به گزارش شهرآرانیوز، نشست خبری اولین نمایشگاه تخصصی صادرات به آسیای میانه و افغانستان صبح امروز (شنبه، ۲۸ مهرماه) با حضور فرزین سلطانی سرپرست نمایشگاه بینالمللی مشهد، محمود سیادت رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان، مدیران نامهای تجاری معتبر ملی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و هیئتهای تجاری خارجی در تالار جلسات نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار شد.
در این نشست، سرپرست نمایشگاه بینالمللی مشهد با تأکید بر اینکه مشهدالرضا(ع) دومین قطب نمایشگاهی کشور است، اظهار کرد: در هر کشوری، نمایشگاهها بهعنوان آینه پیشرفت و اقتصاد محسوب میشوند و هرساله حدود ۳۲ هزار نمایشگاه در کل دنیا برگزار میشود که بیش از ۵۵۱ میلیارد دلار گردش مالی ایجاد میکنند. به همین دلیل و با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه در کشورهای توسعهیافته، نمایشگاه بینالمللی مشهد متمرکز است تا فعالیتهای نمایشگاهی و همایشهای تخصصی را بیش از پیش گسترش دهد.
وی افزود: در آینده پیشرو، راهبرد اصلی این است که غرفههای غیربومی اعم از خارج استان و خارج از کشور، نمایشگاه مشهد را حلقه اتصال تولید داخل با بازارهای صادراتی بدانند. به همین دلیل، در شرایطی که قرار است طبق برنامهریزی رسمی، اولین نمایشگاه بینالمللی صادرات به آسیای میانه و افغانستان از یکم تا چهارم آبانماه ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار شود، مقرر شده که در حاشیه آن، ویژهبرنامه تور تجاری مشترک با حضور تجار ایرانی، افغانستانی و کشورهای آسیای میانه نیز برپا شود تا بتوانیم از سامانه باشگاه مشتریان نمایشگاه رونمایی کنیم.
سلطانی با اشاره به جزئیات رویداد پیشرو گفت: حضور ۱۵۰ مهمان از افغانستان، ۸۰ نفر از ترکمنستان، ۲۰ نفر از تاجیکستان و پنج نفر از سایر کشورهای آسیای میانه در این رویداد، فرصت کمنظیری برای رایزنیهای تجاری و معرفی محصولات ایرانی است. این یک حقیقت است که غرفهداری شرکتها در نمایشگاههای اقتصادی آسیای میانه، بسیار گرانقیمت و پرهزینه است و بهطور مثال فقط اعزام و اقامت دو نفر کارشناس غرفهدار از ایران به ترکمنستان به همراه تصدی یک غرفه ۲۴متری، حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت. بنابراین حضور در این رویداد بومی با کمتر از یکنهم هزینه، فرصت فوقالعادهای برای تولیدکنندگان و تجار خواهد بود.
در ادامه، محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان، استان خراسان رضوی را بهترین پل دسترسی تجاری به افغانستان و آسیای میانه دانست و خاطرنشان کرد: نخستین بار اوایل دهه هشتاد بود که همزمان با ورود آمریکا به افغانستان، رویداد مشابهی در مشهدالرضا(ع) با حضور ۱۴ کشور دنیا برگزار شد. اکنون مایه خرسندی است که در مقیاسی بسیار بزرگتر قرار است این رویداد در نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار شود تا بسیاری از آنهایی که هنوز دانستههایشان نسبت به بازار افغانستان قدیمی است، بتوانند با حقایق دوران کنونی آشنا شوند.
وی ادامه داد: امروزه در چهار حوزه، فرصتهای تجاری و صادراتی جدی در افغانستان وجود دارد. علاوه بر این، ترکمنستان که تا پیش از این بهدلیل اختلافات پرونده تبادل گاز و انرژی، روابط کمرنگی با ایران داشت، به لطف تلاش دولت سیزدهم به صف مشتریان پروپاقرص محصولات ایرانی پیوسته است و کشورهای دیگر همچون تاجیکستان و ازبکستان نیز شرایط مشابه دارند.
رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان تصریح کرد: واقعیت این است که در سه سال گذشته، سرتاسر افغانستان به یک کارگاه سازندگی تبدیل شده و سند اثبات این ادعا، افزایش چهاربرابری مساحت و سطح معاملات بازار هرات طی این مدت، بهعنوان یک نمونه کوچک است. صادرات استان ما به افغانستان نیز در ششماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته، با ۳۱.۸ درصد رشد از ۸۶۰ میلیون دلار به بیش از یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافته است و این امیدواری وجود دارد که با ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدید در افغانستان، سطح وزنی و ارزشی صادرات ما بیش از پیش افزایش پیدا کند.