استقبال ١٠٠ درصدی از پرواز دمام-مشهد | گسترش تعاملات اقتصادی، فرهنگی و گردشگری مذهبی بین دو کشور ایران و عربستان چه تعداد از سهامداران مشمول دریافت سود سهام عدالت شدند؟ ورود سازمان حمایت به کمبود قطعات خودرو‌های چینی دریای خزر طوفانی و صید ماهی ممنوع شد (۲۹ آذر ۱۴۰۳) آیا احتمال ریزش قیمت دلار وجود دارد؟ (۲۹ آذر ۱۴۰۳) دومین واریزی دولت در روز‌های پایانی پاییز | یارانه آذر ماه ۱۴۰۳ واریز شد افزایش ۶ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های خارجی (۲۹ آذر ۱۴۰۳) تخت‌گاز قیمت در بازار خودرو‌های داخلی (۲۹ آذر ۱۴۰۳) | پراید ۱۰ میلیون تومان گران شد بخشنامه ساعت کاری ادارات تا پایان بهمن ۱۴۰۳ اعلام شد آنچه باید درخصوص بحران ناترازی انرژی این روزها بدانیم | چرا برق و گاز قطع می‌شود؟ طلا در مشهد کاهشی شد (۲۹ آذر ۱۴۰۳) دلیل تفاوت مبلغ سود دارندگان سهام عدالت تنظیم قرارداد‌های مسکن ملی در دفاتر مشاوران املاک ممنوع است احتمال توقف قطعی‌های برق طی ۱۰ روز تا دو هفته آینده کاهش نرخ دلار، طلا و سکه در آخرین روز هفته (۲۹ آذر ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد در کانال ۷۷ هزار تومان و تتر در کانال ۷۹ هزار تومان شب‌کاری بعضی از کارگران به علت قطعی برق افزایش ۵۰ درصدی تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها نحوه دریافت خسارت به لوازم خانگی ناشی از قطعی برق چگونه است؟ | قطعی‌های برق در مشهد هنوز ادامه دارد لزوم اعمال مزد پایه سنوات و مزایای حق تاهل در لیست بیمه از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۳ قیمت میوه یلدایی در میادین تره بار مشهد اعلام شد (۲۹ آذر ۱۴۰۳) | خرده فروشان مجاز به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها هستند افزایش ۲۰ تا ۴۵ درصدی قیمت لاستیک به بهانه افزایش نرخ ارز + سند جدول افزایش حقوق ۱۴۰۴ منتشر شد | حقوق سال آینده کارمندان دولت چقدر افزایش می‌یابد؟ علت کم واریز شدن سود سهام عدالت چیست؟ گلایه مردم از عدم همخوانی اطلاعیه‌های خاموشی با قطعی‌های برق قطع برق ۱۲ هزار ویلا در گیلان ویدئو| مسیر قطار راه آهن مشهد-سرخس بازگشایی شد (۲۸ آذر ۱۴۰۳) صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مردم خراسان رضوی در مصرف گاز | حتی یک مورد قطعی گاز نداشتیم نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی اعلام شد + لینک حقوق کارگران در صورت تعطیلی کارگاه چگونه پرداخت می‌شود؟
سرخط خبرها

راهکار قطعی حذف شبکه واسطه‌گری از بازار خودرو

  • کد خبر: ۳۰۰۳۶۹
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
راهکار قطعی حذف شبکه واسطه‌گری از بازار خودرو
در شرایطی که اقتصاد جامعه در وضعیت تورمی قرار دارد و نهاده‌های تولید هر روز با تغییرات قیمتی ناشی از تورم و نرخ ارز روبه‌رو است، به‌روزآوری و اصلاح قیمت محصول نهایی خودروسازان متناسب با افزایش هزینه تولید، ضرورتی انکارناپذیر است؛ اقدامی که موجب توزیع منافع حاصل از تولید به تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی و حذف شبکه واسطه‌گری می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها بحث درباره موضوع آزادسازی بازار‌ها و سپردن آن‌ها به سازوکار مبتنی بر میزان عرضه و تقاضا، از محافل اقتصادی فراتر رفته است. در واقع، تبعات اجتماعی ناشی از اتخاذ سیاست قیمت‌گذاری دستوری، پای تحلیل مسائل اقتصادی را به محافل اجتماعی نیز باز کرده است.

اما قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو از آن دست مسائلی است که حاشیه‌های بسیاری را به وجود آورد، کارشناسان معتقدند قیمت‌گذاری دستوری برای اقتصاد کشور مناسب نیست چراکه قیمت‌گذاری دستوری شفافیت را از بین می‌برد و از سوی دیگر افزایش رانت در بازار را به دنبال خواهد داشت با این حال تا به امروز بیش از یک دهه از اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو می‌گذرد؛ مسیر غلطی که در کنار تحمیل حجم سنگینی از زیان به تولیدکننده، بر توسعه دلالی و واسطه گری در بازار خودرو دامن زده است.

ریشه شکاف عمیق قیمت کارخانه و بازار

با این حال سال‌هاست خودروسازان کشور تحت سیاست قیمت‌گذاری دستوری، مجاز به تعیین قیمت محصولاتشان نیستند؛ سیاستی که در دوره‌هایی که کشور با تورم‌های بالا مواجه است باعث شکاف عمیق قیمت کارخانه و بازار خودرو و سیل تقاضای غیرواقعی به سمت این بازار شده است؛ دخالت‌هایی که در این سال‌ها با عنوان حمایت از حقوق مصرف کنندگان اجرا شده، اما به زیان مشتریان واقعی و بازار خودرو عمل کرده است.

اما سوال اساسی این است که در شرایطی که اقتصاد جامعه در وضعیت تورمی قرار دارد و نهاده‌های تولید آن هر روز با تغییرات قیمتی ناشی از تورم و نرخ ارز روبه‌رو است، چگونه می‌شود که خودرو بدون توجه به این وضعیت برای مدت طولانی نرخ مشخص و ثابتی دارد و دولت‌مردان به ضرورت به روزرسانی قیمت خودرو و تبعات آن پی نبرده اند.

خرید گران مواد اولیه و فروش ارزان خودرو

در حالی که همگی می‌دانیم که در هر فعالیت تولیدی، افزایش بهای نهاده‌های تولید، تاثیر مستقیمی در افزایش بهای تمام شده تولید آن کالا دارد. به عنوان مثال برای محصولی مانند خودرو افزایش چندین برابری قیمت نهاده‌های تولید اعم از فولاد، چدن، مواد پتروشیمی و … و عرضه آن از طریق بورس با نرخ جهانی از علل بالا رفتن بهای تمام شده شرکت‌های خودروسازی است، اما متاسفانه به دلیل قیمت گذاری دستوری این تناسب سازی هزینه تولید با قیمت نهایی محصول انجام نمی‌شود و حاصل آن انباشت زیان برای خودروساز و پر شدن جیب دلالان بازار است.

با این وجود تا به امروز حدود ۱۹ ماه از فریز قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها می‌گذرد؛ بن بست قیمتی که بدون شک یکی از دلایل اصلی به ثمر ننشستن برنامه تولید سال گذشته خودروسازان و همچنین کاهش سرعت رشد تیراژ شرکت‌ها در سال جاری است؛ اما اگر سیاست گذار در سال جاری به دنبال افزایش تولید و تامین نیاز بازار و انجام به موقع تعهدات خودروسازان و حتی تثبیت و تعدیل قیمت هاست، راهی جز حرکت در مسیر اصلاح و روزآوری قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها متناسب به رشد هزینه‌های تولید ندارد.

با قیمت گذاری دستوری به دلال‌ها فرصت دادیم

تجربه نشان می‌دهد سرکوب قیمت برای دوره‌ای طولانی، آن هم برای کالایی پرمتقاضی که قیمت مواد اولیه تولید آن به طور میانگین رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرده نه تنها امری ناممکن است بلکه پافشاری بر آن نتیجه‌ای جز تضییع منافع تولیدکننده و مصرف کننده واقعی و توسعه شبکه سوداگری و دلالی در بازار خودرو نخواهد داشت.

البته بخشی از مقاومت شکل گرفته در برابر اصلاح قیمت خودرو از سوی کسانی است که معتقدند که با به روز آوری قیمت خودرو در کارخانه متناسب با هزینه تولید، بازار آشفته و قیمت خودرو روند افزایشی را در بازار خواهیم دید؛ نگاهی که شاید تا چند ماه قبل درست بود، اما امروز که بازار خودرو حتی به نوسانات سنگین نرخ ارز هم بی اعتنا است، به نظر می‌رسد بازار مسیر ثبات نسبی را در پیش گرفته است و با به روز آوری قیمت‌ها نگاه سرمایه‌ای به خودرو کم رنگ‌تر می‌شود و سرمایه‌های سرگردان راه دیگری برای سود دهی انتخاب می‌کنند.

در واقع با واقعی شدن قیمت خودرو بر اساس بهای تمام شده آن، نه تنها از سود انتظاری خرید خودرو از کارخانه و انگیزه حضور واسطه‌گران می‌کاهد بلکه این فرایند باعث توزیع منافع حاصل از تولید به تولیدکننده و مصرف کننده واقعی شده و با اطمینان بخشی در رسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی شاهد حذف واسطه گران از بازار خودرو خواهیم بود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->