متروی تهران فردا رایگان است (۷ تیر ۱۴۰۴) دستور اخراج همه اتباع غیرمجاز از کشور صادر شد (۶ تیر ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (جمعه، ۶ تیر ۱۴۰۴) | وزش باد، پدیده غالب جوی در سطح استان ۴ پروتکل بهزیستی برای حفاظت از سلامت روان کودکان تحت پوشش در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی عبور دومین هواپیمای خارجی از آسمان ایران (۶ تیر ۱۴۰۴) آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش، امروز (۶ تیر ۱۴۰۴) پیش‌بینی بارش‌های ۵روزه در ۱۰ استان (۶ تیر ۱۴۰۴) آزمون جامع دکتری در دانشگاه آزاد حذف نشده است ۹ مصدوم بر اثر تصادف پراید و پژو در جاده میامی-مشهد (۵ تیر ۱۴۰۴) درخواست تشکل‌های میراث فرهنگی ایران از سازمان یونسکو پس از حملات اسرائیل به بناهای تاریخی پروژه تأمین مسکن فرهنگیان همچنان ادامه دارد بیانیه تشکل‌های عالی کارگری و بازنشستگی کشور درباره تقدیر از نیرو‌های مسلح و گرامیداشت مقام شهدا چگونه بدون رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهیم؟ حذف مدارس سنگی، گام اصلی در مسیر تحقق عدالت آموزشی جزئیات محدودیت ترافیکی مسیر‌های منتهی به مراسم تشییع پیکر شهدای حملات رژیم صهیونیستی در مشهد، فردا (۶ تیر ۱۴۰۴) تمدید مهلت سنجش سلامت کلاس اولی‌ها در خراسان جنوبی بازگشت سرویس‌دهی مترو تهران به روال عادی از روز شنبه (۷ تیر ۱۴۰۴) خدمات درمانی رایگان برای مجروحین حملات رژیم صهیونیستی ویتیلیگو فقط یک بیماری پوستی نیست چرا شنا در کاهش استرس موثر است؟ جزئیات جدید درمورد نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها (۵ تیر ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۵ تیر ۱۴۰۴) | آغاز روند افزایش تدریجی دما از فردا حجاج ایرانی باقی‌مانده در عربستان، از طریق فرودگاه بین‌المللی مشهد جابه‌جا خواهند شد + فیلم شهادت ۱۲ عضو خانواده دانشمند ایرانی در پی حمله رژیم صهیونیستی + عکس مراسم تدفین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شنبه برگزار می‌شود لزوم جلوگیری از فروش دخانیات در مراکز غیرمجاز | قاچاق سیگار‌های الکترونیک به کشور دستورالعمل جامع بهداشت محیط در ایام سوگواری محرم و صفر ۱۴۰۴ ابلاغ شد تشکیل ۱۴ کمیته تخصصی برای شرایط بحرانی به دستور وزیر آموزش‌وپرورش ذخایر شش‌ماهه دارو و شیرخشک تأمین شده است
سرخط خبرها

زمان طولانی انتظار در تقاطع‌های شهری مشهد | بی‌نظمی در گردش

  • کد خبر: ۲۹۱۲۵۹
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
زمان طولانی انتظار در تقاطع‌های شهری مشهد | بی‌نظمی در گردش
گاه شهروندان با مشکلاتی مانند طولانی بودن زمان انتظار در پشت چراغ قرمز یا ناهماهنگی در زمان‌بندی آنها روبه‌رو می‌شوند که سبب بروز نارضایتی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در سال‌های اخیر، مدیریت ترافیک شهری با توجه به رشد روزافزون تعداد خودرو‌ها و نیاز به بهبود جریان ترافیکی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. یکی از ابزار‌های کلیدی در کنترل جریان ترافیک، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌های شهری است. با این حال، گاه شهروندان با مشکلاتی مانند طولانی بودن زمان انتظار در پشت چراغ قرمز یا ناهماهنگی در زمان‌بندی آنها روبه‌رو می‌شوند که سبب بروز نارضایتی می‌شود.

زمان طولانی چراغ قرمز در بولوار خیام

یکی از نمونه‌های این گلایه‌ها، مسئله زمان طولانی چراغ‌های راهنمایی در بولوار خیام است. برخی از شهروندان از این مسئله انتقاد کرده‌اند که زمان انتظار در پشت چراغ قرمز این بولوار به طور غیرمنطقی طولانی است. به‌ویژه در ساعات اوج ترافیک، زمانی که حجم خودرو‌ها بالا می‌رود، این زمان طولانی به یکی از دلایل اصلی بروز ترافیک سنگین تبدیل می‌شود.

یکی از شهروندان با اشاره به این موضوع می‌گوید: بار‌ها در بولوار خیام مشاهده کرده‌ام که چراغ سبز مسیر بسیار کوتاه بوده و بلافاصله به قرمز تغییر می‌کند، در حالی که در دیگر مسیر‌ها خودرو‌ها در مدت طولانی‌تری از چراغ سبز استفاده می‌کنند. این ناهماهنگی نه‌تن‌ها سبب بروز ترافیک سنگین می‌شود، بلکه فشار روانی زیادی را بر رانندگان تحمیل می‌کند.

چگونه زمان چراغ‌های راهنمایی تعیین می‌شود؟

زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بر اساس چندین فاکتور تعیین می‌شود. در این فرایند عواملی همچون حجم ترافیک در هر مسیر، الگوی تردد خودروها، تعداد خطوط عبور و مسیر‌های پرتردد در نظر گرفته می‌شوند. این داده‌ها به کمک حسگر‌ها و دوربین‌های نصب شده در تقاطع‌ها جمع‌آوری و با سیستم‌های هوشمند تحلیل می‌شوند، سپس زمان چراغ‌ها به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که جریان ترافیک بهینه شده و از بروز ترافیک سنگین جلوگیری کند.

یکی از دلایل اصلی زمان طولانی چراغ‌های راهنمایی در برخی از تقاطع‌ها، الگوی ترافیک سنگین یا حجم بالای خودرو‌ها در آن منطقه است. بولوار خیام یکی از مسیر‌های اصلی شهر است که روزانه حجم زیادی از خودرو‌ها از آن عبور می‌کنند. بنابراین، احتمالا یکی از دلایل اصلی طولانی بودن زمان انتظار در پشت چراغ قرمز این است که حجم ترافیک در این مسیر به نسبت دیگر مسیر‌ها بیشتر است و برای مدیریت بهتر ترافیک، چراغ‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که جریان عبور‌و‌مرور در دیگر مسیر‌ها نیز کنترل شود.

تفاوت در زمان‌بندی چراغ‌های گردش به چپ

یکی دیگر از مشکلاتی که برخی از شهروندان با آن روبه‌رو هستند، تفاوت در زمان‌بندی چراغ‌های گردش به چپ در تقاطع‌های مختلف است. برای مثال، در تقاطع‌هایی مانند بولوار پیروزی و بولوار بعثت، شهروندان مشاهده کرده‌اند که گردش به چپ به صورت هم‌زمان با جریان مستقیم خودرو‌ها انجام می‌شود، در حالی که در برخی دیگر از تقاطع‌ها، چراغ جداگانه‌ای برای گردش به چپ وجود دارد. این تفاوت در تنظیمات چراغ‌ها سبب شده تا برخی رانندگان دچار سردرگمی شوند. 

یکی از رانندگان با گلایه از این وضعیت می‌گوید: بار‌ها شده است که در تقاطع‌هایی مانند چهارراه ملاصدرا، وقتی می‌خواهم به چپ گردش کنم، متوجه شده‌ام که چراغ جداگانه‌ای برای گردش به چپ وجود دارد، اما برخی رانندگان که از این موضوع اطلاعی ندارند، در مسیر گردش به چپ متوقف می‌شوند و سبب ترافیک در مسیر مستقیم می‌شوند. این موضوع به ویژه در ساعات شلوغی ترافیک مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

برای پیگیری پیام‌های مردمی سراغ مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری مشهد می‌رویم. علی سمیعی در‌این‌باره توضیح می‌دهد: با توجه به هوشمند بودن تقاطع‌ها و بر اساس میزان حجم عبور خودرو‌ها از روی حسگر‌های حریم تقاطع و میزان بار ترافیکی (بر اساس میزان تشخیص حسگرها) میزان زمان اختصاص داده شده در طول ساعات شبانه‌روز و روز‌های هفته متغیر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری مشهد می‌گوید: بولوار خیام از میدان سپاد تا سه‌راه خیام دارای هشت تقاطع است که با توجه به موارد اعلام‌شده در میزان زمان‌بندی، تغییر فازبندی، افزایش طول سیکل و فاز‌های تکرارشونده باید گفت که این موارد برپایه حجم ترافیک در طول روز و هفته متغیر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->