پیش بینی بورس فردا یکشنبه (۲۹ مهر ۱۴۰۳) استاندار خراسان رضوی: شورای مشورتی اقتصاد، تجارت و صنعت در استان تشکیل خواهد شد استقبال فعالان اقتصادی خراسان رضوی از انتصاب استانداری با رزومه اقتصادی تورم بخش خدمات چقدر است؟ وام ۳۰۰ میلیون تومانی بانک مسکن برای کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها + جزئیات هشدار! مراقب یخ‌زدگی کنتور آب منازل باشید بازار همچنان با مشکل کمبود و گرانی برنج دست‌وپنجه نرم می‌کند توانمندسازی و تقویت بنیه اقتصادی کشور، یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های دستگاه قضایی طی سال‌های اخیر بازار سنگین طلا و سکه مشهد | روند صعودی قیمت طلا تا کی ادامه دارد؟ شدت ریزش بورس پس از درگیری‌های جدید در غزه | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۸ مهر ۱۴۰۳) حراج بعدی سکه دوشنبه (۳۰ مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود طی ۲ سال، بیش از ۶۰۰ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده است نرخ امروز خودرو‌های خارجی (۲۸ مهر ۱۴۰۳) | قیمت‌ها صعودی شد طلا و سکه در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۲۸ مهر ۱۴۰۳) رشد ۳۹.۵ درصدی صادرات خاویار از ابتدای ۱۴۰۳ در کشور نرخ امروز خودرو‌های داخلی (۲۸ مهر ۱۴۰۳) | پراید ۳۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مشهد میزبان نخستین نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان | رشد ۳۲ درصدی صادرات استان به افغانستان در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۳ نرخ امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۲۸ مهر ۱۴۰۳) | طلا و سکه رکورد جدید قیمتی ثبت کردند قیمت محصولات لبنی غنی‌شده با ویتامین به‌زودی اعلام می‌شود + ویدئو لزوم ثبت برند ملی زعفران ایران در بیش از ۶۰ کشور با ابلاغ عارف، ۲ وزیر عضو جدید شورای عالی کار شدند سیاست‌های اقتصادی در افغانستان نوید برگزاری نمایشگاه موفق در مشهد را می‌دهد تشکیل پرونده برای ۳۲۶ واحد کافی‌شاپ مشهد از ابتدای سال ۱۴۰۳ کنسرو‌ها مواد نگهدارنده‌ ندارند تولید خودروسازان داخلی کاهش یافت آغاز پیش‌فروش بلیت‌های قطار از امروز (۲۸ مهر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

طی ۲ سال، بیش از ۶۰۰ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده است

  • کد خبر: ۲۹۵۲۸۸
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
طی ۲ سال، بیش از ۶۰۰ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده است
از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه ۱۴۰۳، بیش از ۱۹۲ هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مشاغل خانگی یکی از مهم‌ترین بسترهای رشد و شکوفایی اقتصاد خانوارهاست که بستر رشد اقتصادی و رونق تولید را فراهم می‌کند. این دسته کسب و کارها مصرف انرژی و هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهند و با حذف هزینه‌های سنگین اجاره بها و هزینه ایاب و ذهاب زودتر به بهره‌برداری و درآمدزایی و ثمردهی می‌رسند.

از نگاه کارشناسان بازار کار، توجه به مشاغل خانگی و کارآفرینی خانگی یکی از زیرمجموعه‌های مهم حوزه تولید و کارآفرینی به شمار می‌رود که بیشتر افراد فعال در آن را زنان تشکیل می‌دهند. به زعم آنها ایجاد خوداشتغالی بین اعضای خانواده، عدم نیاز به دریافت تسهیلات کلان و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری از ویژگی‌ها و مزایای ایجاد کسب و کارهای خانگی است.

هم اکنون کشورهای چین، ایتالیا،‌ استرالیا و انگلستان از جمله کشورهای موفق در زمینه توسعه کسب و کارهای خانگی به شمار می‌روند که کارآفرینی خانوادگی در آنها روز به روز و به شکل تخصصی‌ در حال گسترش است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه‌اندازی و گسترش مشاغل خانگی را به عنوان یکی از برنامه‌های مهم و راهبردی خود در دستور کار قرار داده و در راستای تسهیل فضای کسب و کار نسبت به کاهش زمان صدور مجوزهای مشاغل خانگی اقدام کرده است.

بر اساس گزارش‌های معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه امسال بیش از ۱۹۲ هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شده است. همچنین طی این مدت ۹۵ هزار مجوز مشاغل خانگی به شکل آنی صادر شده است.

افزایش صدور و مجوز مشاغل خانگی به میزان ۱۴۵درصد و افزایش سهم منابع قرض الحسنه در حوزه مشاغل خانگی به میزان ۶۰۰ درصد با مجموع جذب اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومان از جمله اقدامات صورت گرفته ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در این مدت بوده است.

بر اساس آمارها افزایش صدور مجوزهای مشاغل خانگی ۲.۵ برابر و سهم منابع قرض الحسنه در زمینه مشاغل خانگی ۷ برابر رشد داشته است. همچنین از نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳ بیش از ۶۸۶ هزار و ۳۰۰ فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده است.

افزایش ۴ برابری پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و تشکیل تعداد ۲۱ تعاونی استانی مشاغل خانگی برای نخستین بار در طول سالهای اخیر از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است.

حمید نجف - کارشناس بازار کار مهم‌ترین مزیت مشاغل خانگی را کم سرمایه بر بودن این مشاغل می‌داند و می‌گوید: مشاغل خانگی ضمن درآمدزایی و سودآوری بالا از تنوع رشته بالایی برخوردار است و بر خلاف برخی مشاغل بروکراسی‌های دست و پاگیر و پیچیده اداری را ندارد، از این رو افراد به سهولت می‌توانند یک کسب و کار خانگی برای خود راه‌اندازی کنند.

او مشاغل خانگی را با توجه به کم هزینه بودن و سرعت راه‌اندازی بهترین راهکار برای اشتغال جوانان جویای کار به ویژه فارغ التحصیلان دانسته و می‌گوید: ظرفیت توسعه مشاغل خانگی در کشور ما بالاست و بخش اعظمی از هدفگذاری ایجاد اشتغال در کشور می‌تواند از طریق فرصتهای شغلی خانگی محقق شود.

این کارشناس بازار کار مصوبه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در دولت قبل را یکی از اقدامات موثر در رفع موانع پیش روی کارآفرینان دانست و گفت: با کاهش زمان صدور مجوزهای کسب و کار، توسعه مشاغل خانگی سرعت گرفت و افراد به جای ماه‌ها دوندگی برای گرفتن یک مجوز، توانستند کسب و کار خود را در کمترین زمان ممکن ایجاد کنند و رونق دهند.

سال گذشته مبلغ تسهیلات مشاغل خانگی با ۳۳ درصد رشد به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که طبق اعلام معاونت اشتغال وزارت کار در نیمه دوم سال نیز ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تقویت منابع وام مشاغل خانگی از سوی بانک مرکزی اختصاص پیدا کرد و جمعا به ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

مرداد ماه امسال محمود کریمی بیرانوند - معاون اشتغال وزیر کار اعلام کرد که برای سال جاری مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی ابلاغ شده که به زودی پرداخت می شود. طبق آخرین اخبار این اعتبار تخصیص یافته و پرداخت آن از دو ماه قبل به متقاضیان راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی آغاز شده است.

از نگاه کارشناسان بازار کار، ایجاد خود اشتغالی بین اعضای خانوده، عدم نیاز به دریافت تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری از جمله مزایای ایجاد کسب و کارهای خانگی به شمار می‌رود از این رو با توجه به محدودیت فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری، استقبال کارجویان از مشاغل خانگی بیشتر می‌شود.

بر اساس این گزارش، علاقمندان به راه‌اندازی مشاغل خانگی جهت کسب اطلاع از فهرست رشته‌های مشاغل خانگی و هرگونه اطلاعات لازم می‌توانند به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https://mkh.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->