مهلت ارسال آثار به جشنواره «سینما حقیقت» تمدید شد رئیس سازمان سینمایی کشور: قدرت بی‌مانند سینما را در اعتلای یک جامعه نباید نادیده بگیریم صداپیشه «جنگ ستارگان» و «شیر شاه» درگذشت + کارنامه هنری صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ جایگاه بالای جشنواره‌های فیلم‌کوتاه در سینما | گفتگو با داوران شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در مشهد جشنواره «مهروشید» فرصتی برای شناسایی ظرفیت‌های حاشیه شهر مشهد حضور هنرمندان جوان، نقطه قوت جشنواره سینمایی «مهروشید» است گزارشی از سومین روز جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «مهروشید» از پوستر پاسداشت فرهنگی «روز ملی سینما» رونمایی شد «علیرضا طبایی»، شاعر و ترانه‌سرا، درگذشت ثبت‌نام بیمه تکمیلی درمان اعضای صندوق هنر آغاز شد (۱۹ شهریور ۱۴۰۳) تعطیلی سالن‌های نمایش خراسان رضوی همزمان با ایام شهادت امام حسن عسکری (ع) از رویداد فرهنگی، ادبی فلوشیپ نمایشگاه کتاب تهران چه می‌دانید؟ اولین کنگره کانون معلمان جوان ایران در مشهد برگزار شد
سرخط خبرها

جایگاه بالای جشنواره‌های فیلم‌کوتاه در سینما | گفتگو با داوران شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در مشهد

  • کد خبر: ۲۵۰۱۰۴
  • ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۴
جایگاه بالای جشنواره‌های فیلم‌کوتاه در سینما | گفتگو با داوران شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در مشهد
داوران حاضر در شصت‌و‌نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (مهر‌و‌شید) که این روز‌ها در پردیس سینمایی ملل مشهد در حال برگزاری است، از اهمیت حضور فیلم‌سازان شهر‌های مختلف در جشنواره می‌گویند.

به گزارش شهرآرانیوز، روز شنبه (۱۷ شهریور ۱۴۰۳)، شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (مهروشید) در پردیس سینمایی ملل مشهد فعالیت خود را آغاز کرد.  بابک‌ خواجه‌پاشا، فاطمه بهبودی، امید شمس، مهدیه محمدی و صمد قربان‌زاده از داوران این جشنواره بودند که آثار را در حوزه‌های مختلف نظیر عکس و فیلم کوتاه داوری کردند. در مطلب زیر نظر تعدادی از داوران حاضر در این رویداد را درباره سطح جشنواره و اهمیت حضور فیلم‌سازان در چنین‌رویدادی می‌خوانید.

بابک خواجه‌پاشا، کارگردان:

 فیلم کوتاه تأثیر زیادی بر پرورش نگاه‌های تازه در جریان‌های سینمایی دارد

من معتقدم جشنواره‌های فیلم کوتاه، یکی از بالاترین جایگاه‌ها را در حوزه سینمایی کشور دارند. این رویدادها تأثیر زیادی بر پرورش نگاه‌های تازه در جریان‌های سینمایی کشور دارند.

یکی از نقاط قوت این جشنواره نیز نگاه ژانریک در فیلم‌ها بود؛ یعنی فیلم‌ها، تکرار یک نگرش نبودند.  این موضوع می‌تواند جان تازه‌ای به جریان سینمایی کشور بدهد.

اگر می‌خواهیم سینما رشد کند و گیشه در کنار مضمون قرار بگیرد باید نگاه ژانریک داشته باشیم. ژانر‌ها اصالتاً برای جذب مخاطب به وجود آمده‌اند و قطعاً فیلم‌سازان در ژانر‌های مختلف، نگرش‌های منحصربه‌فردی دارند.

 امیدوارم در تمامی جشنواره‌های ما نگاه ژانریک وجود داشته باشد و از آن‌ها با الگو‌های هویتی و ایرانی حمایت شود. برخی آثار در جشنواره باعث حال خوبم شدند. من از همین چرخه جشنواره‌ها وارد سینما شدم که به نظرم بسیار کار درستی است.

به‌نظر من به جای اینکه سینما را به سمت پایتخت بکشانیم باید تکنولوژی را از پایتخت به سمت شهرستان‌ها ببریم. زیرا جریانات فکری ناب‌تری در شهرستان‌ها وجود دارد. ما نباید کاری کنیم که فیلم‌ساز تنها راه موفقیت را مهاجرت به تهران ببیند.

فاطمه بهبودی، عکاس خبری و مستند اجتماعی: 

عکس مستند اصلاحگر جامعه است

برای من باعث افتخار است که به عنوان داور در بخش عکس شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان حضور دارم. در این بخش، بیش از ۹۰۰ تک‌عکس و مجموعه‌عکس‌های مستند شرکت کردند. در نهایت با داوری آقای صمد قربان‌زاده و کیارنگ علایی، ۴۷ اثر و ۵ مجموعه‌عکس مستند انتخاب شدند و به جشنواره راه پیدا کردند.

همیشه در جشنواره‌ها تمرکز بر روی تک‌عکس‌هاست. همین امر  باعث شده تا ما در پروژه‌های عکس داستانی نسبت به تک‌عکس‌ها عقب‌تر باشیم و به همین دلیل است که معمولاً در جشنواره‌ها به این مهم پرداخته نمی‌شود.

خوشبختانه در جشنواره امسال، به پروژه‌های عکس داستانی توجه شده است. تنوع این پروژه‌ها در جشنواره امسال این امید را به ما می‌دهد که در آینده نزدیک، شاهد توجه و تنوع در این حوزه از عکاسی باشیم. من معتقدم عکس مستند اصلاحگر جامعه است؛ پس هرچه به پروژه‌های داستان‌محور توجه شود، اتفاقات اجتماعی فرصت بروز پیدا می‌کنند.

صمد قربان‌زاده، عکاس:

برگزاری جشنواره‌ها در پیشرفت عکاسی و فیلم‌سازی مؤثر است

انجمن سینمای جوان هر سال در حوزه فیلم و عکس، سه جشنواره برگزار می‌کند. برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند در پیشرفت عکاسی و فیلم‌سازی مؤثر باشد. در اکثر جشنواره‌ها بخش فیلم از عکاسی پربارتر است، اما طبیعتاً انجمن سینمای جوان تلاش می‌کند از هردو حوزه حمایت کند.   

امید شمس، نویسنده و کارگردان:

سعی کردیم به فیلم‌هایی که از فضای امکانات دور بودند، بیشتر توجه کنیم

آثار به‌نسبت سال‌های گذشته، از سطح کیفی بالاتری برخوردار بود. همیشه در جشنواره منطقه‌ای، فرصت بروز برای فیلم‌سازان گمنامی که در شهرستان‌ها به‌سختی می‌توانند فیلم‌هایشان را ارائه دهند، فراهم می‌شود. امسال خوشبختانه فیلم‌های خوبی از روستا‌ها و شهرستان‌های دورافتاده به جشنواره ارائه شده است.

ما در بخش داوری، سعی کردیم به فیلم‌هایی که از فضای امکانات دور بودند، بیشتر توجه کنیم. این عمل باعث امیدواری فیلم‌سازان شده و سبب می‌شود اصالت آن‌‍‌ها در چنین‌جشنواره‌هایی حفظ ‌شود. 

مهدیه محمدی، فیلم‌ساز:

باید استعدادیابی شود

درباره سطح برگزاری این جشنواره و طبق برایند نظر هیئت داوران، می‌توان گفت که سطح آثار رسیده به این رویداد متوسط بود؛ نه می‌توان گفت آثاری ضعیفی در این جشنواره وجود داشت و نه آثار خیلی قوی اما بعضاً برخی آثار یک سرو‌گردن بالاتر از دیگر آثار بودند و سطح بهتری داشتند.

برای کارگردانان فیلم کوتاه دیده‌شدن اهمیت زیادی دارد. فضای اکران مردمی فیلم کوتاه مانند فضای سینما نیست و مهم‌ترین فضا برای فیلم کوتاه، جشنواره‌های این‌چنینی است؛ بنابراین برگزاری جشنواره‌ها به صورت متعدد در استان‌های مختلف اهمیت دارد.

از این‌ طریق است که فیلم‌سازان و افرادی که تازه پا به این عرصه گذاشته‌اند، امید پیدا می‌کنند و دریچه‌ای برای دیده‌شدن آن‌ها ایجاد می‌شود.

درحالی‌که اکنون امکانات فیلم‌سازی و بودجه بیشتر در تهران است و فعالان این حوزه در تهران می‌توانند به ارگان‌های مختلف حمایت‌کننده مراجعه کنند، اما استان‌ها و شهر‌هایی در ایران وجود دارند که از این امکانات محروم هستند.

حتی افرادی از مناطق محروم و دورافتاده در این جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند که باید استعدادیابی شوند.

شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (مهروشید) امروز، ۲۰ شهریور ۱۴۰۳، به کار خود پایان می‌دهد و منتخبان آن به فیلم کوتاه تهران راه پیدا می‌کنند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->