دو سناریوی بورس پس از صعود به کانال جدید (۱۸ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره بار در مشهد اعلام شد (۸ آبان ۱۴۰۴) | قیمت صیفی‌جات چقدر است؟ قیمت امروز دینار عراق، ریال سعودی و درهم امارات در مشهد چند؟  میلیون‌ها دلار تتر ایرانی مسدود شد (۸ آبان ۱۴۰۴) رفیق بازی در بازار برنج فعالان اقتصادی، سیاست های ارزی را عامل اتلاف منابع کشور می‌دانند | ارز رانتی پای بابک زنجانی هم به ماجرای بانک آینده و علی انصاری باز شد شمش طلا اولین کالای وارداتی به کشور رشد ۵ هزار تومانی قیمت نقره | گرم نقره به ۱۹۳ هزار تومان رسید پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴ مشهد، میزبان بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی صنعت ساختمان در کشور قیمت خودروهای داخلی و خارجی (۷ آبان ۱۴۰۴) | بازار در وضعیت انتظار جزئیات مصوبات کمیته حمایت از کسب‌وکار اعلام شد شرایط فروش فوری محصول برقی شرکت سایپا اعلام شد | مهلت افتتاح حساب وکالتی تا چه روزی است؟ + لینک ثبت نام عبور میانگین قیمت خانه در تهران از متری ۱۲۹ میلیون تومان | رشد خفیف تورم مسکن در مهرماه ۱۴۰۴ برنامه اصلاحی بانک مرکزی درباره ۵ بانک ناتراز چیست؟ سرانه مصرف انرژی بخش خانگی در ایران، ۳ برابر متوسط جهانی است ظهوریان: نهاد‌های نظارتی به وقوع پول‌شویی در پروژه‌های بانک آینده مشکوک‌اند +فیلم صعود بورس به کانال ۳.۲ میلیونی | گزارش وضعیت بازار سهام (۷ آبان ۱۴۰۴) نرخ دلار در بازار آزاد مشهد چند است؟ (۷ آبان ۱۴۰۴) هر گرم طلا امروز در بازار مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۷ آبان ۱۴۰۴) اونس جهانی طلا بار دیگر افزایش یافت (۷ آبان ۱۴۰۴) دلایل افزایش قیمت پوشاک چیست؟ | پوشاک استوک، بلای جان تولیدکنندگان جهش بی‌سابقه قیمت گوشت در بازار | علت چه بود؟ آخرین خبر از ساعت کاری کارکنان دولت (۷ آبان ۱۴۰۴) ساعت ثبت سفارش خرید عرضه‌اولیه امروز اعلام شد (۷ آبان ۱۴۰۴) | چقدر نقدینگی مورد نیاز است؟ رشد تومور تورم در خراسان رضوی | تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در خراسان رضوی در مهرماه ۱۴۰۴، به  ۶۷.۴ درصد رسید
سرخط خبرها

چگونه خودروسازان خواسته‌هایشان را تحمیل می‌کنند؟

  • کد خبر: ۳۱۱۵۸۹
  • ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
چگونه خودروسازان خواسته‌هایشان را تحمیل می‌کنند؟
با وجود انتقاد‌های گسترده نسبت به محدودیت‌های واردات خودرو، همچنان این موضوع به سرانجام نرسیده است.

در روز‌های اخیر، تصویری از مصطفی میرسلیم، نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی، در خودروی لندکروز در فضای مجازی توجه زیادی را جلب کرد. این چهره که از حامیان سرسخت خودروسازان داخلی و مخالف واردات خودرو به‌شمار می‌رود، پیش‌تر در اظهارنظری گفته بود که «فرقی بین لندکروز و ۲۰۶ وجود ندارد.» انتشار این تصویر، بار دیگر پرسش‌های قدیمی درباره محدودیت‌های واردات خودرو و مقاومت در‌برابر اصلاحات این حوزه را مطرح کرد. با‌وجود انتقاد‌های گسترده نسبت به محدودیت‌های واردات خودرو، همچنان این موضوع به سرانجام نرسیده است.

واردات خودرو اگرچه بعد از سال‌ها آزاد شده، اما با حجم بسیار محدود و قیمت‌های بالا در حال انجام است. این وضعیت در عمل فقط به نفع گروه محدودی از ذی‌نفعان تمام می‌شود. در کتاب «فراز‌و‌فرود ملت‌ها»، منسر اولسون به نقش ائتلاف‌ها در عملکرد اقتصادی کشور‌ها اشاره کرده و آنها را به دو نوع اصلی تقسیم می‌کند: ائتلاف‌های توزیعی و ائتلاف‌های تولیدی. ائتلاف‌های توزیعی به‌دنبال تقسیم منابع موجود به نفع گروه‌های خاص هستند، حتی اگر این امر به کاهش رشد اقتصادی و آسیب به منافع عمومی منجر شود. 

در مقابل، ائتلاف‌های تولیدی هدفشان افزایش تولید و رشد اقتصادی از طریق نوآوری و سرمایه‌گذاری است و منافع عمومی جامعه را در اولویت قرار می‌دهند. اولسون استدلال می‌کند که در بسیاری از کشورها، ائتلاف‌های توزیعی با نفوذ بیشتری شکل می‌گیرند؛ چراکه این گروه‌ها فرصت بیشتری برای تأثیرگذاری بر سیاست‌ها پیدا می‌کنند. نگاهی به روند کلی خودروسازی در ایران نشان می‌دهد که این صنعت طی دهه‌های اخیر به یک ائتلاف توزیعی تبدیل شده است. 

خودروسازان از طریق محدود‌کردن دسترسی شهروندان به بازار آزاد خودرو و بهره‌گیری از حمایت‌های دولتی، تسلط خود را بر بازار حفظ کرده‌اند. انحصاری‌بودن بازار و نتایج حاصل از آن، انگیزه‌ای برای این شرکت‌ها ایجاد کرده که به‌جای رقابت و نوآوری، سود خود را از طریق حفظ انحصار افزایش دهند؛ اما از‌آن‌طرف در بازار با مصرف‌کنندگانی روبه‌رو هستیم که در‌مورد بالا‌بودن قیمت خودرو‌ها به‌علت اعمال انحصار یا تعرفه‌های قابل‌اعتراض، اتفاق نظر دارند. 

حال بیایید بپرسیم برای خریدار منفردی که دوست دارد شاهد واردات خودرو باشد، هزینه و فایده پیگیری مطالبه‌اش چقدر است؟ با توجه به قواعد سختی که برای واردات خود نوشته شده و در اجرا دست متقاضیان برای نوع واردات و تعیین قیمت‌ها محدود شده، این فرد در بهترین حالت اگر هم موفق شود، می‌بیند که روند کلی بازار تأثیر چندانی بر او ندارد؛ چرا‌که حتی بر فرض واردات خودرو این مسئله آن‌قدر بر بازار تأثیر محسوسی نگذاشته و سبب بهبود دسترسی او به خودرو‌های با‌کیفیت نمی‌شود.

این کمینه‌بودن سود مصرف‌کنندگان در‌برابر بیشینه‌بودن سود خودروسازان سبب می‌شود اعتراضات به انحصاری‌بودن بازار بی‌نتیجه باقی بماند. تناسب‌نداشتن سود کلان خودروسازان و منفعت ناچیز مصرف‌کنندگان از واردات، باعث می‌شود اعتراضات مصرف‌کنندگان تأثیر درخورتوجهی نداشته باشد. در چنین‌شرایطی، قواعد سخت‌گیرانه واردات و آیین‌نامه‌های محدودکننده باید بازنگری شوند تا منافع طیف گسترده‌تری از مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شود. 

از‌سوی‌دیگر، تنظیم‌گران بازار باید برای شکستن ائتلاف توزیعی خودروسازان تدابیری بیندیشند. یکی از راهکارها، ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به صنعت خودروسازی است تا فضای رقابتی ایجاد شود. در‌نهایت، تداوم وضعیت کنونی تنها باعث می‌شود که واردات خودرو در حد یک رؤیا باقی بماند و عموم مردم به خودرو‌های باکیفیت دسترسی نداشته باشند. تغییرات ساختاری و بازنگری در سیاست‌های انحصاری، گام‌های ضروری برای بهبود این شرایط هستند. از نمونه‌های موفق در‌این‌باره می‌توان به کشور هند اشاره کرد. 

تا دهه۱۹۹۰، شرکت دولتی ماروتی سوزوکی بر صنعت خودروی هند تسلط داشت. این انحصار باعث کاهش رقابت، افت کیفیت و محدود‌شدن گزینه‌های مصرف‌کنندگان شده بود. دولت هند با آزادسازی واردات خودرو و کاهش تعرفه‌ها، به شرکت‌های خارجی مانند هوندا، تویوتا و فولکس‌واگن اجازه ورود به بازار داد. قوانینی برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت خودرو وضع شد. در نتیجه هند به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خودرو در جهان تبدیل شد و مصرف‌کنندگان هندی به گزینه‌های متنوعی دست یافتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->