قتل مادربزرگ و عمو به‌خاطر ارثیه در جنوب تهران نجات ۴۵۵۰ فرزند از سقط جنین خودکشی عروس ۲۴ ساله به علت اختلاف بر سر تالار عروسی! افشای شکنجه وحشیانه پسر معلول در اسارتگاه مرد بی‌رحم برادرکشی بیخ گوش مادر و خواهر | جسد برادرم را در باغچه دفن کردم قطع عضو شهروند تهرانی در قدرت‌نمایی اراذل و اوباش| دو شرور سابقه دار دستگیر شدند حریق یک کارگاه بزرگ چندمنظوره در جاده سیمان| یک آتش نشان مصدوم شد (۹ مرداد ۱۴۰۳) تولید پلیمرهای انتقال دارو به سلول‌های سرطانی توسط پژوهشگران مشهدی نتیجه پایه یازدهم اعلام شد + لینک مشاهده نتایج (۹ مرداد ۱۴۰۳) صدور بیش از ۳۸ هزار گذرنامه زیارتی در خراسان رضوی درمان جدید برای طاسی سر مردان گشت‌های ویژه پلیس آگاهی ۱۴۵۱ خودروی مسروقه در سراسر کشور را کشف کردند حجامت یا اهدای خون | حجامت کنیم یا خون هدیه کنیم؟ عوارض استفاده از ماهی‌تابه‌های نچسب | «تب دود» چیست؟ وزش باد‌های غبارآلود ۱۲۰ روزه در خراسان رضوی و استان‌های شرقی کشور کمبود گروه‌های خونی A مثبت و منفی در خراسان رضوی نقش موثر خواب در بهبود کیفیت زندگی | قبل از خواب وسایل الکترونیکی را خاموش کنید صدور ۳۰۰ هزار گذرنامه زیارتی برای زائران اربعین عدم حضور گروه‌های حساس در فضا‌های گرم| میگرن و ام اس در گرما تشدید می‌شود حدود ۶۵۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند
سرخط خبرها

دستگیری قاتلان گوشی‌قاپ

  • کد خبر: ۲۸۶۲
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
دستگیری قاتلان گوشی‌قاپ
آخرین جزئیات پرونده زورگیری در قاسم‌آباد که به جنایت ختم شد

راحله حسین زاده - شامگاه سه شنبه یکم مردادماه بود که خبر قتل پسری بیست ویک ساله در انتهای بولوار امامیه، قاضی کاظم میرزایی، بازپرس جنایی دادسرای مشهد، را به محل جنایت کشاند.
رد خون روی آسفالت از دویدن مقتول در خیابان بعد از فرود آمدن قمه بر شاهرگ گردنش حکایت داشت.
قاضی میرزایی طی تحقیقات میدانی خود با دوست مقتول که همچنان در شوک به قتل رسیدن امیر بود به عنوان شاهد صحنه جنایت وارد گفت و گو شد.
امیر، قربانی سارقان خشنی شد که بررسی های تخصصی کارآگاهان پلیس آگاهی نشان می دهد برای رسیدن به هدف خود در مقابل مقاومت طعمه ها با چاقو مجروحشان می کنند، سپس دست به سرقت می زنند.
تحقیقات مأموران اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی در خصوص این پرونده و برای شناسایی ضاربان امیر ادامه داشت، تا اینکه به گفته قاضی کاظم میرزایی، بازپرس جنایی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 2 مشهد،3 متهم فراری پنج‌شنبه گذشته به دام قانون گرفتار شدند. میرزائی در تشریح دیگر ابعاد این پرونده بیان کرد: احتمالاتی در این پرونده وجود دارد که متهمان علاوه بر قتل پسر بیست ویک ساله در منطقه قاسم آباد در چند سرقت دیگر در هسته مرکزی مشهد، چند شهروند دیگر را با ضربات چاقو زخمی کرده‌‌اندباشند که البته این مورد هنوز در حد فرضیه است و تا روشن شدن ماجرا نمی توان اظهار نظر دقیقی داشت.


اسلحه ابزاری برای فرار
عوامل متعددی از قبیل فقر، بیکاری و اعتیاد می تواند انگیزه سرقت را در افراد تقویت کند و سارقان نیز برای نجات خود از مخمصه ای که در آن گرفتار شده اند در مقابل مقاومت مال باختگان گاهی مرتکب خشونت و جنایت می شوند. موضوعی که رضا دانشور ثانی، جرم شناس، علاوه بر تأیید آن اعتقاد دارد که در خصوص قتل هایی که به دنبال سرقت رخ می دهند، نمی توان گفت که جنایت واقعی انجام شده است بلکه این سارقان ناخواسته در شرایطی قرار می گیرند که منجر به سلب حیات از افراد می شوند و چاقو یا اسلحه را نیز با هدف ترساندن طعمه هایشان و یا دفاع در مقابل خطر احتمالی حمل می کنند. در واقع از این وسایل نه برای جنایت بلکه برای فراهم کردن زمینه فرار خود بهره می برند.به گفته این جرم شناس بیش از 70 درصد سرقت ها در جامعه ما به خاطر نیاز مالی است که در سرقت های خرد، عواملی مانند بیکاری یا اعتیاد نقش دارد.


قطع دست و پای سارقان حدی
دزدی از جرائمی است که در جوامع مختلف بسته به نوع آن با شیوه های گوناگون مجازات می شود و یک دزد با توجه به موازین، مقررات، قوانین و معیارهای ارزشی و فرهنگی جامعه مورد مجازات قرار می گیرد و دادگاه و زندان انتظار او را می کشد. در همین راستا محمد زندیه، وکیل پایه یک دادگستری، به بیان مجازات انواع سرقت ها پرداخت و گفت: سرقت چه به صورت پنهانی باشد چه آشکار انجام شود مجازات دارد و قانون گذار سرقت را به 2 نوع سرقت حدی و ساده تقسیم کرده است.
او درباره سرقت حدی توضیح داد: اگر سارق مال مسروقه را بعد از هتک حرز و مخفیانه سرقت کند با وجود شرایطی، مستوجب حد شناخته می شود و در صورتی که شرایط چهارده گانه را داشته باشد، در مرتبه اول محکوم به قطع ٤ انگشت دست راست از انتهای آن و در مرتبه دوم قطع پای چپ از پایین برآمدگی و در مرتبه سوم حبس ابد و در مرتبه چهارم اعدام خواهد بود.
به گفته این وکیل پایه یک دادگستری اگر سرقت در زمان قحطی باشد، یا سارق، پدر یا جد پدری صاحب مال باشد، یا از اموال عمومی سرقت صورت گیرد شامل مجازات حد نمی شود.
زندیه بیان کرد: چنانچه سرقت، جامع شرایط حد نباشد، سارق به ٥ تا ٢٠ سال حبس و تا ٧٤ ضربه شلاق و رد مال مسروقه محکوم می شود. شدت مجازات مشروط به این است که سرقت در شب و توسط 2 نفر یا بیشتر انجام شده باشد و یک یا چند نفر از آنان حامل سلاح ظاهر و یا مخفی باشد و کسی را مورد آزار و تهدید قرار
دهد. او با بیان اینکه در بعضی مواقع یک سرقت عادی به جنایت ختم می شود، گفت: گاهی یک کیف قاپ در زمان سرقت با مقاومت صاحب مال روبه رو می شود و در همین حین دست به قتل می زند، یا در سرقت های مسلحانه به دلیل مقاومت یا استرس حاصل از سرقت جنایتی رخ می دهد که جدا از علل آن، قابل مجازات تا اعدام و قصاص نفس است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->