تعریف ۸۱ پروژه زودبازده برای محلات منطقه ۷ شهرداری مشهدمقدس اعمال تخفیف ۲۲درصدی درصورت پرداخت نقدی بدهی ساختمانی شهرداری مشهد تا پایان تابستان ۱۴۰۳ مطالبات کارکنان و پیمانکاران شهرداری مشهد باید پرداخت شود| هفت ساله شدن شورای ششم مطالبه عمومی است در صدوبیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «حاج‌حسن» مشهد که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد صدور مجوز استخدام ۵ هزار آتش نشان در سراسر کشور استیضاح شهردار مشهد از دستورکار شورا خارج شد + فیلم کشف جسد بدون هویت در شهرک مهرگان مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و سه‌راه خیام در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای پنج منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (یکم مرداد ۱۴۰۳) گلایه شهروندان از سرریز آلودگی‌ قصابی‌ها به پیاده رو خیابان آیت الله عبادی مشهد شهرداری بانی پویش‌های فرهنگی | نگاهی به عملکرد موفق پویش «نذر من» در مشهد افزایش مازوت سوزی با کاهش گاز تحویلی به نیروگاه توس مشهد برگزاری کارگاه نقاشی «زیارت رنگ‌ها» با موضوع اربعین در مشهد امامی‌راد: طرقبه‌شاندیز دایه مهربان‌تر از مادر نمی‌خواهد | گسترش مشهد به سمت طرقبه‌شاندیز معضلات فراوانی درپی دارد اجرای ۱۳۰ هکتار پارک، هسته مرکزی شهر مشهد را به ارتفاعات جنوب وصل می‌کند شهروند خبرنگار | درخواست امتداد خط ۴ قطارشهری مشهد تا میامی + پاسخ فرماندار مشهدمقدس: امروز در نقطه‌نقطه شهر، پروژه فعال وجود دارد شهردار مشهدمقدس: بوستان جهان‌شهر، بزرگ‌ترین پارک شهر است پروژه جهان‌شهر؛ مهم‌ترین دستاورد دوره ششم مدیریت شهری | احداث ۱۳ پارک ویژه بانوان در مشهدمقدس درباره مزرعه تاریخی «سرده» و قناتی که مشهدی‌ها را سیراب می‌کرد
سرخط خبرها

تگ هوشمند جایگزین پلاک کوبی درختان/ اطلاعات دقیقی از تعداد درختان مشهد در دست نیست

  • کد خبر: ۲۸۳۵۷
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
تگ هوشمند جایگزین پلاک کوبی درختان/ اطلاعات دقیقی از تعداد درختان مشهد در دست نیست
به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها، اطلاعات دقیقی از تعداد درختان شهر در دست نیست.
به گزارش شهرآرانیوز، گسترش پهنه شهری و افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از تردد خودروها، پسماند صنایع مختلف و... در کلان‌شهر‌ها بیش از هر زمانی، یادآور اهمیت پارک‌ها و فضا‌های سبز شهری است.
 
سرانه فضای سبز، یکی از شاخص‌های کیفیت زندگی در شه‍رهای مختلف دنیاست که بی‌توجهی به آن، عواقب ناگواری برای سلامت شهروندان به‌همراه دارد. درهمین راستا، مدیریت شهری مشهد، نگاهی ویژه به گسترش فضای سبز و ایجاد فضا‌های سبز پایدار در این کلان‌شهر کشور داشته است.
 
بااین‌حال به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد، به‌دلیل توقف طرح پلاک‌کوبی درختان در مشهد، اطلاعات دقیقی از تعداد درختان شهر در دست نیست.

احمدرضا سلامی با تأیید توقف طرح پلاک‌کوبی درختان باوجود نشانه‌گذاری یک‌میلیون و ۵۰۰‌ هزار اصله درخت در شهر افزود: این طرح به‌دلیل آسیب به درختان و عدم هوشمندی، متوقف شد و ایده استفاده از تگ هوشمند نیز تاکنون به دلایلی همچون نداشتن توجیه اقتصادی رد شده است؛ به همین دلیل اطلاعات دقیقی از تعداد درختان موجود در شهر نداریم.

وی درباره طرح شناسنامه‌دار کردن درختان بیان کرد: پروژه پلاک‌کوبی درختان ۲۰‌اردیبهشت سال‌۹۳ به تصویب رسید و مسئولیت اجرای آن بر‌عهده کارشناس برنامه‌ریزی، مسئولیت نظارت بر اجرا برعهده مدیر آمار و برنامه‌ریزی و مسئولیت نظارت عالی بر‌عهده مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد بوده
است.
سلامی افزود: براساس این طرح، کد درخت شامل شناسه‌ای نُه‌رقمی است که ۲ رقم اول نشان‌دهنده منطقه شهرداری، رقم سوم ناحیه، رقم چهارم مکان درخت و پنج رقم بعدی شماره سریال درخت است. همچنین پلاک‌ها که معمولا از جنس مقاوم به تغییرات محیطی (A.B.S) است و کد درخت روی آن درج شده، با میخ یا سیم در ارتفاع مشخص از طوقه (۲.۲۰ متر) به تنه درخت نصب می‌شود.

همکاری شهروندان و مدیریت شهری برای حفظ محیط زیست
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد درباره اقداماتی که این مجموعه برای توسعه فضای سبز در شهر انجام داده است، بیان کرد: این سازمان به‌دنبال ایجاد فضای سبز مناسب برای شهروندان است؛ در این راستا مردم می‌توانند با کاشت درخت در‌مقابل منازل خود به ما کمک کنند و خود شهرداری نیز با کاشت و نگهداری از درختان کاشته‌شده در خیابان‌های اصلی، در توسعه فضای سبز نقش دارد؛ زیرا اهمیت درختان بیش‌از دیگر عناصر فضای سبز است.
وی با بیان اینکه درختان سوزنی‌برگ و پهن‌برگ در کاهش آلودگی صوتی، آلودگی هوا و تلطیف آن، نقش دارند، ادامه داد: اولویت با کاشت درختان پهن‌برگ یا خزان‌پذیر است؛ زیرا برگ و مواد غذایی آن‌ها به خاک بازمی‌گردد و زیبایی، ساختار و تنوعشان زیاد است.

شرایط سخت نگهداری از درخت چنار
سلامی درباره اینکه چه درختانی با هوای شهر سازگاری دارند، بیان کرد: درختانی که در مشهد قرار دارند، باید با اقلیم خشک و گرم مطابقت داشته و دارای رطوبت اندک و به سرما و گرما مقاوم باشند. گونه‌هایی که در شهر مشهد کاشته شده شامل زبان‌گنجشک، اقاقیا نرک، توت برگ‌پهن ژاپنی و چنار است.
 
البته با‌توجه‌به تغییر اقلیم، نگهداری از درخت چنار سخت‌تر شده؛ زیرا این درخت آب‌دوست است. وی با اشاره‌به مخالفت شهرداری با کاشت درختان میوه در شهر گفت: درختانی مانند توت ممکن است در آیلند و حاشیه خیابان، باعث ایجاد حوادثی برای شهروندان شوند. ازسوی دیگر عناصر سمی مختلفی در هوا وجود دارد که ممکن است جذب میوه درختان شود. در‌حقیقت درختان شهری باید دارای ویژگی‌هایی همچون کارآمدی، مقاومت به آلودگی، هرس‌پذیری، رشد خوب، زیبایی، سایه‌اندازی و نیاز نداشتن به گردافشانی خاص باشند.
 
وی اضافه کرد: شهرداری در سال‌های اخیر به‌سمت درختان کم‌آب‌طلب حرکت کرده است و از ظرفیت‌های موجود همچون نصب مخزن و استفاده از آب غیرشرب برای نگهداری از درختان استفاده می‌کند. شهرداری در‌عین‌حال که به‌دنبال کاشت درختان کم‌آب‌طلب است، برخی اقدامات همچون ساخت مخزن نگهداری آب، استفاده از سیستم آبیاری با آب غیرشرب، تصفیه‌خانه‌ها و روش آبیاری قطره‌‍‌ای را نیز در دستور‌کار قرار داده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->