خدمت مضاعف به ملت سرفراز آب کدام مناطق مشهد، فردا (یکشنبه، ۸ تیر ۱۴۰۴) قطع خواهد بود؟ لزوم تطبیق آموزش با تغییرات تکنولوژی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: مدارا با هیئات سکولار در مشهد پذیرفتنی نیست آخرین وضعیت مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر مشهد | به‌زودی بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز وصل خواهد شد شهردار مشهد مقدس: ایستگاه‌های درحال‌ساخت آتش‌نشانی سریع‌تر پیگیری و به بهره‌برداری برسند ورود حدود ۵ هزار زائر ایرانی حج تمتع به فرودگاه بین‌المللی مشهد | تداوم بازگشت حجاج تا فردا (۸ تیرماه) قیمت نفت امروز (۷ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای سیاه از اوج به زیر آمد نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: نهضت آسفالت شهرداری مشهد در حال ورود به مرحله‌ای پرشتاب و مؤثر است هوای کلانشهر مشهد همچنان آلوده است (۷ تیر ۱۴۰۴) هزینه ۵ میلیون ریالی برای اجرای هر مترمربع آسفالت در مشهد اعتبار نهضت آسفالت ۱۴۰۳ مشهد، معادل پروژه تقاطع چهارسطحی آزادگان است شهردار مشهد مقدس: پیام حضور مردم در مراسم تشییع شهدا، پیام همدلی و همراهی و انسجام مردم است  مراسم تشییع پیکر ۱۵ شهید حملات رژیم صهیونیستی فردا (جمعه ۶ تیر ۱۴۰۴) در مشهد برگزار می‌شود + اسامی شهدا طالبان: روزانه بیش از ۱۰ هزار مهاجر از مرز اسلام‌قلعه وارد افغانستان می‌شوند دیدار رئیس شورای عالی استان‌ها با خانواده شهیدان نظری در مشهد + عکس خدمت‌رسانی بیش از ۲۰۰ پاکبان حین برگزاری مراسم تشییع پیکر شهیدان جنایات رژیم صهیونیستی، در مشهد ویژه‌برنامه‌های شهرداری مشهد در دهه اول محرم ۱۴۰۴ خدمات‌رسانی رایگان خطوط مترو و اتوبوس در مسیر‌های منتهی به حرم امام‌رضا(ع)، فردا (۶ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

الزامات تغییر کاربری کمربندجنوبی

  • کد خبر: ۳۱۴۶۶
  • ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
الزامات تغییر کاربری کمربندجنوبی
سعید شعرباف تبریزی - استاد دانشگاه
بیش از ۱۵ سال از شروع به‌کار اجرای پروژه کمربندجنوبی مشهد می‌گذرد و این پروژه که به‌شهادت مطالعات شهرسازانه متعدد صورت‌گرفته در این منطقه اجرا شده است، تا کنون هزینه‌ها و تخریب‌های مستقیم و غیرمستقیم مادی و معنوی وسیعی به سرمایه‌های طبیعی مشهد وارد کرده است و از این به‌بعد نیز وارد خواهد کرد. این پروژه که تهدیدات آن به‌مراتب وسیع‌تر از اندک فرصت‌هایش برای شهر برآورد می‌شود، اکنون به‌مرحله حساس و مهمی در روند خود رسیده است. اولین بار در طول ۱۵ سال گذشته و در مقام مقایسه با تمامی شهرداران ادوار گذشته مشهد، از مهندس بنی‌هاشمی اصول‌گرا بگیرید تا مهندس تقی‌زاده اصلاح‌طلب، شهردار جوان مشهد، جناب کلائی، حاضر شده‌اند با وجود برخی مخالفت‌های اعضای شورای شهر و نیز برخی صاحبان منافع اقتصادی و زمین، به‌صراحت از عزم خود برای تغییر کاربری این پروژه به‌نفع حضور اجتماعی مردم و بازطراحی این معبر از شریانی درجه‌یک به یک اکوپارک خانوادگی سخن بگویند و جهت این پروژه مخرب و هزینه‌زا را به‌سود حقوق مکتسبه عامه شهروندان این شهر خم کنند و این تصمیم قطعا شایسته قدردانی و تحسین است. با این حال، برای تکمیل این خواست شهرداری مشهد، پایدارکردن وضعیت کاربری جدید و رفع اشکالات پروژه موقت کوه‌پارک، عمل به موارد زیر (به‌ویژه ۳ مورد اول) باید در فوریت و اولویت بدنه تخصصی شهرداری مشهد قرار بگیرد:
۱- تصحیح طرح تفصیلی جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی مشهد برمبنای نظر شهرداری محترم در کاربری جدید و نیز جانمایی پهنه کوه‌پارک مشهد در نقشه‌های وضع موجود مشاور
۲- بازطراحی سلسله‌مراتب و تقاطع‌های غیرهمسطح بزرگراه جنوبی در بخش‌های قبل و بعد از کوه‌پارک، با لحاظ‌کردن اجماع مدیران استان بر نقش غیرترافیکی و غیرعبوری معبر
... ۳- تعیین‌تکلیف کاربری اراضی حدفاصل جنوب بولوار نماز و شمال بزرگ‌راه جنوبی با تأکید بر ممانعت از توسعه کاربری مسکونی؛
۴- تعیین‌تکلیف و اصلاح قرارداد‌های آماده‌سازی و اجرای کمربند در ۳ قطعه اول پروژه با بنیاد مسکن و ۳ قطعه دوم با سازمان همیاری‌های شهرداری؛
۵- دردستورکارقراردادن مطالعه جامع ارتفاعات جنوب مشهد به‌عنوان سند بالادستی در کل مداخلات این منطقه به‌منظور پرهیز از جزئی‌نگری (این مطالعه جامع مبنای کاربری‌های شمال و جنوب کمربند، پهنه‌بندی حریم جنوبی و مسیر‌های دسترسی گردشگری جنوب این منطقه و نیز پتانسیل‌های اقتصادی آن خواهد بود)؛
۶- امکان‌سنجی و طراحی جزئیات فنی طراحی اکوپارک حفاظت‌شده در ارتفاعات جنوب با محوریت زیست‌بوم طبیعی این منطقه.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->