قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | حباب ربع سکه ۹۱ درصد شد! بازرسان جهاد کشاورزی مشهد ۵۵۳ پرونده تخلف تشکیل دادند قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کدام خودرو‌ها ارزان شدند؟ + جدول جدول افزایش سقف اجاره‌بها در ۳۱ استان کشور ابلاغ شد + جدول
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

صندلی‌های خالی، سفره‌های خالی/ بیکاری ۲۲۰۰ راننده اتوبوس برون‌شهری در مشهد

  • کد خبر: ۲۶۶۳۹
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
صندلی‌های خالی، سفره‌های خالی/ بیکاری ۲۲۰۰ راننده اتوبوس برون‌شهری در مشهد
در حالی که این روز‌ها تعداد مسافران پایانه امام رضا(ع) به یک‌هجدهم کاهش یافته است و ۲۲۰۰ راننده اتوبوس برون‌شهری مشهد بیکار شده‌اند، رانندگان با کاهش شیوع کرونا به رونق دوباره کسب‌وکارشان امیدوارند.
شهرآرانیوز- تا چندی پیش که از کرونا خبری نبود، زائران و مسافران بسیاری به مشهد سفر می‌کردند و این کلان‌شهر مذهبی ایران بازار و کاسبی اهالی بازارش رو‌به‌راه بود. در این میان گروه‌های مختلفی پس از شیوع کرونا متضرر شدند و نتوانستند برداشت مناسبی از ایام عید داشته باشند.
 
هرچه بیشتر هم می‌گذرد، میزان بیکاری‌ها و مشکلات اقتصادی اقشار مختلف مردم بیش از گذشته می‌شود. قصه بیکاری و مشکلاتش حالا گریبان راننده‌های اتوبوس‌های بین‌شهری را هم گرفته و اخبار حاکی از بیکارشدن ۲۲۰۰ راننده است.
 
در همین رابطه، آمار‌های رسمی از کاهش ۷۲ درصدی جابه‌جایی جاده‌ای مسافر در ۲ ماه اخیر خبر می‌دهد. یک ماه از دستور رئیس‌جمهور به وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ارائه گزارش ضرر و زیان شرکت‌های حمل‌و‌نقل به دولت می‌گذرد.
 
با وجود این، به گفته فعالان این بخش، هنوز خبری از پرداخت بیمه بیکاری و اعطای بسته‌های معیشتی به آسیب‌دیدگان از کرونا نیست. این درحالی است که براساس پژوهش انجام‌شده از سوی دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان، بخش حمل‌و‌نقل پس از گردشگری، رتبه دوم بیشترین تأثیرپذیری منفی از کرونا را به خود اختصاص داده است.
 
شمه‌ای از آسیب‌های وارد‌شده به این بخش را می‌توان از طریق مقایسه آمار ۱۸ هزار با ۱۰۰۰ درک کرد؛ رقم نخست متوسط تعداد مسافران پایانه امام‌ رضا(ع) مشهد پیش از شیوع کرونا بود و دومی تعداد متقاضیان سفر در این روز‌های بی‌مسافر است.
 
فاجعه توصیفی است که دبیر هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر مشهد و حومه از وضعیت کنونی پایانه مسافربری مشهد ارائه داده و نتیجه کاهش تقاضای سفر به این کلان‌شهر را با آمار بیکاری رانندگان و کارکنان ۲۴ شرکت حمل‌و‌نقل فعال در این پایانه بیان کرده است.
 
حسام آسیابان برای بیکاری رانندگان و کارکنان شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر در پایانه، صرفا در ۲ ماه اخیر، رقم ۲۲۰۰ نفر را با چاشنی «دست‌کم» اعلام کرده است که از این تعداد، ۱۸۰۰ نفر را رانندگان و ۴۰۰ نفر دیگر را کارکنان شرکت‌های یادشده تشکیل می‌دهند.
 
یک حساب و کتاب ساده بر مبنای آماری که او به ایرنا داده است، نشان می‌دهد رانندگان بیکارشده در پایانه مسافربری مشهد، ۶۰ درصد از رانندگان این پایانه و بیش از ۲۲ درصد کل رانندگان بین‌شهری استان را تشکیل می‌دهند.
 
عمق آسیب‌های واردشده به این بخش را طور دیگری هم می‌توان مجسم کرد؛ اینکه از ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در خراسان‌رضوی که به حمل‌ونقل مسافر مشغول هستند،  ۵۰۰دستگاه را مربوط به مشهد بدانیم. از این تعداد نیز روزانه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس با میانگین ۴ مسافر در پایانه مشهد تردد می‌کنند. روی دیگر این سکه، مالکان ناوگان مسافربری هستند.
 
خرید هر اتوبوس با نرخ دست‌کم ۱/۵ میلیارد تومان، نتیجه سرمایه‌گذاری مشترک چند خانواده است و به قاعده، خوابیدن هر دستگاه به معنی رسیدن آسیب به بیش از یک خانوار است. زیان‌های یادشده که فعلا برآوردی از آن‌ها در دست نیست، کار را به جایی رسانده است که به گفته دبیر هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر مشهد و حومه، شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر برون‌شهری مشهد، برای دریافت بسته‌های کمک‌معیشتی و اعطای آن به کارکنانی که در این ۲ ماه بیکار شده‌اند، اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
با وجود این، همچنان که گفته شد، نه خبری از دریافت کمک‌های معیشتی است و نه دریافت حق بیمه بیکاری.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->