انفجار مین در سردشت یک مصدوم بر جای گذاشت (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) آیا رژیم غذایی پرنمک خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد؟ زنان باردار در ماه‌های آخر بارداری تا حد امکان از رانندگی خودداری کنند برقراری ۷۲۸۰۰۰ تماس با اورژانس در نوروز توصیه‌های ایمنی برای سیزده بدر | در این مکان‌ها مستقر نشوید تصادف‌های صبح سیزده‌بدر در مشهد؛ ۱۴ مصدوم در دو حادثه رانندگی (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) معرفی ۲۲ هزار مرکز غیر بهداشتی به مراجع قضایی ۱۳ فروردین، بهانه‌ای برای آشتی با طبیعت است | مشهد، پرچمدار ترویج فرهنگ احترام به طبیعت باشد جان باختن ۷۴۷ مسافر نوروزی در ۱۸ روز استقرار ۳۹ آمبولانس و موتورلانس در بوستان‌های خراسان‌رضوی (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) گذراندن زمان در طبیعت، فواید بسیاری در حفظ سلامت روان دارد تولد نوزاد با وزن حدود ۴کیلو و ۹۰۰ گرم در قوچان  (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) ورود سامانه بارشی جدید از جمعه (۱۵ فروردین ۱۴۰۴) ۱۳ فروردین، از افسانه پوریم تا جشن طبیعت ماهی های قرمز را فردا در رودخانه ها رها نکنید!+ویدئو تردد از تهران به شمال ممنوع شد (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) مقصران سانحه واژگونی اتوبوس کرمان _ مشهد شناسایی شدند ماجرای فرود اضطراری هواپیمای کویتی در فرودگاه زاهدان چه بود؟ ترافیک سنگین در جاده‌های شمال (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) شمار جان‌باختگان ناشی از تصادفات در نوروز ۱۴۰۴، به ۷۰۴ نفر رسید (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) پایان گروگان‌گیری پدر آیسان اسلامی بلاگر معروف پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی برای ۱۲ و ۱۳ فروردین ۱۴۰۴ یک کنشگر محیط زیست: مردم در سیزده‌به‌در، جز ردپا چیزی در طبیعت باقی نگذارند آغاز موج بازگشت مسافران نوروزی | احتمال اعمال محدودیت‌های مقطعی در محور‌های شمالی پیش‌بینی بارش باران قابل ملاحظه در برخی نقاط کشور (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) کاهش ۱۵ درصدی آمار فوتی‌ها در تصادفات نوروزی خراسان رضوی (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) سه تصادف پیاپی در خراسان رضوی با ۱۶ مصدوم | ۲ مصدوم با بالگرد به بیمارستان منتقل شدند (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) توضیحات رئیس پلیس راهور فراجا درباره حادثه اتوبوس کرمان-مشهد آمار تلفات زلزله میانمار از ۲ هزار نفر عبور کرد بازگشایی دوطرفه جاده کرج - چالوس (۱۱ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

«آزمون جامع» مهارت‌آموزان دانشگاه فرهنگیان چه زمانی برگزار می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۹۰۵۲۲
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
«آزمون جامع» مهارت‌آموزان دانشگاه فرهنگیان چه زمانی برگزار می‌شود؟
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: «آزمون جامع» مهارت‌آموزان دانشگاه فرهنگیان روز جمعه (۶ مهر ۱۴۰۳) با حضور ۲۸ هزار نفر به منظور دریافت گواهی صلاحیت معلمی برگزار می‌شود. قبولی در آزمون یکی از الزامات ساماندهی و بهره‌مندی از مزایای اشتغال در آموزش و پرورش است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ایوب ابراهیمی با بیان اینکه موفقیت هر نظام آموزشی، وابستگی ویژه‌ای به دانش و مهارت‌های حرفه‌ای معلم دارد، اظهار کرد: معلم، مهم‌ترین عضو نظام آموزشی در فرایند یاددهی - یادگیری است؛ اطمینان از کسب شایستگی‌ها در خروجی‌های دانشگاه، بدون توجه به ارزشیابی کیفیت تربیت‌معلم امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در اسناد بالادستی آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به امر تربیت معلم و کیفیت آن شده است. اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش (راهکار ۲-۱۰) و طراحی کلان (معماری) برنامه درسی تربیت معلم، بستر‌های لازم را برای تحقق کیفیت مورد نظر پیش‏‌بینی کرده است. تربیت معلمانی برخوردار از شایستگی‌های حرفه‌ای، نیازمند بهره‌گیری از برنامه‌های درسی منسجم و سازوکار‌هایی برای ارزشیابی برنامه‌ها است، بدین منظور شیوه‌های متعددی برای ارزشیابی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان پیش‌بینی شده که هر کدام بر اجزای خاصی از نظام دانشگاه تمرکز دارد.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه ارزشیابی صلاحیت‏‌های حرفه‌‏ای معلمی با تأکید بر سنجش کیفیت دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان و توجه به فرایند تربیتی آنان، بخشی از نظام جامع ارزیابی را تحقق می‌بخشد، تصریح کرد: ابعاد شایستگی‌های رسمی و تصریح شده در برنامه درسی تربیت معلم به عنوان مواد سنجش در نظر گرفته می‌شوند، علاوه بر این، طراحی ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی بر اساس ۶ ویژگی سرنوشت‌ساز بودن ارزشیابی (در نظر گرفتن تأثیر جدی ارزشیابی بر زندگی حرفه‌ای و شخصی)، هم‌راستایی با ملاک‌های مورد عمل در دانشگاه (مغایر نبودن ملاک‌های نمره‌دهی با ملاک‌های مورد استفاده در دانشگاه)، اندازه‌گیری کل‌نگر (عدم تناظر یک به یک با ملاک‌های دروس و توجه به برآیند کلی شایستگی‌های پرورش یافته)، قابلیت اجرایی و اندازه‏‌گیری (امکان‌‏پذیری اندازه‌گیری مؤلفه‌های در نظر گرفته شده)، دقت اندازه‌گیری (اندازه‌گیری دقیق با درجه بالایی از روایی و اعتبار) و عینیت نمره‌گذاری (استفاده از ملاک‌های استاندارد و به حداقل رساندن ذهنیات متفاوت ارزیابان و نمره‌دهندگان) تنظیم شده است.

ابراهیمی ادامه داد: براساس بند ۱ ماده ۲ اساسنامه دانشگاه، تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی مومن و متعهد، معتقد به مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، دارای فضایل اخلاقی و ارزش‌های والای انسانی، کارآمد و توانمند در تراز جمهوری اسلامی ایران برعهده دانشگاه فرهنگیان است. دانشگاه مکلف است در مدیریت تمام‌عیار و همه‌جانبه کیفیت، از خود اهتمام ویژه‌ای ورزد. حصول اطمینان از کسب انواع شایستگی‌ها در دانشجو معلمان بدون پیش‌بینی سازوکاری برای ارزشیابی برون‌داد‌های تربیت معلم امکان‏پذیر نیست که یکی از این سازوکار‌های برگزاری آزمون‌های جامع و مبتنی بر سنجش سطوح بالای تفکر خروجی‌ها است.

وی اضافه کرد: این موضوع در راستای تحقق تضمین کیفیت که از مطالبات جدی نظام جمهوری اسلامی‌ از دانشگاه فرهنگیان است، اهمیت بیشتری دارد. اجرای ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی (اصلح) زمینه مناسبی برای پیاده‌سازی عدالت در بین دانشجویان (با دخالت دادن کیفیت تحصیل در سرنوشت حرفه‌ای آنان) و در میان دانش‌آموزان آینده آنان (که معلمان واجد صلاحیت را تجربه می‌کنند) فراهم می‌کند، ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی تنها یکی از سازوکار‌های تضمین کیفیت برون‌داد‌های نظام دانشگاه فرهنگیان است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: مهم‌ترین اهداف طرح ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجو معلمان (اصلح) صیانت از آموزش و پرورش از نظر صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در بدو ورود، پاسخگو نمودن دانشگاه فرهنگیان در قبال کیفیت خروجی‌های آن، فراهم کردن شواهد ناظر به اثربخشی برنامه درسی رسمی و غیر رسمی‌ دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی مأموریت‌گرا، تقویت انگیزه تحصیلی در دانشجو معلمان گروه‌های هدف در این دوره از ارزیابی، مهارت‌آموزان سری هشتم، نهم و دهم و تعدادی از جاماندگان از سری‌های قبل است. ملاک و معیار چارچوب سنجش در این دوره، صرفا برنامه درسی مصوب و ابلاغی معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی برای مهارت‌آموزان بوده که از طریق رسانه‌های جمعی و به طور ویژه به اطلاع مشمولان رسیده است.

ابراهیمی گفت: محتوای آزمون از دروس عمومی تمام رشته‌ها (معلم تحول‌آفرین و آسیب شناسی کودک و نوجوان) و دروس اختصاصی هر یک از گروه‌های آموزش ابتدایی، کودکان استثنایی، آموزش متوسطه (۱۷ رشته دبیری)، تربیت‌بدنی، مراقب سلامت، مربی امور تربیتی و مشاور واحد آموزشی است. به منظور رعایت حال شرکت‌کنندگان و آسودگی خاطر تلاش شده تا داوطلبان بتوانند از طریق رزرو محل آزمون خود از طریق سامانه ابلاغی در استان مورد دلخواه در روز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ راس ساعت ۱۰ صبح در آزمون شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله از آزمون حدود ۲۸ هزار نفر در ۸۱ حوزه آزمون سراسر کشور شرکت خواهند کرد که آمار دقیق آن پس از اتمام ثبت نام و رزرو محل آزمون مشخص خواهد شد. با توجه به اینکه قبولی در آزمون یکی از الزامات ساماندهی و بهره‌مندی از مزایای اشتغال در آموزش و پرورش است، لذا حضور در آزمون ضرورت دارد.

منبع: ایسنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->