امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس توصیه عجیب دانشمندان: به جای گوشت دام‌، گوشت مار بخورید! چند بازی رقابتی به لینکدین اضافه می‌شود دسترسی به تلگرام و اینستاگرام راحت‌تر می‌شود سامسونگ گلکسی واچ ۷ را در سه نسخه و با تراشه کارآمدتر عرضه می‌کند با تحویل سال، ساعت گوشی خود را چگونه تنظیم کنیم؟ + فیلم جزئیاتی درباره گوشی تاشو آیفون + تاریخ عرضه ۱۰ بازی برتر دونفره یا گروهی موبایل (اندروید و IOS) | آنلاین و آفلاین اندروید ۱۵ می‌تواند گوشی‌های اندرویدی خاموش را ردیابی کند ربات مجهز به ChatGPT می‌تواند حین گفتگو برای کارهای خود دلیل بیاورد + ویدئو هوش مصنوعی DeepMind گوگل می‌تواند نحوه انجام وظایف در بازی‌های ویدئویی را یاد بگیرد ویژگی «ارسال فایل» به زودی به دایرکت اینستاگرام اضافه می‌شود تصویب لایحه فیلترکردن تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا اسپاتیفای سرویس پخش موزیک ویدئو راه‌اندازی کرد تقلید پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا از سبک سخنرانی دونالد ترامپ + ویدئو اپل دانلود مستقیم اپلیکیشن‌های آیفون از وب‌سایت‌ها را ممکن می‌کند ۱۰ بازی برتر پلتفرمر موبایل (اندروید و IOS) + دانلود بسته‌های تخفیفی همراه اول و ایرانسل ویژه ماه مبارک رمضان (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳) ویدئو | بازگشت یاسمین مقبلی و فضانوردان مأموریت «کرو-۷» ناسا به زمین تیک تاک اپلیکیشن TikTok Photos را برای اشتراک تصاویر عرضه می‌کند
سرخط خبرها

جزئیات خورشید گرفتگی ۱ تیر ۹۹

  • کد خبر: ۳۰۷۲۴
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
  • ۲۴
جزئیات خورشید گرفتگی ۱ تیر ۹۹
این خورشید گرفتگی نزدیک ساعت ۹ صبح یکشنبه ۱ تیر ۹۹ شروع می‌شود و حدود ساعت ۱۰ تا ۱۰:۲۰ در اغلب نقاط کشور به اوج خود می‌رسد.
به گزارش شهرآرانیوز، این خورشیدگرفتگی (کسوف) نزدیک ساعت ۹ صبح روز یکشنبه ۱ تیرماه ۹۹ شروع می‎شود و حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۰:۲۰ در اغلب نقاط کشور به اوج خود می‎رسد از ساعت ۱۱:۳۰ به بعد به تدریج پایان می‎یابد.
 
نقشه زیر درصد گرفت خورشید در مناطق مختلف ایران را نشان می‌دهد. با توجه به این نقشه قسمت‌های جنوبی کشور بهترین مناطق برای رصد این گرفت در داخل ایران هستند.


 
جزئیات خورشید گرفتگی ۱ تیر ۹۹
 

محمد هادی طباطبایی یزدی، رییس مرکز آسمان نمای دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بر اساس نقشه های نجومی و محاسبات انجام شده، ساعت ۹ و ۱۰ دقیقه روز یکشنبه اول تیر، ماه با گذر در مدار خود در راستای خورشید قرار گرفته و با لبه خورشید تماس خواهد داشت و آغاز خورشید گرفتگی قابل مشاهده در استان خراسان از این ساعت خواهد بود. همچنین در ساعت ۱۱ و ۵۹ دقیق آخرین حضور ماه در مدار همراستای خورشید با زمین رخ خواهد داد و پس از این ساعت ماه از قوس خورشید خارج می شود.


بیشتر بخوانید: خورشیدگرفتگی را آنلاین تماشا کنید


وی ادامه داد: حداکثر گرفت خورشید در ایران در منطقه چابهار(جنوب شرقی کشور) با ۹۵ درصد گرفتگی خواهد بود و تیم‌های رصدی و نجومی برای مشاهده و ضبط آخرین خورشید گرفتگی ایران در قرن ۱۴ شمسی به این منطقه سفر خواهند کرد.


رییس مرکز آسمان نمای دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به مسیر حرکت این رخداد نجومی گفت: این خورشید گرفتگی از نوع حلقوی است و سایه ماه از سمت غرب کشور وارد ایران شده و به سمت شرق حرکت خواهد کرد بر همین اساس بین ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر در بیشتر نقاط کشور آخرین خورشید گرفتگی قرن در ایران قابل مشاهده است.


طباطبایی با اشاره به این پدیده نادر نجومی افزود: خورشید گرفتگی حلقوی نسبت به سایر خورشید گرفتگی‌ها نادر است و بر اساس دوره‌های ساروسی نجوم، تا ۱۴ سال آینده هیچ خورشید گرفتگی در کشور ما رخ نخواهد داد اما در آن زمان شاهد خورشید گرفتگی کاملی بر روی کشور خواهیم بود.


وی ادامه داد: به صورت متوسط هر یک سال و نیم یکبار شاهد خورشید گرفتگی در نقطه‌ای از زمین خواهیم بود که بر اساس محاسبات نجومی زمان و مکان آن مشخص می‌شود.


رییس مرکز آسمان نمای دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به کسوف پنجم دی‌ ماه سال گذشته گفت: بر حسب اتفاق، این دو خورشید گرفتگی به صورت حلقوی در ایران رخ داد چون هر ۱۰۰ سال یک بار این حالت پیش می آید.


اینجا ببینید: تقویم نجومی سال ۹۹ +جدول


طباطبایی افزود: در خورشید گرفتگی (کسوف)، مدار حرکتی ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد و سایه ماه بر روی زمین باعث می شود تا قسمتی از زمین در تاریکی قرار گیرد.

 
وی ادامه داد: در خورشید گرفتگی حلقوی، ماه در مداری دورتر از زمین نسبت به مواقع دیگر قرار دارد و به عبارتی در اوج مدار خود قرار دارد و چون اندازه و قطر ظاهری ماه کوچکتر از خورشید است در زمانی که با خورشید هم مرکز می‌شود توانایی پوشاندن کامل قطر خورشید را ندارد و دور ماه حلقه‌ای درخشان از نور خورشید باقی می ماند که به خورشید گرفتگی حلقوی معروف است.


این رصد گر نجوم گفت: رصد خورشید گرفتگی بدون تجهیزات مناسب، باعث آسیب شدید نور ماورا بنفش و مادون قرمز خورشید به چشم می شود که این صدمات مستعد ایجاد آب مروارید در چشم افراد می‌شود و این که  برخی افراد علاقه مند به دیدن خورشیدگرفتگی از وسایلی مانند سی. ‌دی، فلاپی و عینک جوشکاری استفاده می‌کنند کار درستی نیست چون برای دین این پدیده نجومی باید از فیلتر مایلار و یا عینک های مخصوص خورشید گرفتگی استفاده کرد.  


طباطبایی یزدی افزود: برای رصد خورشید گرفتگی با تلسکوپ هم نیاز به استفاده از فیلتر وجود دارد زیرا کارکرد تلسکوپ مانند ذره‌بین است که نور را جمع می‌کند و به همین دلیل امکان صدمه زدن آن به چشم نیز وجود دارد.


وی با اشاره به این که خورشید نسبت به سایر اجرام آسمانی نزدیک زمین بیشترین شدت نور را دارد اضافه کرد: به رصدگران پدیده‌های نجومی نیز توصیه می‌شود حتی با استفاده از فیلتر و وسایل نجومی به صورت طولانی مدّت به خورشید نگاه نکنند.

 
منبع: نجوم آماتوری، ایرنا


گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
باران
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
6
14
من خیلی از خورشید گرفتگی میترسم
تارا
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
وا!! چرا دوست عزیز!؟ یه اتفاق کاملا عادیه. برای اینکه نترسید، دلیلش رو مطالعه کنید.
سمیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
به درک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
5
14
یعنی الان نماز آیات واجب هست دیگه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
24
7
برید مشکلات کشور رو حل کنید؛خب که چی خورشیدگرفتگی رو میگید.مردم رو زمین ایران گرسنه اند،بعضیا وضع آسمان رو رصد میکنن.به زمینی ها کمک و رحم کنید .
شخص عادی...
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
فهم این موضوع را نداری ...عقب مونده
.
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
راست می گی از این به بعد به خاطر مشکلات اقتصادی، نباید اخبار دیگه ای رو منتشر کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
چه ربطی داره
علی قاسمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
5
1
عاقبت خوبی نداره
پروفسور رودساز
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
2
8
دوستان لطفا در هنگام دیدن خورشید گرفتگی از عینک با فیلتر ضد نور خورشید استفاده کنید در غیر این صورت خطر زیادی چشم شما را تهدید میکند.به این نکته توجه کنید مناطقی که درصدشان کمتر است احتمال کور شدن خیلی زیاد تر است
اخلاص
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
1
3
انشاالله ک بخیر بگذره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
2
1
یعنی بدون عینک همین جوری هم نمیشه دید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
2
1
وای خدا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
1
3
والله دوستان راست میگن خورشید گرفتگی چیه ما فعلا ملت گرفتگی شدیم بااین وضع کرونا اقتصاد شما ها فکرتان آزاده بخدا
Parasto
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
2
0
سلام دوستان یعنی واقعامثل شب هواتاریک میشه
..
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
1
1
خورشید گرفتگی هم یکی از نشانه های آخرالزمان هم هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
1
2
دقیقابعدازاین خورشیدگرفتگی شروع خیلی ازبلایاهستش جنگ بین نیروهای تاریک وروشنایی شروع شده بعدازمدتی ومشکلات فراوان نیروهای نور پیروزخواهندشدبه امیدخدا
..سید احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
1
3
من از خورشید گرفتگی نمی ترسم ، هیچ ترسی ندارد.
یاس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
2
0
کسوف یک اتفاق کاملا طبیعی هست و هیچ ترسی ندارد و هر سال یک بار اتفاق می افتد
رفسنجان .. امیرحسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
0
آخجون خوشم میاد اونم کرمان
صغری
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
0
سلام منم خیلی میترسم چون باردارم
خبرنگار
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
0
لطفا مواظب خودتون باشین و مخصوصا هم کرونا ممنونم و آن هایی که باردار هستین بشینید یک جایی و زیاد آب بخورین و یک یا دوتا هم شمع روشن کنید متشکر خبرنگار هستم از تهران.
ابوالفضل کاظمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
0
وایی چقدر ذوق دارم بالا خره دارم خورشیدگرفتگی رو با چشمای خودم میبینم ... من ۱۳ و نیم سالمه ... باورم نمیشه ... من که از دستش نمیدم
طیبی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
0
الان شبکه چهار داره نشون میده من در دبی زندگی می کنم ولی برای کرونا نمیتونم برگردم امارات و خورشید گرفتگی در تهران را می بینم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->