سرقت مسلحانه از شعبه بانک سپه در خیابان مطهری مشهد + جزئیات (۸ شهریور ۱۴۰۳) مصرف سوسیس و کالباس خطر دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد کلید حفظ آرامش در زندگی مشترک چیست؟ ایجاد ۱۱ حلقه امنیتی اطراف حرم امام‌رضا(ع) | تمامی دستگاه‌های نظامی و امنیتی در مشهد آماده‌باش هستند سوء‌تغذیه، هشت استان کشور را تهدید می‌کند برای حفظ سلامتی خود شکلات تلخ بخورید زلزله شدید در پاکستان + جزئیات (۸ شهریور ۱۴۰۳) روایتی از انفجار دفتر نخست وزیری در سال ۱۳۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ٨ شهریور ١۴٠٣) | تداوم وزش باد و افزایش تدریجی دما در استان در اربعین ۱۴۰۳، بیش‌از ۳ میلیون خدمت درمانی ارائه شد | گرمازدگی؛ شایع‌ترین مشکل زائران مقتول ۱۳ ساله با پای خودش به اداره پلیس تهران مراجعه کرد توصیه به مبتلایان میگرن: این نوع پنیر را مصرف نکنید چگونه روابط دوستانه را مستحکم‌تر کنیم؟ اولین انتصابات وزیر آموزش‌وپرورش در وزارت‌خانه متبوعش ممنوعیت تردد موتورسیکلت در محور تهران-سمنان-مشهد و بالعکس از امروز (۸ شهریور ۱۴۰۳) تا دهم شهریور اعتراض دانش‌آموزان به آزمون فرهنگیان | والدین دانش‌آموزان خواستار اعلام کارنامه سبز پذیرفته‌شدگان هستند خراسان رضوی، دومین مصرف‌کننده فرآورده‌های خونی در کشور زادآوری؛ آرزویی که همچنان بر کاغذ می‌ماند! قتل مرد جوان توسط همسر یا باجناق | زوایای جدید از پرونده مرد جوانی که جسدش در حاشیه خیابان شفا مشهد رها شده بود سرطان ریه؛ پنجمین سرطان شایع در ایران | واکسن سرطان ریه چه زمانی به ایران می‌رسد؟
سرخط خبرها

سکته‌ها در کشور افزایش یافت | ضرورت گسترش مراکز درمان سکته حاد مغزی

  • کد خبر: ۲۴۷۹۶۱
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
سکته‌ها در کشور افزایش یافت | ضرورت گسترش مراکز درمان سکته حاد مغزی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با توجه به افزایش سن جامعه و شیوع سکته‌ها، وزارت بهداشت برای رسیدگی سریع به موارد سکته‌های مغزی با هدف فراگیری و انتشار گسترده امکانات در نقاط مختلف شهر و کشور، باید مراکز درمانی را به صورت هدفمند و دارای برنامه درمانی مشخص فعال و برقرار کند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدحسین میربلوک با بیان اینکه سکته‌های مغزی یکی از علل اصلی ناتوانی و فلج در کشور است، افزود: متاسفانه برای انجام درمان سریع و موثر به شیوه "ترومبکتومی" (برداشتن لخته خون از طریق آنژیوگرافی) نسبت به بسیاری از نقاط دنیا عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی و درمان موارد سکته‌های مغزی در کشور نیازمند راه اندازی یک نظام ارجاع خوب و جامع است، اظهارداشت: تا کنون بکارگیری "تی. پی. ای" مهمترین اقدام برای موارد سکته مطابق کد ۷۲۴ در کشور بوده، ولی جهت فعال کردن بخش‌های درمانی و بکارگیری تکنیک‌های نوین از جمله "ترومبکتومی" برای مدیریت سکته‌های مغزی، جدیت کافی وجود نداشته و موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.

میربلوک ادامه داد: طی حدود سه سال اخیر که درمان به شیوه "ترومبکتومی" را شروع کردیم تنها مرکز تخصصی که بصورت مدون ۲۴ ساعته در طول هفت روز هفته خدمت درمانی ارائه می‌دهد، بیمارستان فیروزگر دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

به گفته وی، البته در بیمارستان امام خمینی و بیمارستان امام حسین تهران نیز فعالیت‌هایی انجام می‌شود و در برخی مراکز درمانی خصوصی اگر شرایط محیا باشد تا حدودی این درمان انجام می‌شود، اما در واقع هنوز برنامه جدی و جامعی برای ارائه این خدمت در سراسر کشور وجود ندارد.

این جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه اگر بتوانیم تمام جمعیت کشور را از خدمات درمان "سکته‌های مغزی حاد" منتفع کنیم، اقدام ارزنده‌ای انجام شده است، افزود: البته در مدت زمانی که این مرکزبطور جدی فعال شده، چنانچه فرد دچار سکته مغزی در فرصت طلایی به بیمارستان فیروزگر ارجاع شود، طبق برنامه و بدون فوت وقت برای درمان لازم اقدامات اورژانسی انجام می‌شود.

میربلوک تصریح کرد: اگر فردی نیاز به اقدام فوریتی برای "ترمبکتومی" داشته باشد، کمتر از یک ساعت تعیین تکلیف می‌شود و با درمان به موقع احتمال ناتوانی‌های فیزیکی و تکلمی در فرد سکته مغزی به حداقل ممکن میرسد که این یک اقدام حیاتی و اثربخش برای بیمار و در نتیجه خانواده و جامعه است.

وی تاکید کرد: این مسئولیت بزرگی برای یک پزشک متخصص " نورو اینترونشن" است، چون در هر ساعت از شبانه روز باید آماده خدمت رسانی حیات بخش باشد؛ آنکال و آماده باش برای ما همیشگی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به اتفاق همکاران جوان و با تلاش تعدادی از هم تخصص ها، بخش نورواینترونشن بیمارستان فیروزگر را فعال کردیم، گفت: کار‌هایی که در موارد ضایعات و سکته‌های عروق مغزی انجام می‌دهیم بسیار دقیق، جدید و نوآورانه است؛ به عنوان مثال در موارد آنوریسم‌های عروق مغز تا چند سال پیش با جراحی باز بیماران تحت مداوا قرار می‌گرفتند و باید بخشی از جمجمه برداشته می‌شد تا عمل جراحی سنگین چهار یا پنج ساعته انجام می‌شد و بیمار چندین روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود، اما اکنون بواسطه اقدامات کم تهاجمی و آنژیوگرافی عروق مغز (نورواینترونشن)، درمان لازم، موثر و حیاتی در کمترین زمان انجام خواهد شد.

میربلوک تصریح کرد: درمان از طریق عروق انجام می‌شود و خونریزی رگ مغزی مورد نظر رفع و لخته خون برداشته خواهد شد و بیمار در سریعترین زمان ممکن ترخیص می‌شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->