سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد
سرخط خبرها

ابتلای ۲۰ نوزاد، ۵۰۰ مادر باردار و ۲۴۰ ماما به کرونا

  • کد خبر: ۲۵۷۲۵
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
ابتلای ۲۰ نوزاد، ۵۰۰ مادر باردار و ۲۴۰ ماما به کرونا
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: حدود ۲۴۰ ماما به ویروس کرونا مبتلا و حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از ماماها بستری شده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، شهلا خسروی روز یکشنبه در نشست خبری ویدئوکنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد، بیان کرد: پنجم ماه می از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی مامایی شناخته شده است. این روز جهت تقدیر و بزرگداشت ماماها در سلامت مطرح شده است. در ایران نیز این روز جهانی جشن گرفته می‌شود و این روز را به همه ماماها در کشور تبریک می‌گویم.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مامایی اعلام کرد که از ابتدای شیوع کرونا در کشور حدود ۵۰۰ مادر باردار به علت ابتلا به کرونا بستری شده و ۲۰۰ مادر باردار نیز به علت کرونا به صورت سرپایی درمان شدند.

وی بیان کرد: در جریان همه‌گیری کرونا در کشور، کاربری برخی بیمارستان‌ها تغییر کرد و ماماها که در بیمارستان‌ها حضور داشتند در بیمارستان‌ها به صورت داوطلبانه مانده و از بیماران کرونایی مراقبت کردند. در بیمارستان‌هایی که برای زایمان مشخص شده بود نیز ماماها به صورت اختصاصی فعالیت داشتند و با وجود بار کاری زیاد این موضوع مدیریت شد. بزرگ‌ترین نقش ماماها در این زمینه، تریاژ مادران باردار بود. مادرانی که علامت‌دار یا مشکوک به کرونا بودند، جدا شده و به بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی پذیرش می‌کردند ارجاع داده می‌شدند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: بخشی از نیروهای ما، نیروهای طرحی هستند. با وجود اینکه طرح در مامایی اجباری نیست، نیروهای طرحی حضور داشتند تا آسیبی به مادران باردار نرسد. در بخش درمان نیز پیگیری مادران باردار از طریق تلفن انجام شد و این پیگیری برای بیمارانی که ترخیص شده‌اند هم هنوز ادامه دارد. ماماها با خون و ترشحات مادر باردار سروکار دارند که این موارد می‌تواند منجر به انتقال ویروس کرونا شود.

خسروی اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه در غربالگری بر عهده نیروهای بهداشت بود. ۱۲ هزار ماما به عنوان مراقب سلامت کار می‌کنند و حدود ۲۴ میلیون غربالگری که دو بار انجام شد، توسط این ماماها اتفاق افتاد.

۲۴۰ ماما به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

وی درباره تعداد مبتلایان و فوتی‌های نیروهای مامایی در ایام شیوع کرونا اظهار کرد: حدود ۲۴۰ ماما به ویروس کرونا مبتلا و حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از ماماها بستری شده‌اند. همچنین سه نفر از ماماها فوت کرده‌اند که یک نفر در بخش بهداشت و یک نفر در بخش درمان بود.

همکاری ماماها با اورژانس برای کمک به مادران باردار

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره همکاری ماماها با سازمان اورژانس در ایام شیوع کرونا گفت: یکی از مشکلات ما در موضوع کرونا این بود که مادران باردار از اینکه وارد بیمارستان‌ها شوند نگران بودند. اعضای هیئت علمی در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز مشاوره تلفنی برای مشاوره مامایی برقرار کردند. اکثر مادران باردار از این‌که به کدام بیمارستان مراجعه کنند نگران بودند و در نتیجه برخی از مادران باردار دیرتر مراجعه کردند و تعداد زایمان‌ها در اورژانس بیشتر از گذشته بود. هر جا از ماماها خواسته شد که به کمک اورژانس بروند این همکاری وجود داشته است.

ابتلای ۲۰ نوزاد به کرونا

وی در پاسخ به سؤالی درباره ابتلای نوزادان متولد شده از مادران باردار کرونایی گفت: حدود ۲۰ نوزاد کرونا مثبت شدند. البته انتقال از مادر به جنین هنوز قابل بحث است. همکاران ما تلاش کردند با غربالگری‌های وسیع، حدود ۶۰۰ هزار مادر باردار را دو بار غربالگری کنند. هنوز درباره بیماری کووید ۱۹ اطلاعات زیادی وجود ندارد. برای این ۲۰ نوزاد تست‌های بعدی هم انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم احتیاط لازم انجام شود. این موضوع نباید باعث نگرانی مادران باردار شود.

پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی

وی بیان کرد: پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی مصوبه هیئت دولت را دارد. در این زمینه جلسه‌های زیادی برگزار شده است. با دبیر شورای عالی بیمه سلامت نیز صحبت کردیم و این موضوع دغدغه وزیر بهداشت نیز هست. قول داده شده که بین یک تا دو ماه آینده پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی به نتیجه برسد. این موضوع می‌تواند باعث ارائه خدمات بهتر با هزینه کمتر در حوزه مامایی شود. با پوشش بیمه‌ای می‌توانیم به ترویج زایمان طبیعی و تشویق به بارداری هم کمک کنیم.

کمبود نیروی مامایی

مشاور وزیر بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره کمبود نیروی انسانی در حوزه مامایی بیان کرد: در حال حاضر کمبود نیروی مامایی در بخش‌های مامایی داریم. البته این کمبود در سطوح مختلف وزارت بهداشت وجود دارد. تلاش‌هایی برای این موضوع انجام است. اولویت وزارت بهداشت برای نیروی انسانی در جاهای مختلف مطرح است.

تأیید نسخه ماماها توسط پزشکان متخصص

خسروی در پاسخ به سؤالی درباره تأیید نسخه ماماها توسط پزشکان متخصص گفت: ماماها بر اساس شرح وظایف مصوب وزارت بهداشت، می‌توانند برخی نسخه‌ها را برای بیماران بنویسند. نسخه ماماها اگر قرار باشد در دفترچه بیمه نوشته شود، به این علت که ماماها با بیمه قرارداد ندارند باید به تأیید پزشک متخصص برسد.

تعداد دانشجویان مامایی

وی در پاسخ به سؤالی درباره تعداد دانشجویان مامایی اظهار کرد: در حال حاضر در دانشگاه‌های بخش دولتی سالانه حدود هزار و ۲۵۰ ورودی مامایی و به همین تعداد خروجی داریم. در دانشگاه آزاد حدود چهار هزار نفر در سال ۹۸ در کارشناسی مامایی فارغ التحصیل شده‌اند. این چهار هزار نفر با توجه به کنترل انجام شده و ورودی‌های کنونی دانشگاه آزاد در دو تا سه سال آینده نصف می‌شود.

زایمان لاکچری در پاییز امسال

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره تاریخ تولد لاکچری در پاییز امسال با توجه به احتمال شیوع ویروس کرونا در این فصل گفت: درباره زایمان لاکچری با بحث فرهنگی مواجه هستیم. اینکه این موضوع چقدر برای فرزند اهمیت دارد نیاز به کار فرهنگی است. رسانه‌ها تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند و باید به صورت آموزش به مادران باردار ارائه شود.

وی ادامه داد: اثر اقدامات فرهنگی زمان‌بر است و باید این کار فرهنگی از حالا شروع شود. به هر حال عده‌ای متقاعد نمی‌شوند. سزارین غیراورژانسی محدودیت‌هایی دارد، اما گاهی اصرار مادران و ترفندهایی برای اجرای این کار باعث می‌شود که با این موضوع مواجه شویم. از لحاظ حقوقی این حق جنین است که تا وقتی می‌تواند در محیط داخل رحم زندگی خوبی داشته باشد در آن فضا بماند. متخصصان زنان و ماماها این موضوع را می‌دانند و هیچ وقت این مسئولیت حقوقی را به گردن نمی‌گیرند. حتی برخی حقوق‌دان‌ها درباره بحث حق جنین کارهایی انجام داده‌اند. این موضوع نیاز به کار فرهنگی دارد و مادران باید بدانند که در برابر سلامت نوزاد خود مسئول هستند و نه تاریخ تولد او.

انتقال کرونا از شیر به نوزاد

خسروی گفت: مقاله‌هایی درباره انتقال ویروس کرونا از شیر مادر به نوزاد وجود دارد. ترجیح ما این است که احتیاط لازم در این زمینه انجام شود.

پیشگیری از انتقال کرونا از مادر به نوزاد

وی بیان کرد: یکی از آموزش‌هایی که به همه مادران باردار در بخش‌های زایمان ارائه می‌شود، این است که مادران باردار موضوع شیردهی و عدم انتقال ویروس کرونا به نوزاد را انجام بدهند. اگر تماس پوست به پوست مادر با نوزاد کمتر شود و دستکش دست مادر باشد، می‌توان از انتقال ویروس کرونا از مادر به نوزاد پیشگیری کرد. همکاران ما در بخش بهداشت، مادران باردار مبتلا به کرونا را تا دو هفته پیگیری می‌کنند و همه آموزش‌ها به این مادران ارائه می‌شود.

منبع: ایرنا 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->