اعزام ۱۲۰ هزار و ۷۶۲ نفر از واجدین شرایط به عمره مراجعه بیماران کشور‌های اروپایی و آمریکایی برای درمان چشم به ایران دستگیری ۱۵ سارق خشن در جشن تولد موبایل‌قاپ حرفه‌ای در مشهد + عکس سازمان غذا و دارو دستمال کاغذی‌های غیربهداشتی در بازار را معرفی کرد اعزام ۲۲۸۵ نفر به حج عمره از خراسان رضوی زمان صدور احکام جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری اعلام شد ۱۳ آبان فرصتی برای محک ظرفیت‌های فرهنگی کشور تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون قضاوت تا ۲۰ آبان ۱۴۰۳ + شرایط ثبت‌نام پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۳) | بارش‌های پراکنده تا ظهر امروز سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی منصوب شد (۷ آبان ۱۴۰۳) هوش مصنوعی، راهکاری نوین در کنترل ترافیک آغاز دومین دوره واکسیناسیون اهداکنندگان خون، علیه هپاتیت B آیا دارو‌های ضدافسردگی اعتیادآور هستند؟ همه چیز در مورد ژن درمانی سرطان و جایگزینی ژن سالم به جای ژن جهش یافته جابه‌جایی بیش از ۱۵ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد طی ۷ ماه امسال رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ظرفیت‌های حاشیه شهر مشهد دیده شود برداشت زعفران در تایباد تلفات داد (۷ آبان ۱۴۰۳) شبکه فرسوده توزیع آب به طول ۲۵ کیلومتر در روستا‌های مشهد اصلاح شد احکام مستمری خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدن طبس در خراسان رضوی صادر شد سکته مغزی، دومین علت مرگ در ایرانی‌ها ثبت یک‌ونیم میلیون مراجعه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خراسان رضوی به مراکز درمانی بارش باران در محور مشهد- کلات | کاهش دید افقی رانندگان در محور مشهد- چناران (۷ آبان ۱۴۰۳) کودکان زیر ۵ سال پرخطرترین گروه سنی در بروز مسمومیت‌ها وضعیت نامناسب دستگاه‌های سنجش تراکم استخوان در کشور آخرین وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | آیا تکلیف بازنشستگان حداقل‌بگیر مشخص شد؟ (۷ آبان ۱۴۰۳) اماواگرهای پشت فرمان نشستن افراد مسن | رانندگی به وقت سالمندی دیدار چهره به چهره فرماندار مشهد با مردم | درمانگاه به «شفا» می‌رسد جلوگیری از سوءاستفاده‌ها در تصادفات با کروکی الکترونیکی
سرخط خبرها

راننده‌های اداره بهزیستی خراسان رضوی سهمی از رفاهیات ندارند

  • کد خبر: ۲۹۶۳۵۴
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
راننده‌های اداره بهزیستی خراسان رضوی سهمی از رفاهیات ندارند
راننده‌های اداره بهزیستی استان خراسان رضوی از دستمزد پایین و بیمه‌ای که شامل حالشان نشده است گلایه دارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ راننده‌ها با همه وجودشان، مایه گذاشته‌اند. به گفته یکی از آنها، هم خودشان مثل یک ماشین کار می‌کنند، هم ماشین نونوار و صفرشان را زیر پای رئیس و کارمند برای رتق‌و‌فتق سازمانشان گذاشته‌اند. تعدادی از راننده‌های اداره بهزیستی، صدایشان را به صدای مردم شهرآرا می‌رسانند و می‌خواهند در این اوضاع اقتصادی، هیچ نام و نشانی از آنها درمیان نباشد تا از حداقل حق‌و‌حقوقشان هم نیفتند. متن قرارداد را هم در اختیارمان می‌گذارند تا تأییدی بر گفتارشان باشد. شهرآرا نیز در ادامه پیگیر درددلشان از سازمان موردنظر می‌شود.

۱۴‌سال سابقه‌ای که دیده نمی‌شود

سال‌ها پیش کارش را با حقوق ۳۰۰‌هزار تومانی در واحد نقلیه اداره بهزیستی شروع کرده است. می‌گوید: وقتی زن و بچه داری باید به هر دری بزنی که از راه حلال پول در بیاوری و شکمشان را سیر کنی. با خودم گفتم اینجا یک اداره اسم‌و‌رسم‌دار است و حق‌و‌حقوق را کامل می‌دهد. اولش پرداختی‌های حقوق ممکن است کم باشد یا بیمه‌ای در کار نباشد، اما بعد چند سال، حتما درست می‌شود.

او با لحنی اندوهگین و ناراحت ادامه می‌دهد:، اما بعد از حدود ۱۴‌سال، باید قرارداد سفید امضا کنیم آن هم با شرکتی که معلوم نیست که چیست و کیست! هرطور هم دلشان بخواهد قرارداد می‌بندند؛ طوری که نتوانی حرفی بزنی، گلایه‌ای کنی و حقت را بگیری.

همکار دیگرش می‌گوید: با این نبود امنیت شغلی، قسمت عجیب و شاهکار قصه کار ما این است که هر ماه، ۳ میلیون‌و ۱۰۰ هزار تومان باید برای بیمه بدهیم، چون بیمه‌ای از طرف سازمان برای ما در کار نیست.
در میان همهمه و شلوغی صدای راننده‌ها، یکی از راننده‌ها با حالتی مظلومانه می‌گوید: به همه اینها اضافه کنید که سهم ما از عیدی و پاداش و رفاهیات و سنوات، هیچ است تقریبا هیچ.

پای مال و جان درمیان است

وجه اشتراک گلایه‌هایشان این است: برای این کار بخورونمیر، هم مالمان وسط است و هم جانمان. یکی از آنها توضیح می‌دهد: ماشین ما باید تمیز و بی‌عیب و نقص و در شأن اداره و سازمان باشد، خودمان هم طبق موظفی باید کار کنیم. در واقع باید دو حقوق یکی برای ماشین و دیگری حق رانندگی خودمان دریافت کنیم نه آنکه حقوق ۱۰‌میلیون تومانی با کلی کسورات به ما بدهند.
دیگری هم به حرف‌های همکارش توضیحاتی را اضافه می‌کند: روزی هم که به هرعلتی نیستیم و نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم ۵۰۰‌هزار تومان کسر حقوق ثبت می‌شود.

از طرفی شنیده‌ایم که برای ۱۱۰‌راننده این سازمان، هزینه ۳ میلیارد تومانی بودجه دریافت می‌کنند، اما نیمی از این هزینه هم به ما تعلق نمی‌گیرد. همچنین مسئولان بهزیستی معتقدند؛ ما راننده‌ها با این همه زحمت نباید بیشتر از کارمند حقوق دریافت کنیم. در حالی که ممکن است من راننده دوبرابر کارمند کار کنم و زحمت بکشم. علاوه بر آن پای وسیله نقلیه و هزینه‌هایش نیز در میان است.

جریمه برای تمیز نبودن خودرو

راننده میان‌سال دیگر نیز که سابقه کاری‌اش در این اداره، کم نیست، ادامه می‌دهد: خدا را خوش می‌آید این‌گونه قرارداد مقابل ما می‌گذارند که الا‌و بلا باید امضا کنید. در این قرارداد، هیچ‌گونه حقی برای زحمت ما و حتی ماشین لحاظ نشده است. نه از پول سوخت و هزینه‌های تعمیر و استهلاک ماشین، نه لاستیک و مسائل دیگر. بعد می‌گویند ساعتی ۷۱‌هزار تومان به شما می‌دهیم و شما باید دربست در خدمت عوامل اداره باشید و ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر روزانه با ماشین خودتان برانید و درخدمت ما باشید.

برای اینکه نشان بدهد قرارداد حالتی یک‌طرفه و به نفع کارفرماست و حقی برایشان دیده نشده بند‌هایی از قرارداد را نشان می‌دهد و آن را با صدای بلند می‌خواند: خودرو می‌بایست از نظر نظافت ظاهری و داخلی، وضعیت مناسب و دارای تجهیزات لازم و آماده به کار و خدمات باشد. درصورت بازدید نماینده کار فرما از وضعیت نظافت خودرو و مشاهده مغایرت، معادل مبلغ ۵ میلیون ریال از کارکرد ماهیانه (راننده) کسر خواهد شد.

یا در بند دیگری آمده است؛ همه هزینه‌های اتومبیل از قبیل استهلاک لاستیک و لوازم یدکی و سوخت و... همچنین خسارات ناشی از تصادف و تعمیرات اعم از موتوری و بدنه و جرائم رانندگی، کلا بر عهده راننده است و پیمانکار در این باره هیچ مسئولیتی ندارد.
همچنین طبق بندی دیگر، حق بیمه تأمین اجتماعی و سهم راننده به عهده راننده است. مالیات مازاد بر معافیت بر عهده راننده است و کارفرما (اداره کل بهزیستی خراسان رضوی) هیچ‌گونه تعهدی در این باره ندارد.

یا در جایی دیگر از این قرارداد ذکر شده است: این قرارداد مشمول حداقل دستمزد و حقوق پایه، حق مسکن، بن، خواروبار، حق اولاد، پاداش، سنوات، مرخصی و دیگر مزایای قانونی به شکل مجزا نمی‌شود.
رانندگان در ادامه خواسته‌شان را متفق‌القول می‌گویند: درخواست ما این است که تبدیل وضعیت شویم و قرارداد بستن با خودرو و راننده جداگانه باشد و با راننده به شکل نیروی انسانی قرارداد بسته شود. یا اگر زحمتی می‌کشیم طبق آن دریافتی داشته باشیم.

حداقل حقوق دریافتی راننده‌ها، ۱۴‌میلیون تومان است

مطالبه راننده‌ها را منوچهرعدالت‌جو، معاون پشتیبانی و منابع انسانی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی این‌طور پاسخ می‌دهد: برای این افرادی که در مجموعه ما خدمت می‌کنند قرارداد حجمی بسته می‌شود و این نوع قرارداد شرایط خاص خود را دارد.

عدالت‌جو ادامه می‌دهد: از همان ابتدای کار، به این افراد شرایط کاری ذکر می‌شود و آنها نیز حجم کار با وسیله نقلیه‌شان را پذیرفته اند. خود ما نیز بر عملکرد شرکت نظارت می‌کنیم. وقتی نماینده‌های شرکت گزارش کار همکاران را می‌آورند هزینه را به حساب شرکت واریز می‌کنیم.

او درباره نحوه به‌کارگیری این افراد نیز می‌گوید: استخدام نیرو برای دو حوزه خدماتی و نقلیه، ممنوع است. مگر اینکه خرید خدمات باشند به عنوان مثال راننده تعداد ساعت کار موظفی دارد و کیلومتر مأموریتی که راننده‌ها باید انجام دهند مشخص است و بر اساس آن، دستمزد دریافت می‌کنند.
برای این کار هم بررسی و تحقیق زیادی انجام شده و حجم کل کار براساس تعداد راننده‌ها که ۹۰ تا ۱۰۰ راننده در استان است، تقسیم می‌شود.

تأکید بر بیمه شدن راننده‌ها

معاون پشتیبانی و منابع انسانی اداره کل بهزیستی استان از افزایش ۴۵‌درصدی نرخ دستمزد در مقایسه با سال گذشته می‌گوید و کف و سقف حقوق حوزه نقلیه را بیان می‌کند: در ماه گذشته طبق قرارداد همکاران ما ۲۹‌میلیون تومان نیز دریافتی داشته‌اند و تا این لحظه کسی برای حقوق کم، اعتراضی نداشته است. درواقع در حال حاضر دریافتی همکاران ما در این واحد کمتر از ۱۴، ۱۵‌میلیون تومان نیست و اگر کسی شاکی است حضوری مراجعه کند تا با سند و مدرک صحبت کنم.

عدالت‌جو از تمهیدات بیمه‌ای برای این گروه می‌گوید: طبق قرارداد وظیفه نداریم این گروه‌های شغلی را بیمه کنیم، اما به شرکت گفته‌ایم همه این افراد را بیمه کنند و حتی کمکی به شرکت می‌کنیم که این افراد را بیمه کنند.

اینکه همکاران نقلیه بگویند قرارداد سفیدامضابه آنها داده شده درست نیست و باید فردی که کار می‌کند تعهدی برای کار بدهد. او با تأکید بر اینکه دستمزد همکاران ما در حوزه دیگر رقمی کمتر است توضیح می‌دهد: تازه استخدامی‌های ما در حوزه‌های مختلف با مدرک فوق لیسانس حقوق ۱۰‌میلیون تومانی دریافت می‌کنند.

عدالت‌جو در پاسخ به این پرسش که هم وسیله نقلیه و هم خودشان برای یک اداره دولتی به کار گرفته می‌شوند ابراز می‌کند: اینکه هم وسیله نقلیه و هم خودشان کار می‌کنند قابل درک است. از سویی اگر نیرو‌های شرکتی در سازمان به‌کارگیری و پیمانی شوند برای ما نیز بهتر است.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی اداره کل بهزیستی استان خراسان درباره بند‌های مختلف قرارداد و جریمه‌ها نیز می‌گوید: خیلی از این جرائم اعمال نمی‌شود مگر تخلف محرز باشد و فرد نخواهد همکاری کند، اما در حقیقت نهایت همکاری را با همکاران حوزه نقلیه داریم. به طور مثال، همکاری در واحد نقلیه به علت تصادف مدتی حضور نداشت و جایگزینی هم معرفی نکرده بود، اما حقوق دریافت کرد.

تجمع راننده‌ها مقابل بهزیستی

صبح روز گذشته تعدادی از راننده‌ها در اعتراض به تبعیض حقوق، نبود مزایا، کار زیاد، حقوق کم و قرارداد کاری که به گمان آنها یک‌طرفه است مقابل بهزیستی استان خراسان رضوی تجمع کردند. حاضران در تجمع خواستار برقراری عدالت در کار، پرداخت به‌موقع حقوق، دستمزد متناسب با کار، دریافت رفاهیات و مزایا همچون دیگر کارمندان، اصلاح بند‌هایی از قرارداد کاری، برخورداری از بیمه و دیگر موارد بودند. به گفته تعدادی از راننده‌ها، مسئولان این اداره کل حاضر به پاسخ‌گویی به آنها نشدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->