جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

چند توصیه کلیدی به تازه‌واردان بورس

  • کد خبر: ۲۶۵۰۴
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
  • ۱
چند توصیه کلیدی به تازه‌واردان بورس
این روزها بازار سرمایه کشور، حال‌وهوایی را تجربه می‌کند که در نیم قرن عمر خود به چشم ندیده است. اکنون بیش از ١٠ میلیون سهام‌دار از تمام نقاط کشور در بورس حضور دارند و هر روزه ده‌ها هزار نفر به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، امید است با اجراشدن واگذاری سهام عدالت به صاحبان اصلی تعداد کد‌های سهام‌داری به حدود ٥٠ میلیون نفر نیز برسد و کشور ره صد ساله تغییر از بانک‌پایگی به بازارپایگی را در یک سال طی کند. در حال حاضر ارزش بازار به بیش از ١/٥ برابر نقدینگی کشور رسیده است و از مرز ٤٠٠٠ میلیارد تومان فراتر رفته.

هر هفته شرکت جدیدی وارد بازار سرمایه می‌شود و در عرضه‌های اولیه بیش از ٢میلیون نفر مشارکت می‌کنند. صحبت این بازار، حرف هر کوچه و بازار شده است. در ماه‌های گذشته ورود هر روزه سرمایه‌گذاران جدید منجر به تورم تقاضا در برابر عرضه در این بازار شده است. با این توضیحات واضح است که متغیر محرک و پیشران این بازار جریان نقدی ورودی به بازار باشد و بعید نیست که علی‌رغم همه تضادهای علمی‌ای که در برخی شاخص‌ها برای توقف رشد بازار وجود دارد، این بازار همچنان روند صعودی خود را ادامه دهد. اما در میان این حجم اتفاق مثبت مقایسه برخی از شاخص‌ها برای پیشگیری از تداوم رفتار هیجانی لازم و ضروری است:

ارزش کل بازار سرمایه با قیمت‌های روز چهارشنبه از ٤٢٠٠ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. نباید فراموش کنیم که ایران همچنان کشوری بانک پایه محسوب می‌شود و طبیعتاً منطقی نیست روند نسبت ارزش بازار سرمایه به نقدینگی که برای سالیان متمادی بین ٥٠ الی ٦٠ درصد بود، به ١/٨ برابر نقدینگی برسد.

کل سودهای اعلامی شرکت‌های پذیرفته شده معادل ١٨٠ هزار میلیارد تومان است و اگر این رقم را به ارزش بازار تقسیم کنیم به عددی کمتر از ٤/٥ در صد می رسیم. با فرض میانگین نسبت تقسیم سود ٧٠ درصد، که نسبت بالایی است، بازده نقدی بازار ٣ درصد است.

اندازه دو شرکت فولاد مبارکه و هلدینگ خلیج فارس جمعاً معادل ٤٨٠ هزار میلیارد تومان است، دو سال پیش همین موقع اندازه کل بازار سرمایه با همین دو شرکت معادل ٥٠٠ هزار میلیارد تومان بود.

نسبت ارزش بازار سرمایه به تولید ناخالص ملی یکی از شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد بازار سرمایه کارایی اقتصادی دارد یا خیر و دارای حباب است یا خیر. معمولاً این نسبت اگر ٥٠ درصد باشد معنی آن این است که بازار سرمایه کارآیی و اثربخشی دارد و قیمت‌ها بالاتر از ارزش ذاتی نیستند. اکنون این نسبت به بیش از ١.٥ رسیده است. این بدان معنی است که یا قرار است کشور نرخ‌های رشد اقتصادی بسیار بالایی را تجربه کند یا در برخی از بخش‌ها و صنایع تورم قیمتی داریم.

از دیگر متغیرهای تأثیر‌گذار بازار سرعت گردش سهام است. این روزها روزانه در بازار بین ١٥ تا ٢٠ هزار میلیارد تومان معامله صورت می گیرد. این حجم از معاملات از معاملات متوسط یک ماه در سال ٩٦ بزرگتر است. با ضرب این رقم معاملات روزانه در ٢٠ روز کاری و ١٢ ماه سال در می‌یابیم که با تداوم این روند بازار سرعت گردش ١ واحدی را رقم خواهد زد که این نسبت نیز با میانگین سال‌های گذشته تفاوت معنی‌داری دارد.

نسبت قیمت به فروش نیز از دیگر متغیر‌های تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است. برای سالیان زیاد این نسبت در بازار سرمایه بین ١/٥ تا ٢ بوده است و اکنون این نسبت از ٥ فراتر رفته است.


اعداد فوق نشان می‌دهد که به‌لحاظ آماری تمامی نسبت‌ها در مقایسه یا متوسط سال‌های گذشته انحراف معنی‌داری دارد و باید منتظر ماند و مشاهده نمود که آیا کماکان ورود منابع جدید در بازار حکمرانی خواهد کرد و از تمامی سقف‌ها گذر می‌کند یا به نرم‌های چند ساله خود باز خواهد گشت.

در این مجال برای سرمایه‌گذاران ذکر چند توصیه لازم است:


  1. اکنون با رشد بیش از ١٠ برابری بازار طی کمتر از دو سال، سرمایه‌گذاران باید در تصمیم گیری‌های خود دقت بیشتری کرده و سعی کنند از مشورت کارشناسان استفاده نمایند و چنانچه با بازار آشنایی کمتری دارند در صورت امکان به‌صورت غیر مستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار حضور داشته باشند.
  2.   توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که نسبت قیمت به درآمد بالای ١٥ و قیمت به فروش بالای ٢ دارند احتیاط بیشتری نمایند. شائبه وجود حباب در این دسته از شرکت‌ها قابل بررسی است.
  3.  همان‌طور که دولتمردان محترم بارها اعلام کرده‌اند قرار است به جز ETF‌ها (صندوق‌های قابل معامله) شرکت‌های بسیار دیگری نیز جهت افزایش عمق و توسعه بازار در ماه‌های آینده وارد بورس شوند، بنابراین توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران برای خرید سهام صبور باشند و تأمل بیشتری نمایند.

منبع: ایران آنلاین 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
0
چجوری وارد بورس بشیم کجا بریم کدوم قسمت معامله رو شروع کنیم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->