مبلغ بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ + جزییات معاون گردشگری کشور: ورود زائران به مشهد از ۴ میلیون نفر عبور کرد | سفر‌های ریلی و هوایی به مشهد باید افزایش یابد مطلوب‌ترین شیوه نذری دادن را بدانید جزئیات استفاده از خدمات شبکه شاد برای انتخاب رشته کنکور ثبت‌نام عمره مفرده از شنبه ۱۷ شهریور آغاز می‌شود افزایش میدان جولان آئدس در مازندران | پشه‌ها به محمودآباد رسیدند نمره پایین بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی در ۵ ماهه اول سال عزم جدی وزیر بهداشت در خصوص اجرای قانون «جوانی جمعیت» افسردگی، از نشانه‌های اولیه آلزایمر | ارتباط بین افسردگی و آلزایمر چیست؟ گلایه سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از عرضه نان در نانوایی‌ها بالاتر از قیمت مصوب شیر مادر، نوزادان را در برابر ابتلا به بیماری‌های گوارشی ایمن می‌کند استقرار ۳۰ گروه «واکنش سریع» اورژانس در محدوده حرم مطهر رضوی وضعیت ترافیکی محور‌های منتهی به مشهد| مشکل ترافیکی در جاده‌ها وجود ندارد رشد ۴۶ درصدی اهدا کنندگان خون در خراسان رضوی در روز رحلت پیامبر (ص) دلیل ازدحام مسافران در فرودگاه امام (ره) چه بود؟ علت حذف مستمری ۱۳ هزار نفر از مددجویان بهزیستی چیست؟ مرگ حداقل ۱۳ شهروند فیلیپینی بر اثر طوفان «یاگی» ترافیک سنگین در پلیس راه شاهد به سمت خروجی مشهدمقدس (۱۳ شهریور ۱۴۰۳) شیوه پرداخت در نظام سلامت تغییر می‌کند | بیمه‌ها قادر به پرداخت به موقع مطالبات مراکز می‌شوند فعالیت ۱۶ مرکز خدمات جامع سلامت منتخب در ایام دهه پایانی ماه صفر در مشهد تردد ۷۲ درصد از قطار‌های مسافربری کشور در مسیر مشهد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، ١٣ شهریور ١۴٠٣) | افزایش ٣ تا ۵ درجه‌ای دما در خراسان رضوی
سرخط خبرها

مهاجرت؛ موضوع تهدیدکننده «سلامت» | توزیع نیروی انسانی در حوزه سلامت متناسب نیست

  • کد خبر: ۲۴۸۸۶۱
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
مهاجرت؛ موضوع تهدیدکننده «سلامت» | توزیع نیروی انسانی در حوزه سلامت متناسب نیست
رئیس‌کل سازمان نظام‌پرستاری با بیان اینکه استاندارد‌ها و شاخص‌های مرتبط با نیروی انسانی در حوزه سلامت بسیار پایین است و توزیع نیروی انسانی متناسب نیست، گفت: براساس استانداردها، به ازای هر تخت بیمارستانی به ۱.۸ پرستار نیاز است؛ اگر سازمان اداری و استخدامی پذیرای نظر کارشناسی وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پرستاری باشد، بخشی از مشکلات نیروی انسانی نظام سلامت رفع می‌شود. 

به گزارش شهرآرانیوز، احمد نجاتیان با بیان اینکه عضو کمیته «سلامت» انتخاب وزیر بهداشت دولت چهاردهم بودم، اظهار کرد: کمیته سلامت به منظور انتخاب وزیر بهداشت دولت چهاردهم، مولفه‌های بسیاری را در کانون توجه خود قرار داد. «توجه به نیروی انسانی حوزه سلامت» جزو موارد و شاخصه‌هایی است که از امتیاز بالایی برای انتخاب وزیر برخوردار بود و در کانون توجه کمیته سلامت انتخاب وزیر بهداشت دولت چهاردهم قرار گرفت. 

وی ادامه داد: کارنامه کاری دکتر محمدرضا ظفرقندی - وزیر بهداشت بیانگر این است که ریاست سازمان نظام‌پزشکی و سکان دانشگاه علوم‌پزشکی تهران را بر عهده داشته و به همین دلیل با مسائل صنفی نیروی انسانی نظام سلامت و مشکلات آن آشنا است. وزیر بهداشت، طی نطق خود در مجلس شورای اسلامی نیز به اهمیت نیروی انسانی اشاره کرد و این موضوع بیانگر این است که ایشان به اهمیت نیروی انسانی برای نظام سلامت واقف است.

کمبود شدید نیروی انسانی در تمام حوزه‌های نظام سلامت

رئیس‌کل سازمان نظام‌پرستاری با بیان اینکه موضوع نیروی انسانی باید جزو اولویت‌های وزیر بهداشت باشد، گفت: نظام سلامت با کمبود شدید تعداد نیروی انسانی در تمام حوزه‌ها مواجه است. استاندارد‌ها و شاخص‌های مرتبط با نیروی انسانی در حوزه سلامت بسیار پایین است و توزیع نیروی انسانی، متناسب نیست. نه تنها توزیع نیروی انسانی به شکل مناسب صورت نگرفته، بلکه وضعیت حقوق و مزایای گروه‌های غیرپزشک نظام سلامت به ویژه پرستاران نیز نامناسب است و پرداختی‌ها با شرایط و سختی کار آنها هماهنگ نیست. 

مهاجرت؛ موضوع تهدیدکننده نظام سلامت

نجاتیان با بیان اینکه «مهاجرت» یک موضوع اساسی و تهدیدکننده برای نظام‌سلامت به حساب می‌آید، تصریح کرد: شرایط کارکنان نظام سلامت با پرسنل سایر نظام‌ها متفاوت است. به عنوان مثال کارکنان سایر بخش‌ها، کاهش ساعات کاری یا تعطیلی ادارات را طی روز‌های گذشته تجربه کردند؛ در حالی که کارکنان نظام سلامت در محل خدمت خود حاضر شدند و خدمات را به مردم ارائه می‌دادند. با توجه به شرایط کاری کارکنان نظام سلامت، می‌بایست تقاوت‌هایی در قوانین لحاظ شود. 

وی ادامه داد: اگرچه کارکنان نظام سلامت خواهان در نظر گرفتن تبصره‌های قانونی هستند، اما برخی سازمان‌های مسوول معتقدند که اگر میزان دریافتی پرستاران برای اضافه‌کاری را افزایش دهند، پرسنل سایر بخش‌ها نیز خواهان افزایش دریافتی خواهند بود. این درحالیست که وقتی پرستاران با هدف جبران کمبود نیروی انسانی به اضافه‌کار اجباری وادار می‌شوند باید خدماتی هم که ارئه می‌دهند، جبران شود. امیدوارم وزیر بهداشت با اتکا بر پیشنیه خود در عرصه نظام سلامت، برنامه‌های خود در حوزه نیروی انسانی را عملیاتی کند. 

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به ضرورت جذب نیروی انسانی گفت: ترکیب نیروی انسانی در نظام سلامت از اهمیت فراوانی برخوردار است. پرستاران در یک برهه زمانی به تنهایی خدمات را ارائه می‌کردند، اما شرایط این روز‌ها متفاوت است؛ به نحوی که کمک‌پرستاران در کنار پرستاران حضور دارند. «نسبت گروه‌های پرستاری به تخت» و «نسبت گروه‌های پرستاری به دیگر گروه‌ها» دو شاخصه‌ای است که درباره گروه‌های پرستاری مطرح می‌شود؛ منظور از نسبت گروه‌های پرستاری به گروه‌های دیگر این است که میان پرستاران حاضر در نظام سلامت با گروه‌های شاغل دیگر یک تناسب وجود داشته باشد. 

نجاتیان با بیان اینکه سازمان اداری و استخدامی مجوز استخدام‌های کشور را صادر می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه در دوره‌های گذشته وزارت بهداشت با سازمان اداری و استخدامی درخصوص نیروی مورد نیاز نظام سلامت به فهم مشترک نرسیده‌اند. براساس استانداردها، به ازای هر تخت بیمارستانی به ۱.۸ پرستار نیاز داریم؛ اگر سازمان اداری و استخدامی پذیرای نظر کارشناسی وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پرستاری باشد، بخشی از مشکلات نیروی انسانی نظام سلامت برطرف می‌شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->