نقل و انتقالات اسناد غیر رسمی در کشور ساماندهی می‌شوند محصولات آرایشی غیرمجاز اعلام شدند (مهر ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع موبایل (۲۶ مهر ۱۴۰۳) | آیفون ۱۱: ۳۵ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان گسترش روابط تجاری خراسان رضوی و افغانستان با ۱۱ هیئت تجاری صادرات فرش ماشینی به ۱۳۰ میلیون دلار رسیده است ثبت‌نام تاکسی‌های جک J۴ در کشور آغاز شد + جزئیات پلمب یک کافی‌شاپ و یک کافه‌کتاب در مشهد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۶ مهر ۱۴۰۳) | ریزش قیمت خودرو‌ها بین ۱ تا ۷۵ میلیون تومان نرخ طلا در بازار امروز مشهد (۲۶ مهر ۱۴۰۳) | طلا همچنان در مسیر صعودی قیمت دغدغه‌ها و نیاز‌های بخش خصوصی خراسان رضوی در گفتگو با رئیس اتاق بازرگانی استان | سرمایه‌گذاری؛ بزرگ‌ترین چالش، ضروری‌ترین نیاز صادرات فرش در کمترین حد نیم‌قرن اخیر | بحران‌های منطقه‌ای بر وضعیت اسفناک صنعت فرش دامن می‌زند قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ مهر ۱۴۰۳) | بازار خودرو در آرامش قیمت نان آزادپزها تابع عرضه و تقاضاست حراج شمش طلا در هفته جدید برگزار می‌شود قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۲۶ مهر ۱۴۰۳) | دلار: ۶۳ هزار و ۷۵۰ تومان رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران: ۶۰ درصد بودجه دولت صرف شرکت‌های زیان‌ده دولتی می‌شود دولت و مجلس هیچ برنامه‌ای برای بنزین ندارند قیمت امروز میوه‌های فصل در مشهد (۲۶ مهر ۱۴۰۳) تشکیل ۹۳ پرونده تخلف در حوزه عرضه شکر در مشهد فروش ویژه یک محصول سایپا از دوشنبه هفته آینده (۳۰ مهر ۱۴۰۳) قیمت گوشت قرمز در بازار چند؟ (۲۶ مهر ۱۴۰۳) حذف مشاوران املاک از فرآیند تمدید قرارداد اجاره مسکن آیت الله علم الهدی: مسأله مقاومت یک امر جاری در تمام امت اسلامی است افزایش ۴۰ درصدی حق‌العمل جایگاه‌های سوخت
سرخط خبرها

قیمت نان آزادپزها تابع عرضه و تقاضاست

  • کد خبر: ۲۹۴۹۹۴
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
قیمت نان آزادپزها تابع عرضه و تقاضاست
رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران گفت: قیمت نان آزادپزها تابع عرضه و تقاضاست، اما به سبب آنکه تعداد این واحدها زیاد نیست، به‌زودی قیمت مصوبی خواهیم گذاشت و اکنون در حال سامان‌دهی هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد سلیمانی تصریح کرد: دولت در حمایت از صنف نانوایان در اواسط شهریور ماه ۱۴۰۳، قیمت جدید نان دولتی تهران را تعیین و ابلاغ کرد، اما نرخ اعلامی کمک هزینه ای برای نانوایان است و قیمت منطقی و متناسب با هزینه های تولید نیست.

او با بیان اینکه قیمت آرد آزادپزها مشمول یارانه دولت نیست، افزود: قیمت نان آزادپزها تابع عرضه و تقاضاست، اما به سبب آنکه تعداد این واحدها زیاد نیست به زودی قیمت مصوبی خواهیم گذاشت و اکنون در حال ساماندهی هستیم تا واحدهای آزادپز قیمت های متفاوتی ارائه ندهند.

سلیمانی ادامه داد: طبق مصوبه جدید قیمت هر عدد قرص نان سنگک معمولی ۵ هزار تومان و نان سنگک کنجدی دورو ۱۰ هزار تومان است و عرضه بالاتر از این نرخ تخلف است، بر این اساس بحث نظارت بر تخلف نانوایی‌ها بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه نانوایان است.

 رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران با تاکید بر آزادسازی قیمت نان افزود: بنده معتقدم با آزادسازی قیمت نان و پرداخت یارانه مستقیم مشکلات هدررفت و ضایعات و فساد به پایان می رسد چراکه بدیهی است که تخصیص یارانه به هر کالایی منجر به فساد در آن حوزه می شود.

او با بیان اینکه سالانه ۱۱ میلیون تن آرد مورد نیاز واحدهای خبازی است، گفت: برآوردها حاکی از آن است که با آزادسازی نرخ نان، بیش از ۳۰ درصد مصرف آرد کاهش می یابد و از طرفی به سبب ایجاد رقابت، کیفیت نان افزایش یافته و در نهایت ضایعات نان کم می شود که این امر به نفع دولت است.

سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو نان خشک ۱۵ هزار تومان است، در حالیکه قیمت هر کیلو نان با نرخ مصوب ۷ تا ۸ هزار تومان است و بدیهی است که پرداخت یارانه باعث هدررفت و ضایعات می شود، بر این اساس آزادسازی قیمت نان و پرداخت  یارانه به زنجیره آخر و مدیریت توسط مردم بهترین راهکار است.

بر اساس این ابلاغیه با موافقت وزارت کشور، علاوه بر تغییرات قیمت، گزینه کنجد به کارتخوان‌های هوشمند عرضه نان اضافه شد؛ بنابراین مشتریان می‌توانند در این قسمت به ازای هر نان بین ۱۰ تا ۳۰ گرم کنجد خریداری کنند و قیمت هر واحد ۱۰ گرمی کنجد یک هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده که نانوایان می‌توانند از این کنجد در پخت نان مشتریان استفاده کنند.

صرفه جویی حداقل یک میلیون تن گندم با آزادسازی نرخ نان

در ادامه عطااللّه هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به آنکه اجرای طرح هوشمندسازی واحدهای خبازی نتیجه ای در بر نداشته است، از این رو سیاست یکسان سازی باید اجرا شود به طوریکه یارانه به ابتدای زنجیره پرداخت شود تا رانت و فساد در این حوزه به اتمام برسد.

به گفته او، تا زمانیکه اقدامی در خصوص آزادسازی نرخ صورت نگیرد و در مقابل حمایت از اقشار آسیب پذیرصورت نگیرد، اتفاقی در مصرف رخ نمی دهد. درحالیکه با آزادسازی نرخ پیش بینی می شود که مصرف سالانه آرد واحدهای خبازی یک میلیون تن کاهش یابد.

 هاشمی با اشاره به ضایعات و تخلفات حوزه آرد و نان افزود: هوشمندسازی واحدهای خبازی در کاهش مصرف آرد نقشی نداشته و نتوانسته جلوی مصرف را بگیرد، به طوریکه نیاز خبازی  ها روی کاغذ ۱۰.۵ میلیون تن است، اما با آزادسازی نرخ و عرضه گندم و آرد به قیمت واقعی تخلفات این حوزه به پایان می رسد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه کاهش مصرف آرد در حوزه واحدهای خبازی در پایداری خودکفایی گندم تاثیر بسزایی دارد، گفت: با یکسان سازی نرخ آرد و نان و پرداخت یارانه به انتهای زنجیره ۲۷ تا ۲۸ همت منابع مالی صرفه جویی می شود که انتظار می رود دولت با تعیین تکلیف این امر یکبار برای همیشه مشکلات حوزه آرد و نان را به اتمام برساند.

با توجه به مشکلات متعدد حوزه آرد و نان، آزادسازی نرخ و پرداخت یارانه مستقیم تنها راهکار جلوگیری از رانت و فساد در حوزه نان است به طوریکه با آزادسازی نرخ آرد و نان پیش بینی می شود که مصرف حداقل ۳ میلیون تن کاهش یابد که این امر در خودکفایی گندم و جلوگیری از هدررفت این محصول استراتژیک به آن سوی مرزها هم تاثیر بسزایی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->