به گزارش شهرآرانیوز؛ بیراه نیست اگر مدعی شویم که همه پیشبینیها درباره سیمرغهای چهلوسومین جشنواره فیلم فجر، غلط از آب درآمد! شب اختتامیه این رویداد، شب غافلگیری بود و این غافلگیری تنها محدود به آرا و نظرات داوران هم نبود، چه اینکه سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران هم به فیلمی رسید که هیچکس انتظارش را نداشت! در بخش بازیگری هم این شرایط حاکم بود؛ در اوج چالش و طرح استدلالهای مختلف برای انتخاب برگزیده سیمرغ بهترین بازیگری مرد میان شهاب حسینی و امین حیایی، ناگهان نام مصطفی زمانی مطرح شد و در رقابت میان مریلا زارعی و رویا افشار، ناگهان سیمرغ بهترین بازیگر زن به فریبا نادری رسید.
اینها به معنای ناحق بودن این جوایز نیست، چراکه هم مصطفی زمانی و هم فریبا نادری، در جشنواره امسال بهترینهای خود را ارائه کرده بودند، اما وقتی پای رقابت و قیاس در میان است، گاهی یافتن مسیری برای کشف چارچوبهای استدلالی داوران، بسیار سخت میشود! در پرونده حاضر، فراتر از رقابت و ارزشگذاریهای مربوط به داوری، از ۱۰ بازیگری نوشتهایم که امسال حضورشان در فجر به چشم آمد؛ چه در بخش اصلی و چه در بخش ویژه، چه با سیمرغ و چه بیسیمرغ!
حسن پورشیرازی/ پیرپسر
از آخرین فعالیتهایش چه میدانیم؟
چند سالی میشود که حضور جدی در سینما نداشته و آخرین فیلمی هم که با بازی او روی پرده رفت «حدود ۸ صبح» از منوچهر هادی بود که اساسا فیلم قابل اعتنایی نبود. حسن پورشیرازی که بالغبر سه دهه در عرصه بازیگری حضوری فعال داشته در طیف گستردهای از آثار با کیفیتهای مختلف ایفای نقش کرده و هر از گاهی هم مانند فیلم «مهمان مامان» قدرت بازیگری خود را به رخ کشیده است. او در سال ۹۷ هم برای فیلم «قسم» نامزد سیمرغ شد.
با چه فیلمی در فجر ۴۳ بود؟
فیلم «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی هرچند از راهیابی به بخش اصلی جشنواره چهلوسوم بازماند و بهطرز عجیبی علیرغم تصمیم هیأت انتخاب، در ترکیب نهایی فیلمهای سودای سیمرغ قرار نگرفت، اما بیتردید رونمایی از آن در قالب اکران ویژه از مهمترین اتفاقات این دوره از جشنواره فجر بود. حسن پورشیرازی در کنار لیلا حاتمی و حامد بهداد، بازیگران اصلی این فیلم تحسینبرانگیز بودند.
چه نقشی را ایفا کرد؟
غلام باستانی، پدری سرکش و بیقاعده است که زندگی سالمی ندارد و حالا در کهنسالی با فرزندان جوانش، روبهرو شده است. حسن پورشیرازی با هیکلی فربه و مو و ریشی آشفته، شمایلی تکاندهنده از این پدر به تصویر درآورده که بیشک میتواند تا سالها بهعنوان یکی از منفیترین و شرورترین شخصیتهای سینمای ایران، مورد ارجاع قرار بگیرد. او در تقابل با پسر جوانش میخواهد زنی به نام رعنا را تسلیم خود کند.
واکنشها به آن چه بود؟
تک جملهای که مصطفی زمانی حین دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد روی سن اختتامیه به زبان آورد، انعکاسی از همه تحسینها از بازی حسن پورشیرازی بود. جایی که زمانی گفت، اگر حسن پورشیرازی در رقابت بود، سیمرغ بازیگری به هیچ یک از ما نمیرسید. واقعیت هم داشت. «پیرپسر» شاید از منظر محتوایی موافقان و مخالفانی پیدا کرد و همه نسبت به آن واکنش یکسانی نداشتند، اما تحسین بازی درخشان پورشیرازی وجه مشترک همه واکنشها بود.
امین حیایی/ زیبا صدایم کن
از آخرین فعالیتهایش چه میدانیم؟
همین روزها سریال «آبان» را در حال پخش از شبکه نمایش خانگی دارد و اتفاقا حضورش در کنار شهاب حسینی در این فیلم با بازخوردهای مثبتی هم همراه شده است. همزمان اکران فیلم «برف آخر» با بازی او که دو سال در صف انتظار مانده بود، پیش از جشنواره، باردیگر تعریف از توانمندیهای او را به نقل محافل سینمایی تبدیل کرد. امین حیایی که کمدی «کوکتل مولوتف» را هم در انتظار اکران دارد، در سالهای اخیر، دوران پرکاری را پشتسر گذاشته و همواره هم حضوری موثر در فیلمها و سریالها داشته است.
با چه فیلمی در فجر ۴۳ بود؟
هر چند فیلم «غریزه» هم با نقشآفرینی حیایی در بخش اکرانهای ویژه روی پرده رفت، اما آنچه باعث اهمیت حضور این بازیگر در جشنواره چهلوسوم شد، فیلم تحسینبرانگیز و محبوب «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی بود. کارگردانی که در کنار ابراهیم حاتمیکیا و ابوالفضل جلیلی، نسل اول فیلمسازان بعد از انقلاب را در جشنواره امسال نمایندگی میکرد و اتفاقا حاصل کارش طرفداران بسیاری هم پیدا کرد. امین حیایی در این فیلم ایفاگر نقش اصلی بود.
چه نقشی را ایفا کرد؟
داستان «زیبا صدایم کن» درباره پدری مبتلا به بیماری روانی است که بعد از قریب به ۹ سال بستری در یک آسایشگاه، تصمیم میگیرد در روز تولد تنها دخترش از آسایشگاه فرار کند تا روزی خاطرهانگیز را برای او رقم بزند. امین حیایی با ایفای نقش خسرو در این فیلم، شمایلی متفاوت از یک پدر را در سینمای ایران ترسیم کرد. پدری که حتی از سوی دختر خود هم پس زده میشود!
واکنشها به آن چه بود؟
از همان روز رونمایی «زیبا صدایم کن» در برج میلاد، بسیاری از رسانهها و منتقدان زبان به تحسین نقشآفرینی حیایی در نقش اصلی آن باز کردند و اتفاقا بسیاری هم او را شایستهترین گزینه برای شکار سیمرغ بلورین بهترین بازیگری دانستند. داوران جشنواره، اما جمعبندی متفاوتی داشتند و تنها به نامزدی این بازیگر برای سیمرغ قناعت کردند.
شهاب حسینی/ رها
از آخرین فعالیتهایش چه میدانیم؟
اگر «مشق عشق» را فاکتور بگیریم، نزدیک به یک دهه میشود که شهاب حسینی فعالیتهایش در سینما را به همکاری با کارگردانان فیلماولی محدود کرده است. او در مقام تهیهکننده و یا بازیگر نقش اصلی، همواره در کنار استعدادهایی قرار گرفته که بهدنبال ساخت اولین فیلم بلند خود بودهاند. شاید برخی از این تجربهها با شکست مواجه شدهاند، اما اصل رویکرد شهاب حسینی همواره مورد تکریم و تحسین بوده است. حسینی همزمان در شبکه خانگی فعال است و این روزها هم «آبان» با بازی او در حال پخش است.
با چه فیلمی در فجر ۴۳ بود؟
یکی از تازهترین فیلماولیهایی که همراهی شهاب حسینی شامل حالش شد، حسام فرهمند است که فیلم «رها» به کارگردانی او به جشنواره چهلوسوم رسید. فیلمی که داستانی بسیار تلخ دارد، اما از منظر روایت و خلق شخصیتهایی ملموس و در عین حال پیچیده، تبدیل به اثری محبوب برای مخاطبان فجر شد. «رها» از نگاه داوران هم بهعنوان بهترین فیلم در میان فیلماولیها برگزیده شد و سیمرغ فجر را شکار کرد. تهیهکننده فیلم حین دریافت این سیمرغ، تأکید کرد اگر شهاب نبود، این فیلم ساخته نمیشد.
چه نقشی را ایفا کرد؟
داستان «رها» درباره خانوادهای گرفتار در چالشهای معیشتی است. خانوادهای بسیار آسیبپذیر که بهواسطه سرقت لپتاپ دختر خانواده، حالا در معرض یک بحران مالی قرار گرفتهاند و در این موقعیت پدر خانواده تلاش دارد همه توانش را برای ترمیم این زخم، به کار بگیرد. شهاب حسینی ایفاگر نقش توحید، یعنی پدر خانواده است. او به خوبی توانسته است تصویر مردی دلسوز و در عین حال پراشتباه در تصمیمگیریها را به تصویر درآورد.
واکنشها به آن چه بود؟
یکی از دلایل محبوبیت بالای فیلم «رها» در میان اصحاب رسانه و منتقدان، قطعا درخشش شهاب حسینی در نقش اصلی آن است. نقشی که باعث شد برخی حسینی را رقیب اصلی امین حیایی برای شکار سیمرغ قلمداد کنند و این قضاوت بیراه هم نبود. هرچند از نگاه داوران، سهم شهاب هم تنها نامزدی برای سیمرغ بود.
مریلا زارعی/ موسی کلیمالله (ع)
از آخرین فعالیتهایش چه میدانیم؟
فیلم «کارو» یکی از ناکامترین فیلمهای اخیر مریلا زارعی بود که شانس رونمایی در جشنواره فجر را از دست داد و سرانجام هم بدون اکران عمومی، راهی اکران آنلاین شد. به همین دلیل آخرین حضور جدی این بازیگر در جشنواره فجر را باید «هناس» به کارگردانی حسین دارابی بدانیم. زارعی در این سالها حضوری درخشان در سریالهای خانگی داشته و در آثاری همچون «جیران» و «افعی تهران» شاهد قدرتنمایی او بودیم. او تا به امروز سه سیمرغ بلورین را برای «سربازهای جمعه»، «شیار ۱۴۳» و «زیر سقف دودی» در کارنامهاش ثبت کرده است.
با چه فیلمی در فجر ۴۳ بود؟
حتما در میان فیلمهایی که نامشان در بخش سودای سیمرغ جشنواره چهلوسوم مطرح شده بود، یکی از کنجکاویبرانگیزترین آثار همین فیلم تازه ابراهیم حاتمیکیا بود. فیلم «موسی کلیمالله (ع)» که در واقع نسخهای سینمایی از یک پروژه عظیم تلویزیونی محسوب میشود. این فیلم با زمانی بالغبر ۱۳۰ دقیقه، اولین خروجی این پروژه بعد از قریب به یک دهه فرازوفرود محسوب میشد و به همین دلیل در کانون توجه هم قرار گرفت.
چه نقشی را ایفا کرد؟
وقتی صحبت از داستان ولادت حضرت موسی (ع) میشود، بیتردید یکی از ستونهای اصلی روایت، مادر این پیامبر عظیمالشأن است. مریلا زارعی در فیلم «موسی کلیمالله (ع)» همکاری دیگری با ابراهیم حاتمیکیا را در کارنامهاش ثبت کرد و با قبول ایفای نقش مادر این پیامبر، تن به یک چالش داد. کاراکتری که علاوهبر چالشهای مادرانه، منبع الهام الهی هم میشود و دست به تصمیمی بزرگ میزند.
واکنشها به آن چه بود؟
واکنشها به بازی مریلا زارعی در نقش مادر موسی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد؛ عدهای که قائل به تکرار نقشآفرینیهای مادرانه زارعی در دیگر فیلمها، در این فیلم بودند و عده دیگری که بخشی از توفیق فیلم در ارتباط با مخاطب را محصول درخشش زارعی میدانستند. با این همه اتفاق نظر برای شانس بالای این بازیگر برای شکار سیمرغ وجود داشت، اما داوران به نامزدی او در این بخش بسنده کردند.
میرسعید مولویان/ ناتور دشت
از آخرین فعالیتهایش چه میدانیم؟
میرسعید مولویان از بازیگران ریشه گرفته در تئاتر است که با فیلم «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف، تبدیل به چهرهای محبوب در میان فیلمبازها و سینمادوستان شد. مولویان در ادامه تجربیات بازیگری خود در مقابل دوربین در سریال «خاتون» خوش درخشید و بعدتر با ایفای نقش اصلی در فیلم «درخت پرتقال» ثابت کرد که نگاهی جدی به عرصه بازیگری دارد. او در ادامه همین تجربیات بود که سراغ ایفای یک نقش چالشبرانگیز رفت. او این روزها سریال «آبان» را در حال پخش از پلتفرمهای خانگی دارد.
با چه فیلمی در فجر ۴۳ بود؟
یکی از فیلمهای شاخص حاضر در جشنواره چهلوسوم، تازهترین ساخته محمدرضا خردمندان بود. فیلمی که هم از منظر انتخاب سوژه و هم از منظر ترکیب بازیگران موردتوجه قرار گرفت و اتفاقا در میان ۵ فیلم محبوب آرای مردمی جشنواره هم قرار داشت. خردمندان که پیشتر با فیلم «بیست و یک روز بعد» ردای کارگردانی سینما به تن کرده بود، ۸ سال بعد از آن فیلم دست روی سوژهای اجتماعی و واقعی گذاشت و یکی از نقشهای کلیدی فیلم خود را هم به میرسعید مولویان سپرد.
چه نقشی را ایفا کرد؟
کاراکتر «آیهان» از شخصیتهای پیچیده و چندلایه در روایت «ناتور دشت» است که میرسعید مولویان ایفای نقش او را برعهده داشته است. او یکی از قطبهای اصلی داستان است که براساس تصمیمگیریهای شخصی خود، در موقعیت تراژیک قرار گرفته و سرنوشتی غریب هم در پایان روایت پیدا میکند. مولویان بهخوبی از پس چالش ایفای این نقش برآمده است.
واکنشها به آن چه بود؟
هرچند داوران جشنواره امسال تصمیم گرفته بودند فیلم «ناتور دشت» را بهطور کامل نادیده بگیرند، اما نتوانستند هنرنمایی میرسعید مولویان چشمپوشی کنند و به همین دلیل نام او در فهرست نامزدهای سیمرغ قرار گرفت، اما طبیعی بود که سیمرغ به او اهدا نشود! با این همه بازی او در فیلم، موردتوجه اصحاب رسانه و منتقدان قرار گرفت. این نقش در کارنامه مولویان ماندگار خواهد شد.
هادی حجازیفر/ ناتور دشت
از آخرین فعالیتهایش چه میدانیم؟
تا همین چند ماه پیش، سریال «داریوش» را در شبکه خانگی کارگردانی کرد و ایفای نقش اصلی آن را هم خود برعهده گرفت. هادی حجازیفر تا به اینجا دو تجربه مهم در زمینه کارگردانی داشته که در هر دو نقش اصلی را خود بازی کرده است و این نشان از وسواس بالای این کارگردان برای بازیگر نقش اصلی دارد. حجازیفر از یک دهه پیش و در فیلم «ایستاده در غبار» بهعنوان بازیگری مهم به سینمای ایران معرفی شد و در کمتر از یک دهه حالا ستارهای تعیینکننده برای سرنوشت یک فیلم بهخصوص در ویترین جشنواره فجر است.
با چه فیلمی در فجر ۴۳ بود؟
دو فیلم با موضوع شبکههای اجتماعی و فضای مجازی در جشنواره امسال حضور داشت؛ یکی «گوزنهای اتوبان» که به موضوع تهدید شبکههای اجتماعی و معضلات مرتبط با آن میپردازد و دیگری همین فیلم «ناتور دشت» که اتفاقا دست روی جنبهای مثبت از ظرفیت شبکههای اجتماعی گذاشته است. فیلم دوم، اما با بیمهری مطلق داوران مواجه شد و حتی نقشآفرینی بازیگران اصلی مانند هادی حجازیفر هم در آن نادیده ماند.
چه نقشی را ایفا کرد؟
کاراکتر اصلی روایت «ناتور دشت» محیطبانی بازنشسته به نام احمد است که ایفای نقش آن را هادی حجازیفر برعهده داشته است. او فردی آرمانخواه است و تلاش دارد از همه اطرافیانش محافظت کند، اما خود رازی در گذشته دارد که میتواند او را در معرض قضاوت دیگران قرار دهد. حجازیفر در ادامه تجربههای موفق خود در سینمای اجتماعی در نقش احمد هم حضور تماشایی و قابلتحسین دارد. کاراکتری که در حین فعالیت برای حل یک معضل عمومی، رابطهای متفاوت با پسر ورزشکارش دارد و بخشی از شخصیتش در قامت یک پدر ترسیم شده است.
واکنشها به آن چه بود؟
هم فیلم «ناتور دشت» و هم کیفیت نقشآفرینی هادی حجازیفر در نقش اصلی، موردتوجه اصحاب رسانه و منتقدان قرار گرفت، اما همانطور که اشاره کردیم، به دلیل نادیده گرفتن کلیت این فیلم در فرآیند داوری، حجازیفر هم نتوانست سهمی از ترکیب نامزدهای سیمرغ داشته باشد.
فرهاد آییش/ موسی کلیمالله (ع)
از آخرین فعالیتهایش چه میدانیم؟
امسال با دو فیلم کاملا متفاوت در چرخه اکران سینماها حضور داشت؛ یکی فیلم «خائنکشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و دیگری فیلم «شهر گربهها ۲» به کارگردانی سیدجواد هاشمی. کارنامه فرهاد آییش اساسا همین اندازه متنوع است و از آن دست بازیگرانی است که انگیزه بالایی برای رفتن سراغ تجربههای خاص و متفاوت دارد. او سال گذشته فیلم «دو روز دیرتر» را در جشنواره فجر داشت که هنوز به اکران عمومی درنیامده است.
با چه فیلمی در فجر ۴۳ بود؟
فیلم «موسی کلیمالله (ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا علاوهبر دستاوردهای فنی، بهواسطه ترکیب بازیگران هم از آثار کنجکاویبرانگیز جشنواره امسال بود. فیلمی که احتمالا در قالب سریال و پخش تلویزیونی، اتفاقات ویژهتری برای آن رخ خواهد داد. این نکته بهویژه درباره ترکیب بازیگران اصلی فیلم مصداق دارد. فرهاد آییش در کنار تجربههای سینمایی از چهرههای موفق در قاب تلویزیون هم بوده و با حضور در این پروژه و فراتر از مدیوم سینما هم میتواند در تلویزیون ارتباط مطلوبی با مخاطبان برقرار کند.
چه نقشی را ایفا کرد؟
داستان «موسی کلیمالله (ع)» در مقطعی که ابراهیم حاتمیکیا تصمیم به روایت آن را گرفته بود، دو کاراکتر کلیدی داشت که ایفای نقش هر دو به فرهاد آییش پیشنهاد شد. یکی خوابگذار دربار فرعون که ارتباطی مستقیم با اجنه و شیاطین دارد و بهواسطه همین ارتباط خوابهای فرعون را تعبیر میکند و دیگری روحانی وارستهای که بزرگ مومنان محسوب میشود و به آنها وعده تولد منجی را میدهد. آییش همزمان در هر دو نقش در فیلم حضور دارد.
واکنشها به آن چه بود؟
در همان موعد رونمایی «موسی (ع)» در جشنواره، یکی از ویژگیهای آن که موردتوجه قرار گرفت، نقشآفرینی فرهاد آییش در آن بود به خصوص که بازی در دو نقش کاملا متضاد، برای هر بازیگری از جنس یک چالش است. فرهاد آییش برای این تجربه، اولین سیمرغ بلورین خود را از جشنواره فجر گرفت؛ یکی از معدود جوایز این رویداد که تردید جدی نسبت به صحت آن هم مطرح نشد.
حامد بهداد/ شوهر ستاره، پیرپسر
از آخرین فعالیتهایش چه میدانیم؟
اکران پشت سر هم دو فیلم «گیجگاه» و «مفتبر» شرایطی نگرانکننده برای یکی از بهترین استعدادهای بازیگری سینمای ایران بهوجود آورده بود. حامد بهداد که حضوری موفق در بخش قابلتوجهی از فیلمهای جدی سینمای ایران طی دو دهه اخیر داشت، طی یکی دو سال اخیر به سمت جنسی از فیلمها رفت که حتی در گیشه هم حرفی برای گفتن نداشتند! از این منظر دو فیلم رونمایی شده از این بازیگر در جشنواره چهلوسوم را میتوانیم بهعنوان مواجهه دوباره با بهدادی که دوستش داشتیم، قلمداد کنیم.
با چه فیلمی در فجر ۴۳ بود؟
«شوهر ستاره» در بخش اصلی جشنواره حضور داشت. فیلمی که ابراهیم ایرجزاد آن را کارگردانی کرد و روایتی از معضلات و آسیبهای مربوط به زندگی یک زن تنها داشت و حامد بهداد در آن ایفاگر نقش مرد اصلی بود. فیلم دیگر این بازیگر، اما «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی بود که هرچند به بخش اصلی راه پیدا نکرد، اما اکران ویژهاش بازتابهای بسیار زیادی داشت.
چه نقشی را ایفا کرد؟
بهداد در «شوهر ستاره» نقش یک قهرمان متفاوت را ایفا میکند. پدری که سالها قبل موجب مرگ همسر و دختر شده و حالا در مواجهه با گذشته خود، دورانی از ندامت و سرخوردگی را سپری میکند. مواجهه او با یک زن تنها، فرصتی برای یک تصمیم تازه به او میدهد. نقشآفرینی مهمتر بهداد، اما در فیلم «پیرپسر» رقم خورد. او بازیگر نقش علی بهعنوان یکی از دو پسر غلام، بود. پسری فرهیخته و اهل مطالعه که تحقیرها خونش را به جوش میآورد.
واکنشها به آن چه بود؟
هر چند «شوهر ستاره» زمینهساز شکار سیمرغ برای فریبا نادری در قامت بازیگر نقش اصلی زن شد، اما بازی حامد بهداد در این فیلم بهطور کامل زیر سایه رونمایی از دیگر فیلم مهم کارنامهاش یعنی «پیرپسر» قرار گرفت. فیلمی که خارج از مسابقه روی پرده رفت، اما در کنار همه امتیازاتش، بازی بازیگرانش تحسین شد. بهداد در این فیلم حضوری تحسینبرانگیز دارد که موردتوجه منتقدان هم قرار گرفت.
ساعد سهیلی/ خدای جنگ
از آخرین فعالیتهایش چه میدانیم؟
ساعد سهیلی بازیگری مستعد است که هرچند سالهاست مسیری مستقل از آثار پدرش یعنی سعید سهیلی را در سینما دنبال میکند، اما همچنان تجربههایی مشترک با پدر هم دارد که نمونه اخیر آن «پول و پارتی» بود. ساعد پیش از این فیلم گیشه پسند، با فیلمهایی همچون «شهرک» و «روز صفر» حضور جدی در ویترین فجر را تجربه کرده بود و تجربه تازه او را هم میتوان در راستای همین آثار دانست.
با چه فیلمی در فجر ۴۳ بود؟
حسین دارابی بعد از دو فیلم «مصلحت» و «هناس» حالا و در سومین فیلم بلند خود، دست روی زندگی یکی دیگر از شهدای شاخص گذاشته است. «خدای جنگ» روایتی جذاب و پرتعلیق از فعالیتهای موشکی ایران در سالهای جنگ تحمیلی دارد و قهرمان اصلی روایت آن، کاراکتری است که در مواجهه با فشارها برای واگذاری توان موشکی ایران به متخصصان خارجی، تلاش دارد سکان این ظرفیت ویژه نظامی را در دست بگیرد. داستان فیلم از مقطع موشکباران شهرهای ایران توسط رژیم بعث آغاز میشود و به روزهایی اشاره دارد که گروهی از متخصصان ایرانی برای آموزشهای موشکی به خارج از کشور اعزام میشوند.
چه نقشی را ایفا کرد؟
هر چند فیلم اقتباسی از زندگی شهید حسن طهرانیمقدم است، اما حسین دارابی بهصورت هوشمندانه نام کاراکتر اصلی فیلم خود را «ابراهیم» انتخاب کرده و هیچ ارجاعی هم بهصورت مستقیم به هویت شهید طهرانیمقدم ندارد. ساعد سهیلی بازیگر نقش ابراهیم در فیلم است و بهدلیل هویت مستقل از کاراکتر واقعی، بهخوبی در فضای داستان موقعیتهایی دراماتیک و جذاب برای او خلق شده است.
واکنشها به آن چه بود؟
هر چند فیلم «خدای جنگ» در آخرین روز از اکرانهای برج میلاد برای اصحاب رسانه و منتقدان روی پرده رفت، اما بازی ساعد سهیلی در آن حسابی موردتحسین و توجه قرار گرفت. تصمیم هیأت داوران برای نادیده گرفتن کامل این محصول سازمان اوج، که با واکنش اعتراضی عوامل هم همراه شد، باعث شد خبری از نام ساعد سهیلی در ترکیب نامزدهای سیمرغ هم نباشد.
مصطفی زمانی/ شمال از جنوب غربی
از آخرین فعالیتهایش چه میدانیم؟
در سالهای اخیر حضورش در یک سریال سوریهای که تهیهکنندهای ایرانی داشت، ویژهترین اتفاق در کارنامهاش بود. سریال «آمرلی» که نسخهای از آن در پلتفرمهای داخلی هم عرضه شد. در سینما، اما دو فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی و «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدمدوست جزو آخرین فعالیتهایش بود که هر دو هم در جشنواره فجر رونمایی شد، اما اتفاق ویژهای را برایش رقم نزد.
با چه فیلمی در فجر ۴۳ بود؟
حمید زرگرنژاد دو سال پیش فیلم متفاوت «شماره ۱۰» را به جشنواره فجر رساند که برخی از رسانهها آن را یکی از پدیدههای جشنواره توصیف کردند. فیلمی که نگاه و روایت متفاوتی از سالهای جنگ و دوران اسارت جمعی از اسرای ایرانی در اردوگاهی مخفی در عراق را به تصویر درآورده بود. زرگرنژاد در ادامه همان تجربه، «شمال از جنوب غربی» را با پروداکشنی ویژهتر برای جشنواره چهلوسوم ارسال کرد که بازیگر نقش اصلی آن مصطفی زمانی بود.
چه نقشی را ایفا کرد؟
مصطفی زمانی ایفاگر یکی از مبارزان مردمی در منطقه آمل در فیلم است. حاجمهدی به همراه گروهی از مبارزان مسلح، با جریانی به نام کالدوها، مبارزه میکنند که در تلاش برای ایجاد اختلال منطقهای در راستای پشتیبانی از رژیم بعث در میدان جنگ جنوب و غرب کشور هستند. حاجمهدی با چالشهایی همچون نفوذ در تیم همراهان خود مواجه است.
واکنشها به آن چه بود؟
در زمان اکران فیلم «شمال از جنوب غربی» در سالن برج میلاد، بازخوردها نسبت به آن چندان ویژه نبود، اما از آنجایی که فیلم سوژهای تقریبا مشترک با فیلم «بازی خونی» داشت و هر دو به ماجرای درگیریهای آمل در سالهای ابتدایی انقلاب اشاره میکردند، در مقام قیاس بیشتر مورد توجه و تحسین منتقدان قرار گرفت. حضور زمانی در این فیلم، اما بهصورت ویژه به چشم داوران آمد و باعث شد تا سیمرغ بهترین بازیگر مرد، به او تقدیم شود. سیمرغی که مدعیان جدی دیگری، چون شهاب حسینی و امین حیایی هم داشت.
منبع: هفت صبح