رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

تحریم خارجی، بایکوت داخلی

  • کد خبر: ۳۰۳۹
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
تحریم خارجی، بایکوت داخلی
انتقاد از نحوه پوشش نشست خبری وزیر امور خارجه در رسانه ملی

وزیر امور خارجه کشورمان برای اولین بار به مناسبت روز خبرنگار، در جلسه ای طولانی میزبان اصحاب رسانه بود تا پاسخ‌گوی سؤالات آنان باشد.پخش زنده این نشست با توقف در پخش از شبکه خبر همراه بود. تعدادی از کانال‌ها و شبکه‌های خبری این اقدام صداوسیما را عجیب و به بایکوت ظریف توصیف کردند.
محمد‌جواد ظریف در این نشست و در پاسخ به اینکه «برخی از منتقدان شما ادعا می‌کنند قصد دارید در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد شوید. شاید علت برخی از فشارهای داخلی به شما در این چهارچوب باشد.» تصریح کرد: من پیش از این نیز در این زمینه اعلام موضع کرده و گفته‌ام که قصد ندارم در این حوزه ورود پیدا کنم. من اکنون در برابر تمام جهان اعلام می‌کنم که من آن کار را بلد نیستم و دنبال آن کار نمی‌روم و به کسانی که نگران ۱۴۰۰ هستند می‌گویم نگران ۱۴۰۰ نباشند و بگذارند ما کاری را که بلدیم انجام دهیم و به خاطر نگرانی از ۱۴۰۰ مانع کار ما نشوند. من مخلص این افراد نیز هستم. اگر این دوستان بخواهند، حاضرم در محضری که آن‌ها می‌گویند حضور پیدا کنم و تعهد محضری بدهم که من در ۱۴۰۰ در خانه هستم یا در دانشگاه، و قصد ورود به عرصه‌ای که آن‌ها نگرانش هستند ندارم.
وی در پاسخ به سؤالات خبرنگاری درخصوص دیدارش با رند پاول، سناتور آمریکایی، و اینکه گفته شده در آن نشست پیشنهاد دیدار با ترامپ مطرح شده است گفت: من بارها گفته‌ام که در زمان حضورم در نیویورک برای شرکت در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل و سایر جلسات می‌روم و این‌گونه نیست که به آمریکا سفر کنم. حضور من به این محدوده محدود است. البته محدود شدن همکاران من عملی غیرانسانی است.
وی با بیان اینکه آمریکا با وجود تأکید بر آزادی بیان معتقد به آزادی بیان نیست افزود: آن‌ها برای کسانی که در جلسات با بنده هستند دردسر ایجاد می‌کنند اما من هیچ وقت نگفتم که با چه کسی دیدار می‌کنم. ما برای طرف‌های مقابل البته منعی برای اعلام دیدارهایشان نداریم.
ظریف ادامه داد: نکته دیگر این‌ است که به عنوان دیپلمات باید بتوانم مذاکره کنم و طرف مقابل هم باید احساس کند که می‌تواند مذاکره کند، نه مصاحبه. اگر قرار باشد مسائل را بیرون مطرح کنم یعنی طرف باید بیاید و یک سری کلیشه بیان کند و این برای دیپلماسی سمی مهلک است. درباره آنچه در مذاکرات اتفاق افتاده چیزی مطرح نمی‌کنم اما در سفرم به نیویورک گفته شد که ظرف دو هفته تحریم می‌شوم مگر این‌که پیشنهاد( رند پال، سناتورآمریکایی) را بپذیریم که نپذیرفتم.
ظریف درباره اینکه با توجه به تحولات اخیر در منطقه آیا وقت تنش‌زدایی فرا نرسیده است‌ گفت: بنده در ابتدای مسئولیتم در وزارت خارجه در اولین مقاله‌ای که نوشتم دعوت به گفت‌وگو کردم، هم پیشنهاد گفت‌وگو با مقامات سعودی دادم. لذا باب گفت‌وگو باز است. ما آمادگی داریم. گفت‌وگو به نفع منطقه، عربستان سعودی و همه کشورهای منطقه است.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: باید مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایجاد شود. این موضوع را ضرور‌‌ می‌دانیم. البته این مسئله در نامه آقای ولایتی به دبیرکل سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۵ هم اعلام شده بود. لذا پیشنهاد جدیدی نیست اما آن‌ها بودند که استقبال نکردند. راه گفت‌وگو و امنیت منطقه باز است و در گفت‌وگوی جمهوری اسلامی ایران برای همسایگان بسته نیست.
وی درباره اینکه ‌اعلام کرده بود ‌اگر به سه چهار سال قبل ‌برگردد باز هم برجام را امضا می‌کند‌ گفت: این حرف به این علت بود که در برجام، آمریکا‌ یک عضو ضروری و یک شرط ضروری بود و ما باید مذاکره می‌کردیم اگر کسی اعتماد کرده بود برجام 2 صفحه می‌شد اما برجام ۱۵۰ صفحه شد. به خاطر اینکه ما اعتماد نداشتیم. بنده اگر به ۱۰ سال بعد هم بروم برجام را امضا می‌کنم. برجام سند افتخار مردم ایران بود. با پشتوانه رهبری برجام را امضا کردم، با مقاومت برجام را امضا کردم. لذا برجام با پشتوانه مقاومت امضا شد. برخی از دوستان ما نخواستند ببینند. امیدوارم ‌روزی ببینند.
ظریف در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا در مذاکره با اروپا بحث لغو تحریم‌ها همچنان خط قرمز ما‌ست با تأیید این موضوع گفت: برای ما نتایج اقداماتی که اروپایی‌ها در راستای اجرای تعهداتشان انجام می‌دهند مهم است. ما به آن‌ها گفته‌ایم باید نتیجه اقدامات خود را در راستای اجرای تعهداتشان به ما نشان دهند. بحث تحریم‌ها و لغو آن خط قرمز ما و خط قرمز برجام است.

حاشیه های نشست
در این نشست خبری که با حضور تعداد زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، وزیر امور خارجه خطاب به خبرنگاران و دیگر شرکت‌‌کنندگان در این جلسه گفت: اگر من در جلسه با صدای بلند صحبت می‌کنم، به خاطر سر و صدایی است که وجود دارد وگرنه من عصبانی نیستم. ننویسید ظریف عصبانی بود! من برای اینکه صدایم شنیده شود مجبورم بلند صحبت کنم مثل زمانی که به مجلس می‌روم و برای اینکه صدایم شنیده شود بلند صحبت می‌کنم. نگویید ظریف عصبانی بود!‌ من عصبانی نیستم. در آغاز این نشست، محمود دعایی، مدیر‌مسئول روزنامه اطلاعات، زمانی که در وصف ظریف و همچنین برخی توهین‌هایی که ‌به وی می‌شود‌ سخن می‌گفت، جملاتش را همراه با بغض و گریه بیان کرد.
در پایان این نشست که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، خبرنگاران با وزیر خارجه عکس یادگاری گرفتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->