دستگیری متهم به ۲۰۰ فقره موبایل قاپی در مشهد مجازات افشای اسرار بیماران از طرف پزشک چیست؟ مرگ دلخراش خاله ۱۴ ساله به دست خواهرزاده ۵ ساله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) شتر، عامل مصدومیت ۸ نفر در تصادف ۴ تریلی در جاده طبس - اصفهان سربازان امریه می توانند در آتش نشانی خدمت کنند وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید مرگ یک جوان در پی شلیک پلیس +اطلاعیه پلیس واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری + جزئیات (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حقوق معوق معلمان خرید خدماتی و حق التدریس در اسرع وقت پرداخت شود
سرخط خبرها

در خانه بمانید و اهداکننده شیر خود باشید/ اهدای شیر مادر جانی تازه در رگ‌های نوزادان نیازمند

  • کد خبر: ۲۹۵۵۵
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
در خانه بمانید و اهداکننده شیر خود باشید/ اهدای شیر مادر جانی تازه در رگ‌های نوزادان نیازمند
بانک شیر مشهد نیازمند کمک خیران و مادران اهداکننده است
طنین همتی/شهرآرانیوز، بانک شیر مادر با این هدف ایجاد شده است: حمایت تغذیه‌ای از نوزادان نارس، به‌ویژه نوزادان نارس بستری و نوزادانی که به‌صورت موقت از تغذیه با شیر مادر خود محروم هستند و مادران آن‌ها توانایی تغذیه نوزاد با شیر خود را ندارند.
اولین بانک شیر ۳ سال پیش در تبریز ایجاد شد که باتوجه‌به آمار چشمگیر در افزایش بهبودی نوزادان نارس در بقیه نقاط کشور، استان‌های دیگر نیز به ایجاد چنین پایگاهی توجه کردند. سال گذشته ۱۰ استان در کشور این بانک را ایجاد کردند. یکی از این بانک شیر‌ها شهریورماه ۹۸ در شمال شرق کشور در مشهد و در بیمارستان ام‌البنین افتتاح شد.
 
بانک شیر مؤسسه‌ای خیرخواهانه و عام‌المنفعه

مسئول برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت درمان درباره بانک شیر مادر در مشهد و تنها بانک شیر شمال شرق کشور گفت: بانک شیر یک موسسه بدون سودرسانی مالی است و وجه نقدی به ازای اهدا و یا دریافت شیر مادر پرداخت نمی گردد و در حقیقت یک کار خیرخواهنه و عام المنفعه است.
مریم پورشیرازی در ادامه افزود: به این صورت که مادرانی که شیرشان مازاد بر شیرخوار خودشان است، از بدو تولد تا یک‌سالگی شیر مازادشان را که قبلا دور می‌ریختند، برای ما قطره‌قطره آن حیات‌بخش است، جمع می‌کنند.
وی بیان کرد: شیری که از مادر‌ها گرفته می‌شود و بعد از انجام آزمایش‌ها داخل بانک شیر پاستوریزه می‌شود، حاوی ماده ایمنی برای نوزاد نارس است که در هیچ شیرخشکی این ماده ایمنی پیدا نمی‌شود.
این کارشناس در ادامه بیان کرد: گیرندگان شیر معمولا نوزادان نارس و محروم از شیر مادر هستند که بعضی از آن‌ها ادامه حیاتشان به خوردن شیر مادر وابسته است و مادرانی که به هر دلیلی منع شیردهی دارند، به‌ویژه نوزاد دوقلو و چندقلو، عموما دریافت‌کننده از بانک شیر هستند.

کاهش عفونت‌های گوارشی در نوزادان مصرف کننده

پور شیرازی در ادامه تاکید کرد: مصرف شیر خشک در بعضی از بچه ها باعث عفونت های دستگاه گوارش می شود و متعاقبا منجر به افزایش مرگ و میر درنوزادان نارس می شود که بعد از اینکه بانک شیر را پارسال در مشهد راه اندازی شد میزان عفونت های خونی و گوارش و مرگ و میر نوزادان نارس کاهش یافته است همچنین منجر بخه صرفه جوئی در خرید شیر خشک در بیمارستان گردیده است.


بی‌اطلاعی مادران از وجود بانک شیر در مشهد
مسئول برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت درمان با اشاره به اینکه متأسفانه خیلی از مادران از وجود بانک شیر در مشهد بی‌خبر هستند و شیر مازاد خود را دور می‌ریزند، گفت: آن‌ها نمی‌دانند قطره‌قطره آن مثل خون باارزش است.

کاهش استقبال اهداکنندگان بعد از شیوع کرونا
وی با بیان اینکه تقاضا برای شیر مادر روزانه وجود دارد، ابراز کرد: متأسفانه از زمان شیوع کرونا استقبال اهداکنندگان کاهش پیدا کرده و اهداکننده جدید هم خیلی کم شده است. اکنون نیازمند اطلاع‌رسانی به شهروندان هستیم که ادامه‌دهنده این کار خیرخواهانه باشند.

صفر تا صد مراحل اهدای شیر، نیازمند کمک خیران
وی با تأکید بر نیاز مبرم به کمک‌های مالی خیران اضافه کرد: مادری که به‌عنوان اهداکننده انتخاب می‌شود، باید آزمایش‌هایی مثل ایدز و هپاتیت و... انجام دهد که این آزمایش‌ها چیزی حدود ۸۰ هزار تومان هزینه دارد، ولی برای مادر اهداکننده رایگان است. چون این کار خیرخواهانه است، هزینه آزمایش‌ها را خیرین (گروه راه سلامتی)می‌پردازند. خرید ظروف یک‌بار مصرف شیردهی از دیگر هزینه‌هایی است که باید پرداخت شود و این امر حضور خیران را بیشتر از پیش پررنگ می‌کند.
وی با اشاره به اینکه حتی همین هزینه پرداختی به راننده‌های حمل شیر از خانه اهداکننده تا بانک را هم خیران پرداخت می‌کنند، ادامه داد: این فرایند از صفر تا صد نیازمند کمک خیران است، چون ما شیر را رایگان دریافت می‌کنیم و رایگان هم اهدا می‌کنیم.

بیشتر اهداکنندگان مادران مناطق محروم هستند
پورشیرازی گفت: معمولا مادران اهداکننده از مناطق محروم شهر هستند که باتوجه‌به اینکه این کار را خیرخواهانه انجام می‌دهند، سعی کردیم سبد غذایی برای آن‌ها تهیه کنیم، چون آن‌ها در واقع برای ۲ بچه شیردهی دارند. اما خود آن‌ها هم تأکید می‌کنند این کار را خیرخواهانه انجام می‌دهند و هیچ چشم‌داشتی ندارند.

جان بعضی نوزدان به شیر اهدایی وابسته است
این کارشناس تصریح کرد: بعضی نوزادان که مشکل نارسایی دارند و بدنشان شیرخشک را قبول نمی‌کند، حتما باید از شیر مادر استفاده کنند که در صورت کاهش اهدای شیر، این نوزدان به مشکل برمی‌خورند.
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->