به گزارش شهرآرانیوز؛ میگوید چند خبر خوب برای مردم دارد و با همین خبرها شروع میکند: قرار است به زودی سیستم تجزیه و تفکیک بستههای پستی که تا پیش از این به صورت سنتی و از سوی نیروی انسانی از هم مجزا میشد، هوشمند شود یعنی قرار است مشهد بعد از تهران دومین شهری باشد که رباتهای هوشمند را در برنامهای پیش بینی شده به بخش تجزیه و تفکیک مرسولات پستی تزریق کند تا به صورت هوشمند با حضور رباتها کار تقسیم بندی و طبقه بندی بستهها برای ارسال انجام شود.
همچنین «به زودی سیستم مکانیزه زائربار در پست استان به ویژه در مشهد کلید میخورد. با انجام این سیستم مکانیزه قرار است زائران همان طور که سبک بار به مشهد میآیند با وجود خرید سوغات سبک بار به مبدأ برسند. نقش پست استان در این فرایند این گونه است که با راه اندازی سیستم برخط، بارِ زائر را از محل اسکان مانند هتل پذیرش کند و در ایمنی کامل این بار را به شهر و مبدأ سکونت وی برساند.»
کمتر از یک ماه است که مدیرکل جدید بر صندلی پست خراسان رضوی تکیه زده است. نخستین مصاحبه اختصاصی مدیرکل جدید در استان هم با روزنامه شهرآر است. حسین شریفی معتقد است پاسخ به دغدغههای مردم نخستین اولویت کاری اش است. در این گپوگفت از برخی دغدغههای پستی شما با مدیرکل جدید گفتیم.
در خراسان رضوی با توجه به گستردگی مساحت و اینکه مقصد تعداد زیادی از زائران بارگاه منور حضرت رضا (ع) است، حجم مرسولات به صورت وارده و صادره بسیار بالاست. جالب است بدانید حجم تعداد مرسولات وارده استان در هشت ماه امسال ۷ میلیون مرسوله بوده است، با این حجم از جابه جایی مرسوله، لازم است متذکر شوم در بحث توزیع مرسولات پستی دستورالعملهایی وجود دارد.
در حقیقت هر مرسوله با هر سرویس پستی که فرستنده انتخاب میکند مهلت زمانی توزیع دارد. به عنوان مثال اگر فرستنده سرویس ویژه را برای ارسال انتخاب کند ما در مورد مرسولات شهری ملزم هستیم روزانه مرسوله ویژه را به دست گیرنده برسانیم. برای مرسولات بین شهری این بازه زمانی بیشتر میشود.
در عمل ما بدون اشکال نیستیم و ممکن است بعضی از مرسولات موجود به توزیع نهایی و توزیع موفق ختم نشود. تعدادی از مرسولات نیز ممکن است در فرایند توزیع با تأخیر توزیع روبه رو شوند. در مورد مرسولاتی که توزیع موفق ندارند باید گفت که عمدتا در مورد این مرسولات، نقص آدرس وجود دارد، دایره تنوع این مرسولات نیز عمدتا به مرسولات حوزه ناجا نظیر گواهی نامه، گذرنامه، کارت سوخت و... برمی گردد که به واسطه عدم درج صحیح آدرس ممکن است تحویل باجه پست شود تا خود فرد برای دریافت مراجعه کند. نبود گیرنده در مبدأ تحویل نوع دیگری از بازگشت مرسوله هاست که در این شرایط مرسوله دوباره در فرایند توزیع قرار میگیرد.
اکنون رسوب مرسولات در واحد توزیع امانات ما در حد صفر است، اما میتوان گفت یکی از دلایل عدم توزیع در زمان مقرر همین مناسبت هاست. دلیل دوم این است که بخش خصوصی قسمتی از کار توزیع را بر عهده دارد. گاهی موزعان از طریق بخش خصوصی جذب میشوند و پس از مدت اندکی ترک کار میکنند، در این راستا تعیین جایگزین ممکن است اندکی در کندی کار مؤثر باشد، اما در مجموع این اتفاقات عددی کمتر از یک درصد را به خود اختصاص میدهد.
نامه رسانهای ما همواره ارزشیابی میشوند و نمره میگیرند. حداقل توزیع مطلوبی که هر نامه رسان باید داشته باشد عددی بالغ بر ۹۸ درصد توزیع موفق است. یعنی هر نامه رسان باید ۹۸ درصد مرسولات خود را توزیع موفق داشته باشد و مرسوله را به دست فرد گیرنده برساند. در غیر این صورت در ارزیابیها نمره قابل قبولی نمیگیرد بنابراین باید همه نامه رسانها مرسولات خود را به دست گیرنده برسانند.
ما در دو بخش دولتی و خصوصی موزع داریم. موزعان بخش خصوصی به واسطه پیمانکاری که از طریق مناقصه انتخاب میکنیم، مشغول به کار میشوند. پیمانکار بر اساس نرخی که شرکت ملی پست تعیین کرده، حجم مرسولات و شرایط کاری به صورت ویژه میانگین نرخ دستمزد را تعریف میکند.
اینکه گفته میشود حقوق نامه رسانها به تعداد مرسولات تحویل داده شده بستگی دارد، درست است، زیرا پیمانکار بخش خصوصی بر اساس یک حجم فعالیت از ما اعتبار میگیرد؛ بنابراین حجم کار نامه رسانها هم بر اساس تعداد و توزیع است. پیمانکار بر اساس نرخ تعیین شده به هر تعدادی که نامه رسان در طی روز یا یک ماه بسته و مرسوله توزیع کند دریافت حقوق دارد.
اینکه گفته میشود حقوق این افراد پایین است نمیپذیریم، زیرا هم اکنون بین چهل تا پنجاه نفر موزع بخش خصوصی داریم که به صورت ثابت سال هاست کار میکنند. میانگین توزیع بسته و مرسوله برای هر نامه رسان در ماه حدود ۳ هزار مرسوله است.
در بخش خصوصی تعداد نامه رسانهای ما متغیر است، اما به طور میانگین در مجموعه پست استان ۴۰۰ نفر موزع دولتی و خصوصی فعال داریم. این تعداد موزع فعلا کفاف نیاز شهر و روستا را میدهد. در عین حال همه روزه جذب جدید نامه رسان در بخش خصوصی را هم داریم. روزانه بالغ بر ۲۵ هزار مرسوله پستی در استان جابه جا میشود که این عدد برای مشهد حدود ۷۰ درصد حجم کل کار است.
در ارتباط با ساعات تعیین شده مرسولات پستی به دست گیرندگان نیز باید بگوییم که تمام موزعان و نامه رسانهای بخش دولتی و غیردولتی اعم از موزعان، دانه شمار و... ملزم و مکلف هستند پس از دریافت مرسولههای پستی برای توزیع در تاریخ همان روز تا پایان ساعات اداری اقدام کنند و این بازه زمانی به صورت پیامک به مشتری اعلام میشود.
برای موضوع حمل بار زائر برنامههای جدیدی در دست داریم. پیش از این در استان و برای سامان دهی موضوع بار زائر هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده بودیم. در همین راستا برنامه سامان دهی بار زائر را در دستورکار داریم تا کمک شایانی به حمل امن بار زائر شود و هم درآمد قابل توجهی به پست استان معطوف شود. بر اساس این طرح قرار است فرایندی تدبیر شود تا زائر وقتی میخواهد از مشهد به مبدأ برگردد سبک بار و آسوده خیال باشد.
این اتفاق هم رضایتمندی زائر را به همراه دارد و هم رضایت پست را به دلیل پرداختهای غیرمستمر به همراه دارد. به تازگی با هتلهای سطح مشهد وارد مذاکره شدهایم تا این کار به صورت سیستمی کلید بخورد به نحوی که زائر، بار خود را در هتل تحویل پست بدهد و بار را در محل زندگی خود تحویل بگیرد. این کار را برای شهرکهای صنعتی نیز فعال خواهیم کرد تا برای ارسال تولیدات صنعتی و صنایع دستی و محصولات کشاورزی و باغی پست ورود کند و بتواند کمکی به صنعت و اقتصاد داشته باشد.
هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی اولویت ماست. در این راستا مقرر شده است طرح تجزیه مرسولات به واسطه رباتها را از آذرماه امسال کلید بزنیم؛ بنابراین به جای تجزیه بستهها با نیروی انسانی که وقت گیر و هزینه بر است رباتها قرار گیرند. با استقرار رباتها در این بخش خطاها کم میشود و هزینهها نیز کاهش مییابد.