تصادف دو پراید در خواف هفت مصدوم برجای گذاشت (یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳) وزیر آموزش و پرورش: ۴ هزار کلاس درس سنگی و ۱۷۰۰ مدرسه کانکسی داریم سابقه فامیلی در ابتلا به سرطان پستان چقدر نقش دارد؟ حداکثر سن بازنشستگی برای زنان و مردان اعلام شد + جزئیات عملیات اطفای آتش بازار شادآباد ادامه دارد| سه فوتی و هشت مصدوم کشف ۳۶ فقره سرقت کابل‌های برق در جنوب شهر مشهد (۲۲ مهر ۱۴۰۳) شیوع یک بیماری پوستی در مشهد و خراسان رضوی ثبت‌نام وام بازنشستگان تأمین اجتماعی آغاز شد (۲۲ مهر ۱۴۰۳) الزام طلافروش‌ها به نصب دوربین مشرف به چهره مشتریان بهبود کیفیت نان و ترویج مصرف آرد و نان کامل، در اولویت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصرف زیاد قند‌های ساده ممکن است باعث کاهش تمرکز دانش‌آموزان شود یارب، نظر تو برنگردد! بازدید مقامات قضایی خراسان رضوی از روند احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی پیامبر اعظم (ص) مشهد شناسایی ۷۲۶۱ فرد مبتلا به سل در سال ۱۴۰۲ | هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی برای درمان هر مورد ابتلا به سلِ مقاوم منع اجتماعی، تنها راه حذف پدیده شوم «زباله‌گردی» است اعترافات تکان دهنده مردی که خانواده همسر خود را گروگان گرفت + عکس یک گروه خونی نادر در کرمان شناسایی شد افزایش ۳۶ درصدی ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور از ابتدای سال آبی جدید تا ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۳ تاکید وزیر آموزش و پرورش بر تدوین آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان | ۵۰ درصد پاداش بازنشستگی فرهنگیان باید در بودجه ۱۴۰۴ لحاظ شود سرپرست سازمان بهزیستی کشور: ۴۰۰ هزار زن سرپرست‌خانوار در کشور وجود دارد | اجرای طرح بیمه طلاق توافقی انتقال هوایی قلب اهدایی نوجوان چهارده‌ساله؛ این بار در اصفهان (۲۲ مهر ۱۴۰۳) اصرار بر مصرف برند خاص شیرخشک رگولار توجیه ندارد درباره انجمن حمایت از زندانیان خراسان رضوی | حامیان روز‌های سخت طرح سامان‌دهی نظارت بر دانشگاه آزاد مجدداً در مجلس کلید خورد
سرخط خبرها

سابقه فامیلی در ابتلا به سرطان پستان چقدر نقش دارد؟

  • کد خبر: ۲۹۴۲۷۰
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸
سابقه فامیلی در ابتلا به سرطان پستان چقدر نقش دارد؟
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی گفت: مطالعات نشان داده است که ۸۵ درصد بانوانی که به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، هیچ سابقه فامیلی و ریسک فاکتوری نداشته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر اعظم رفیق روز یکشنبه با بیان این که شیوع سرطان پستان در مردان صد برابر کمتر از زنان است، افزود: سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است و در سال‌های اخیر موارد زیادی از سرطان پستان در کشورمان حتی در سنین بین ۳۰ تا۴۰ سالگی و دوران شیردهی گزارش شده است.

وی ادامه داد: سن شیوع سرطان پستان (برست) در کشورهای غربی ۵۸ تا ۶۴ سالگی و در ایران ۴۷ تا ۴۸ سالگی است، یعنی سن شیوع این بیماری در زنان ایرانی یک دهه کمتر از میانگین جهانی است.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی گفت: سرطان پستان در هر زمانی از دوران زندگی یک زن ممکن است رخ دهد. بنابراین غربالگری و آگاهی هر فرد نسبت به بافت پستان در هر سنی مهم است.

دکتر رفیق بیان کرد: افرادی که سابقه سرطان پستان و سرطان تخمدان در فامیل درجه یک و دو داشته و همچنین افرادی که سابقه رادیوتراپی ناحیه قفسه سینه در سنین زیر ۳۰ سال دارند از ریسک بالا برای ابتلا به سرطان پستان برخوردار هستند.

ماموگرافی بهترین روش غربالگری سرطان پستان

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی استفاده از روش‌های تصویربرداری را مهم ترین روش غربالگری سرطان پستان در زنان دانست و گفت: روش‌های تصویربرداری شامل ماموگرافی، سونوگرافی و ام. آر.آی است.

وی با بیان این که ماموگرافی بهترین روش غربالگری این بیماری به شمار می‌رود، افزود: آسیب اشعه ماموگرافی به رغم تصور عمومی بسیار کم است و سرطان‌زا نیست.

رفیق ادامه داد: به زنانی که ریسک بالا برای سرطان پستان دارند، توصیه می‌شود از ۲۵ سالگی روش‌های تصویربرداری ماموگرافی، سونوگرافی و ام.آر.آیِ سالیانه را انجام دهند.

وی بیان کرد: در بانوانی که ریسک بالا برای سرطان پستان ندارند باید غربالگری را از ۴۰ سالگی به بعد و به صورت ماموگرافی هر یک یا دو سال یکبار انجام داد، همچنین توصیه می‌شود معاینات توسطِ خود فرد از سن ۲۵ سالگی شروع و سالیانه توسط پزشک معاینه انجام شود.

این جراح و متخصص زنان گفت: اگر سرطان پستان با روش های غربالگری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، با انجام اقدامات درمانی به موقع از عوارض و درمان های سخت شیمی درمانی و رادیوتراپی پیشگیری خواهد شد.

لیزر سرطان زا نیست

رفیق در خصوص سرطان‌زا بودن رنگ مو و لیزر موهای زائد گفت: هنوز اطلاعات دقیقی در این موارد منتشر نشده ولی احتمال سرطان زایی لیزر تقریبا منتفی است چون فقط در سطح پوست اثر دارد.

وی در خصوص بروز توده پستان در دوران شیردهی بیان کرد: توده در دوران شیردهی می تواند یک علامت برای سرطان مجاری شیری باشد و حتما باید با ماموگرافی و یا سونوگرافی بررسی شود.

سرطان پستان ( Breast cancer) از بافت پستان آغاز می‌شود و به سایر نقاط بدن سرایت می کند.

عوامل خطرساز ابتلا به سرطان پستان شامل جنسیت مؤنث، چاقی، عدم فعالیت بدنی، الکلیسم، درمان جایگزینی هورمون پس از یائسگی، پرتوهای یونیزان، قاعدگی در سنین پایین، دیر بچه‌دار شدن یا عدم بارداری، سابقهٔ قبلی سرطان پستان و سابقهٔ خانوادگی سرطان پستان است.

از آنجایی که افزایش آگاهی عموم از عوامل خطر سرطان است و تغییر نگرش مردم در بهبود الگوی زندگی و جلب حمایت های همه جانبه اهمیت دارد، پویش پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان همزمان با جهان از ۹ مهر تا ۹ آبان ۱۴۰۳ (ماه اکتبر) با هدف کلی "کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان پستان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به این نوع سرطان" و شعار "شما می توانید نجات یافته از سرطان باشید با آگاهی و خودمراقبتی" در حال برگزاری است.

هدف سازمان جهانی سلامت از راه‌اندازی طرح ابتکار جهانی سرطان پسـتان( GBCI) ، کاهش میزان مرگ و میر به میزان ۲.۵ درصد تا سال ۲۰۴۰ و نجات جان ۲.۵ میلیون نفر از طریق سه محور اصلی ارتقای سلامت، تشخیص زودهنگام و افزایش آگاهی است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->