حسن نوریزاده در گفتگو با شهرآرانیوز اظهار داشت: در موضوع تردد مسافر و زائر بین مشهد و تهران، ما بیشترین حجم جابهجایی را داریم و یکی از راههایی که هم ارزانقیمت باشد و هم امنیت مسافر حفظ شود، راهآهن و قطار است؛ موضوعی که دستور خود حضرت آقا هم است. به هر حال چندین سال است که میخواهیم این قطار سریعالسیر و قطار برقی مشهد را سریعتر راهاندازی کنیم.
او در ادامه، خاطرنشان کرد: پس از بررسی کارشناسان فنی و با توجه به اعتبارات موجود در وضعیت اقتصادی کشور، مقرر شد فاز اول راهآهن فعلی مشهد-تهران به برقی ارتقا پیدا کند. این باعث میشود که قطار ۱۹۰ تا ۲۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: از سوی دیگر، با توجه به اینکه کریدور شمال به جنوب در حوزه باری برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و در واقع اقتصادی است، ادامه توسعه و برقیکردن خط قطار از سرخس تا مشهد و از تهران تا تبریز و چشم ثریا جهت اتصال به حوزه کشور ترکیه و اروپا با هر دو نگاه یعنی هم باری و هم مسافریباری توجیه اقتصادی دارد. مسافری هم به جهت امنیتی که برای ما دارد. این موضوع در دستورکار اول قرار گرفته و در حوزه استان هم مصوب شده است.
نوریزاده ادامه داد: ما به دنبال اجراییشدن این طرح هستیم؛ البته یک طرح دیگر هم هست، طرح «سریعالسیر» که باید مطالعات آن انجام شود. چون از لحاظ هزینه، طرح برقیکردن قطار مشهد- تهران حدود دو میلیارد دلار هزینه دارد و طرح سریعالسیر که تنها دو ساعت فاصله را کاهش میدهد، ۲۰ میلیارد دلار. اگر بحث ما مسافرین در موضوع زیارت باشد، طبیعتاً دو ساعت منطقی نیست و توجیه ندارد.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی و اعتبارات، اولین اقدام، برقیکردن فاز اول قطار مشهد به تهران است. مطالعات این پروژه انجام شده است، اما اینکه اجرای این پروژه چقدر زمان میبرد، دوستان زیرساخت باید پاسخ دهند. آقای استاندار روی این موضوع تمرکز ویژهای دارند و اگر اهتمام ایشان نبود، به این فاصله کم این اتفاقات نمیافتاد.