ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

طب سنتی و علم پزشکی در تقابل با کرونا

  • کد خبر: ۲۸۶۳۲
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
طب سنتی و علم پزشکی در تقابل با کرونا
دکتر حمید عبدی - متخصص طب چینی، سنتی و سوزنی
در چند ماه گذشته و درکنار دردسر‌ها و نگرانی‌های شیوع بیماری جدید، مسائلی در طب سنتی و جدید مطرح شد که باعث شد عده‌ای آن را زیر سوال ببرند. حقیقت این است که ما در طب سنتی، روش غلط و دستور غلط نداشتیم، بلکه کسانی که دستورات را به مردم دیکته کردند، اصلا علمی در این زمینه نداشتند و در کار دیگران دخالت کردند. ما از طرف متخصصان طب سنتی دستور اشتباه نداریم. افراد غیرمتخصص تصور می‌کردند اظهارنظر، کار درستی است و درباره ویروسی اظهارنظر می‌کردند که همه دنیا در همه علوم برای تشخیص و درمان آن دچار مشکل شده بودند. براساس اخبار و اطلاعاتی که به‌دست ما می‌رسد، همه روش‌هایی که تاکنون پیشنهاد شده است، نگهدارنده بوده و برپایه سابقه دیگر بیماری‌ها صورت گرفته و هیچ روشی تابه‌حال درمان‌کننده نبوده است. یک روز از داروی «هیدروکسی کلروکین» که ضد مالاریا و ضد روماتیسم است، نام می‌برند و روز دیگر اثر «آزیترومایسین» را بر درمان کرونا موثر می‌دانند که البته هیچ‌کدام از آن‌ها نه تایید شده است و نه رد. تحقیقات همچنان ادامه دارد و هنوز به درمان قطعی نرسیده‌اند.
در سوءاستفاده از طب سنتی هم آن افرادی که به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی مطرح شدند، کسانی بودند که با انگیزه‌های غیردرمانی و شاید تنها با دلایل مادی، نسخه‌هایی را توصیه کردند که دانش کافی آن را نداشتند، درحالی‌که کووید ۱۹ یک ویروس جدید است و تنها چهار ماه از عمر آن می‌گذرد.
اصلا بنا نیست که بگویم طب سنتی برای درمان بیماری‌ها فقیر است، بلکه راهکار‌های مخصوص به خود را دارد. ما در مبارزه با ویروس، واکسنی نداریم، بلکه هم در طب جدید و هم در طب قدیم، از درمان‌های نگهدارنده استفاده می‌کنیم. حالا هر دو طب ممکن است متناسب با وضعیت بیماری، از روش‌های یکدیگر برای درمان استفاده کنند؛ یعنی بگویند برای درمان آنفلوآنزا از فلان دارو استفاده می‌کنیم و، چون کرونا هم شباهت‌هایی به آن دارد، می‌توانیم از برخی روش‌های درمانی آن استفاده کنیم که برخی موثر است و برخی بی‌اثر.
ازسوی دیگر توصیه‌هایی کلی هم وجود دارد که هر دو طب آن را قبول دارند؛ به‌عنوان نمونه خوردن مایعات گرم را هر دو طب قدیم یا جدید درباره‌اش توافق دارند یا خوردن ویتامین C و D در هر دو علم مورد پذیرش است. راهکار‌هایی همچون پرهیز کردن از تماس‌های نزدیک و خودداری از حضور در مکان‌های بسته، نیز از توصیه‌های همه علوم درمانی است.
علم، ساختاری است که نمی‌توانیم آن را به سنتی و جدید و قدیم تقسیم کنیم، زیرا طب سنتی از چندهزار سال پیش بوده و درمان بیماری‌ها با آن تایید شده است و علم جدید، برخی نواقص آن را برطرف کرده است و درمقابل، نواقص علم جدید هم با کمک طب قدیم برطرف می‌شود. هنوز هم برخی بیماری‌ها وجود دارند که علم روز پزشکی از درمان آن‌ها عاجز است، اما می‌توانیم از طب سنتی برای درمان آن کمک بگیریم. نگاه‌های یک‌جانبه را باید از بین ببریم. گاهی هم افراد متعلق به گروه‌ها و دسته‌هایی هستند که مغرضانه درمقابل طب سنتی می‌ایستند، اما نباید همه‌چیز را از بین برد.
طب سنتی راهکار خودش را دارد و طب جدید هم. این روز‌ها عده‌ای تنها به طب سنتی اکتفا کرده‌اند و عده‌ای دیگر پرچم‌دار طب جدید هستند. کرونا را هم مانند هر بیماری دیگری باید با نگاه سنتی و هم نگاه جدید، درمان کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->