فرزین: شرکت‌های تحت تملک بانک‌ها اقساطی فروخته می‌شوند حقوق مهرماه ۱۴۰۴ بازنشستگان کشوری و فولاد پرداخت شد ریزش ۱۰۲ دلاری اونس جهانی در یک روز پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر در صنعت چاپ خراسان رضوی | ۷۰ درصد اقتصاد استان برپایه صنایع غذایی است صدور ویزای کار برای اتباع افغانستانی از مهر ۱۴۰۴ آغاز شد آخرین وضعیت تشکیل مرکز جذب سرمایه‌های خارجی در خانه تاریخی «ملک» مشهد پیش‌بینی افزایش سطح کشت کلزا تا ۳۲۰۰ هکتار در خراسان رضوی صدور مجوز واردات ۱۲۰ هزار تن برنج برای تنظیم بازار در خراسان رضوی قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۲۹ مهر ۱۴۰۴) | اثر افزایش قیمت محصولات ایران خودرو در بازار آزاد نمایان شد هشدار به زعفران‌کاران | مراقب بازی دلالان باشید! کشاورزان همچنان منتظر تعیین قیمت رسمی گندم بررسی قیمت گوشت گوساله و گوسفند در مشهد (۲۹ مهر ۱۴۰۴) | ران گوسفندی چند؟ ثبت نام ۲ خودروی وارداتی آغاز شد (۲۹ مهر ۱۴۰۴) + جزئیات پایان متعادل بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ مهر ۱۴۰۴) سایپا باز هم محصولاتش را گران می‌کند پشت پرده بسته‌بندی‌های جعلی در بازار لوازم یدکی | قطعاتی که شب چینی‌اند و صبح کُره‌ای!  میزگرد شهرآرا درباره موانع و فرصت های صادرات در خراسان رضوی | چرخ‌های صادرات، آخرین امید حرکت اقتصاد قیمت دینار عراق در بازار آزاد مشهد اعلام شد (۲۹ مهر ۱۴۰۴) نوسان قیمت دلار در کانال ۱۰۶ هزار تومان در مشهد (۲۹ مهر ۱۴۰۴) تعرفه‌های آمریکا به شرکت‌های دنیا ۳۵ میلیارد دلار زیان وارد کردند مسیر قیمت طلا از ابتدای سال | بررسی روند صعودی طلا شوک دوم مالیات به نفت: این‌‍ بار توقیف ۳۲۹ هزار میلیارد تومان برخی نانوایی‌ها از مدار آرد دولتی خارج شدند سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی ۹۵ هزار هکتار است | پیش‌بینی کاهش وزن عملکرد محصول به دلیل تشدید تغییرات اقلیمی نرخ طلا امروز در مشهد چند اعلام شد (۲۹ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

صندلی‌های خالی، سفره‌های خالی/ بیکاری ۲۲۰۰ راننده اتوبوس برون‌شهری در مشهد

  • کد خبر: ۲۶۶۳۹
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
صندلی‌های خالی، سفره‌های خالی/ بیکاری ۲۲۰۰ راننده اتوبوس برون‌شهری در مشهد
در حالی که این روز‌ها تعداد مسافران پایانه امام رضا(ع) به یک‌هجدهم کاهش یافته است و ۲۲۰۰ راننده اتوبوس برون‌شهری مشهد بیکار شده‌اند، رانندگان با کاهش شیوع کرونا به رونق دوباره کسب‌وکارشان امیدوارند.
شهرآرانیوز- تا چندی پیش که از کرونا خبری نبود، زائران و مسافران بسیاری به مشهد سفر می‌کردند و این کلان‌شهر مذهبی ایران بازار و کاسبی اهالی بازارش رو‌به‌راه بود. در این میان گروه‌های مختلفی پس از شیوع کرونا متضرر شدند و نتوانستند برداشت مناسبی از ایام عید داشته باشند.
 
هرچه بیشتر هم می‌گذرد، میزان بیکاری‌ها و مشکلات اقتصادی اقشار مختلف مردم بیش از گذشته می‌شود. قصه بیکاری و مشکلاتش حالا گریبان راننده‌های اتوبوس‌های بین‌شهری را هم گرفته و اخبار حاکی از بیکارشدن ۲۲۰۰ راننده است.
 
در همین رابطه، آمار‌های رسمی از کاهش ۷۲ درصدی جابه‌جایی جاده‌ای مسافر در ۲ ماه اخیر خبر می‌دهد. یک ماه از دستور رئیس‌جمهور به وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ارائه گزارش ضرر و زیان شرکت‌های حمل‌و‌نقل به دولت می‌گذرد.
 
با وجود این، به گفته فعالان این بخش، هنوز خبری از پرداخت بیمه بیکاری و اعطای بسته‌های معیشتی به آسیب‌دیدگان از کرونا نیست. این درحالی است که براساس پژوهش انجام‌شده از سوی دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان، بخش حمل‌و‌نقل پس از گردشگری، رتبه دوم بیشترین تأثیرپذیری منفی از کرونا را به خود اختصاص داده است.
 
شمه‌ای از آسیب‌های وارد‌شده به این بخش را می‌توان از طریق مقایسه آمار ۱۸ هزار با ۱۰۰۰ درک کرد؛ رقم نخست متوسط تعداد مسافران پایانه امام‌ رضا(ع) مشهد پیش از شیوع کرونا بود و دومی تعداد متقاضیان سفر در این روز‌های بی‌مسافر است.
 
فاجعه توصیفی است که دبیر هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر مشهد و حومه از وضعیت کنونی پایانه مسافربری مشهد ارائه داده و نتیجه کاهش تقاضای سفر به این کلان‌شهر را با آمار بیکاری رانندگان و کارکنان ۲۴ شرکت حمل‌و‌نقل فعال در این پایانه بیان کرده است.
 
حسام آسیابان برای بیکاری رانندگان و کارکنان شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر در پایانه، صرفا در ۲ ماه اخیر، رقم ۲۲۰۰ نفر را با چاشنی «دست‌کم» اعلام کرده است که از این تعداد، ۱۸۰۰ نفر را رانندگان و ۴۰۰ نفر دیگر را کارکنان شرکت‌های یادشده تشکیل می‌دهند.
 
یک حساب و کتاب ساده بر مبنای آماری که او به ایرنا داده است، نشان می‌دهد رانندگان بیکارشده در پایانه مسافربری مشهد، ۶۰ درصد از رانندگان این پایانه و بیش از ۲۲ درصد کل رانندگان بین‌شهری استان را تشکیل می‌دهند.
 
عمق آسیب‌های واردشده به این بخش را طور دیگری هم می‌توان مجسم کرد؛ اینکه از ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در خراسان‌رضوی که به حمل‌ونقل مسافر مشغول هستند،  ۵۰۰دستگاه را مربوط به مشهد بدانیم. از این تعداد نیز روزانه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس با میانگین ۴ مسافر در پایانه مشهد تردد می‌کنند. روی دیگر این سکه، مالکان ناوگان مسافربری هستند.
 
خرید هر اتوبوس با نرخ دست‌کم ۱/۵ میلیارد تومان، نتیجه سرمایه‌گذاری مشترک چند خانواده است و به قاعده، خوابیدن هر دستگاه به معنی رسیدن آسیب به بیش از یک خانوار است. زیان‌های یادشده که فعلا برآوردی از آن‌ها در دست نیست، کار را به جایی رسانده است که به گفته دبیر هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر مشهد و حومه، شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر برون‌شهری مشهد، برای دریافت بسته‌های کمک‌معیشتی و اعطای آن به کارکنانی که در این ۲ ماه بیکار شده‌اند، اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
با وجود این، همچنان که گفته شد، نه خبری از دریافت کمک‌های معیشتی است و نه دریافت حق بیمه بیکاری.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->