جشنواره تعاونی های برتر با حضور رئیس جمهور برگزار شد انتصاب سیدامیر مرتضوی به عنوان قائم‌مقام معاون اجتماعی قوه قضاییه جلسه ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر به ریاست پزشکیان برگزار شد پزشکیان: وزارت اطلاعات باید ارتقای امنیت و حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی کشور را در نظر بگیرد ممنوعیت به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در تمامی مشاغل و صنوف درباره ایلان ماسک که این روزها به کارزار انتخاباتی ترامپ پیوسته | ائتلاف نچسب‌های قدرت و ثروت دستور رئیس قوه قضائیه در مورد بررسی وام هیئت مدیره بورس و مدرک جعلی ۱۰۰ نامزد انتخابات مجلس دکتر پزشکیان سالگرد استقلال تاجیکستان را تبریک گفت رئیس جمهور، روز ملی کره شمالی را به رهبر این کشور تبریک گفت سخنگوی وزارت خارجه: ادعا درباره حمله به مراکز مرتبط با ایران در سوریه قابل تایید نیست ارتقای سطح روابط تهران و بغداد، نتیجه سفر رئیس‌جمهور به عراق خواهد بود برخورد قانونی با متخلفان ارائه مدرک تحصیلی جعلی در انتخابات مجلس شورای اسلامی توضیحات نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس درباره طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون‌کار | حقوق کارگر به اندازه تورم افزایش یابد واکنش قوه قضائیه در مورد فوت یک زندانی سابق رئیس مجلس افتخارآفرینی تیم ملی کشتی در رقابت‌های جهانی جوانان را تبریک گفت تمرین ویژه خلبانان نیروی هوایی ارتش | رزم تمرینی «گانری» بر فراز پایگاه شکاری نوژه رئیس اداره عقیدتی‌سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش: ایثار خانواده شهدا، میراثی ماندگار برای نسل‌های آینده است قانون به‌کارگیری سلاح گرم مطالبه فراجاست پیام پوتین به رهبر کره‌شمالی به‌مناسبت تأسیس جمهوری دموکراتیک خلق کره کاظمی قمی: طرح انسداد فیزیکی مرز با افغانستان و پاکستان موردتأکید شورای عالی امنیت ملی است استعفای اعتراضی افسران رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

سخنگوی وزارت خارجه: ادعا درباره حمله به مراکز مرتبط با ایران در سوریه قابل تایید نیست

  • کد خبر: ۲۴۹۹۴۹
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
سخنگوی وزارت خارجه: ادعا درباره حمله به مراکز مرتبط با ایران در سوریه قابل تایید نیست
نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه و در نشست خبری هفتگی خود درباره مسائل مختلف بین‌المللی اظهارنظر کرد.

کنعانی در ابتدای نشست خبری با تبریک فرا رسیدن ماه ربیع الاول، پیروزی‌های ورزشکاران ایرانی در مسابقات المپیک و پارالمپیک و همچنین موفقیت‌های اخیر جوانان و نوجوانان ایرانی در مسابقات و المپیاد‌های علمی را نیز تبریک گفت.

رژیم صهیونیستی شر مطلق است

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد عملیات شهادت طلبانه روز گذشته شهروند اردنی که به کشته‌شدن سه صهیونیست منجر شد، گفت: رژیم صهیونیستی شر مطلق در منطقه است. این رژیم با اقدامات جنایتکارانه‌اش، خود را در برابر خشم افکار عمومی جهان قرار داده است و باعث یک بیداری انسانی شده است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی با تداوم جنایت‌های خود در غزه و کرانه باختری و همچنین جنوب لبنان، پنجره جدید آتش را بر روی خود باز کرده است.

ادعا درباره حمله به مراکز مرتبط با ایران در سوریه قابل تایید نیست

کنعانی همچنین حمله رژیم صهیونیستی به مناطقی از خاک سوریه در بامداد امروز دوشنبه را محکوم کرد.

وی با بیان این که رژیم صهیونیستی برای انجام جنایت‌های خود حد و مرز قائل نیست و انجام جنایت‌های فرامرزی را در دستور کار قرار داده است، گفت: باید جامعه جهانی در برابر این اقدامات ماجراجویانه رژیم صهیونیستی، اقدام جدی و بازدارنده انجام دهد.

کنعانی همچنین با اشاره به ادعا‌های مطرح شده از سوی برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این رژیم در حمله بامداد امروز برخی از مراکز مرتبط با ایران در سوریه را مورد حمله قرار داده است، اظهار کرد: چنین چیزی را تایید نمی‌کنیم و بر اساس آنچه که منابع سوریه اعلام کرده‌اند، رژیم صهیونیستی به مراکز سوری از جمله به یک مرکز تحقیقاتی که مربوط به ارتش سوریه بوده حمله کرده است.

به متن دقیق اظهارات مقامات روسیه درباره کریدور زنگزور توجه کنید

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد تحولات اخیر قفقار و همچنین موضوع کریدور زنگزور و برخی از حاشیه‌های ایجاد شده در پی اظهارات مقامات روسیه در این ارتباط گفت: من توصیه می‌کنم که به متن دقیق اظهارات مقامات روسیه در این ارتباط توجه کنید و آن اظهارات را مبنای تحلیل و اظهار نظر قرار دهید.

وی در بخشی از پاسخ خود به این سوال با تاکید بر اینکه برخی از کشور‌های فرامنطقه‌ای تلاش می‌کنند که ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه ایجاد کنند، اظهار کرد: ما از تقویت سازوکار‌های منطقه‌ای مبتنی بر الگو‌های موجود از جمله الگوی ۳+۳ حمایت می‌کنیم.

کنعانی همچنین با اشاره به سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران و تاکید تهران بر گسترش صلح و ثبات در منطقه قفقاز ادامه داد: ما از رفع انسداد از مسیر‌های مواصلاتی در چهارچوب استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت کشور‌های منطقه و رعایت منافع متقابل کشور‌ها استقبال می‌کنیم و مخالفت خود را با تحمیل تغییرات ژئوپلتیک و مرزی که با استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی کشور‌های منطقه مغایرت داشته باشد، اعلام می‌کنیم.

رژیم صهیونیستی مانع شکل‌گیری آتش‌بس در غزه است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع آتش‌بس در غزه نیز گفت: رژیم صهیونیستی هر روز در جریان این مذاکرات، شروط جدید و زیاده خواهانه‌ای را مطرح می‌کند و در واقع مانع شکل‌گیری آتش بس شده است.

وی همچنین با اشاره برخی از ادعا‌های آمریکایی‌ها مبنی ضرورت ایجاد آتش بس اظهار کرد: از سوی آمریکا شاهد وجود اراده عملی برای متقاعد کردن رژیم صهیونیستی برای شکل‌گیری آتش بس نیستیم و در واقع دولت آمریکا با کلمات بازی می‌کند و به حمایت تسلیحاتی خود از رژیم صهیونیستی در جریان این جنگ ادامه می‌دهد.

کنعانی تاکید کرد: ایجاد بازدارندگی در برابر ماشین کشتار جنگی رژیم صهیونیستی با اراده جهانی محقق می‌شود و سکوت در برابر کشتار‌های رژیم صهیونیستی به عنوان مشوق این رژیم عمل می‌کند.

فرصت برای احیای برجام وجود دارد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دولت چهاردهم آمادگی خود را برای برگزاری مذاکرات احیای برجام اعلام کرده، آیا تهران از سوی طرف‌های مقابل برجام نیز چنین اراده‌ای را مشاهده و پالسی در این زمینه دریافت کرده است، گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام روشن است. برجام یک توافق جمعی است و کشور‌های عضو این توافق همه تعهداتی بر عهده داشتند و ایران تنها عضوی بود که به تعهدات خود عمل کرد.

کنعانی ادامه داد: احیای این توافق مبتنی بر بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات خود در چهارچوب برجام است و این توافق زمانی می‌تواند احیا شود که همه طرف‌ها به تعهدات خود بازگردند.

او با بیان اینکه ایران از میز مذاکره فاصله نگرفته است و مذاکرات را به عنوان راهکار دیپلماتیک برای تحقق منافع خود محل توجه قرار می‌دهد، ادامه داد: توافق برجام یک نمونه از موفقیت چندجانبه‌گرایی در حل موضوعات پیچیده بود و جای تاسف است که برخی از طرف‌های مقابل به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: مسیر توافق می‌تواند باز باشد و فرصت برای احیای برجام وجود دارد، مشروط به اینکه طرف‌های مقابل به تعهدات خود در برجام باز گردند و به آن پایبند باشند.

کنعانی با بیان این که در مورد گفتگو‌های احیای برجام، رایزنی‌های خوبی به صورت تلفنی بین «جوزف بورل» و «سید عباس عراقچی» انجام شده است، گفت: فرصت‌های مناسبی برای گفتگو بین طرفین در این ارتباط در تحولات دیپلماتیک پیش رو در عرصه بین‌المللی وجود دارد.

فرصت گفتگو میان ایران و اتحادیه اروپا در نیویورک وجود دارد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک رایزنی بین ایران و اتحادیه اروپا از حمله دیدار عراقچی و بورل انجام خواهد شد، اظهار کرد: مجمع عمومی سازمان ملل فرصت بسیار خوبی برای انجام رایزنی‌های دیپلماتیک است، لذا این فرصت میان طرفین «ایران و اتحادیه اروپا» وجود دارد.

وی ادامه داد: این توافق بین آقای دکتر عراقچی و آقای بورل وجود داشته که این گفتگو‌ها در آینده نزدیک انجام شود و ما فکر می‌کنیم مجمع عمومی فرصت خوبی برای انجام گفتگو و تبادل‌نظر است.

کنعانی در همین ارتباط افزود: در حال حاضر برنامه قطعی در این زمینه در اختیار من نیست ولی گمان می‌کنم که این گفتگو بر حسب آمادگی طرفین در آنجا انجام می‌شود.

پرداخت حقابه از هیرمند مطالبه جدی ایران است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع حقابه ایران از هیرمند و اینکه برخی معتقدند هستند که آبی که در چند ماه گذشته از افغانستان وارد ایران شده مربوط به حقابه ایران از هیرمند نبوده است، اظهار کرد: حقابه هیرمند، حق مسلم ایران است و مقامات حکومت سرپرستی افغانستان به این حق ایران اذعان دارند.

وی ادامه داد: ما در طول ماه‌های گذشته میزان متنابهی آب از جغرافیای افغانستان دریافت کرده‌ایم و اینکه این آب‌ها جز حقابه ما بوده که از سوی سرپرستی افغانستان در اختیار ما قرار داده شده یا نه اظهار نظر‌های مختلفی وجود دارد.

کنعانی ادامه داد: به طور کلی بحث پرداخت حقابه ایران از هیرمند بر اساس معاهده‌ای که وجود دارد مطالبه جدی ایران است و معتقدیم که مبتنی بر این معاهده باید حقابه ایران به صورت کامل در اختیار ما قرار بگیرد.

اعلام قطعی سفر رئیس‌جمهور به نیویورک بر عهده نهاد ریاست جمهوری است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که رئیس جمهور ایران قرار است که به نیویورک سفر کند، گفت: بر مبنای سنتی که هر ساله داریم، ایشان برای مشارکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر خواهند کرد، اما اعلام قطعی این سفر بر عهده نهاد ریاست جمهوری است.

وی ادامه داد: ایران معمولا از فرصت‌های حضور در مجامع بین‌المللی برای اعلام مواضع خود و انجام دیدار‌های دیپلماتیک استفاده می‌کند و از این موضوع غفلت نمی‌کند.

کنعانی ادامه داد: در صورتی که این سفر انجام شود، رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد و دیدار‌های دیپلماتیک نیز در حاشیه این سفر خواهند داشت.

ادعا‌ها درباره صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ اوکراین را رد می‌کنیم

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اتهامات مطرح شده از سوی برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر ارسال موشک از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین گفت: ما موضع روشنی در ارتباط با تحولات اوکراین و بحران اوکراین داریم و جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ما در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و و بار‌ها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: ما ادعا‌های مطرح شده مبنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویاً رد می‌کنیم و این اتهامات و ادعا‌ها را ناشی از منویات سیاسی طرف‌هایی می‌دانیم که این اتهامات را مطرح می‌کنند.

کنعانی تصریح کرد: این اتهامات از سوی کسانی به ایران مطرح می‌شود که خود تامین‌کننده تسلیحات برای یک طرف جنگ در این بحران هستند و در گسترش این جنگ نقش ایفا می‌کنند.

مواضع ایران در برابر اظهارات گروسی تبیین شده است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تهران به اظهارات «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با لزوم تشدید فشار‌ها به ایران پاسخی داده است یا نه، گفت: ما در چهارچوب نشست‌هایی که در مقر آژانس برگزار شده است، به اظهارات آقای گروسی پاسخ داده‌ایم؛ همچنین از مسیر دیپلماتیک و از سوی سازمان انرژی اتمی مواضع ایران در برابر اظهارات آقای گروسی مطرح شده و پاسخ روشن و شفاف به این اظهارات داده و مواضع ایران تبیین شده است.

قسمت قابل توجهی از توافق امنیتی ایران و عراق اجرایی شده است

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد جزئیات اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق و اینکه آیا اطلاع دارد که کدام بخش از توافقنامه اجرا نشده است، گفت: من جزئیات بیشتری ندارم ولی همان‌طور که پیش از این اعلام کرده‌ایم، قسمت قابل توجهی از توافق اجرایی شده است.

کنعانی ادامه داد: برای نظارت بر اجرای کامل توافق، کارگروه مشترکی بین ۲ کشور وجود دارد و نظارت بر روند اجرای این توافق در چارچوب آن کارگروه در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تغییر دولت در ایران ممکن است رویکرد ایران در ارتباط با افغانستان تغییرات داشته باشد، گفت: ما سیاست اصولی، روشن و اعلام شده‌ای در مورد افغانستان دنبال می‌کنیم که این سیاست اصولی با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند.

کشور‌های پذیرنده نهاد‌های دیپلماتیک باید امنیت نهاد‌های دیپلماتیک را تامین کنند

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس برخی از اخبار منتشر شده حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان از سوی حکومت سرپرستی این کشور به استخبارات طالبان واگذار شده است، خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: نمیدانم این خبر از چه منبعی است و من خبر مستند و دقیقی در این ارتباط ندارم.

وی همچنین اضافه کرد: کشور‌های پذیرنده نهاد‌های دیپلماتیک مبتنی بر کنوانسیون وین باید امنیت نهاد‌های دیپلماتیک و اعضای آن تامین کنند و این در زمره وظایف کشور پذیرنده است.

پیگیر آزادی زندانیان ایرانی در عراق و عربستان هستیم

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت «محمدرضا نوری» زندانی ایرانی در عراق و و اینکه آیا پیگیری وضعیت این شهروند ایرانی در دستور کار رئیس‌جمهور در جریان سفر به عراق خواهد بود، گفت: این موضوع یکی از موضوعات مورد اهتمام جدی دستگاه دیپلماسی بوده و هست و تلاش‌های زیادی را داشتیم و پیگیری‌های سیاسی و کنسولی ما با مقامات عراقی در سطوح مختلف در این ارتباط ادامه دارد.

وی افزود: حتما فرصت سفر رئیس‌جمهور به عراق زمان مناسبی است که این موضوع به صورت ویژه مورد اهتمام قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری در مورد وضعیت حاجی ایرانی بازداشت شده در عربستان و آخرین پیگیری‌ها از سوی وزارت خارجه برای آزادی وی تصریح کرد: همان‌طور که پیگیری‌های انجام شده منجر به آزادی شهروندان زندانی در عربستان شد، در ارتباط با زندانی باقی‌مانده، این موضوع در فهرست پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی و سفارت ایران در عربستان قرار دارد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آزادی این شهروند ایرانی هم باشیم.

حقوق مسلم هیچ کشوری در سایه اظهارنظر‌های غیرحقوقی کشور دیگری از میان نمی‌رود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره طرح ادعا‌های محدد از سوی کویت در خصوص میدان آرش گفت: حقوق مسلم و حقه هیچ کشوری در سایه اظهارنظر‌های غیرحقوقی و غیرفنی کشور دیگری از میان نخواهد رفت.

وی با تکرار مواضع پیشین ایران در ارتباط با این ادعا‌ها گفت: معتقدیم موضوعات حقوقی و فنی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند باید در چاچوب گفتگو‌های حقوقی مورد توجه کشور‌ها قرار بگیرد.

اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور به عراق، نشانگر اهمیت مناسبات دوجانبه است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگر صحبت‌های خود در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره سفر «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق در روز چهارشنبه اظهار کرد: در طول سالیان گذشته شاهد توسعه بیش از پیش همکاری‌های سازنده و برادرانه ۲ کشور ایران و عراق در زمینه‌های مختلف بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور به عراق، نشانگر اهمیت مناسبات دوجانبه تهران و بغداد است و این سفر فرصتی خواهد بود که زمینه‌های ارتقا و تعمیق مناسبات دوستانه و برادرانه ۲ کشور در زمینه‌های مختلف بیش از پیش فراهم شود، گفت: در حوزه امنیتی ۲ کشور معتقد به تعمیق ثبات و امنیت در طول مرز‌های مشترک و تبدیل مرز‌ها به ثبات و دوستی و دروازه‌های گسترش و رونق همکاری‌های اقتصادی و تجاری هستند و این به عنوان اولویت مورد توجه دو دولت ایران و عراق است.

وی با بیان اینکه در موضوع امنیتی پیش از این توافقنامه همکاری‌های امنیتی بین ۲ کشور را با تمرکز بر خلع سلاح گروه‌های ترویستی و تجزیه‌طلب داشته ایم، گفت: در این سفر موضوع امنیت و امنیت پایدار در منطقه و تعمیق امنیت مرز‌های مشترک مورد اهتمام مقامات ۲ کشور خواهد بود.

عضو فعال شرکت‌کننده در نشست‌های بریکس بودیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سفر پزشکیان به کازان برای شرکت در نشست سران بریکس به دعوت دولت روسیه گفت: عضویت ایران در بریکس یک فرصت بسیار مهم برای توسعه مناسبات با کشور‌های عضو این مجموعه پیش روی ما قرار داد.

وی با بیان این که چندجانبه‌گرایی یک رویکرد و انتخاب هوشمندانه از سوی ایران و اعضای بریکس است و فرصت‌های بیشماری، پیش روی اعضا قرار می‌دهد که به تامین منافع عادلانه و مشترک خود اقدام کنند، تاکید کرد: ما عضو فعال شرکت‌کننده در نشست‌های مختلف بریکس در مدت اخیر عضویت‌مان بودیم.

وی با بیان اینکه تامین منافع و اجرای توافقات نیازمند بازه زمانی است و قطعا در مسیر عضو فعال و موثر در چارچوب گروه بریکس خواهیم بود، افزود: مشارکت سطح عالی ما در نشست کازان مبتنی بر اراده برای تبدیل ایران به عنوان عضو موثر و دارای ظرفیت‌های متمایز اقتصادی در گروه بریکس است.

سند «معاهده جامع مشارکت راهبردی ایران و روسیه» نهایی شده است

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره آخرین جزئیات معاهده مشارکت راهبردی ایران و روسیه گفت: تدوین سندی با عنوان راهنمای توسعه روابط ایران و روسیه با توجه به تحولات روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌طور ویژه در دستورکار روابط ۲ کشور قرار داده است.

او گفت: این سند تحت عنوان «معاهده جامع مشارکت راهبردی ایران و روسیه» نهایی شده و امضای آن توسط مقامات عالی ۲ کشور ترجیحا رؤسای‌جمهور که باید محل توافق قرار بگیرد، در دستورکار روابط ۲ کشور قرار دارد.

کنعانی با بیان اینکه این معاهده در جهت تعمیق و گسترش روابط در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه در زمنیه اقتصادی خواهد بود، گفت: ما معتقد هستیم که ان‌شاءالله امضای این سند می‌تواند مبانی حقوقی لازم را برای توسه روابط ۲ کشور در تمامی زمینه‌ها از جمله از حوزه اقتصادی و تجاری بیش از گذشته فراهم کند.

او تصریح کرد: طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، این معاهده و سند پس از امضا جهت تصویب می‌بایست به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و پس از طی مراحل و تشریفات قانونی، در محل اجرا قرار خواهد گرفت.

نگاه به شرق یک انتخاب راهبردی است

همان‌طور که رئیس‌جمهور و وزیر محترم امور خارجه در اظهارات مختلف تاکید کردند، سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران با جدیت و با اولویت بسیار مهم همچنان محل توجه و اهتمام دولت چهاردهم خواهد بود. نگاه به شرق یک انتخاب راهبردی است و یک انتخاب تاکتیکی نیست و لذا توسعه مناسبات با حوزه شرق با کشور‌های واقع در قاره کهن آسیا با جدیت و با اهتمام ویژه در راس اولویت‌های دولت و به ویژه دستگاه دیپلماسی همچنان قرار خواهد داشت و لذا اجرای توافقات امضا شده گذشته و همچنین تنظیم اسناد جدید همکاری مبتنی بر نیاز‌های موجود در روند روابط دوجانبه با جدیت مورد اهتمام و پیگیری دولت چهاردهم خواهد بود.

دستگاه دیپلماسی در این زمینه هم مبتنی بر وظایف ذاتی خود در اجرای سیاست خارجی هم در مسیر کمک به دیگر اعضای دولت در این زمینه تمام جدی و ویژه خود را همچنان مبذول خواهد داشت روابط با کشور‌های مختلف حوزه شرق حوزه آسیا از جمله روسیه و چین با جدیت و قاطعیت دنبال خواهد شد. ادامه این همکاری‌ها و اجرای اسناد و توافقات امضا شده مبتنی بر اراده و خواست مشترک ایران و شرکای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و لذا اینها تأمین کننده منافع مشترک خواهد بود.

طبیعتاً ما در منطقه پیچیده‌ای قرار داریم و مسائل و موضوعات مختلفی پیش روی ماست، همکاری‌های منطقه‌ای را ما بهترین روش برای حل و فصل مشکلات رفع موانع همکاری و همچنین رفع سوء تفاهمات تلقی می‌کنیم. توسعه مناسبات با حوزه شرق با آسیا به معنای نادیده گرفتن دیگر حوزه‌های جغرافیایی از جمله توسعه مناسبات با هر کشوری که مایل باشد، مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک با ایران روابط دوستانه‌ای داشته باشد نیست فلذا ما همزمان با توسعه مناسبات با شرق و با کشور‌های حوزه آسیا به دیگر حوزه‌های جغرافیایی نزدیک دوردست هم اهتمام ویژه‌ای خواهیم داشت.

جناب آقای دکتر پزشکیان هم اشاره کردند ما با هر کشوری با هر حوزه‌ای که مایل باشند، در چهارچوب احترام متقابل و منافع متبادل با جمهوری اسلامی ایران روابط سازنده‌ای داشته باشند ما در همین چارچوب حرکت خواهیم کرد و به اقدامات واکنش‌های مثبت نشان خواهیم داد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->