علت افزایش قیمت طلا در بازار چیست؟ (۱۰ تیرماه ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع گوشی‌های آیفون، سامسونگ و شیائومی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چرا دامنه نوسان یکسان برای بازار‌ها در نظر گرفته شد؟ ریزش ۲۳ هزار واحدی بورس | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۱۰ تیر ۱۴۰۳) کشف ۱۱ هزار و ۷۰۰ انشعاب غیرمجاز در مشهد ظرف یک سال گذشته چرا مرحله سوم واریز سود سهام عدالت به ۱۴۰۳ موکول شد؟ آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی املاک اجاری اشخاص حقیقی اعلام شد وزیر صمت: خودروسازان انتقادپذیر باشند | فعالیت ۳۷ شرکت خودرویی در کشور نحوه دریافت وام خرید کالای ۱۵۰ میلیون تومانی بانک رفاه کارگران + شرایط و مدارک لازم کاهش مزایای مزدی؛ سنوات پایان خدمت کارگران چقدر است؟ هر گرم طلا ۳.۵ میلیون تومان و دلار ۶۲ هزار تومان | قیمت طلا، سکه، ارز و ارز دیجیتال (۱۰ تیر ۱۴۰۳) افزایش ۸درصدی مصرف بنزین در خراسان‌رضوی طی ۳ ماه نخست سال جاری از عرضه‌اولیه امروز جا نمانید | زمان ثبت سفارش مشخص شد (۱۰ تیر ۱۴۰۳) نرخ‌نامه مصوب مراکز حمل‌ونقل درون‌شهری در مشهد اعلام شد + جدول (۱۰ تیر ۱۴۰۳) دارندگان دسته‌چک بخوانند | زمان حذف چک کاغذی مشخص شد بررسی افزایش یا کاهش قیمت خودرو‌های خارجی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | لاماری ایما ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان ماینر غیرمجاز معرفی کنید؛ جایزه بگیرید | سقف پاداش چقدر است؟ جزئیات و نحوه سفارش و خرید سکه از مرکز مبادله | حداکثر میزان خرید چقدر است؟ امحای فنی ۹۰۰ ماینر در خراسان‌رضوی طی یک ماه گذشته قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | خانواده پژو گران شد «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»؛ مردم چه کاری باید انجام دهند؟ لزوم رعایت سقف افزایش ۲۵ درصدی اجاره | صاحب‌خانه‌ها چگونه تنبیه و تشویق می‌شوند؟ درآمد‌های ارزی در بهار سال جاری، به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت و معدن خراسان رضوی هر شانه تخم‌مرغ ۱۰۹ هزار تومان شد + جدول (۱۰ تیر ۱۴۰۳) بررسی میانگین رشد سالانه اجاره مسکن و شاخص دسترسی به مسکن در دولت‌های مختلف + نمودار
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

برخورد تعزیرات حکومتی با دلالان بازار خودرو در انتظار مصوبه قانونی/ دستورالعملی برای برخورد با دلالان نداریم!

  • کد خبر: ۲۶۴۹۴
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
  • ۱۰
برخورد تعزیرات حکومتی با دلالان بازار خودرو در انتظار مصوبه قانونی/ دستورالعملی برای برخورد با دلالان نداریم!
این روز‌ها بازارخودرو راکد شده است، اما همچنان بازار کاذب قیمت خودرو داغ است. این روز‌ها دلالان بازار خودرو در صدد هستند تا هیجانی مصنوعی به بازار خودرو تزریق کنند؛ هیجان در بازاری که خریداری ندارد.

نجمه سرباز/شهرآرانیوز، رکورد‌های عجیب قیمت خودرو، بازار خودرو را نیز شوکه کرده است. بازار خرید و فروش خودرو راکد شده است و فقط دلالان هستند که همچنان در بازار جولان می‌دهند؛ این را می‌شود از قیمت‌های نجومی بازار خودرو متوجه شد.


بازار داغ افزایش قیمت خودرو آن هم در سایت‌های آگهی رایگان، این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند. برخی عدد‌های نجومی آن هم برای خودرو‌هایی که دیگر سال‌ها از عمرشان گذشته، بازار را دچار تشویش کرده و بر التهابات بازار خودرو دامن زده است. البته ناگفته نماند از روز گذشته درج قیمت از روی این سایت‌ها برداشته شد و قیمت‌ها توافقی ثبت می‌شود.

 

این موضوع تا جایی پیش رفته که روند رو‌به‌رشد اختلاف قیمت‌ها هر روز رکورد جدیدی ثبت می‌کند. قیمت پراید که در میان خودورها، این روز‌ها قیمت باورنکردنی را برای خود ثبت کرده است، اکنون در بخش خودرو‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان، اختلاف قیمت بسیار بالایی را در بازار آزاد و سایت‌های آگهی به دنبال داشته، به‌طوری که حتی در این بین اختلاف قیمت ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان شده است.

نبود دستورالعمل برخورد با دلالان


قاضی امید جلیلی، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز از نبود دستورالعمل در برخورد با دلالان و گران‌فروشان بازار خودرو خبر داد و گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، طبق دستور رئیس جمهور و وزیر صمت، روز گذشته جلسه‌ای برگزار کرد تا دستورالعملی برای رسیدگی به بازار خودرو و کنترل قیمت‌ها تنظیم شود. با این حال هنوز مصوبه و دستورالعملی دراین‌باره به دست ما نرسیده است تا مبنای کار ما قرار گیرد.


وی ادامه داد: ما منتظریم تا این مصوبه ابلاغ شود و ببینیم صلاحیت و نقش تعزیرات حکومتی در این قصه تا چه حد است.



بیشتر بخوانید: قیمت خودرو‌های داخلی در بازار امروز ۲۱ اردیبهشت ۹۹ +جدول


به گفته وی، اکنون مرجع رسیدگی به شکایات خودرو، هیئت رسیدگی به شکایت‌هایی خودروی مستقر در بازرسی سازمان صنعت و معدن استان است که امور رسیدگی به شکایات مردمی در بحث خودرو را به عهده دارد و اگر شکایتی از نمایندگی‌های خودرو باشد، پرونده مربوط به تعزیرات حکومتی فرستاده می‌شود. اما اینکه تعزیرات بخواهد فی‌البداهه وارد عمل شود و اقدامی انجام دهد، هنوز دستورالعملی در این زمینه ابلاغ نشده است.

 

آیا می‌توان به کاهش قیمت خودرو امیدوار بود؟


مهدی مقدسی، مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه وضعیت بازار خودرو این روز‌ها وضعیت عادی یک بازار را ندارد، افزود: بخش عمده‌ای از آن به همان عرضه و تقاضای خودرو برمی‌گردد و بخشی هم به فعالیت‌های دلالان در این بازار! که آزادانه فعالیت می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه به محضی که یک کالا به وفور در بازار تزریق شود، تأثیرش را خودبه‌خود بر روی بقیه کالا‌ها و بازار می‌گذارد، افزود: در عمل بخش عمده‌ای از سیستم دخالت در حوزه قیمت بازار باید مبتنی بر بحث عرضه و تقاضا باشد، یعنی اگر بتوانیم عرضه را بالا ببریم، به‌طبع یک کنترل قیمت سیستمی به وجود می‌آید.


مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه درباره گرانی قیمت خودرو و بی‌سروسامان بودن بازار خودرو در این روز‌ها گفت: اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار آزاد همیشه وجود داشته، اما امروز در عمل عدد قیمت خودرو، رکورد‌های جدیدی را بین قیمت کارخانه تا بازار برای خود به ثبت رسانده است.


به گفته وی، به نظر می‌رسد باید افراد متخصص در حوزه تولید و تأمین خودرو این موضوع را ریشه‌یابی کنند که امروز ما چرا شاهد بیشترین فاصله قیمتی خودرو بین بازار آزاد و قیمت واحد‌های تولیدی هستیم و اینکه این موضوع از کجا نشئت گرفته است؟

 

بیشترین شکایت از نمایندگی‌های خودرو؛ تأخیر در تحویل خودرو


وی در ادامه از نظارت بر قیمت خودرو در کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدکننده خودرو خبر داد و گفت: برای بحث نظارت بر قیمت خودرو در واحد‌های تولیدی و نمایندگی‌های فروش در خراسان رضوی و شهر مشهد به‌صورت ویژه حضور داریم و در عمل قیمت‌ها مشخص است. شکایت از این بخش در کمترین حد ممکن است، زیرا فرد با مراجعه به سایت و قیمت مصوب کارخانه ثبت‌نام خودرو را انجام می‌دهد و مشکلی از بابت قیمت ندارد و تنها و بیشترین شکایات مردم از این نمایندگی‌ها به دلیل تأخیر در تحویل خودرو در موعد مقرر است. درنتیجه تنها مشکل ما بحث نظارت بازار آزاد است که در این زمینه خلأ‌های قانونی وجود دارد.


مقدسی خاطرنشان کرد: اینکه در بازار آزاد، افراد در فضای دلالی، خودروی را با قیمت‌های سرسام‌آور می‌خرند که گاهی در عمل خیلی اتفاق نمی‌افتد و فقط در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، خودرو با این قیمت‌های کذایی معامله نشده است و فقط در روی کاغذ مانده است. فاجعه اینجاست که متأسفانه افرادی که قصد فروش خودرو خود را دارند، خودرو قدیمی و کارکرده خود را با این قیمت‌ها، قیمت‌گذاری می‌کنند و مبنای قیمت‌گذاری آن‌ها همان قیمت غیرواقعی است که اعلام می‌شود.


وی با ابراز تأسف از اینکه دستگاه‌های نظارتی ما اکنون قانونی برای برخورد با حوزه دلالی خودرو ندارند و نیاز به دستورالعمل و بخش‌نامه‌ای دراین‌باره است، افزود: این موضوع به‌ویژه در حوزه خراسان رضوی که هیچ بخش‌نامه‌ای برای برخورد با دلالان در حوزه خودرو و خیلی از کالا‌های دیگر وجود ندارد، مهم است.

 

خرید خودرو با در دست داشتن چندین کارت ملی!


به گفته وی زمانی که ۲ نفر با آگاهی کامل در حال معامله خودرو با یکدیگر هستند، با هر قیمتی که مورد توافق آن‌هاست ما نمی‌توانیم به این قضیه وارد شویم. ما حتی نمی‌توانیم با افرادی که با روش‌های مختلف از نمایندگی‌های خودرو خرید کردند و خودرو خود را احتکار کردند، برخورد کنیم. در مواردی گاهی شرکت‌کنندگان در طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری سرمایه‌گذارانی هستند که نه به قصد مصرف بلکه با هدف بهره‌گیری از فاصله قیمت ارز در بازار و قیمت تحویل کارخانه با شیوه‌های خود و با در دست داشتن چندین کارت ملی وارد میدان می‌شوند و خودروی می‌خرند و بعد‌ها به قصد گران‌فروختن، خودرو خود را احتکار می‌کنند.


مقدسی با بیان اینکه در همین حال امکان ورود به این بخش را به دلیل خلأ‌های قانونی نداریم، ادامه داد: در این زمینه خلأ‌های قانونی داریم که باید سازمان حمایت به این بخش وارد شود و راهکار‌هایی بیندیشد تا در صورت امکان بازار خودرو به دست سودجویان نیفتد. در ادامه امکان خرید و فروش کسانی که می‌خواهند کار دلالی بکنند، با اقداماتی ویژه سلب شود. راهکار‌هایی ارائه شده است از جمله اینکه اگر خودروی بعد ۳ ماه برای استفاده از گارانتی‌های اولیه به نمایندگی‌های خودرو مراجعه نکند، به معنای احتکار و اختفاست و با آن برخورد می‌شود؛ یعنی نهایت اگر در ۳ ماه به نمایندگی برای خدمات پس از فروش و بازدید‌های دوره‌ای مراجعه نکرد، گارانتی خودرو خودبه‌خود ساقط شود. به نظر می‌رسد این دسته از افراد نقش مهمی در کاهش قیمت‌ها و منطقی‌شدن نرخ خودرو در بازار دارند.


به گفته مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، این سازمان در نهایت می‌تواند برای کنترل قیمت بازار خودرو صفر در کارخانه، وارد شود و حال آنکه برای بررسی و ورود به بازار خودرو‌های کارکرده نمی‌توان به این راحتی عمل کرد. همین خلأ قانونی باعث سوءاستفاده دلالان شده است. پیشنهاد این است که یک دستگاه قانون‌گذار از جمله ستاد تدبیر، سران قوا و هرکسی که می‌تواند این اختیار قانونی را به دستگاه‌های نظارتی بدهد، ایجاد کنند تا بتوانیم بر مبنای آن دستورالعمل وارد شویم.


التهابات بازار خودرو گویا تمامی ندارد


حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد، نیز در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با بیان اینکه معامله‌ای در بازار خودرو مشهد انجام نمی‌شود و میزان خرید و فروش خودرو تقریبا به صفر رسیده است، افزود: با این حال قیمت‌های خودرو در مشهد نجومی شده است و از آنجایی که قیمت بازار خودرو تابع عرضه و تقاضاست، خودروساز‌ها از عرضه خودرو به بازار جلوگیری می‌کنند. نمایندگی‌های خودرو نیز از توزیع خودرو به مردم امتناع می‌کنند و همین افزایش قیمت را در بازار به دنبال داشته است.


به گفته وی، وقتی بازار از نظر تعداد و عرضه خودرو تأمین نشود، قیمت خودرو به‌طبع افزایش می‌یابد و اگر این وضع همچنان ادامه داشته باشد، وضعیت بازار خودرو مشهد از این بدتر خواهد شد.


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد در ادامه بهبود شرایط بازار خودرو را منوط به پای کار آمدن دستگاه‌های نظارتی و متعهدشدن خودروسازان به تعهدات خود و تأمین نیاز بازار خودرو دانست و گفت: باتوجه‌به تلاطم و نابسامانی وضعیت بازار خودرو، بازار دچار تورم شده است و این روال در نهایت به ورشکستگی بازار خودرو می‌انجامد.


به گفته وی، مرجع قیمت‌گذاری در بازار خودرو وجود ندارد. قیمت‌های نجومی خودرو آن هم خودرو‌های داخلی، بازار افسارگسیخته‌ای را ایجاد کرده است که نیازمند ورود سازمان حمایت از مصرف‌کننده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
بهار
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
3
دست همگی تویه کاسه ست وعده وعیدبسه فحشم کمتربراخودتون بخرید
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
درودبرشرفت واقعن
Sharafi
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
1
با عرض سلام و احترام
طاعات عبادتتون قبول
ببخشید من یه سوال داشتم اگه بخوام یه ماشین ۱۱۱ مستقیم از کارخانه بگیرم چه جوری باید اقدام کنم ممنون میشم اگه لطف کنید راهنماییم کنید
ناشنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
0
دیروز رفتم ثبت‌نام کنم درست ساعت 11/05دقیفه بود گفتند ثبت‌نام تمام شد سایت بسته شد خیلی جالب بود مردم سرکار نذاری درست نیست فکرکنم 50 تا ماشین برای ثبت نام گذاشتند اونا خودشان خخخخخخخخ واقعا که
محمد رضای
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
0
سلام لطف کنید قیمت خودرو را مشخص کنید یک پرایدی که ۷میلیون بود الان شده ۵۰ میلیون الان با این درآمد که حقوق کارگر ۲۰۰ هزار تومان افزایش میدن که مستجر هست بچه مدرسه داره با این همه گرانی دیگه ماشین خریدن شده برای ما آرزو
Msfghh
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
0
این چه وضعشه اخه. دوباره که گرون شد ماشین همش وعده همش دروووووغ بس کنید دیگه تا کی میخاین خون مردم تو شیشه کنین. یه جوون چقدر کار کنه تا پراید بدردنخور بخره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
0
سلام ايران خودرو پژو پارس ثبت نام كرديم تحويل دي 99 مي باشد. زمزمه هاي افزايش قيمت مجدد است. شما را به خدا رحم داشته باشيد در اين يكسال پول ما به قدر كافي بي ارزش مي شود يكبار هم كه امسال گران شده . لطفاً خودروهاي تحويل 99 را از افزايش قيمت مجدد معاف كنيد. و براي ثبت نامي هاي جديد شفاف سازي كنيد.
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
0
با سلام سال 98 ايران خودرو پيش خريد كرديم تحويل بهمن 99 مي باشد .در سال 99 قيمت يكبار بالا رفت دوباره مي خواهند قيمت را بالا ببرندبخاطر اينكه خودرو سازان ضرر نكنند و سود بيشتري عايدشان شود .پس تكليف ما چه مي شود ؟ ضرر ما را چه كسي جبران مي كند در اين يكسال پولمان بي ارزش مي شود لطفا به اين موضوع رسيدگي كنيد امثال ما كه سال 98 ثبتت نام كرديم وآخر 99 تحويل مي گيريم از اين افزايش قيمت مجدد معاف باشيم چه بسا كساني كه ديرتر ثبت نام كردند و اوايل سال 99 بدون افزايش آتي تحويل مي گيرندبراي ما هم بدون افزايش مجدد محاسبه شود واگر افزايش قيمتي است براي ثبت نامي هاي جديد باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
0
با سلام سال 98 ايران خودرو پيش خريد كرديم تحويل بهمن 99 مي باشد .در سال 99 قيمت يكبار بالا رفت دوباره مي خواهند قيمت را بالا ببرندبخاطر اينكه خودرو سازان ضرر نكنند و سود بيشتري عايدشان شود .پس تكليف ما چه مي شود ؟ ضرر ما را چه كسي جبران مي كند در اين يكسال پولمان بي ارزش مي شود لطفا به اين موضوع رسيدگي كنيد امثال ما كه سال 98 ثبتت نام كرديم وآخر 99 تحويل مي گيريم از اين افزايش قيمت مجدد معاف باشيم چه بسا كساني كه ديرتر ثبت نام كردند و اوايل سال 99 بدون افزايش آتي تحويل مي گيرندبراي ما هم بدون افزايش مجدد محاسبه شود واگر افزايش قيمتي است براي ثبت نامي هاي جديد باشد.
ميثم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
0
0
سلام وقتي ما ايران خودروپيش خريد كرديم خبر نداشتيم قيمت خودرو را چند بار قراره افزايش قيمت بدهند مخصوصاً افزايش قيمت تابستان 99 كه خيلي زياد بود وما واقعاً بقيه پولش را نداريم اگر خبر داشتيم اينقدر زياد افزايش قيمت پيدا مي كنه همان زمان آزاد مي خريديم بهتر بود. خدا لعنت كنه دلالان و مسببان گراني را امسال دوبار گران شده شما را به خدا تا آخر سال ديگه گران نشود تازه زماني كه تابستان افزايش قيمت دادند دلار 26 بود اكنون بايد قيمت كارخانه را ارزان كنند.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->