آغاز عملیات محلول پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم
سرخط خبرها

«شمشاد» همچنان زیرتیغ

  • کد خبر: ۲۵۵۰
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵
«شمشاد»  همچنان زیرتیغ
جان 298 اصله درخت در بوستان قدیمی بولوار اندیشه مشهد همچنان در خطر است

نگار هاشمیان - در حالی که ظهر روز گذشته خبری مبنی بر قلع و قمع درختان بوستان «شمشاد» واقع در بولوار اندیشه مشهد پای خبرنگار ما را به این بوستان باز کرد، گویا درختان این بوستان یک‌بار دیگر هم از مرگ، جان سالم به در بردند و با پیگیری‌های شهرداری منطقه 10، جلو تخریب 298 اصله درخت این بوستان محلی به‌صورت موقت گرفته شد.
به گفته روابط‌عمومی منطقه 10، ظهر روز گذشته افرادی از سوی شخصی که ادعای مالکیت این پارک را دارد و اکنون نیز در بازداشت به سر می‌برد، برای قطع درختان به این بوستان آمدند، اما با مداخله شهرداری منطقه از این کار منصرف شدند. در این بوستان دست‌کم 298 اصله درخت و ۴٠۴٩ مترمربع چمن وجود دارد و اگر تخریب شود، علاوه بر بار مالی نگه‌داری بیست‌ساله از آن، ساخت پارک جدید حدود ۶٠٠میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت. این خبری است که شهردار وقت منطقه 10، دی‌ماه سال گذشته به رسانه‌ها داده بود. دعوای حقوقی بر سر بوستانی که از ٢٠ سال قبل شهروندان منطقه ١٠ مشهد آن را با نام «شمشاد» می‎شناسند، دی‌ماه سال 97 رسانه‌ای شد. ماجرا از این قرار بود که اوایل انقلاب، زمینی به مساحت ٣٠ هکتار در قالب 2 پلاک ثبتی در اختیار دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفت و مسئولان وقت دانشگاه، آن را به شرکت تعاونی مسکن رازی واگذار کردند. سال ‌١٣۶۶ این شرکت تعاونی درخواست صدور پروانه ساختمانی را به مدیریت‌شهری ارائه داد و همان زمان شهرداری مطابق قانون و نقشه تأییدشده سازمان راه‌وشهرسازی، برای ۴٩٢ واحد مسکونی مجوز صادر کرد. بعد از پایان عملیات ساختمانی، برای واحدهای مسکونی ساخته‌شده، پایانکار صادر شد و شهرداری در نامه‌ای به اداره ثبت اسناد، سند رسمی برای واحدهای احداثی صادر کرد و با این شرط موافقت شد که سهم خدمات‌شهری اعم از فضای سبز و آموزشی از این قطعه زمین به نام مدیریت‌شهری سند زده شود. آن زمان به دنبال درخواست اعضای تعاونی مسکن رازی برای تسریع در صدور اسناد واحدهای مسکونی، شهرداری با گرفتن تعهدنامه کتبی، با صدور اسناد قبل از واگذاری اراضی خدماتی موافقت کرد. در نامه مدیریت‌شهری به اداره ثبت اسناد تأکید شده بود که فقط برای ۴٩٢ واحد سند صادر شود، اما یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی، برای ۵ قطعه واحد دیگر هم سند شش‌دانگ صادر کرد که برخی از آن‌ها فضای سبز و برخی هم زمین خالی بدون هیچ ساختمانی بوده است. دی‌ماه سال گذشته نیز شهردار وقت منطقه 10، به جمع رسانه‌ها آمد و از تشکیل پرونده قضایی برای این موضوع و ابطال پروانه دفترخانه متخلف خبر داد و گفت: با وجود متخلف شناخته شدن دفترخانه اسناد رسمی و اثبات تخلف در صدور این اسناد، دادگاه با استناد به همان اسناد، ادعای فرد کلاهبردار را پذیرفته و رأی به قلع و قمع درختان و فضای سبز بوستان شمشاد داده است. آن‌طور که حسنعلی رجب‌زاده همان زمان گفته بود، دادستان مشهد اواخر مرداد سال 97 دستور توقف اجرای رأی پرونده خلع ید شهرداری از بوستان شمشاد تا زمان رسیدگی به پرونده تخلفات شاکی را صادر کرده بود، اما پس از گذشت ۵ ماه (در دی‌ماه سال 97) متهم سندسازی دست به دامن دستگاه قضایی شد و دوباره رأی خلع ید را دریافت کرد. اما رجب‌زاده که حالا باید عنوان شهردار سابق منطقه 10 را به او بدهیم، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از قلع و قمع درختان بوستان شمشاد، به شهرآرا گفت: پیش از این موضوع «شمشاد» در شورای تأمین شهرستان مطرح و در صورت‌جلسه تأکید شد که تا زمان صدور رأی اصلی، حکمی اجرا نشود. طبق اعلام او، مدیریت حقوقی شهرداری مشهد پیگیر وضعیت بوستان «شمشاد» است. به گفته رجب‌زاده حدود 2 تا 3 جلسه دادگاه برگزار شده و قاضی جدید پرونده هنوز برای بوستان «شمشاد» رأی صادر نکرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->