جزئیات جدید از حادثه حریق بازار آهن شادآباد در تهران (۲۱ مهر ۱۴۰۳) اعلام هشدار زرد هواشناسی در خراسان رضوی (۲۱ مهر ۱۴۰۳) فروشگاه‌های اینترنتی بدون «اینماد» به پلیس امنیت اقتصادی معرفی می‌شوند حادثه‌ای در مهرآباد رخ نداده است | پرواز‌ها برقرار هستند + عکس و فیلم (۲۱ مهر ۱۴۰۳) وزیر علوم: تمام بودجه آموزش عالی کم‌تر از سه درصد از بودجه کشور است ویدئو | آتش‌سوزی در بازار آهن شادآباد تهران (۲۱ مهر ۱۴۰۳) جدیدترین آمار از جمعیت ایران اعلام شد (۲۱ مهر ۱۴۰۳) مرحله چهارم محموله دارویی ایران به لبنان ارسال شد ناگفته‌های نخبه مشهدی از دیدار با مقام معظم رهبری | ماجرای یک دیدار پرانگیزه آدم‌های سمی مهلک‌تر از سم‌های اسمی! اجرای برنامه استعدادیابی از دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی کشور سازمان غذا و دارو درباره تزریق ژل‌های غیرمجاز هشدار داد زلزله نسبتا شدید در «نصرت آباد» سیستان و بلوچستان (۲۱ مهر ۱۴۰۳) اسرائیل با حمله به بیمارستان هلال احمر ایران در سوریه، مرتکب جنایت جنگی شده است اعمال‌قانون ۱۷۱۲ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۴ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۱ مهر ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: باید دیپلماسی علمی را فعال کرده و روش‌های علمی را بازبینی کنیم ترافیک سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، میدان ده‌دی و بولوار کوثر در مشهد (۲۱ مهر ۱۴۰۳) شناسایی و پلمب یک شرکت پخش غیرمجاز دارو در مشهد (۲۱ مهر ۱۴۰۳) هزینه رفع ریجکتی ویزای کانادا بایدن: طوفان میلتون ۵۰ میلیارد دلار خسارت برجای گذاشته است گلایه مردم از شلوغی بیش از حد کلینیک ویژه بیمارستان فارابی مشهد | بیمارستانی که در اولویت «تأمین» نیست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بخش‌نامه بیمه کودکستان‌ها را ابلاغ کرد ایران در نشست تغییر اقلیم جهانی به میزبانی باکو حضور می‌یابد
سرخط خبرها

ناگفته‌های نخبه مشهدی از دیدار با مقام معظم رهبری | ماجرای یک دیدار پرانگیزه

  • کد خبر: ۲۹۳۹۵۰
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
ناگفته‌های نخبه مشهدی از دیدار با مقام معظم رهبری | ماجرای یک دیدار پرانگیزه
«سمانه راه‌آموز حقیقی»، برگزیده طرح شهید چمران و شهید موسوی از بنیاد ملی نخبگان مشهد که در دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب، شرکت کرده بود، راوی حال‌وهوای این دیدار شد.

سمانه راه‌آموز حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز در خصوص دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری، اظهار کرد: ملاقات با رهبر معظم انقلاب بسیار ارزشمند و الهام‌بخش بود و احساس می‌کنم که مسئولیت بزرگی بر دوش دارم. این دیدار انگیزه مضاعفی به من داد تا بتوانم در راستای اهداف ملی تلاش کنم.

وی افزود: اینکه روز ملی نخبگان در تاریخ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ در تقویم رسمی کشور ثبت شد و با تولد شهید دکتر چمران به عنوان نماد نخبگان، مصادف شده است، جای تبریک دارد و برای من بسیار ارزشمند است که در چهاردهمین همایش ملی نخبگان، حضور یافتم و توانستم مقام معظم رهبری و رئیس جمهور را ملاقات کنم.

راه‌آموز ادامه داد: در اجتماع نخبگان، اقداماتی که می‌خواستند انجام دهند و برنامه‌های آینده‌ای که در مجمع ذکر کردند باعث خوشحالی و امیدواری بود و صحبت‌ها و پیشنهادهایی که نخبگان در این دیدار عنوان کردند، درخور تأمل، توجه و پیگیری بود اما برخی چالش‌ها در حوزه کشاورزی و مربوط به امنیت غذایی کشور، مطرح شد؛ چالش‌هایی که درواقع فرصت‌هایی را برای نوآوری می‌طلبید و معمولاً این‌ها ماحصلی داشت؛ چراکه مشکلاتی را بیان کردند و راهکارهایی را ارائه دادند.

این نخبه خراسانی در ادامه، عنوان کرد: مشکلاتی چون عدم دسترسی آسان به تسهیلات و امکانات برای اجرایی‌شدن برنامه‌ها و طرح‌ها و نیز عدم پیگیری‌های لازم برای پیشبرد طرح‌ها عنوان شد و همان‌طورکه مقام معظم رهبری بیان کردند، مشکل ما ارائه طرح‌ها نیست؛ بلکه پیگیری‌ است و ما باید بدانیم که کدام نهاد را باید در نظر بگیریم و پیگیری کنیم.

ناگفته‌های نخبه مشهدی از دیدار با مقام معظم رهبری | ماجرای یک دیدار پرانگیزه

راه‌آموز ادامه داد: یکی از مسائلی که نتوانستم در این دیدار مطرح کنم، مشکل جدی دیگر ماست که ما سنت‌گرایی و قانون‌مداری در علم داریم؛ یعنی در کشور ما، کسی که مشغول به تحصیل در رشته اخترفیزیک است باید حتماً فیزیکدان یا اخترشناس شود و کسی که میان‌رشته‌ای کار کرده است و میان‌رشته‌ای تجربه کسب کرده، نمی‌تواند جایگاهی داشته باشد و این مسئله را باید باجدیت بیشتری پیگیری کنیم.

این نخبه خراسانی در خصوص مهم‌ترین پیام مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان کشور، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب با مهم‌ترین پیامشان درمورد اینکه نعمت جوانی ‌می‌تواند پیشبرد بسیاری از امور باشد و نیز با شنیدن مسائل و مشکلات نخبگان در خصوص پیگیری و ارجاع به نهادهای مربوطه، به ما القا کردند که بسیار مشتاق شنیدن این طرح‌ها هستند اما در مجموع، همین که ما توانستیم مقام معظم رهبری را زیارت کنیم باعث شد که بیش‎ازپیش به موضوع پی ببریم که هر فرد می‌تواند تأثیرگذار باشد و نقش مثبتی را در جامعه ایفا کند.

راه‌آموز در خصوص مشکلات پیش روی دانشجویان رشته کشاورزی، اظهار کرد: کسانی که مشغول به تحصیل در رشته کشاورزی هستند، زمانی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند، با چالش‌هایی روبه‌رو هستند؛ زیرا هنوز جنبه تحقیقاتی در کشور ما جای پیشرفت دارد. خودم در رشته ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک گیاهی تحصیل کردم و علاقه دارم که در این زمینه کار کنم و معمولاً این ایده‌ها هزینه‌های بسیاری دارند که معمولاً در دانشکده‌های وزارت علوم اجرایی نیستند و معمولاً در رشته‌های پزشکی و داروسازی قابلیت انجام دارند؛ البته این مسئله از معضلات کوچک کشور ماست و هدف نهایی من کمک به سلامت بشریت و مفیدبودن در جامعه است و به همین دلیل میان‌رشته‌ای تحصیل و کار می‌کنم.

وی در خصوص زمینه‌های مهاجرت نخبگان اظهار کرد: یکی از زمینه‌هایی که نخبگان به مهاجرت روی می‌آورند این است که در سایر کشورها تجربه و رزومه بسیار حائز اهمیت است. در واقع کسی که توانسته باشد بر روی مسئله‌ای تمرکز کند می‌تواند در راستای تجربه‌اش، موقعیت کاری و تحصیلی پیدا کند اما متأسفانه در ایران، صرفاً مدرک تحصیلی برای جذب در هیئت‌علمی ملاک پذیرش است این درحالی است که بسیاری از نخبگان رزومه‌های قوی دارند و می‌توانند در زمینه‌های مختلف فعالیت کنند. اگر از اساتید پژوهشی میان‌رشته‌ای در دانشگاه‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم کارهای تیمی مشترک و قوی را ارائه دهیم.

این نخبه خراسانی در خصوص مهاجرت خود ابراز عقیده کرد: برای مهاجرت اقدام نکردم؛ چون وطنم و کشورم را دوست دارم و می‌توانم در ایران در حوزه خودم فعالیت کنم اما موضوع امنیت شغلی همیشه مطرح است و شخصاً بعد از فارغ‌التحصیلی، با وجود داشتن رزومه مطلوب، جایگاهی نداشتم تا اینکه در آزمون استخدامی در مرحله مصاحبه پذیرفته نشدم و سپس توانستم با طرح «شهید موسوی» جذب دستگاه اجرایی شوم که هم‌زمان امتیاز طرح دکتر چمران را کسب کردم و در مقطع پسادکتری مشغول شدم و همین انگیزه‌ای شد که مسیر مهاجرت را فراموش کنم؛ چون در یک بازه زمانی به طور جدی به مهاجرت فکر می‌کردم و حتی با وجود اینکه جاب آفر از طرف کشور کانادا داشتم، ترجیح دادم که در ایران بمانم.

راه‌آموز با بیان اینکه مسیر همچنان برای ما هموار نیست، گفت: یکی از مشکلات ما این است که نخبگانی که جذب شدند و تعداد آن‌ها انگشت‌شمار است، به عنوان بازوهای توانمند هیئت‌علمی‌ها مشغول می‌شوند، درحالی‌که خودشان توان اجرایی دارند و این توانایی آن‌قدر بالاست که به نظر من، خود این افراد باید عضو هیئت‌علمی بشوند و دستگاه تولید و چاپ علم را به دست بگیرند.

وی در خصوص شرکت دوباره در این دیدار، اظهار کرد: اگر مرتبه‌ای دیگر این سعادت نصیبمان شود و بتوانیم برای دیدار برویم استقبال می‌کنم. واقعیت این است که همه ما دوست داریم در ایران بمانیم و به کشور خدمت بکنیم اما نیاز به روحیه، حمایت، پشتیبانی و مساعدت داریم؛ لذا این همایش‌ها و این نشست‌ها بسیار کمک‌کننده است و به ما انگیزه و پشتکار برای پیشبرد اهدافی که داریم، می‌دهد.

این نخبه خراسانی در نهایت گفت: جای تشکر دارد که رئیس جمهور و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برای حضور و شنیدن صحبت‌هایمان زمانی را اختصاص می‌دهند و تا زمانی که امید در کشور وجود داشته باشد، آینده درخشان خواهد بود.

سمانه راه‌آموز حقیقی، برگزیده طرح شهید چمران و شهید موسوی از بنیاد ملی نخبگان و فارغ‌التحصیل دکتری ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک گیاهی از دانشگاه زنجان است که اکنون در مقطع فوق‌دکتری در گروه سم‌شناسی و فارماکودینامیک دانشکده داروسازی مشهد مشغول به فعالیت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->