مردمی شهدای طرقبه هفتمین سال است که در کربلای معلی از ۵ صفر تا ۲۲ صفر با ارائه خدمات اسکان، اطعام، پزشکی و سلامت، برپایی غرفه ویژه کودکان و نوجوانان و اجرای برنامه‌های فرهنگی، میزبان زائران حسینی از نقاط مختلف جهان است. خادمان این موکب با شور و شوق و در گرمای ۵۰ درجه عراق، طی شبانه‌روز به بیش‌از ۱۲ هزار زائر حسینی خدمات‌ ارائه می‌دهند.

از اربعین حسینی که سخن به میان می‌آید، از یک دنیا شور و شوق، از یک دنیا دلدادگی و ارادت باید گفت. در ایام اربعین حسینی، هر کسی که ذره‌ای عشق و محبت اباعبدالله الحسین(ع) را در دل دارد، پای در میدان می‌گذارد؛ میدانی که نمایش شکوهمند ارادت عاشقان و شیفتگان مکتب حسینی است.

در ایام اربعین، نام حسین(ع) است که می‌درخشد و ارادتمندان سید و سالار شهیدان در پناه این نام جاودان، جلوه می‌یابند. در اربعین حسینی، محبان اباعبدالله الحسین(ع) یا به «خادم‌الحسین» مفتخر می‌شوند یا به «زائرالحسین». سنت حسنه برپایی موکب‌های خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی میعادگاه عاشقان و دلدادگان مکتب حسینی است که پست‌ها، عناوین، القاب، سن و سال، ملیت‌ها و جنسیت‌ها رنگ می‌بازند و خنثی می‌شوند. جایی که نامی از پست‌ها، القاب و عناوین نیست و فقط نام زائر حسین یا خادم‌ حسین بر سر زبان‌هاست.

موکب مردمی «شهدای طرقبه» از جمله موکب‌های خدمات‌رسانی است که  مدت ۷ سال در ایام اربعین در کربلای معلی میزبان زائران حسینی از نقاط مختلف جهان است. امسال هم مانند سال‌های گذشته این موکب جزو اولین موکب‌هایی بود که در کربلای معلی مستقر شد و از یکشنبه، ۲۱ مردادماه مصادف با پنجم ماه صفر، به صورت رسمی فعالیت خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی را شروع کرد. از ۱۵ محرم تا پایان ماه محرم با تبلیغاتی که در سطح شهر انجام شد، حجم بالایی از کمک‌های نقدی و غیرنقدی از سوی شهروندان طرقبه و خیرین نیک‌اندیش دریافت و جمع‌آوری شد.  سال گذشته کمک‌های مردمی در حد ۲ کامیون و یک نیسان بود، اما امسال نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کمک‌ها به موکب افزایش یافته است. امسال کمک‌ها و مشارکت خوب خیرین نیک‌اندیش از شهر و محلات طرقبه، روستا‌های شهرستان و همچنین شهر مشهد مقدس به صورت نقدی و غیرنقدی بوده به‌طوری‌که ۲ دستگاه تریلی به اضافه یک دستگاه نیسان به طور کامل از کمک‌های مردمی بارگیری و جهت استفاده در موکب شهدای طرقبه به کربلای معلی اعزام شد.

موکب مردمی شهدای طرقبه در بخش‌های اسکان خواهران و برادران، اطعام در ۳ وعده، میان‌وعده شامل چای، انواع شربت‌های محلی و سنتی، انواع دمنوش، هندوانه و سایر میوه‌ها، خدمات پزشکی و سلامت، غرفه ویژه کودکان و نوجوانان و اجرای برنامه‌های فرهنگی فعالیت دارد. آمار‌ها نشان می‌دهد پذیرایی در قسمت برادران و خواهران نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است. امسال از ابتدای برپایی موکب شهدای طرقبه در کربلای معلی، در شبانه‌روز بیش از ۱۲ هزار نفر در وعده‌های صبحانه، ناهار، شام و در میان‌وعده‌ها با چای، خرما، هندوانه، انواع دمنوش و شربت‌های محلی و سنتی پذیرایی شدند. همچنین در شبانه‌روز، بیش از ۴۰۰ زائر نیز در این موکب اسکان داده شده‌اند، خدمات پزشکی و سلامت نیز در موکب شهدای طرقبه هم به خادمان و هم زائران حسینی ارائه شده است. در قالب این موکب مردمی، ۶۶ خادم خواهر و برادر از رده‌های سنی مختلف به عشق به امام‌حسین(ع) و با یک نیت واحد که آن هم خدمت به زائران اباعبدالله الحسین(ع) است، در گرمای بالای ۵۰ درجه کشور عراق با بیش از ۲۲ ساعت فعالیت شبانه‌روزی مشغول خدمات‌رسانی به زائران حسینی هستند. با اینکه تهیه و طبخ اقلام خوراکی به لحاظ حجم و تعداد روز‌های خدمات‌رسانی افزایش یافته است و لازم بود که خادمان بیشتری در موکب فعال باشند، اما موکب شهدای طرقبه با همین تعداد خادم هم به بهترین شکل و  شایستگی کامل میزبانی از زائران حسینی را انجام داده است. گفتگوی اختصاصی خبرنگار شهرآرانیوز با مسئول موکب مردمی شهدای طرقبه در کربلای معلی را اینجا بخوانید.

شوق خدمت در هوای ۵۰ درجه عراق | بهره‌مندی ۱۲ هزار زائر اربعین حسینی از خدمات روزانه موکب شهدای طرقبه

میزبانی موکب شهدای طرقبه در کربلای معلی از زائران کشور‌های افغانستان، پاکستان و عراق

غفور عباسی‌مقدم، مسئول موکب مردمی شهدای طرقبه مستقر در کربلای معلی، در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز در تشریح فعالیت این موکب، بیان کرد: این موکب از ۵ صفر خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی را شروع کرده و تا ۲۲ ماه صفر فعال است. با توجه به موقعیت موکب که در کنار بازار امام صادق (ع) است میزبان زائران زیادی از کشور‌های افغانستان و پاکستان هستیم، اما اکثریت زائران مهمان موکب، از کشور عراق یا ایران عزیز هستند.

وی با اشاره به بخش‌های خدمات‌رسانی موکب به زائران اربعین حسینی، بیان کرد: این خدمات‌رسانی شامل اسکان در بخش خواهران و برادران، اطعام در ۳ وعده و میان‌وعده شامل چای، انواع شربت‌های محلی و سنتی، انواع دمنوش، هندوانه و سایر میوه‌ها، خدمات پزشکی و سلامت، غرفه ویژه کودکان و نوجوانان و اجرای برنامه‌های فرهنگی است.

خدمات‌رسانی روزانه به بیش از ۱۲ هزار زائر حسینی در موکب شهدای طرقبه

مسئول موکب مردمی شهدای طرقبه با اشاره به اینکه در قسمت برادران و خواهران پذیرایی نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است، بیان کرد: امسال از ابتدای برپایی موکب شهدای طرقبه در کربلا، در شبانه‌روز بیش از ۱۲ هزار نفر در وعده‌های صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده‌ها، با انواع غذا و چای، خرما، هندوانه، انواع دمنوش و شربت‌های محلی و سنتی پذیرایی شدند.

وی با تاکید بر اینکه امسال گرمای هوا نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است، اظهار کرد: به همین دلیل احتمال دادیم که توزیع غذا خیلی مورد استقبال نباشد و میوه طرفدار بیشتری در بین زائران داشته باشد. اما پذیرایی از زائران اربعین حسینی به طور کامل در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام انجام شد و خادمان موکب به طور متوسط روزانه بیش از ۱۵۰۰ وعده صبحانه، ۲ هزار وعده ناهار و بیش از ۳ هزار وعده شام تهیه و توزیع کردند.

عباسی‌مقدم با اشاره به اینکه امسال اقلام خوراکی که به موکب انتقال داده شده نسبت به سال گذشته دوبرابر افزایش یافته است، تصریح کرد: با توجه به تجربه سال‌های گذشته مبنی بر استقبال زائران حسینی از هندوانه در گرمای شدید هوا در کشور عراق تصمیم گرفتیم امسال حجم خرید هندوانه را نسبت به سال گذشته به دو برابر افزایش دهیم؛ بنابراین با کمک دوستان یک تریلی هندوانه از همدان خریداری و مستقیم به مقصد کربلای معلی بارگیری شد که در ایام خدمات‌رسانی موکب در میان‌وعده‌ها حدود ۲۵ تن هندوانه بین زائران حسینی توزیع شد‌ه است.

شوق خدمت در هوای ۵۰ درجه عراق | بهره‌مندی ۱۲ هزار زائر اربعین حسینی از خدمات روزانه موکب شهدای طرقبه

خدمت ۲۲ ساعته خادمان موکب شهدای طرقبه در گرمای ۵۰ درجه عراق

وی تصریح کرد: در قسمت برادران ۵۵ نفر خادم از نوجوان ۱۳ ساله تا پیرمرد ۷۰ ساله و در قسمت خواهران هم ۱۱ نفر خادم مشغول فعالیت هستند. ۳ نانوا همراه با ۲ کمک‌نانوا و ۳ آشپز به اضافه ۵ نفر کمک‌آشپز هم در موکب مشغول فعالیت هستند.

مسئول موکب مردمی شهدای طرقبه با تاکید بر اینکه عشق به امام حسین(ع) سن و سال نمی‌شناسد و خادمان موکب در گرمای بالای ۵۰ درجه کشور عراق عاشقانه برای خشنودی امام و زائران آن حضرت خدمت می‌کنند، افزود: خادمان موکب شهدای طرقبه بیش از ۲۲ ساعت و حتی در بعضی مواقع ۲۴ ساعت شبانه‌روز را مشغول خدمات‌رسانی به زائران حسینی بودند. هر شب به صورت متصل خدمات‌رسانی به شب بعد وصل می‌شد و حتی بین ساعت ۱۳ تا ۱۵ بعدازظهر که گرمای هوا بسیار شدید بود و در بیرون از  موکب خدمت‌رسانی نبود، ۲ ساعت خادمان در داخل موکب مشغول فعالیت و آماده‌سازی شام زائران بودند.

وی تصریح کرد: با اینکه تهیه و طبخ اقلام خوراکی به لحاظ حجم و تعداد روز‌های خدمات‌رسانی افزایش داشته است و لازم بود که خادمان بیشتری در موکب فعال باشند، موکب شهدای طرقبه با همین تعداد خادم هم به بهترین شکل و شایسته میزبانی از زائران حسینی را انجام داده است. بعضی اوقات حتی در طول ۲ یا ۳ روز فرصت نشده که خادمان جهت زیارت از نزدیک به حرم مطهر سیدالشهدا(ع) مشرف شوند و از همین محل موکب به حضرت سلام دادند.

اسکان شبانه‌روزی بیش از ۴۰۰ زائر همراه با ارائه خدمات پزشکی و سلامت در موکب شهدای طرقبه

عباسی‌مقدم به بخش اسکان زائران در موکب شهدای طرقبه اشاره و بیان کرد: در قسمت برادران به طور متوسط در شبانه‌روز بیش از ۳۵۰ نفر و در قسمت خواهران هم حدود ۶۰ نفر اسکان داده می‌شوند.

وی با اشاره به سایر خدمات ارائه‌شده در موکب شهدای طرقبه، اظهار کرد: با همکاری پرسنل هلال‌احمر، هر روز بین ساعات ۱۷ تا ۱۹ یک پزشک و پرستار در محل موکب شهدای طرقبه جهت ارائه خدمات پزشکی و سلامت به خادمان و زائران حسینی مستقر می‌شوند.

مسئول موکب مردمی شهدای طرقبه در ادامه افزود: علاوه بر ارائه خدمات ذکرشده، اقامه نماز جماعت در شبانه روز، برنامه‌های فرهنگی هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با برپایی مراسم عزاداری، روضه خوانی، مداحی و سینه زنی توسط امام جماعت موکب و بعضی اوقات هم با حضور روحانیون از ایران یا کشور عراق اجرا می‌شود.

شوق خدمت در هوای ۵۰ درجه عراق | بهره‌مندی ۱۲ هزار زائر اربعین حسینی از خدمات روزانه موکب شهدای طرقبه

ایجاد بخش خواهران در موکب شهدای طرقبه با میزبانی شبانه‌روزی از ۷۰ زائر

وی با اشاره به لزوم ایجاد بخش خواهران در موکب، گفت: در سال‌های گذشته نیاز به اسکان خواهران زائر در کربلای معلی وجود داشت و از طرفی هم بزرگان شهر طرقبه مشتاق بودند مکانی جهت «حسینیه طرقبه‌ای‌ها» در کربلا خریداری شود. با عنایت امام حسین‌(ع)، همت دوستان عراقی و همت والای همشهریان، خیرین و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) شروع این کار در ایام فاطمیه سال گذشته انجام شد. در همین راستا یک ملک قدیمی در پشت بازار امام صادق (ع) نزدیک حسینیه‌ای که هر سال موکب شهدای طرقبه در آنجا مستقر است خریداری شد که با همت دوستان عراقی در چند ماه گذشته طبقه اول آن بازسازی و طبقه دوم هم ساخته شد و چند روز قبل از پایان ماه محرم این مکان به بهره‌برداری رسید تا در ایام اربعین بتوانیم با خاطری آسوده در خدمت خواهران زائر از شهر طرقبه باشیم.

عباسی‌مقدم در ادامه بیان کرد: تعداد ۱۰ نفر از خادمان خواهر که توسط ستاد عتبات استان انتخاب شدند وظیفه خدمات‌رسانی و پذیرش زائران خواهر را در این ایام در حسینیه «فاطمه الزهرا(س) طرقبه» بر عهده دارند. به طور میانگین در شبانه‌روز، علاوه بر خادمان خواهر، حسینیه «فاطمه الزهرا(س)» میزبان حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر از خواهران زائر حسینی است.

برپایی غرفه کودک و نوجوان با اهدای ۱۲ هزار هدیه ویژه به زائران کوچک حسینی

وی با اشاره به اینکه امسال اولین سالی است که غرفه ویژه کودکان و نوجوانان در موکب شهدای طرقبه برپاشده و خدمات‌رسانی دارد، اظهار کرد: حدود ۱۲ هزار هدیه ویژه کودکان و نوجوانان شامل بسته‌های نخودوکشمش، ژله خوراکی، انگشتر‌های کوچک و زیبای دخترانه و پسرانه، دفتر نقاشی و مدادرنگی تهیه شد. هزینه این هدایای ویژه توسط خیرین نیک‌اندیش تأمین شد و در این ایام به کودکان و نوجوانان در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی و کودکانی که مهمان موکب بودند، اهدا شد که مورد استقبال زیاد کودکان قرار گرفت.

برادران عراقی خالصانه پای کار رفع مشکلات موکب شهدای طرقبه

عباسی‌مقدم به رفع مشکلاتی که سال‌های گذشته موکب با آن‌ها مواجه بود، اشاره و بیان کرد: امسال با استقرار یک دستگاه بزرگ ژنراتور، مشکل قطعی برق نداشتیم. با کمک خانواده «لامی» که چهارمین سال است حسینیه خود را با تمام امکانات به طور کامل در اختیار موکب اربعین شهدای طرقبه قرار داده‌اند، برای تهیه ملزومات موکب مثل یخ، گازوئیل و سایر دغدغه‌هایی که اکثراً مواکب مستقر در عراق دارند، مشکلی نداشتیم و یکی از برکات همکاری مشترک با دوستان عراقی است که به کمک این دوستان بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های برپایی موکب شهدای طرقبه در کربلای معلی برطرف شد. آن‌ها با روی باز و بدون هیچ چشمداشتی امکانات را در اختیار ما قرار داده‌اند.

وی افزود: امسال همچنین با حضور تعداد بیشتری از نانوایان در موکب شهدای طرقبه، مشکل تهیه نان موردنیاز موکب به صورت کامل برطرف شد؛ به علاوه علاوه به مواکب هم‌جوار این موکب نیز در حد توان نان اهدا شد و به بسیاری از زائران عزیز که نان نیاز داشتند، اهدا شد.

مسئول موکب مردمی شهدای طرقبه در کربلای معلی خاطرنشان کرد: قطعاً هر قدمی که در مسیر اباعبدالله الحسین(ع) برداشته شود، نزد مادر آن حضرت ثبت و ضبط می‌شود و هیچگاه بدون اجر و مزد باقی نمی‌ماند و در همین دنیا به بهترین شکل مزد زحمات همه کسانی را که در مسیر ائمه اطهار (ع) قدم برداشته‌اند، خواهند داد و در آخرت هم همه ما امید به شفاعت این خاندان سخاوتمند و کریم داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->