۳ همت سود سهام عدالت هنوز وصول نشده است رئیس اتاق بازرگانی مشهد: چرا صنایع ما ناگزیرند بار قطعی انرژی را بر دوش بکشند؟ آخرین قیمت گوشی‌های پرچم‌دار اپل و سامسونگ (۸ شهریور ۱۴۰۳) سوخت اصلی نیروگاه برق توس گاز است  رئیس بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی: سهمیه گاز استان کمتر از میزان مصرف است اختصاص سهمیه بنزین به صورت پول نقد مناسب نیست مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان‌رضوی: ناچار به استفاده از سوخت مازوت هستیم بررسی قیمت امروز محصولات ایران خودرو (۸ شهریور ۱۴۰۳) | قیمت خودرو‌ها افزایش یافت قیمت طلا و سکه در مشهد افزایش یافت (۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت روز فراورده‌های گوشتی (پنجشنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۳) + جدول بازار داغ خرافات اقتصادی قیمت محصولات سایپا امروز (پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۸ شهریور ۱۴۰۳) تمهیدات ویژه برای آبرسانی به موکب‌ها در مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۳ قاچاق سوخت به صورت روزانه ادامه دارد | قاچاق، بلای جان تولیدات داخلی تفاوت قیمت گوشت گوسفندی و شتر چقدر است؟ | استفاده از فراورده‌های شتر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد دستور وزیر اقتصاد برای پرداخت وام ازدواج به متقاضیان ۱۵۰۰ تن سهمیه ویژه آرد به نانوایی‌های اطراف حرم امام‌رضا(ع) تخصیص یافت لزوم مانع‌زدایی برای فعالان اقتصادی خراسان رضوی در مسیر تجارت وزیر جهاد کشاورزی وارد مشهد شد (۸ شهریور ۱۴۰۳) تجهیزات فرسوده، مصرف برق صنایع را افزایش داده است | آیا برق خورشیدی می‌تواند کمبود برق واحدهای صنعتی را جبران کند؟ قیمت انواع میوه و صیفی جات در مشهد اعلام شد | سیب زمینی و پیاز را امروز چند بخریم؟ (۸ شهریور ۱۴۰۳) بورس در هفته‌ای که گذشت | رشد ۳۹ هزار پله‌ای شاخص آیا کاهش قیمت طلا ادامه دارد؟ | پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه (۸ شهریور ۱۴۰۳) آغاز به کار معاملات خودرو در سکو‌های بخش خصوصی (۷ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بازار داغ خرافات اقتصادی

  • کد خبر: ۲۴۸۰۳۰
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
بازار داغ خرافات اقتصادی
چندی قبل بود در فضای مجازی این شایعه منتشر شده بود که هر فردی در روز سیزده صفر طلا خریداری کند، برایش خوش‌یمن است.

چندی قبل بود که خبری مبنی بر هجوم تعداد زیادی از شهروندان برای خرید طلا در روز سیزده صفر منتشر شد. گویا در فضای مجازی این شایعه منتشر شده بود که هر فردی که در این روز طلا خریداری کند، برایش خوش‌یمن است. برخی مدعی می‌شدند، کسانی که حاجت و خواسته‎‌ای دارند می‌توانند با خرید طلا به آن برسند. راه افتادن این موج سبب شد تا رسانه‌های مختلف به این مسئله واکنش نشان دهند، اما همان واکنش‌های تکراری و البته نخ‌نمای همیشگی.

برخی از رسانه‌ها دوباره انگشت خود را به سمت فضای مجازی بردند و نوشتند که شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در ایران اعم از تلگرام و اینستاگرام و توییتر در باب خوش‌یمنی خرید طلا در سیزدهمین روز از ماه صفر اطلاعاتی منتشر کرده‌اند، از این رو آنها متهم این اتفاق هستند. برخی دیگر در کنار این مسئله انگشت اتهام را به سمت مردم بردند و اینکه چرا بدون تفکر چنین خرافاتی را می‌پذیرند، اما تمام واقعیت این نیست و حتی نگارنده تصور می کند که بخشی از شهروندانی که روز سیزده صفر برای خرید طلا به بازار مراجعه کرده بودند از بی‌تأثیر بودن این مسئله آگاهی داشتند، اما چرا آنها چنین کاری را کردند؟ 

جواب را می‌توان در یک اصطلاح علمی جامعه شناسی خلاصه کرد: «انسداد تحرک اجتماعی». واژه «تحرک اجتماعی» دلالت دارد بر امکان بالا رفتن و پایین آمدن یک فرد یا یک گروه اجتماعی از یک طبقه یا رده اجتماعی به یک طبقه یا رده دیگر یا انتقال فرد از یک پایگاه اجتماعی به پایگاه اجتماعی دیگر.

در مقابل انسداد اجتماعی به معنای توزیع نابرابر مزایای اجتماعی، فرصت‌ها و پاداش‌های اجتماعی در بین شهروندان یک جامعه است به‌گونه‌ای که عده‌ای اندک بر بیشتر منابع دسترسی داشته و در مقابل اکثریت افراد جامعه چنین دسترسی‌ای ندارند. در سال‌های گذشته افزایش تحصیلات، رشد آگاهی نسبت به وضعیت داخل و خارج و امکان مقایسه بیشتر خود با دیگران همگی سبب شده‌اند تا میل به تحرک اجتماعی در افراد بیشتر شود با این حال در عمل وجود موانع زیاد بر سر راه تحرک اجتماعی مانند تورم بیش از چهل‌درصدی سبب شده تا افراد زیادی از اینکه بتوانند تحرک اجتماعی داشته باشند، ناامید شوند.

وقتی افراد می‌بینند که تحرک اجتماعی از گذراندن یک نخ از درون یک سوزن هم سخت‌تر شده است و از طرفی مشاهده می‌کنند که برخی از افراد هم با زیرپا گذاشتن اصول اخلاقی و ریاکاری توانسته‌اند تحرک اجتماعی داشته باشند، بیش از گذشته از اینکه بتوانند در آینده وضعیت خود را بهبود بخشند، ناامید می‌شوند.

نتیجه این می‌شود که حاضرند به کار‌های خرافی روی بیاورند به امید اینکه شاید تأثیر گذاشته و سبب بهبود وضعیت آنها شود. هر چند که در نهان خودشان می‌گویند اگر هم نشد، با این کار ضرری نمی‌کنم. همین تفکر سبب می‌شود تا هزاران نفر برای خرید طلا در یک روز خاص راهی بازار شوند. به نظر می‌رسد رسانه‌های مختلف به جای اینکه در این شرایط مانند همیشه سراغ سرزنش فضای مجازی یا مردم بروند، این مسائل را به صورت ریشه‌ای‌تر باید بررسی کنند. در شرایط فعلی درمان ریشه‌ای رفع گرایش شهروندان به خرافات برطرف کردن شرایط انسداد اجتماعی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->