بهبود کیفیت نان و ترویج مصرف آرد و نان کامل، در اولویت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصرف زیاد قند‌های ساده توسط دانش‌آموزان ممکن است باعث کاهش تمرکزشان بشود یارب، نظر تو برنگردد! بازدید مقامات قضایی خراسان رضوی از روند احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی پیامبر اعظم (ص) مشهد شناسایی ۷۲۶۱ فرد مبتلا به سل در سال ۱۴۰۲ | هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی برای درمان هر مورد ابتلا به سلِ مقاوم منع اجتماعی، تنها راه حذف پدیده شوم «زباله‌گردی» است اعترافات تکان دهنده مردی که خانواده همسر خود را گروگان گرفت + عکس یک گروه خونی نادر در کرمان شناسایی شد افزایش ۳۶ درصدی ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور از ابتدای سال آبی جدید تا ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۳ تاکید وزیر آموزش و پرورش بر تدوین آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان | ۵۰ درصد پاداش بازنشستگی فرهنگیان باید در بودجه ۱۴۰۴ لحاظ شود سرپرست سازمان بهزیستی کشور: ۴۰۰ هزار زن سرپرست‌خانوار در کشور وجود دارد | اجرای طرح بیمه طلاق توافقی انتقال هوایی قلب اهدایی نوجوان چهارده‌ساله؛ این بار در اصفهان (۲۲ مهر ۱۴۰۳) اصرار بر مصرف برند خاص شیرخشک رگولار توجیه ندارد درباره انجمن حمایت از زندانیان خراسان رضوی | حامیان روز‌های سخت طرح سامان‌دهی نظارت بر دانشگاه آزاد مجدداً در مجلس کلید خورد با شکایت مردی مشهدی، یک کلاهبردار در لب مرز دستگیر شد استان‌های شرق کشور از امروز تا سه‌شنبه (۲۲ تا ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳) منتظر بارش باران باشند ثبت نام متقاضیان آزمون ارشد از امروز ( (یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳) آغاز می‌شود شیوع تب دنگی در فصل سرما محتمل است هوای ۶ منطقه کلانشهر مشهد در وضعیت هشدار آلودگی است (۲۲ مهرماه ۱۴۰۳) نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی چیست؟ | بیعانه‌ای برای خرید‌های اینترنتی پرداخت نکنید استفاده بیش از حد کودکان از فناوری‌های نوین و اثرات سوء آن بر سلامتی کشف ۳ جسد در محل آتش سوزی بازار آهن شادآباد (۲۱ مهر ۱۴۰۳) حضور بازپرس ویژه قتل در محل حادثه آتش‌سوزی محله شادآباد| ۲ هموطن جان باختند
سرخط خبرها

منع اجتماعی، تنها راه حذف پدیده شوم «زباله‌گردی» است

  • کد خبر: ۲۹۴۱۳۹
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
منع اجتماعی، تنها راه حذف پدیده شوم «زباله‌گردی» است
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: برای حذف زباله گردی در شهر‌ها مهم‌ترین عامل، منع اجتماعی و مشارکت فعال شهروندان است و تا زمانی که این مهم محقق نشود شاهد افزایش زباله‌گردی و آسیب‌های اجتماعی آن خواهیم بود.

به گزارش شهرآرانیوز، مهندس مسعود رضوی درخصوص زباله‌گردی در شهر و آثار زیان‌بار آن در جامعه اظهار کرد: بسیاری از شهروندان نسبت به زباله‌گردها حس ترحم و دلجویی دارند که کار اشتباهی است زیرا این افراد باعث تهدید بهداشت عمومی خواهند بود؛ در واقع فردی که کیسه زباله را پاره می‌کند در ابتدا سلامت خود و سپس سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد ضمن اینکه با پاره‌کردن کیسه‌های زباله معابر و خیابان‌ها هم آلوده می‌شوند.

وی افزود: زباله‌ٌگردی آثار زیان‌بار زیادی دارد. افزایش اتباع بیگانه غیرقانونی و تبعات متعدد اجتماعی و اقتصادی، بهره‌کشی از کودکان توسط سرکرده‌های سودجو از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: در پوشش زباله‌گردی افزایش زمینه‌های سرقت و ناامنی معابر را خواهیم داشت؛ همچنین اقتصاد غیررسمی و افزایش استفاده از مواد مخدر را شاهد خواهیم بود؛ به‌طوری‌که اکثر افراد زباله‌گرد با اعتیاد مواجه هستند و از این راه مواد تهیه می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: در کلان‌شهر مشهد ۲ هزار تن زباله خانگی تولید می‌شود که ۱۸ درصد آن (۴۰۰ تن) پسماند خشک است.  سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با فرهنگ‌سازی و اقداماتی که تاکنون انجام داده است ۲۵۰ تن پسماند خشک قابل بازیافت را به روش‌های مختلف از مبدا تفکیک و جمع‌آوری می‌کند. درصدی از باقیمانده این زباله متاسفانه به دلیل عدم تفکیک زباله با سایر پسماند‌ها دفن می‌شود و قسمتی دیگر سهم زباله‌گرد‌ها می‌شود و در اکثر موارد وارد چرخه غیراصولی بازیافت می‌شود و توسط مافیای زباله در انبار‌های زیرزمینی به شکل غیر بهداشتی در فرآیند بازیافت قرار می‌گیرد و محصولات غیربهداشتی از آن‌ها تولید می‌شود.

وی افزود: برای این معضل دو راهکار اساسی وجود دارد: تا زمانیکه جزء اقتصادی پسماند، یعنی زباله خشک، تفکیک نشود و داخل پلاستیک زباله بیرون منزل قرار گیرد، زباله‌گردی وجود خواهد داشت؛ در نتیجه در قدم اول باید به شکل صحیح در مبدأ تولید، یعنی منزل یا محیط کار، پسماند‌های خشک قابل بازیافت (پلاستیک – پت – کاغذ و کارتن – شیشه – فلزات) را جداسازی کرد و به مراکز مجاز بازیافت سپرد. در میان روش‌های جمع آوری پسماند‌های خشک بهترین پیشنهاد ما بازیافت آنلاین است.

رضوی بیان کرد: برای افرادی که اقدام به زباله‌گردی می‌کنند نیز پیشنهاد و راهکار داریم. برای به‌کارگیری این گروه از افراد در واحد‌های پذیرش زباله در کارخانه کمپوست واقع در سایت بازیافت با حقوق و بیمه قانون کار آمادگی کامل داریم؛ به این شکل این افراد می‌توانند وارد بازار کار شوند. همچنین افرادی که دارای خودروی وانت یا نیسان هستند و تمایل به همکاری دارند، شرکت‌های بازیافت آنلاین با جدیت آماده جذب این افراد هستند. در پایان از تمامی شهروندان درخواست داریم تا برای حذف پدیده زباله‌گردی در طرح‌های تفکیک زباله همکاری و مشارکت کنند تا این آسیب و تبعات اجتماعی بسیار آن را از بین ببرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->