چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کاهش تصادفات به فرماندهی شهردار

  • کد خبر: ۲۵
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
کاهش تصادفات به فرماندهی شهردار
با پیشنهاد استاندار، فرماندهی کاهش تصادفات مشهد به مدیریت شهری سپرده شد

ملیحه فلاح - کاهش تصادفات کلان‌‌شهر مشهد به صورت آزمایشی به شهرداری این شهر سپرده شد. این مأموریت را استاندار خراسان رضوی در جلسه مشترک شورای هماهنگی ترافیک و کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان به این مجموعه محول کرد و ‌با این تصمیم، باید در انتظار اتفاقات خوبی در حوزه کاهش تصادفات دومین کلان‌شهر ایران باشیم. همین چند ماه قبل بود که معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از بالا بودن آمار تلفات ناشی از تصادفات درون‌شهری در ۴ شهر شیراز، تهران، مشهد و اصفهان خبر داده بود.
«خراسان رضوی از ‌تردد زیادی در مقایسه با استان‌های دیگر برخوردار است. از این‌ رو، تصادفات نیز در این استان قابل توجه خواهد بود. ما نمی‌توانیم بپذیریم حتی یک زائر امام رضا(ع) در زمان حضور خود در این شهر تصادف کند و مجروح شود. بنابراین میزان تصادفات باید کاهش یابد و این مسئله فقط با تلاش امکان‌پذیر است.» استاندار خراسان رضوی با بیان این موضوع در جلسه مشترک شورای هماهنگی ترافیک و کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان، پیشنهاد داد فرماندهی کاهش تصادفات و تلفات شهر مشهد به صورت آزمایشی به شهرداری مشهد سپرده شود.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رزم حسینی در ادامه افزود: با توجه به اینکه حدود ٧٠ درصد تصادفات در حوزه شهری است، این فرماندهی را به شهرداری مشهد سپردیم و البته دستگاه‌های دیگر نیز باید در این باره با این مجموعه همکاری کنند.
وی تأکید کرد: ‌باید کاری کنیم که استان‌های دیگر فرهنگ رفت‌‌و‌‌آمد شهری را از مشهد مقدس یاد بگیرند.

باید قانون اجرا شود 
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز دراین‌باره گفت: طبق ماده١٠٨ قانون برنامه ششم توسعه، در کلان‌شهرهایی با جمعیت بیش‌از یک‌میلیون نفر، پلیس راهور باید تحت فرماندهی شهرداری قرار گیرد. این موضوع را پیش‌از‌این در کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک تصویب و پیگیری کردیم؛ اما به‌دلیل نبود امکان تعامل مثبت با فرماندهی پیشین نیروی انتظامی استان، این طرح مسکوت ماند.
مجتبی بهاروند ادامه داد: این یک رویه قانونی است و اجرای این قانون از مدیریت چندگانه شهری جلوگیری می‌کند و آثار مثبت فراوانی را به‌دنبال خواهد داشت. وی افزود: در سایر کشورها نیز مدیریت یکپارچه شهری باعث شده است که حجم تصادفات کمتر از ایران باشد؛ البته انتقال فرماندهی نیروی پلیس راهور به شهرداری نیازمند یکسری سازوکارهاست که باید برای آن‌ تدبیر لازم اندیشیده شود.

فرماندهی کاهش تصادفات در راستای اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا در واکنش به این تصمیم استانداری خراسان رضوی در تفویض این فرماندهی به مدیریت شهری گفت: در قانون برنامه ششم توسعه، به یکپارچه شدن مدیریت واحد شهری تأکید شده و فرماندهی کاهش تصادفات نیز به نوعی اجرای این قانون است.
خلیل‌ا... کاظمی افزود: ما به دنبال اجرایی شدن این قانون در مشهد و دریافت مجوزهای آن بودیم و اکنون با توجه به دستور استاندار می‌توانیم در راستای اجرا و عملیاتی کردن این قانون در مشهد اقدام کنیم. فعالیت پلیس راهور زیر نظر مدیریت شهری نیز یکی از همین موضوعات است که در راستای مدیریت شهری صورت خواهد پذیرفت.
وی با اشاره به اینکه قبل از این فقط تهران برای اجرای این قانون اقداماتی انجام داده بود گفت: با اجرای این پیشنهاد، مشهد دومین کلان‌شهر در کشور خواهد بود که در این راستا قدم برمی‌دارد.
کاظمی این اقدام را بسیار مثبت دانست و ادامه داد: این کار باعث هم‌افزایی بین‌‌دستگاهی خواهد شد.

کاهش تصادفات شهری نیازمند حرکت فرهنگی جهادگونه است
فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی نیز در ادامه جلسه مشترک شورای هماهنگی ترافیک و کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان خراسان رضوی، به تلاش‌های فراوان صورت‌گرفته در حوزه کاهش تصادفات با وجود محدودیت منابع در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در این مدت، پیشرفت خوبی در حوزه نظارت‌های تصویری صورت گرفته است. با وجود این، به فرهنگ‌سازی و حرکت‌‌های جهادگونه نیاز داریم تا از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده نیز فراتر برویم.
سردار محمدکاظم تقوی با بیان اینکه در حوزه درون‌شهری تلاش‌های بسیار خوبی برای تردد بهتر و کاهش تصادفات خودروها صورت گرفته است‌ افزود: در موضوعاتی مانند اعمال قانون، اقدامات خوبی صورت گرفت اما نیاز به همکاری سازمان‌های دیگر در مواردی از جمله کنترل و نظارت احساس می‌شود. فرمانده انتظامی استان با پیش‌بینی ورود حجم بیشتری از زائران به مشهد در سال جاری ابراز امیدواری کرد با انجام اقدامات تکمیلی، دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته باشیم و رضایت زائران و مجاوران را به دست آوریم.

عابران پیاده، ۶٠ درصد جان‌باختگان تصادفات شهری
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی نیز در این جلسه گزارشی درباره ترافیک و تصادفات درون‌شهری و عملکرد پلیس راهور در معابر شهری ارائه کرد و گفت: در حوزه معابر درون‌شهری با ۴ چالش مهم روبه‌رو هستیم که در این میان، سهم عابران پیاده شایان توجه است.
به گفته محمدباقر سلیمی حدود ۶٠درصد جان‌باختگان را عابران پیاده و ٣٠ درصد را راکبان موتور‌سیکلت‌ تشکیل می‌دهند.
وی تهدید سوم را وسایل نقلیه سنگین و کامیون‌ها دانست و افزود: مشهد به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها و کنارگذرهای لازم و تداخل و ترکیب ترافیک سنگین و سبک زمینه بروز تصادفات را در نقاط مختلف خود دارد.
رئیس پلیس راهور استان سرعت را تهدید چهارم در این زمینه برشمرد و افزود: تلاش‌‎های خوبی درباره نحوه استفاده از سرورها و راه‌اندازی مانیتورینگ برای پلیس صورت گرفته است که امیدواریم هرچه سریع‌تر از این زیرساخت استفاده بهتر و کامل‌تری برای کنترل سرعت در معابر شهری انجام شود.
سلیمی از شناسایی ۶٨ نقطه حادثه‌خیز معابر درون‌شهری در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ٩٧ حدود ١١۵ هزار گواهی‌نامه مختلف در این استان صادر شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->